Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?

Gestart door 1200Blauw zaterdag 12 oktober 2019, 18:12:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Anne................. kijk ff bij mijn reactie, Hoe ik sprinter aanspreek ??!! als ik zijn voornaam weet, misschien weet ik dan ook, wat hij doet, in de modelspoorwereld ?!!

Ronald,  ik adviseer 1200blauw nergens in, ik vroeg alleen aan Wim, waarin I-train, koploper ontstegen is  :roll:

Dat I-train nieuwere centrales kan aansturen en koploper niet, is voor mij nog geen reden, om koploper in te wisselen. Koploper stuurt mijn ecos2 perfect aan, ik ben dan ook, een tevreden koploper gebruiker !! 
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: robert39 op zondag 27 oktober 2019, 19:03:51
als ik zijn voornaam weet
Wanneer je de moeite neemt even in z'n berichtengeschiedenis te neuzen, kom je erachter wat z'n voornaam is... :D
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Misschien n onnodige aanvulling. Een aantal programma?s werken met of via internet. Nou heeft iedereen bijna internet maar voor mij was dat n reden om voor wdp te gaan omdat ik niet over n internet aansluiting bij mijn baan beschikte. Deze heeft geen internet nodig en heeft mijn computer ook geen virus bescherming nodig🙂. Ik heb overigens wel bescherming.
Mvg Frank
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
keuze is volgens mij heel eenvoudig, wil je een gratis of een betaald programma,
nou koploper is natuurlijk gratis en werk gewoon goed, ik heb menig grote baan mogen aanschouwen die op koploper liep.
Nadeel van koploper zou misschien t.o.v. iTrain de grafische interface kunnen zijn, maar dat is slechts smaak.
Voor alle andere zult gij betalen en dan is het voor een ieder wat hij/zij aanspreekt of bevalt.
net als een auto kopen, je denkt dat je slim bezig bent, maar je koopt op pure emotie  :P

mvg,

Ruud
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Daar hoef ik niet voor te neuzen Wim  ;) :D
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Beste Robert,

Het is altijd handig om de achtergrond van iemand te kennen, dat vertelt je dat bijdrages een bepaalde richting uit kunnengaan.

Als je wilt weten wie Sprinter is ga dan naar het Koploperforum en zoek even naar een bijdrage waar onder staat "Alleen de waarheid ligt in het midden".

Groet, Anne W
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Ik weet wel wie Wim Ros is Anne !!!!!! Loop al een tijdje mee op dit forum Anne....................
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Beste Robert,

Geweldig, dan weet je ook dat zijn adviezen en zijn producten goed zijn, maar natuurlijk niet zaligmakend.

Groet, Anne W
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: Anne W op maandag 28 oktober 2019, 10:37:17

maar natuurlijk niet zaligmakend.

Groet, Anne W

Gelukkig zijn we dat allemaal niet.

Mvg: Alex
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Robert,

Het gaat niet alleen over betere ondersteuning van meer centrales. Het gaat ook om het gebruikersgemak. En dan met name om uitbreidingen van je sporenplan, acties en treinroutes e.d. Maar niemand zal je tegenhouden dat eens aan de lijve te ondervinden, vraag een proef licentie aan, dan weet je het. En als je iets wil weten stel je vraag op het iTrain-forum. Daar zit alle kennis.

Groetjes
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Nu maak je mij nieuwschieriger Wim, zal me gaan inlezen.

Anne, laat maar ! Dit voegt niks toe aan de discussie.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Ik wilde dolgraag met iTrain werken dus demo gedownload en handleiding erbij. Maar ik kwam er niet uit. Met geen mogelijkheid.
Uit frustratie Koploper gedownload incl. handleiding en zowaar in now-time snapte ik het en kon ermee werken.

Momenteel ben ik een zeer tevreden koploper gebruiker met aardig wat kennis (meerdere mensen al op weg geholpen) en voorlopig niet de wens om over te stappen zolang de huidige versie met mijn ECoS blijft werken. De mogelijkheden zijn (bijna) onbeperkt met een lekker simpele interface (je moet er van houden).

Al met al blijft de keus altijd persoonlijk. Dus probeer het en ervaar het.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: robert39 op maandag 28 oktober 2019, 12:14:12
Nu maak je mij nieuwschieriger Wim, zal me gaan inlezen.
Hint: Plaatje van z'n Avatar, staat óók in z'n web-site. ;)
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
@Nobody (Wim),

Valt niet mee om te lezen wat Robert schrijft. Stop hier mee.
Robert weet echt wel wie Sprinter is. En weet dus ook aan wie hij iets vraagt.

Groetjes.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: Kaleb op maandag 28 oktober 2019, 12:21:19
Ik wilde dolgraag met i-Train werken dus demo gedownload en handleiding erbij.

Henk,

iTrain schrijf je zonder koppelstreepje. Net als iPad, iPhone, iMac. Xander Berkhout zal dat zeer op prijsstellen als je de naam van zijn product op de juiste wijze schrijft.

Groetjes.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: Sprinter op maandag 28 oktober 2019, 12:32:39
Stop hier mee.
Omdat je het zo vriendelijk vraagt. ;)
Excuus voor het feit dat ik, per abuis, op je (lange) tenen ben gaan staan.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Nee, jij heb niet op mijn tenen gestaan, maar Robert heeft al meerdere malen  aangegeven te weten wie Sprinter is en sprak mij aan met mijn voornaam. Net als jij heb ik een forumnaam.
Wie Sprinter is dat is echt geen geheim.

Groetjes.

Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: Anne W op maandag 28 oktober 2019, 10:37:17
Beste Robert,

Geweldig, dan weet je ook dat zijn adviezen en zijn producten goed zijn, maar natuurlijk niet zaligmakend.

Groet, Anne W
Anne.....
misschien zijn zijn producten voor jou niet zaligmakend, maar ik weet zeker dat er meer materiaal van hem in omloop is dan Raptor ooit kan dromen. Ik ben dan ook benieuwd wat maakt dat jij hier verkondigd dat het niet zaligmakend is. Iedereen mag een mening hebben, maar afkraken van een goedlopend product biedt hier geen meerwaarde, en vind ik ook een aanval aan de maker hiervan.
De mening dat Raptor veel te duur is, is geen aanval op het product, maar op de prijs / kwaliteit verhouding, en zegt niets over de kwaliteit hiervan.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: Anne W op zondag 27 oktober 2019, 22:20:38
zoek even naar een bijdrage waar onder staat "Alleen de waarheid ligt in het midden".
:D werkt bij het forum bij de zuiderburen ook ....
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Ik mis een programma in heel deze discussie: CS3 wat ook heel veel kan en perfect samenwerkt met M toebehoren. Dit wordt even terzijde geschoven?
Ik zie veel voorkeur voorbij komen voor iTrain, waar ik overigens zelf ook mee aan het stoeien ben (en ik heb al een + licentie hoor), maar vraag me nog steeds af of dit nou echt het goede programma is. Ook hiermee loop ik binnen de nieuwste M CS3 omgeving tegen problemen aan. Grote voordeel is inderdaad de zeer goede NL ondersteuning; ik kan niet anders zeggen. Maar wat gebeurt er als morgen de ontwikkelaar van het programma tegen een boom aanrijdt? Uiteraard never nooit niet te hopen, maar zou toch zomaar eens kunnen gebeuren. Wat dan? Juist daarom heb ik een CS3 aangeschaft. Ik wil meeliften op iTrain functionaliteit en mogelijkheden, maar wil ook met CS3 zelf in staat zijn mijn gehele baan te kunnen besturen. Puur als hobby en zeker ook als backup mogelijkheid. Ben nog een groentje, maar wordt hier toch wel overdonderd met meningen die naar mijn mening diep gekleurd zijn, mede vanwege eigenbelang. Dat mag hoor, maar ook wel openstaan voor ook andere meningen graag. Het lijkt me bijvoorbeeld al stug dat iedereen ervaringen heeft met alle programma's die hier genoemd worden. Gewoon onmogelijk!
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
 @citaat2 iTrain stopt niet met werken omdat Xander tegen een boom rijdt ;) ,net zoals Koploper nog altijd werkt na het overlijden van Paul;


mvg,
Michel
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
En anders zijn er wel andere pakketten die met een CS3 overweg kunnen.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
 @citaat En dan blijft de CS3 een duur apparaat om slechts te gebruiken als doorgeefluik voor iTrain of Rocrail en zeker voor Traincontroller.
CS3 kent zelf mogelijkheden om automatisch te rijden, ook zonder PC maar ik blijf de interface niet gebruikersvriendelijk vinden en beperkt.
En dat Rocrail met of via internet zou werken, zoals ergens hoger in dit draadje staat,  is echt niet juist. Eenmaal gedownload is internet negens meer voor nodig.


Groet,

Peter
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Ja, dat klopt wel, maar Koploper biedt al sinds ik meen 2012 voor geen enkele CS van M nog ondersteuning, dus wat hebben we hier dan nog aan anno 2019 dan nog aan....precies....niks. We zijn hier toch 3-railers, dan valt Koploper voor mij dus zeker af.
Binnen M verandert er overigens best veel op digitaal gebied, waar PC besturingssoftware steeds meer moeite mee krijgt om (goed-) te volgen. Koploper is om die reden al afgehaakt. Uiteraard zal M er alles aan doen om hun eigen merk en wereldje zo goed mogelijk af te schermen zodat er zoveel mogelijk M materiaal verkocht wordt. Om die reden hebben ze nu bijvoorbeeld vrij recent hun S88L met S88AC op 12V laten werken (minder storingsgevoelig). Er wordt door M zelfs nadrukkelijk gewaarschuwd dat niet M bezetmelders wel eens niet meer zouden kunnen werken... Daar komt bij dat ik met M Main Station App op mijn  Android gsm alles ook nog eens draadloos kan bedienen! Alleen daarom al ben ik heel erg blij met mijn CS3+. ....
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Hallo,

het Marklin 6020, 6021 control Unit met interface, het 60212 Central Station met en zonder reloaded update wordt wel degelijk door Koploper ondersteunt. Het CS2 en CS3 worden inderdaad niet door Koploper ondersteunt.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
hoi,

Citaat van: Adjebelle op zaterdag 14 december 2019, 16:53:18
Binnen M verandert er overigens best veel op digitaal gebied, waar PC besturingssoftware steeds meer moeite mee krijgt om (goed-) te volgen.

Welke digitale ontwikkelingen zouden gevolgd moeten worden? Het MFX-protocol? Het gebruik van het (oeroude) DCC-protocol dat Märklin nu steeds meer zelf gaat ondersteunen? Maar goed het is hier al aangegeven. Bij rijden via de computer is de centrale niet meer dan een doorgeefluik van de bezetmeldingen, rij- en wisselcommando's. Met de CS3(+) heb je daar een heel duur doorgeefluik mee gekregen.

Citaat van: Adjebelle op zaterdag 14 december 2019, 16:53:18
Koploper is om die reden al afgehaakt.

Als je als fabrikant constant een ander protocol voor de communicatie tussen je centrale en de PC ontwikkelt. En deze niet vrij ter beschikking stelt. Dan zal een programma niet snel jouw protocol ondersteunen. Als je dat dan "afhaken  noemt is dat  :thumbup:

Citaat van: Adjebelle op zaterdag 14 december 2019, 16:53:18
Uiteraard zal M er alles aan doen om hun eigen merk en wereldje zo goed mogelijk af te schermen zodat er zoveel mogelijk M materiaal verkocht wordt.

Of je, als klant en modelspoorder daar nu zo blij van moet worden is de vraag. Zeker als je weet dat veel zaken een stukje beter (in mogelijkheden en kwaliteit) en goedkoper kunnen dan bij Märklin. Dat je als fanboy van het merk Märklin dat zegt kan ik wel begrijpen. Er zijn ook mensen die helemaal vallen voor bepaalde elektronica merken of automerken.

Citaat van: Adjebelle op zaterdag 14 december 2019, 16:53:18
Daar komt bij dat ik met M Main Station App op mijn  Android gsm alles ook nog eens draadloos kan bedienen! Alleen daarom al ben ik heel erg blij met mijn CS3+. ....

Dat mag je zijn  :thumbup: :) Op dat gebied is Märklin een inhaalslag aan het maken op andere fabrikanten zoals Roco. Met beginnerscentrales (de witte z21 en z21start) van Roco kan het al jaren  ;)

Groet Ronald.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: Adjebelle op zaterdag 14 december 2019, 16:53:18
Alleen daarom al ben ik heel erg blij met mijn CS3+. ....
En daarom heb ik geen CS, gewoon omdat het goedkoop beter kan....
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: Adjebelle op zaterdag 14 december 2019, 16:53:18
Ja, dat klopt wel, maar Koploper biedt al sinds ik meen 2012 voor geen enkele CS van M nog ondersteuning, dus wat hebben we hier dan nog aan anno 2019 dan nog aan....precies....niks. We zijn hier toch 3-railers, dan valt Koploper voor mij dus zeker af.


er zijn best veel 3-railers die koploper nog gebruiken anno 2019;
verder zijn er veel meer centrales die je kan gebruiken als 3-railer;


mvg,
Michel
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: Adjebelle op zaterdag 14 december 2019, 16:53:18
Om die reden hebben ze nu bijvoorbeeld vrij recent hun S88L met S88AC op 12V laten werken (minder storingsgevoelig). Er wordt door M zelfs nadrukkelijk gewaarschuwd dat niet M bezetmelders wel eens niet meer zouden kunnen werken... Daar komt bij dat ik met M Main Station App op mijn  Android gsm alles ook nog eens draadloos kan bedienen! Alleen daarom al ben ik heel erg blij met mijn CS3+. ....

Nee, dat is geen uitvinding van Märklin.
De netwerk kabel is bedacht door de ontwikkelaars van Open DCC. Ook dat ze uitstekend op 12V werken. Tams heeft daar al jaren een omvormer (booster) voor op de markt gebracht. KLIK Märklin loopt achter de feiten aan, en om niet helemaal uit de markt geplaatst te worden, hebben ze de ontwikkelingen van anderen nu als eigen proberen te promoten. Het is in feite gewoon gestolen.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Welke centrale je ook kiest, Rocrail ondersteunt ze allemaal.
Het programma is gratis, de steile leercurve waar nog wel eens naar wordt verwezen is inmiddels achterhaald. Je voert je baanplan in middels een simpele editor en Rocrail genereert de rijwegen voor je waarbij de wissels in de juiste stand gezet worden en de functie van terugmelders aan blokken wordt toegewezen. Om de adressen van de melders te achterhalen laat je simpelweg een loc over je baan rijden en Rocrail meldt het adres van elke melder waar de loc overheen rijdt terug in een apart scherm.
Automatisch rijden, half automatisch rijden, rangeren, dienstroosters, het zit er allemaal in. Kijk maar eens naar de laatste vlog van Robert van Ooyen.
De laatste ontwikkeling zit nog in de 'Doe het zelf' fase maar als Peter Giling de modules straks op de markt brengt heb je alleen nog maar decoders op of onder je baan die via wifi worden aangestuurd. Je kunt ze zelfs in een loc inbouwen.
Voor de liefhebbers: Klik

Voor de duidelijkheid: ik heb geen (financieel) belang in dit project, ik ben een enthousiaste gebruiker.

Albert.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Heel erg kort door de bocht hierin Sprinter en ook Ronald.
1. Ik heb nergens geschreven dat M dit 12V massadetectie heeft uitgevonden. Dat kan ik ook niet zeggen, want ik weet het niet.
2. Dat M het gestolen zou hebben vind ik ronduit belachelijk want dat weet jij ook niet Sprinter. Het zou heel goed kunnen zijn dat M een licentie heeft hierop en er gewoon voor betaalt. Details hierover gaan ze jou ook echt niet vertellen en dus vind ik dat je hier pas op de plaats mee moet maken, tenzij je het 100% zeker weet natuurlijk.
3. De modeltreinfabrikanten zelf hebben jaren geleden al gezorgd dat er veel meer uitgewisseld kon en mocht worden. Vandaar ook dat er nu ook veel leveranciers zijn die AC locs op de markt uitbrengen. Het feit dat M het CAN systeem ondersteunt betekent ook dat er veel uitgewisseld kan worden want dat is ook open source. Bij andere leveranciers heet het misschien anderes, maar dat weet ik (nog-) niet. Programma's als iTrain Windigipet e.a. danken hieraan in ieder geval hun bestaandsrecht. Dus AC of DCC is hier helemaal niet ter discussie.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
 @citaat @citaat

CiteerDe laatste ontwikkeling zit nog in de 'Doe het zelf' fase maar als Peter Giling de modules straks op de markt brengt heb je alleen nog maar decoders op of onder je baan die via wifi worden aangestuurd. Je kunt ze zelfs in een loc inbouwen.

Voor wie hier meer van wil weten, Peter is volgend weekend op de beurs in Zutphen aanwezig met zijn modules en geautomatiseerde fiddle-yard baan.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
1200Blauw
Ik rij met goed resultaat al 10 jaren met Windigipet en ben er zeer tevreden over
Goede ondersteuning van uit mijn club  Ben deel nemer van de WinDigiPet gebruikers groep in Ochten?  Lekker iedere maand nieuwe dingen gaan uit proberen op onze testbaan  en lekker over treinen kletsen
De prijs van 449 euro is het dik waard Het meest gebruikte programma in Duitsland
Heren probeer het of kom eens kijken op een zaterdag in Ochten
https://www.windigipet.de/foren/index.php
10 jaar daarvoor heb ik gereden met Märklin en Abbink Windigital beviel ook goed maar het programma is gestopt. Itrain en koploper geprobeerd ,maar als je eenmaal met een programma overweg kan ,kost het veel tijd en aandacht om met een ander programma te leren .Daarom is een juiste keuze in aanvang belangrijk een kennis in de buurt die er al mij rijdt
Windigipet is zeer gebruikers vriendelijk en systematisch Baan tekenen, blokken tekenen, Loks invoeren, trein automatisering maken en rijden
https://www.windigipet.de/foren/index.php?page=menu_de_0851_01_00_page_video_workshops
Groetjes Peter R van den Haak
Deelnemer Windigipet gebruikersgroep Nederland
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Verhitte discussies hier hoor ....
Ben neofiet, en op zoek naar ?wat? ?wat? kan
Heb n CS3+ , en dacht dat kan alles..., maar blijkbaar kunnen die programas als iTrain etc dus toch meer?
Correct?
Grtz
Wim
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
 @citaat Wim, of de CS3+ 'alles kan', ik weet het niet. Misschien wel alles wat jij wilt. En dan is het prima, toch?
Toen ik instapte in het digitale gebeuren, was de CS2 het meest geavanceerde apparaat van Märklin. En die geavanceerdheid was zeer betrekkelijk!
Automatisch rijden zoals met welke PC software dan ook mogelijk is, kon niet - althans niet zonder de hele Märklin santenkraam van seinen met stroomonderbreking, afremmodules en weet ik het wat, aan te schaffen.  De CS2 was al duur, en dan dat alles erbij... Ik zag er niks in.
Met Rocrail (gratis) en goed ingedeelde blokken en meldsecties, kun je veel goedkoper en bovendien mooier automatisch rijden. Het liefst had ik een goedkoop doorgeefluik gehad dat eenvoudig zou werken zonder dat er diepgaande kennis van computers en elektronica voor nodig was. Mijn vrees daar niet mee uit de voeten te kunnen, maakte dat ik toch een CS2 kocht. Gebruikt weliswaar en daardoor ongeveer net zo duur als Tams redbox en Roco Z21. De CS2 is niettemin een best aardig apparaat voor de directe besturing en kan als handmatige bediening tegelijk met de pc gebruikt worden. Rocrail ziet de wijzigingen die de CS doet en andersom.
Ik zou zeggen, download een keer een programma en kijk of het iets toevoegt aan wat je met je CS3+ kunt!

Groet,

Peter

Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
hoi,

Citaat van: wimpietje op zondag 22 december 2019, 00:52:24
Verhitte discussies hier hoor ....

Valt wel mee. Maar het veel "appels met peren" vergelijken en dan wordt er nog wel eens wat rare zaken benoemd van de diverse programma's. Meestal door personen die er geen ervaring met de diverse programma's of verstand van zaken hebben.

Citaat van: wimpietje op zondag 22 december 2019, 00:52:24
Ben neofiet, en op zoek naar ?wat? ?wat? kan

De meeste nieuwelingen willen vaak weten "wat" "wat" kan. Dat is vaak heel moeilijk uit te leggen. Omdat je zoveel opties hebt. Dan krijg je hele grote vergelijkingstabellen met zoveel "uitzonderingen" dat het niet te doen is om dat bij te houden. Zeker als je weet dat iedere zoveel maanden een nieuwe versie van de software (Firmware op het apparaat of computerprogramma zelf) met nieuwe en aangepast functies. Dan is je vergelijkingstabel al weer verouderd. Eigenlijk niet te doen.

Citaat van: wimpietje op zondag 22 december 2019, 00:52:24
Heb n CS3+ , en dacht dat kan alles..., maar blijkbaar kunnen die programas als iTrain etc dus toch meer? Correct?

De meeste computerprogramma's kunnen inderdaad meer dan het CS3 van Märklin. Dat hoeft voor jou geen probleem te zijn. Want kan het ding alles wat jij wil? En laat het de treintjes rijden op de manier zoals jij het wil? Zo ja: dan heb je een goede aankoop gedaan. Wil je andere dingen gaan doen zoals bijvoorbeeld volledige automatisering dan zal je weer opnieuw moeten gaan bekijken (en vergelijken) of dat lukt met de huidige spullen. Of je daarvoor extra spullen (zoals bijvoorbeeld een computerprogramma) moet aanschaffen.

Groet Ronald.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
 @citaat blikken tinus
@citaat ronaldk

bedankt voor de input.
Ik begin te begrijpen dat er met de pc programma meer mogelijkheden zijn.. :P
Dus heb ik nu de proefversie van iTrain eens gedownload en ga eens uitspitten wat dit kan en hoe het werkt.
Altijd goed om iets bij te leren
Prettige feesten nog voor iedereen
Grtz
Wim
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
 @citaat Download en lees de handleiding. Heel veel vragen kun je daarmee voorkomen. Als je de basis op orde hebt, kun je een proeflicentie aanvragen. Dan kun je 3 maanden onbeperkt de uitgebreide versie gebruiken, waaronder het automatisch rijden.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Done
Zit op blz 39 al...
Op ⛷ verlof maar slecht weer, dus...🤗
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: wimpietje op zondag 22 december 2019, 00:52:24
Ben neofiet, en op zoek naar ?wat? ?wat? kan
Het zou (in het algemeen) moeten zijn "wat WIL ik dat "wat" kan.....
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Tx, dat weet ik , maar moet toch weten wat wat kan voor ik n keuze maak?
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Ja en nee. Meestal kan "alles" alleen je moet wel weten wat je wil. Meestal wil iedereen ook "alles". Dan heb je meestal heel veel keuze. Er komt meestal niet één systeem uit de bus. Dat is het lastige van het hele verhaal. Een oplossing is om veel dingen eerst uit te proberen. Dan ben je of veel geld kwijt aan het uitproberen (door spullen te kopen en verkopen) of veel tijd met uitzoeken en testen. Dat eerste en laatste is meestal een schaars goed ;) Dan kiest men op basis van advies. Het meeste advies is gekleurd. Meningen op een fora zijn altijd gekleurd. Meningen bij veel winkeliers ook (wat is het beste voor de handel). Dan moet je gewoon vertrouwen dat het advies goed is of kijken waar de meeste overeenkomsten over zijn. Dan vorm je je eigen mening.

Maar ook een keer tevreden (berusting) zijn met een keuze is ook een dingetje. Als je dat kan dan wordt het allemaal wat gemakkelijker om bepaalde keuzes te maken.

Groet Ronald.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
 @citaat ronaldk
indeed
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: wimpietje op zondag 22 december 2019, 14:48:44
Tx, dat weet ik , maar moet toch weten wat wat kan voor ik n keuze maak?

Weet je dan al wat je zelf wil? En weet je dan al wat er allemaal mogelijk is. En weet je dan al wat het mag kosten?
Gewoon de documentaties lezen. Niet vragen in winkels en op fora's. Krijg je altijd een gekleurd antwoord.

Groetjes.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Indeed
Maar vaak weet je niet dat iets mogelijk is, dus kan je het ook niet wensen...
Wist zelfs niet dat je rail-straten kon maken en locs die straten laten volgen..
Net aan pag 50 van iTrain manual ....nog 200 te gaan...🤭🤣
Lukt wel
Heb trial versie , dus eens uitproberen
Tx 4 the commentaar
Grtz
Wim
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
hoi,

Citaat van: wimpietje op maandag 23 december 2019, 16:35:38
Maar vaak weet je niet dat iets mogelijk is, dus kan je het ook niet wensen...

Misschien heel lullig gezegd: Dat is het ontdekken, vragen en verdiepen in de hobby. Ik ben lid van wat bladen. Koop nog wel eens een buitenlands blad. Dan lees je nog wel eens wat. Vroeger las ik die tijdschriften / bladen via de bieb. Dan krijg je het links en rechts wel mee over wat er mogelijk is. Ook via het internet is nu veel te downloaden (ook aan bladen). Je interesse moet wel liggen om er in te duiken. Dat hebben niet veel mensen  :)

Citaat van: wimpietje op maandag 23 december 2019, 16:35:38
Wist zelfs niet dat je rail-straten kon maken en locs die straten laten volgen..

Er kan heel veel :) Dat is niet zo'n hele ingewikkelde functie :) Wisselstraten maken kan je zelfs met een simpele digitale centrale als een Mulitmaus Pro of een handregelaar als de LH101 ;) We dwalen af .... :)

Groet Ronald.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: wimpietje op maandag 23 december 2019, 16:35:38
Wist zelfs niet dat je rail-straten kon maken en locs die straten laten volgen..

Als dit is hoe de vlag er nu bij hangt, dan heb je nog een lange weg te gaan, en kom je er niet met alleen lezen en vragen naar een mening van een ander.

Iets ontdek je door het te doen en te proberen, en dan van je fouten te leren.

Groetjes
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Sprinter, doe ik hoor...met vallen en opstaan, maar we komen er wel uit  :thumbup:
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Wim,
gewoon een paar programma's downloaden en testen,dan zie je vlug welk programma je het beste ligt,
het is een constant leerproces,welk programma je ook gebruikt;


mvg,
Michel
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
 @citaat
Helemaal mee eens en dan zeker TrainConroller niet vergeten. ;)

Wim,
Vraag eens aan Forummers bij jou in de buurt of je mag komen kijken.

groet
Harald