Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Tijd voor een CS3?

Gestart door hvanschaik vrijdag 11 oktober 2019, 15:54:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tijd voor een CS3?
Lid sinds: 2012

offline
Tijd voor een CS3?
Hejhej allen,
mijn ouwe trouwe CS2 (ik denk een jaar of 10 oud) heeft de geest gegeven. Stank en een rookwolk maakten duidelijk dat het USB verlengsnoer beter niet op de programmeerrail terecht had kunnen komen. Na openen van de kast bleek de schade onherstelbaar: eindtrap verbrand en printplaat zodanig beschadigd dat van vervanging van de chip (prachtige reportage hier op het forum!) geen sprake kan zijn. Märklin reageerde heel snel op mijn mail met de mededeling dat met alle plezier - na opsturen en onderzoek - een reparatievoorstel zal worden gedaan, maar info op dit forum plus de leeftijd van het apparaat en de extra kosten om 'm hier vandaan (Zweden) op te sturen maakt dat ik de oplossing liever in een andere richting zoek. Ik overweeg om de CS3 60226 aan te schaffen; die is hier momenteel (lage koers Zweedse kroon) redelijk geprijsd en bovendien had ik aan de CS2 een setje nostalgische apparaten gekoppeld (control unit, keyboard etc.) en die mogelijkheid raak ik kwijt bij overstap naar een centrale van een ander merk. Zie ik iets belangrijks over het hoofd of zal de CS3 een waardige opvolger zijn? Ander punt: het "wrak" bestaat uit een gave kast en een prima werkend display plus de originele verpakking en daar doe ik graag iemand (voor een nette prijs) een plezier mee! Bij belangstelling graag een pb.
Groeten uit Salbohed, Hans.

Re: Tijd voor een CS3?
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Tijd voor een CS3?
Hej hej,

Komisk att den CS har ingen säkerheten ombord som kan förhindra olyckor som du hade. Du kan göre alt med den CS3 som du kan med CS2. Den CS3 är snabbare självklart och användargränssnittet är mer modernt. Jag är nöjd med apparaten. Ingen aning om du kommer att missa saker.

Jag antar att andra vet lite mer om vad du använder i din layout.

Idé för de andra som er intresserat i den CS2: CS2 och Rasberry PI?  :D

TFK
Re: Tijd voor een CS3?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Tijd voor een CS3?
Wat een leuke reactie!!! Niet dat ik de leden van dit forum onderschat, maar ik antwoord toch maar weer in het Nederlands :).
Bedankt voor je informatie, ik denk ook dat de CS3 wel zal bevallen. Ter aanvulling nog dit: de beveiliging van de CS2 heeft niet ingegrepen; waarschijnlijk omdat de kortsluiting niet in het uitgangscircuit heeft gezeten. Ik was bezig foto's te uploaden en ik gebruikte daarbij een USB verlengsnoertje. De massa van dat snoertje heeft op een of andere manier sluiting gemaakt met een deel van de naast de CS2 liggende (en nog aangesloten, stom, stom, stom) programmeerrails. De sluiting heeft ook vrij lang geduurd; de print is ter plaatse zo'n beetje gebraden en de chip was gehalveerd :O.
Re: Tijd voor een CS3?
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Tijd voor een CS3?
Och ja. Het was wel even puzzelen, ik ben beter in Noors en dat helpt wel iets met zinsbouw maar dan moet je nog steeds checken hoe dat op z'n Zweeds gaat. Ze gebruiken vaak een compleet andere woordbouw, wel bekend  in het Noors maar anders geschreven. Bijvoorbeeld "olyckor" voor ongelukje, in het Noors is dat "Ulykke". Google translate werkt daarmee overigens erg goed.  :thumbup:

Ik ben overigens ook vaak met kabeltjes in de weer dus jouw ervaring is een extra waarschuwing om daar zeer discreet mee om te gaan. Dat maak ik liever niet mee...  8o

Succes met de keuze!

TFK

Re: Tijd voor een CS3?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Tijd voor een CS3?
Hoi Hans,

in het Duits antwoorden gaat wellicht nog wel, maar in het Zweeds doe ik niet. Lekker in het Nederland dus. Voor de keuze tussen een CS3 en een CS3+ is het vooral van belang te weten wat jij exact met het apparaat doet. Wat heb je er zoal aan hangen. Je hebt er wat oude bende aan hangen, maar wat exact? Een deel is namelijk niet meer te gebruiken (oude boosters bijvoorbeeld). En welke versie van de CS2 heb je? De 60213, 214 of 215?

Groet,
Laurent
Re: Tijd voor een CS3?
Lid sinds: 2014

offline
Re: Tijd voor een CS3?
Hij vermoed 10 jaar dus zal het waarschijnlijk wel de 60213 zijn.
Re: Tijd voor een CS3?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Tijd voor een CS3?
Het was een 60214, dus mogelijk wat jonger dan 10 jaar,  maar niet veel. Ik heb geen boosters, maar ik had er mijn oude control unit en 2 keyboards aan gekoppeld. Ik vind de regelaar van de control unit erg prettig voor oudere (vaak niet-Märklin) locs met weinig functies en aangezien de keyboards beschikbaar waren heb ik die ook in dienst gehouden. Of ik dat blijf doen is niet zeker, maar ik wil die optie graag open houden.
Re: Tijd voor een CS3?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Tijd voor een CS3?
Maar geen computersturing, S88's en dergelijke die al aangesloten zijn? En ook zonder boosters, dan loont een CS3 60226 zich in de basis prima.
Re: Tijd voor een CS3?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Tijd voor een CS3?
Dat dacht ik ook, hij is besteld :)
Re: Tijd voor een CS3?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Tijd voor een CS3?
Ook een voeding erbij? Als je de CS2 met een trafo hebt gebruikt, die kan je niet met de CS3 gebruiken. Als je een netvoeding had (60061 of 60101) gaat dat wel.
Re: Tijd voor een CS3?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Tijd voor een CS3?
Dank voor je tip, maar ik heb ooit m'n eerste centrale (CS) van de ESU upgrade voorzien. De bijbehorende voeding (switching 19Volt, 4,2A) deed 't prima met de CS2 en blijft in gebruik.