Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De zoektocht naar het typenummer van een loc

Gestart door Märklin_mannetje2001 maandag 16 december 2019, 14:16:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De zoektocht naar het typenummer van een loc
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een nieuwe decoder in een van mijn locs gezet, omdat de oude kapot was. Maar toen ik aan het testen kwam, viel de loc de hele tijd stil, ik vermoed doordat hij last had van vuil op de baan. Terwijl mijn andere locs helemaal géén last hebben van haperen op de baan. Maar omdat de gerepareerde loc dus de hele tijd stil viel achter op mijn baan, waar ik niet fatsoenlijk bij kan komen, had ik me bedacht om hem iets aan te drukken met een andere loc om te zorgen dat hij weer contact kreeg met de rails. Nou zijn er echter op een gegeven moment allemaal vonken onder de loc vandaan gesprongen gevolgd door twee rookpluimpjes waarna en ook nog eens een brand lucht kwam.

Om een lang verhaal kort te maken: de motor van mijn loc is waarschijnlijk doorgebrand en nou wil ik hem repareren, maar ik heb het typenummer van de loc nodig om onderdelen te kunnen bestellen, zou iemand mij kunnen vertellen waar ik dat nummer kan vinden?
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
met enkele foto's kunnen we je mss helpen
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
 @citaat Hier heb je pas wat aan als je weet welk merk en type loc het is. Daarom is het handig als Marklinmannetje het merk en het type loc (liefst nog met het nummer dat op de loc staat) kan doorgeven. Als hij dat niet weet dan zoals gezegd graag duidelijke foto's.
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Ik kan helaas geen foto sturen omdat de foto's die ik maak te groot zijn qua aantal kilobytes, maar het is een Märklin  en er staat op de zijkant van de loc het volgende nummer: DB 361 122-5 (het is een dieselloc)
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Hi ?

ff Googlen op Marklin 361 122
= Marklin 3464

groet
Harald
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Top! Hartstikke bedankt, dat is hem! Maar dan heb ik blijkbaar dus ook de verkeerde verpakking erbij gekregen...
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Oké, volgende vraag: het lijkt me niet, maar gewoon voor het geval dat, moet ik het motorschild ook vervangen als de motor doorgebrand is, of hoef ik alleen het anker en de veldmagneet te vervangen?
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Dat licht eraan hoe de staat van alles is ik vermoed dat de rotor verbrand is door vervuilde collector met geluk alleen de rotor maar waarschijnlijk ook de decoder.
Maar ik zou adviseren koop een complete motor dan heb je ook reserve onderdelen en één onderdeel kost meestal al meer dan de helft van een complete.
Maar wat van motor zit er nu in één met een permanent magneet of een veldspoel?
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
als je motor defekt is vervang hem dan direkt door een kitje met hoogvermogenmotor.Kost je amper wat meer en heb je een goede oplossing.
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Sorry, maar ik ben nog niet zo thuis in de elektronica van de locomotieven, dat deden mijn oom en zijn vrienden normaal gesproken, maar nou de motor kapot is, wil ik het ook wel een keer zelf proberen
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
niet zo moeilijk .Google eens op marklin 3464 ombouw of umbau.Dan krijg je linkjes met de volledige ombouw stap voor stap.Zelfs met youtube filmpjes
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Oké, bedankt voor de tip, ik zal er eens naar kijken. Maar hmmglaser had het over een permanente magneet of een veldspoel, maar dat weet ik niet. Maar ik heb al eens op een hoogvermogen setje gegoogeld, maar ik heb gezien dat er dan ook een nieuwe decoder bij zit, die zal dan ook wel nodig zijn, of niet?
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Hartstikke bedankt, ik zal ze opslaan. Deze link heb ik ook nog gevonden:

https://wiki.3rail.nl/index.php/Märklin_6090_Hoogvermogens_Motoren

Is dit ook nog goeie informatie?
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Maar kan ik met een hoogvermogen motor + decoder dan ook rijden op een analoge baan?
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
ja.De decoder herkend normaal zelf of hij analoog of digitaal wordt aangestuurd.Enkel functies kunnen mss niet worden aangestuurd.
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Oké, en dan nog een paar (misschien wel domme) vragen: wát is nou precies het verschil tussen een trommelcollector en een schijvencollector? En de tweede: stel je voor, er zit een trommelcollector in mijn loc en ik wil hem ombouwen met een hoogvermogensetje, kan er dan gewoon iedere hoogvermogenset met een trommelcollector in, of moet ik dan nog voor iedere loc die ik om wil bouwen een specifieke set hebben speciaal voor die loc?
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Zulke informatie vind je meestal wel in de wiki:
* SFCM: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Kleine_Schijf_Collector_Motor_(SFCM)
* DCM: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Drum_Collector_Motor_(DCM)

Op je tweede vraag heb ik geen antwoord, anderen waarschijnlijk wel.
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
2de antwoord kijk je best in een lijst welke set je nodig hebt.Er zijn verschillen tussen de locs en de sets.
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
ff terug naar het begin: Hoe weet je dat de motor defect is ? Heb je de loc open gemaakt?
Als ik je tekst goed lees is dit een veronderstelling van je.....
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Het was inderdaad een veronderstelling van me, maar ik heb eens een oom van me gevraagd en die zei dat de decoder ook nog wel eens kapot zou kunnen zijn, dus toen de loc nog maar eens losgeschroefd en een kijkje genomen naar de decoder en op het eerste gezicht zag hij er prima uit, maar toen ik hem omdraaide zat er een enorme schroeiplek op de achterkant van de decoder...
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De zoektocht naar het typenummer van een loc
Je kan eerst de motor los testen met een batterijtje of gelijksp.voeding.
(Wel losmaken van de decoder)

groet
Harald