Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?

Gestart door 1200Blauw zaterdag 12 oktober 2019, 18:12:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Stel je voor: reeds aanwezig een ECoS2, een PC met Win7, een baan (C- en K-rails) met een tiental digitale treinen (MFX, MM, DCC en Railcom door elkaar). Wissels handbediend (electrisch)

Nu is de wens deze baan te automatiseren. Daartoe moeten er wisseldecoders worden aangeschaft natuurlijk, en bezetmelders. Ik heb inmiddels een S88 gekocht.

Nu ben ik bezig me te oriënteren op het te gebruiken besturingssoftwarepakket.

Koploper.
+ gratis
+ actief forum?
- niet onderhouden
- niet ondersteund

iTrain
+ wordt geregeld geüpdatet
+ ondersteuning beschikbaar
+ actief forum
- duur
- niet mogelijk volgens dienstregeling te rijden

RocRail
Nog niet in verdiept

WinDigipet
+ actieve ondersteuning
- niet heel gangbaar in Nederland
? prijs

...

Ik ben me duidelijk nog aan het oriënteren. Ik merk dat er veel gezegd wordt en veel te vinden is. Ik ben hier op zoek naar gebruikerservaringen. Wat gebruik je zelf, wat bevalt je en tegen welke problemen loop je aan? Wat waren of zijn de kosten? Tips?
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
van elk programma zijn er wel probeerversies,dan kan je zelf aanvoelen welk programma je het beste ligt,
en je begint best eerst met een testbaantje te leggen,



mvg,
Michel
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Hi 1200blauw,

Kijk eens naar Traincontroller .....
Kan je op de opendag, op 23 november in Bilthoven, bij StOMM in werking zien / bewonderen.
www.stomm.nl

groet
Harald
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Kan iTrain nog steeds niet volgens dienstregeling rijden?
Dit was jaaaren geleden voor mij een reden om er niet voor te kiezen. Zo moeilijk lijkt me dit toch niet in te bouwen.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
enige bemerkingen :

Koploper.


+ gratis   :   juist en vermits Miniatur Wunderland er op draait zal het wel goed zijn
+ actief forum?  : verschillende forums met goede ondersteuning
- niet onderhouden  : laatste versie is heel compleet maar helaas is de maker veel te vroeg overleden waarbij enig respect mag geboden worden
- niet ondersteund  : verschillende mensen ondersteunen de forums en de FB site.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Hey Koen,

Voor WinDigipet kun je prima bij Bentink terecht;  demoversie beschikbaar maar ook goeie ondersteuning en support vanuit hun.
Maar schrik niet van de prijs..... misschien wel de duurste van allemaal...
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Met iTrain kun je prima via een dienstregeling rijden, verdiep je er even in.

Groetjes.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Hallo,

al een aantal jaren met 3 van deze 4 programma's zelf aktief op mijn baan. Mede door inzicht van buitenaf, door professioneel in diverse Software processen en vernieuwingen bezig te zijn, nog steeds het ei van Columbus niet gevonden, ondanks dat ik al ruim 25 jaar aktief ben met software gestuurde modelbanen en processen, ben ik bemoedelijk te kritisch geworden. Toch brengen ze allemaal de treinen van A naar B, en dat vind ik zelf wel geweldig. 

Koploper, pijnlijk, vragen heb ik nog steeds maar kan ze niemand meer stellen. Nieuwe hardware werd al niet meer ondersteunt.

iTrain, aktief met hardware, kan alles aan, programmeur doet zijn best, Java processen brr. ik krijg er beroepshalve steeds meer een hekel aan. Sorry ligt niet aan de programmeur,

Rocrail, te veel vastlopers gehad, met verminkte databases, niet mijn stuff.

Windigipet, meerdere programmeurs, jammer van de prijs, maar er is wel een kleine aktieve Nederlandse groep, bovendien 2 programmeurs op het programma. Vandaag nog een grote update van mijn database voor mijn testbaan gemaakt, en wel de moeite waard om naar te kijken, al hoewel je bij iedere update een trein in de winkel moet laten liggen. Mijn grote baan loopt 2 Wdp versies achter, maar mijn demobaan werkt bijna volledig met de gratis demo van de nieuwste Wdp2018 versie.

Railroad & Co. ook de moeite waard om naar te kijken, maar heb hier mijn baan wel mee rijdend, maar krijg het niet volledig onder de knie betreft fijn afstelling. Ook hier de prijs, en loop daarom meedere software versies achter.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Sedert wanneer rijden ze met koploper in MIWULA ? Ik ben er een 3-tal jaren geleden geweest en toen reden ze met Traincontroller.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Ik heb niet de ervaring met andere programma?s zoals Walter dat heeft maar ik rijd met wdp. Ben hier zeer tevreden over en ook de ondersteuning via Bentink, hoewel ik hier zelf geen ervaring mee heb, maar zeker ook het wdp forum in zowel Duits als Nederlands. Ikzelf ga regelmatig naar het wdp clubje waar we met n ploegje problemen oplossen en diverse onderwerpen behandelen.
Mvg Frank
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Hoi allemaal,

Ik rij al jaren met behulp van iTrain. Waarom?  Wilde omdat het gratis was met koploper starten maar dat werkte niet met een CS2 die ik destijds bezat. Inmiddels al enkele jaren een Ecos i.c.m. iTrain.
Niet onbelangrijk voor mij was in ieder geval een programma in een technisch begrijpelijke taal, Nederlandse taal.

Na een tevreden proeflicentie van iTrain overgestapt op de betaalde prof versie van iTrain.

- Prima ondersteuning door de ontwikkelaar.
- Pakt snel ideeën / voorstellen ter verbetering op.
- Nederlandse taal
- Regelmatig updates
- Actueel actief forum
- Heel veel programma mogelijkheden
- Gratis proeflicentie

Verder geen ervaring met andere programma's.

Succes met het maken van een keuze,
Gr Matje
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Hallo,

het maakt naar mijn idee niet zoveel uit waar je mee rijdt.
doormiddel van een proefversie (en de inhoud van je bankcard)  kies je een programma.

als je dan een keuze hebt gemaakt, gaat het er om
dat je je goed verdiept in dat programma, het programma goed leert kennen

ik rij zelf met traincontroller en ben daar tevreden over.

groetjes Hank
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Traincontroller Gold. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Elke functionaliteit zit erin.....
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Goed,

Op de andere fora is het al aangegeven. Maak een testbaan en ga gewoon lekker uitproberen. Van alle pakketten zijn wel proefversies te krijgen. Anders blijf je maar vergelijken en in theorie bezig.

Groet Ronald.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: Wijbe op maandag 14 oktober 2019, 14:11:17
Traincontroller Gold. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Elke functionaliteit zit erin.....

:thumbup:
groet
Harald
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Ook een dynamisch schaduwstation? Is dat ook een functie bij traincontroller?
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Mocht je je willen verdiepen in Rocrail, ik heb 20 video's voor beginners op youtube gezet:
Klik voor de index
Om je te oriënteren, bekijk video 3, 9 en 13. Even doorscrollen naar onder dan kom je de video's vanzelf tegen.

Succes met kiezen,
Albert.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
ook een dynamisch schaduwstation

grt
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
In de meest uitgebreide Traincontroller zit echt alles, inclusief je spaargeld  :D
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Hi

Op YouTube staan wel 60 TrainController filmpjes van Rudy Modellrailway.
Ik heb er in ieder geval al veel aan gehad.

groet
Harald
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Filmpjes zijn leuk en vaak ook inderdaad leerzaam , maar je leert het er het beste van als je zelf een behoorlijke baan hebt , die je na wat verloren haren en veel vallen en opstaan goed voor elkaar hebt.

Dan kom je toch echt onderdelen tegen waar je op je hoofd moet krabbelen , van hoe kom ik hier ooit uit.

Dat geld gelukkig voor elk programma wat er te verkrijgen is.

En tja , elk programma heeft zijn eigen eigenschappen , en de een vind dit , en de ander dat.

De hoofdzaak is dat je er mee uit de voeten kan , maar gelukkig is het ook om de treintjes te kunnen laten rijden zoals jij dit wilt.

De keuze voor een bepaald programma ligt niet altijd aan het programma of de persoon , maar moet een goed samenspel zijn.

De een wilt dit en de ander dat .

Het eind resultaat is heel vaak gelukkig het zelfde , alleen de prijs misschien een ietsie pietsie anders..... :D

Mvg: Alex

Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Na het zoeken naar het ideale besturings systeem voor mijn treinbaan was ik tot de conclusie gekomen dat het hele gedoe met computer en zijn programma's niet iets voor mij was , ik wilde alleen maar naar mijn treinen zien en niet naar de nodige schermen
Een Nederlander  waar ik destijds tweede hands spullen kocht rade mij het Raptor systeem aan , na  eens gegoocheld te hebben was dit voor mij het ideale besturings systeem , pure logica en zeer eenvoudig te bedienen . Momenteel rij ik met een 20 tal treinen op mijn baan ,dynamisch schaduwstation en bi-directioneel rijden inbegrepen en ik gebruik maar een 20% van de mogelijkheden .
De meest ondenkbare situaties zijn voor mij allemaal mogelijk
Een degelijk railplan met nodige informatie (wissels/stop/rem/aankomst  ) zijn alleen maar nodig om de Raptor zgn. te programmeren
Een computer freak ivm besturingstechniek zei mij eens dat het zo moeilijk was om bezig te zijn met i train en dergelijke programma's

Bekijk het eens 
ps een 60 tal wissels en een 130 terugmelders - 4x booster 110 va en220m k rail  en geen computer met scherm 
mg Jan
Als  je wil kan ik mijn baanplan eens opsturen zodat je het eens kan bestuderen
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Raptor heb ik geen ervaring mee maar zal ongetwijfeld goed werken. Ik gebruik wdp omdat dit voor mij n perfect programma was en is en de mogelijkheden zijn tot nu toe ook eindeloos. Of het n moeilijk programma is? Denk het niet want zelfs ik met 0 ervaring in computers en treinen is het gelukt. Inmiddels rijden er nog n nader te bepalen aantal treinen (ben nog bezig) een stuk of 200 wissels, ruim 900 m rails 11 boosters, ruim 900 terugmelders enz maar who's counting. Maar wel 2 schermen en n ecos. :D
Mvg Frank
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Dank voor de reacties. Ik neig naar òf iTrain òf Rocrail.
Koploper valt voor mij af, omdat dat niet toekomstvast is. De techniek blijft stilstaan, nieuwe centrales worden niet ondersteund, kortom: vroeg of laat denk ik daarmee vast te lopen als er nieuwe spullen bij komen of de PC of centrale moet worden vervangen.
iTrain is wèl up-to-date, lijkt me wat beperkter dan Koploper, maar nog volop in ontwikkeling. Wat niet is, kan nog komen. Nadeel is dat het natuurlijk geld kost.
WinDigiPet schurkt tegen iTrain aan qua mogelijkheden lijkt me, maar is denk ik niet heel veel gebruikt in Nederland. De ontwikkelaar(s) zitten in het buitenland en zijn daardoor denk ik minder toegankelijk voor vragen en opmerkingen.
Rocrail is open source. Er is een community. Zolang die nog leeft leeft het pakket ook. Ik weet niet precies hoe de mogelijkheden liggen tov iTrain, dus dat is nog een uitzoekpuntje, maar zolang de community er is zullen veel wensen kunnen worden ingewilligd en problemen opgelost lijkt me. De opmerking over regelmatig crashen van het pakket is zeker een aandachtspunt.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
 @citaat
En Traincontroller ?

groet
Harald
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: 1200Blauw op maandag 21 oktober 2019, 12:25:22
Dank voor de reacties. Ik neig naar òf iTrain òf Rocrail.
Koploper valt voor mij af, omdat dat niet toekomstvast is. De techniek blijft stilstaan, nieuwe centrales worden niet ondersteund, kortom: vroeg of laat denk ik daarmee vast te lopen als er nieuwe spullen bij komen of de PC of centrale moet worden vervangen.
iTrain is wèl up-to-date, lijkt me wat beperkter dan Koploper, maar nog volop in ontwikkeling. Wat niet is, kan nog komen. Nadeel is dat het natuurlijk geld kost.

Nee, iTrain is de mogelijkheden van Koploper al ontstegen. Alleen werkt het anders, beter sneller, minder complex.
Paul Haagsma de ontwikkelaar eigenaar, programmeur van Koploper is niet meer onder ons.
Kun je dus volledig vergeten, niet meer aan beginnen. Als je het al gebruikt lekker blijven doen.

Groetjes.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Wat vind je belangrijk: turen naar een TV/computerscherm, of kijken naar rijdende treinen door een station, landschap?
Zelf ben ik enthousiast over Raptor.
Bij mij rijden 30 treinen op 3 verdiepingen.
Opstarten: binnen 1 minuut rijdt het!
Wil ik alles langs zien komen ben ik een 1/2 uur verder!
Ik heb:
4 boosters; 9 x S88; 6 x servodecoders; 7 x normale wisseldecoders
Kosten: ga eens praten met Teunis (hier ook op het forum); er is een 2e hands markt!
Ik heb de banen gezien van AnneW en Jan H.
Ook bij hun: opstarten en rijden!
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: joske3 op donderdag 24 oktober 2019, 13:48:05
Wat vind je belangrijk: turen naar een TV/computerscherm, of kijken naar rijdende treinen door een station, landschap?
Je kan het afwisselen hè. Eenmaal goed ingeregeld kun je ook lekker kijken naar rijdende treinen door een station of landschap.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Als ik mijn sporenplan inricht kijk ik naar mijn scherm, als ik met de baan rij kijk ik naar mijn treinen en kan het scherm uit.
Als je bij de Raptor je baan aan het invoeren bent kijk je naar je scherm/display. Wat heel klein is. Dus wat is het verschil. Helemaal niets. Het is alle twee een computerprogramma vertellen wat er moet gebeuren.

Groetjes
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Even een knuppel in het hoenderhok gooien, wat is er mis met de ECOS2 als besturing voor de baan.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Mijn mening is dat iTrain een simpel en makkelijk lerend programma is. Je bent heel snel op de hoogte van de mogelijkheden en de benodigde werkzaamheden voor dat programma.
Voorts is de lay-out van het schakelbord helder en overzichtelijk. Dit schakelbord is ook simpel op te zetten.
Zelf ben ik begonnen als digibeet, maar heb overwogen de keuze gemaakt voor iTrain. Na een workshop te hebben gevolgd is de structuur van het programma me geheel duidelijk.
De Nederlandse taal, de ondersteuning w.o. het forum, de lay-out hebben me helemaal overtuigd en minder de prijs hiervan.... dat is een eenmalige actie.
Uiteraard afgezien van eventueel wenselijke latere versies en upgrades.
Nee, ik ben helemaal tevreden. Voor een middelgrote baan en weinig kennis als instapper, is dit een goede keuze geweest. Heel eenvoudig allemaal.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: wilbertb op vrijdag 25 oktober 2019, 20:11:21
Even een knuppel in het hoenderhok gooien, wat is er mis met de ECOS2 als besturing voor de baan.
Daarmee automatiseer je niet.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Beste Sprinter,

Als een bekende modelspoor hardware leverancier aan iedereen die op het scherm kijkt als de treinen rijden, gratis een decoder moet leveren, is hij binnen 24 uur failliet.

Jij mag een uitzondering zijn, jij kent schijnbaar de aantrekkingskracht van een televisie of computerscherm niet, het kleine schermpje van de Raptor heeft heel wat minder aantrekkingskracht (ook om in te voeren, natuurlijk..., ik zal je voor zijn....)

Groet, Anne W
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
We gaan hier toch niet weer een welles-nietus discussie over dat raptor starten hè?
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Niets moet maar het mag wel .....   >:-D

groet
Harald
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: Laurent op zaterdag 26 oktober 2019, 12:15:33
We gaan hier toch niet weer een welles-nietus discussie over dat raptor starten hè?

Nee hoor iTrain rules
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Hoi,

Citaat van: Laurent op zaterdag 26 oktober 2019, 12:15:33
We gaan hier toch niet weer een welles-nietus discussie over dat raptor starten hè?

Ach, wat is een discussie?  O:-D  :D Met de laatste prijsverhogingen is een oplossing van de Raptor met of zonder computerinterface helemaal niet zo'n goede keuze. Zie daarvoor de andere draadjes. Voor de prijs van een Raptor heb je een compleet nieuwe PC met volledige itrain-licentie en een (goedkope) digitale centrale om je baan te sturen.

Citaat van: Anne W op zaterdag 26 oktober 2019, 11:32:00
Jij mag een uitzondering zijn, jij kent schijnbaar de aantrekkingskracht van een televisie of computerscherm niet, het kleine schermpje van de Raptor heeft heel wat minder aantrekkingskracht (ook om in te voeren, natuurlijk..., ik zal je voor zijn....)

En het mooie is: De raptor wordt gewoon door iTrain ondersteund  O:-D  :D Dus Anne, je kan gewoon naar je grote scherm kijken  :D



Groet Ronald.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Er zijn nu twee mensen die zich vergissen, jij en Sprinter, ik heb er geen enkele behoefte aan om naar een scherm te kijken, ik heb het al vaker gezegd, het schermpje laat één zinnetje zien tot er een trein te laat is: "geen treinen vertraagd" en als er een vertraging optreedt gaan er ook 4 ledjes branden op mijn "sectie" schakelpaneeltje.

Mijn niets ziende vriend gaat ook wel een keer die kant uit, maar dan moet dat iets worden op zijn braillelezer of iets met een geluidsignaal.

"iTrain" rules, klopt helemaal sinds Paul "Koploper" overleden is en velen denken dat ze per se het nieuwste van het nieuwste moeten hebben, maar dat komt omdat ze niet weten wat industriële automatisering is.

Even heel negatief denken: het zou kunnen gebeuren dat de ontwikkelaar van iTrain in de leer moet gaan bij mijn niets ziende vriend, dat betekent niet dat iTrain dan in gevaar is, maar de verdere ontwikkeling wordt dan wat ingewikkelder want braille is prima op alfa/numeriek gebied maar niets op grafisch gebied......

Voor de goede orde: ik ben deze discussie niet begonnen.

Groet, Anne W
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Wim, vertel eens waarin I-train koploper ontstegen is ??!!! als je me overtuigd ga ik ook eens een proef licentie aanvragen.....
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Nou Robert ik zou direct doorstappen naar Traincontroller....  ;)

groet
Harald
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: robert39 op zaterdag 26 oktober 2019, 18:36:02
Wim, vertel eens waarin I-train koploper ontstegen is ??!!! als je me overtuigd ga ik ook eens een proef licentie aanvragen.....

Eigenlijk is dat niet zo moeilijk. Sinds 2010 is de ontwikkeling van koploper al stilgelegd. Geen nieuwe systemen meer. Sinds 18 maart 2019 is dat ook onomkeerbaar. Paul Haagsma is ons toen ontvallen.

Op 31 dec 2018 heb ik besloten om iTrain voor mijn baan een kans te geven, iets waar ik nog geen spijt van heb. Ondanks dat je b.v. een melder 2 maal moet benoemen, een naam moet geven en ook zijn melderadres moet ingeven, en datzelfde geldt voor alles wat je aanmaakt en gebruikt. Is het verder daarmee klaar, en maakt iTrain de verbindingen voor je aan, en dus ook de wisselstraten e.d. op basis van je getekende sporenplan.
En aanmaken van kunstjes is eenvoudiger en overzichtelijker. Het vergt even een andere manier van denken, maar zodra je je dat eigen hebt gemaakt wil je niet meer terug. Verder is het een plezier en een genot om te zien en te beleven hoe snel er wordt geluisterd en gereageerd op eventuele bugs of verzoeken om verbeteringen. Kortom een aanrader met toekomst.

Groetjes.


Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Ik zal de boodschap van Sprinter nog wat versterken: hij is één van de mensen die op het Koploper Forum zeer actief is.

Beste Robert, waarom zo twijfelen over het opvragen van een iTrain proeflicentie, het kost niks en je leert er altijd wat van...., dat geldt ook voor Koploper, Rocrail en de Duitse programma's, nee niet voor Raptor, dat kun je alleen maar beoordelen d.m.v. een bezoek bij een gebruiker.

Groet, Anne W
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
 @citaat / Anne W: Waarom zou iemand nog een nieuwe centrale met versterker kopen van totaal 1000 euro plus als er een goede digitale centrale met meer digitale protocollen aan boord (DCC / Motorola / M4 (MFX) al aanwezig is? zie ook de beginpost:

Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 12 oktober 2019, 18:12:00
Stel je voor: reeds aanwezig een ECoS2, een PC met Win7, een baan (C- en K-rails) met een tiental digitale treinen (MFX, MM, DCC en Railcom door elkaar). Wissels handbediend (electrisch)

Dus Robert / 1200blauw is "goedkoper" uit om dan een softwarepakket te gebruiken. Maar jouw suggestie van "programma's uitproberen is ook al een paar keer voorbij gekomen:

Citaat van: ronaldk op maandag 14 oktober 2019, 14:15:26
Goed,

Op de andere fora is het al aangegeven. Maak een testbaan en ga gewoon lekker uitproberen. Van alle pakketten zijn wel proefversies te krijgen. Anders blijf je maar vergelijken en in theorie bezig.

Groet Ronald.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: robert39 op zaterdag 26 oktober 2019, 18:36:02
ga ik ook eens een proef licentie aanvragen.....

Robert , welkom bij de club........ :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Ik zou zeker ook eens een kijkje nemen bij Traincontroller zoals Harald al aangaf  :thumbup:
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Zo erg ontlopen de programma's elkaar niet zo , alleen de prijs is iets anders.... :(

Mvg: Alex
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
 @citaat Kijken kan altijd .... Alleen je moet de zin hebben om tig programma's te willen testen  ;)
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Citaat van: Haradigi op zaterdag 26 oktober 2019, 18:57:31
Nou Robert ik zou direct doorstappen naar Traincontroller....

Nou, ik zou daar eerst eens heel hard over nadenken... Of eigenlijk niet. TC ziet er prachtig uit en werkt vast prima, maar het kan niet wezenlijk veel meer dan Koploper, Rocrail of i-Train. En het is zooooo duur. Volgens de wet van de afnemende meeropbrengst valt TC voor mij keihard af. Misschien vraagt Rocrail meer investering in tijd, maar het kost geen geld en kan heel veel en goed ook. i-Train is naar ik verneem (veel) minder lastig te leren, werkt super maar kost wat geld.
Maar als geld geen rol speelt en je wilt alles dan kun je inderdaad doorstappen, op je krokodillenlederen moccasins...

Au revoir,

Peter
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Ik rij al vanaf 1985 digitaal met de computer.
Alles geprobeerd en gebruik nu iTrain.

Voordeel een actieve nederlandse ontwikkelaar.
Xander is er al jaren mee bezig en perfectioneert het steeds beter.
Ook als je een Apple computer gebruikt werkt het prima.

iTrain is z?n geld dubbel en dwars waard.

Om op de hoogte te blijven van de vele ontwikkelingen gebruik ik ook Rocrail. 
En natuurlijk om de ontwikkelaar Rob te steunen.
Deze mensen steken er erg veel tijd in en helpen je ook als het nodig is.
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koploper, iTrain, RocRail, WinDigipet, ... Welke kies ik?
Bi TrainControllen kan je het complete programma gratis downloaden.
Is enkele maanden (in minuten) te gebruiken.

groet
Harald