Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Koeltoren in H0-schaal

Gestart door Industrial Junkie donderdag 10 oktober 2019, 19:19:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koeltoren in H0-schaal
Industrial Junkie
gast

Koeltoren in H0-schaal
Hallo, ik ben Erik en ik woon in Brabant. Ik ben al jaren modelbouwer. Ik houd mij vooral bezig met de bouw en verbouw van voertuigen, voornamelijk op schaal 1:32(landbouwvoertuigen en werktuigen) en schaal 1:87(kranen en vrachtwagens).
Echter vanwege mijn grote passie voor grote industriële gebouwen en machines(vandaar ook mijn gebruikersnaam), heb ik het afgelopen jaar een uitstapje gemaakt naar de bouw van een koeltoren die je vooral ziet bij energie/kolencentrales. Aangezien in deze industriegebieden ook vaak sporen met emplacementen te vinden zijn, lijkt me dit project wel geschikt om te laten zien op dit forum.
Bij het zoeken op Internet naar koeltorens op H0-schaal kwam ik op dit forum terecht. Hier is namelijk in 2013 een topic geplaatst door Dylan(Minitreintje) met de vraag over hoe je zo'n koeltoren zou kunnen bouwen. Er is overigens bijna niets te koop en/of te vinden over dit soort bouwwerken op H0-schaal en al helemaal niets over de bouw daarvan.
Het leek mij dus wel een uitdaging om geheel met eigen improvisatie en ideeën dit project aan te gaan.
De koeltorens van de energiecentrales in Moerdijk en Geleen heb ik als voorbeeld genomen, omdat deze niet zo heel groot zijn en het in miniatuur nog na te bouwen is. Maar ook aanvullingen van andere torens heb ik toegevoegd als ik dat mooi vond. De basis heb ik gemaakt van 24 houten staanders en 3 metalen ringen van verschillende diameters.
De toren heeft aan de voet een diameter van ca. 72cm, iets boven het midden ca.50cm en aan de bovenkant ca.56cm. Hij is 132cm hoog geworden en zou daarmee in het echt dus ca.115m hoog zijn. Dat is wel reëel voor een koeltoren. Ook heb ik de verschillende lagen aan de binnenkant, dat zijn een kunststof koellaag, een laag met sprinklerleidingen en een druppelvangerlaag met pomphuizen en buizen nagemaakt. Het hele gevaarte staat los op de voet en kan ik dus eraf lichten om die verschillende lagen te kunnen laten zien.
Ook een machineruimte, waterbassin, trappenhuis, kooiladders naar de top en begroeiing heb ik nagebootst.

Het bouwen was niet gemakkelijk en er zit erg veel denkwerk in, voornamelijk door de hyperbolische(ronde en schuine) vorm van de toren. Maar toch is het me uiteindelijk gelukt en daar ben ik best een beetje trots op.
Tijdens de bouw heb ik zoveel mogelijk foto's gemaakt om goed te laten zien hoe een bepaald onderdeel tot stand is gekomen. Om te beginnen plaats ik nu foto's van het allereerste begin en het eindresultaat. De foto's niet zo super, maar het valt ook niet mee om hem in zijn geheel er mooi op te krijgen. Natuurlijk toont de toren veel mooier in een industriële omgeving dan dat hij nu "kaal" in een kamer staat. Wellicht inspireert het hier iemand om er zelf ook een te gaan bouwen, of misschien wel de centrale eromheen. Dat zou ik wel heel leuk vinden!
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Re: Koeltoren in H0-schaal
Indrukwekkend groot  8o
Re: Koeltoren in H0-schaal
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
Mooi gemaakt!
Wij willen een trein zien!!
Re: Koeltoren in H0-schaal
Prachtig. Nu nog een serieuze rookgenerator inbouwen en het project is helemaal af.
Re: Koeltoren in H0-schaal
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
in de montage fotos gaat het papier van onder naar boven, in het eindresultaat gaat het  rond?
Re: Koeltoren in H0-schaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Koeltoren in H0-schaal
Citaat van: McW op donderdag 10 oktober 2019, 20:04:27
Wij willen een trein zien!!
Helemaal niet. :D
Dit is een erg mooi stukje unieke modelbouw, erg knap uitgedacht en gemaakt. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Koeltoren in H0-schaal
Industrial Junkie
gast

Re: Koeltoren in H0-schaal
Bedankt voor de leuke reacties!

Citaat van: Wilco69 op donderdag 10 oktober 2019, 21:22:13
in de montage fotos gaat het papier van onder naar boven, in het eindresultaat gaat het  rond?

Allereerst heb ik lange stroken van wat dikker papier geknipt en idd in de lengte vastgelijmd. Daarna ben ik horizontaal gaan werken met stukjes dik karton(ca.1,5mm) van onder naar boven, dit maakt het geheel ook goed stevig. Deze stukjes heb ik steeds wat gebogen om de vorm mooi rond te krijgen. Meestal heb ik dan in het midden een reepje karton eronder gelijmd(zie foto) om de bolling mooi te behouden. In totaal zitten er zo'n 750(!) van die stukjes karton op, dus allemaal geknipt en gebogen. Om horizontaal en verticaal toch mooie rechte rijen te krijgen ontstaan er hier en daar steeds wat kieren, zoals je kunt zien. De grootste kieren heb ik ook weer opgevuld met hele smalle reepjes karton, daar zie je later bijna niets meer van. Ik heb van het aanbrengen van de stukjes karton een paar foto's bijgevoegd en ook nog wat meer foto's.

Re: Koeltoren in H0-schaal
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
Dag Naamgenoot,

Dat is een enorm indrukwekkend bouwwerk geworden :thumbup:
Nu zijn die koeltorens sowieso indrukwekkend, ik heb jaren geleden die van Kalkar van binnen mogen aanschouwen :eek:
Het toepassen van vogelgaas als hekwerk vind ik bijzonder inventief gevonden!
Als je meer van dergelijke bouwwerken (of ombouw van H0 voertuigen) fotoverslagen hebt
en er nog zo'n fijn weg te lezen stuk tekst bij zet, dan houd ik mij van harte aanbevolen :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Koeltoren in H0-schaal
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
Erg mooi gecreëerd, bewondering hier voor!!
Re: Koeltoren in H0-schaal
Lid sinds: 2017

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
Knap werk :thumbup:

Ik vraag me alleen af wat je daarmee doet als het af is.
Re: Koeltoren in H0-schaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
Heel mooi  :thumbup:
Maar je moet wel de ruimte hebben om zoiets op je baan neer te zetten.

groet
Harald
Re: Koeltoren in H0-schaal
Heel mooi gemaakt, maar m.i. iets te groot voor menig modelspoorbaan vrees ik.

Mvg Gert
Re: Koeltoren in H0-schaal
Industrial Junkie
gast

Re: Koeltoren in H0-schaal
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 11 oktober 2019, 08:03:52
Dat is een enorm indrukwekkend bouwwerk geworden :thumbup:
Nu zijn die koeltorens sowieso indrukwekkend, ik heb jaren geleden die van Kalkar van binnen mogen aanschouwen :eek:
Het toepassen van vogelgaas als hekwerk vind ik bijzonder inventief gevonden!
Als je meer van dergelijke bouwwerken (of ombouw van H0 voertuigen) fotoverslagen hebt
en er nog zo'n fijn weg te lezen stuk tekst bij zet, dan houd ik mij van harte aanbevolen :thumbup:

Klopt, die van Kalkar heb ik ook gezien, ik heb zelfs in de zweefmolen(die dus in de koeltoren staat) gezeten. Echter de koeltoren van Kalkar is er een die als hij al afgebouwd was niet veel hoger zou zijn geworden, hij zal zo'n 50m hoog zijn. Bij dit formaat toren worden dan grote ventilatoren rondom de voet geplaatst die de buitenlucht aanzuigen en vervolgens het hete water aan de binnenzijde daarmee afkoelen. Bij mijn toren, die dus in het echt veel hoger is zijn er geen ventilatoren nodig. De natuurlijke trek(die door de hoogte ontstaat) zuigt dan al voldoende buitenlucht aan.

Ik heb wel een aantal bouwverslagen liggen, waarmee ik in het clubblad van de Landbouwminiaturenclub heb gestaan. Deze landbouwvoertuigen zijn echter wel allemaal in de schaal 1:32 en dus niet geschikt voor dit forum. Bovendien hebben die voertuigen ook weinig met treinen te maken.
Van de kranen en vrachtwagens in H0-schaal heb ik geen bouwverslagen gemaakt. Deze zijn namelijk allen gemaakt uit bouwdozen van Kibri. Omdat je dan volgens een bouwtekening werkt is het maken van een verslag dan niet zo van belang. Het kan natuurlijk wel, vooral als je tegen problemen aanloopt. Het is dan wel leuk om te laten zien hoe je een probleem opgelost hebt. Maar ik heb hier dus (nog) geen verslagen van gemaakt. Ik vind het wel leuk dat mijn verhaal fijn is om te lezen! ;)
Ik stuur je binnenkort wel even een fotoverslag van een voertuig via een PBtje.

Ik heb weer wat foto's toegevoegd van wat dichterbij, waarbij je goed kunt zien dat ik onder andere met gaas heb gewerkt.

 
Re: Koeltoren in H0-schaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
Hoi Erik.
Prachtig onderwerp en ook een geweldig mooi stukje modelbouw! :thumbup:
Mocht je een rook generator overwegen, neem dan een spoor 1 voor fabrieksschoorstenen, deze geven een hele beste witte rookwolk en hebben een flinke tank voor de rookvloeistof. (ik dacht van Seuthe?)

Veel succes en plezier met deze prachtige modelbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Koeltoren in H0-schaal
Industrial Junkie
gast

Re: Koeltoren in H0-schaal
Citaat van: mardig23 op vrijdag 11 oktober 2019, 10:13:12
Ik vraag me alleen af wat je daarmee doet als het af is.

Klopt helemaal, het ding is erg groot voor menig modelspoorbaan. En om hem hier op de kamer te laten staan stof vangen, is eigenlijk ook jammer.
Daarom heb ik contact gehad met een stichting waar ze een modelspoorbaan aan het bouwen zijn. Ik heb gevraagd of zij interesse hadden om mijn koeltoren in hun diorama te plaatsen. Ze zijn namelijk ook bezig om een groot deel van het Ruhrgebied na te bouwen. Wellicht zou deze toren daar goed in passen, het hoort tenslotte bij industrie.
Echter had de stichting wel interesse, maar kunnen de toren helaas niet plaatsen. Dit omdat er alleen werk van de eigen leden in het diorama wordt geplaatst. Als er dan wordt toegestaan dat er bouwwerken van buitenaf worden geplaatst schept dat uiteraard een precedent. En uiteraard is daar iets voor te zeggen.

Misschien is er een ander museum of zo die de koeltoren wel wil en kan plaatsen. Of iemand die thuis plaats heeft en een energiecentrale of industriegebied heeft nagebouwd.
Een mooie bestemming zou leuk zijn, dus ik houd me zeker aanbevolen!
Re: Koeltoren in H0-schaal
Industrial Junkie
gast

Re: Koeltoren in H0-schaal
Citaat van: AlbertJan op vrijdag 11 oktober 2019, 12:14:28
Hoi Erik.
Prachtig onderwerp en ook een geweldig mooi stukje modelbouw! :thumbup:
Mocht je een rook generator overwegen, neem dan een spoor 1 voor fabrieksschoorstenen, deze geven een hele beste witte rookwolk en hebben een flinke tank voor de rookvloeistof. (ik dacht van Seuthe?)

Veel succes en plezier met deze prachtige modelbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Dankjewel AlbertJan!
Ook bedankt voor de tip! :thumbup:




Re: Koeltoren in H0-schaal
Mooi, vraagje, hoe heb je die hekwerk van de looppaden gemaakt?
Re: Koeltoren in H0-schaal
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
 @citaat Theo, niet enkel plaatjes kijken, ook de bijbehorende tekst lezen :wink: :

Citaat van: Industrial Junkie op vrijdag 11 oktober 2019, 12:02:05
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 11 oktober 2019, 08:03:52
...
Het toepassen van vogelgaas als hekwerk vind ik bijzonder inventief gevonden!
...

...
Ik heb weer wat foto's toegevoegd van wat dichterbij, waarbij je goed kunt zien dat ik onder andere met gaas heb gewerkt.

Groeten,

Erik.
Re: Koeltoren in H0-schaal
 @citaat

Sorry hoor, dat ik niet het hele verhaal loopt uit spitten. In plaats met de vingertje te wijzen kan je ook zeggen het is van gaas gemaakt. ;)
Re: Koeltoren in H0-schaal
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
 @citaat Theo: het hekwerk is van (vogel)gaas gemaakt ... :lol: :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Koeltoren in H0-schaal
Slim, goed bedacht, ik vond het al zo keurig en precies gesoldeerd.
Re: Koeltoren in H0-schaal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
Hoi Erik,

Petje af, voor jouw bouwkunsten  :thumbup:
Wanneer je zoiets groots maakt, vallen afwijkingen in de vorm nog meer op; dus nog een veer erbij  ;)
Je zou je andere bouwprojecten kunnen plaatsen bij Baanbouw 2-rail alle schalen, daar kunnen heel wat bouwers en knutselaars hun voordeel mee doen.
Of in ieder geval genieten van je mooie verslagen.

Misschien zijn ze bij de bedrijven waar die koeltorens staan wel blij met zo'n schaalmodel in de lobby.

Grtz Tony
Re: Koeltoren in H0-schaal
Industrial Junkie
gast

Re: Koeltoren in H0-schaal
Citaat van: snijder op vrijdag 11 oktober 2019, 15:07:15
Slim, goed bedacht, ik vond het al zo keurig en precies gesoldeerd.

Klopt Theo, dit is verreweg de makkelijkste manier om een hekwerk te maken.
Zoals je kunt zien heb ik voor de looppaden een gaas gebruikt met een iets grotere maaswijdte dan bij de kooiladders en bordessen. Dat heb ik gedaan omdat het hekwerk bij de looppaden alleen dient ter afbakening van de paden. Bij de ladders kwam een kleinere maas mooier uit voor de afstand tussen de sporten. Ook was de kooi om de ladder heen na het ombuigen om een potlood dan precies op maat.
De gehele ladderconstructie heb ik uit één stuk geknipt en daarna de kooien aangebracht, zie foto's. Dit kun je dus onder andere vrij eenvoudig maken met gaas. ;)



Re: Koeltoren in H0-schaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
Mooi project en fraai uitgevoerd, mijn complimenten! :smile: :thumbup:
Re: Koeltoren in H0-schaal
Industrial Junkie
gast

Re: Koeltoren in H0-schaal
Citaat van: Tony op vrijdag 11 oktober 2019, 16:53:43
Hoi Erik,

Petje af, voor jouw bouwkunsten  :thumbup:
Wanneer je zoiets groots maakt, vallen afwijkingen in de vorm nog meer op; dus nog een veer erbij  ;)
Je zou je andere bouwprojecten kunnen plaatsen bij Baanbouw 2-rail alle schalen, daar kunnen heel wat bouwers en knutselaars hun voordeel mee doen.
Of in ieder geval genieten van je mooie verslagen.

Misschien zijn ze bij de bedrijven waar die koeltorens staan wel blij met zo'n schaalmodel in de lobby.

Grtz Tony

Tony, bedankt voor de complimenten en de tips! :thumbup: :)

Acido, ook bedankt! :thumbup:  ;)
Re: Koeltoren in H0-schaal
Je moet het maar verzinnen, bedankt voor uitleg en foto's. Hier kan ik zelf nog wat mee.
Re: Koeltoren in H0-schaal
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
Allemachtig wat een indrukwekkend bouwwerk!
Re: Koeltoren in H0-schaal
Lid sinds: 2014

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
Het ziet er mooi uit en zeker ook indrukwekkend wat hier mooi bij zou passen is een piezo vernevelaar maar dat kan nog wel eens problemen opleveren met het gebruikte karton en papier.

Heb je misschien al contact met miniworld rotterdam gehad of met het modelspoor museum in Sneek?
Re: Koeltoren in H0-schaal
Industrial Junkie
gast

Re: Koeltoren in H0-schaal
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 12 oktober 2019, 12:02:23
Het ziet er mooi uit en zeker ook indrukwekkend wat hier mooi bij zou passen is een piezo vernevelaar maar dat kan nog wel eens problemen opleveren met het gebruikte karton en papier.

Heb je misschien ook contact met mini world rotterdam gehad?

Klopt, als ik witte rook wil gaan gebruiken, dan moet die rook wel droog zijn. Ik denk idd dat het papier en karton niet tegen vochtige rook kunnen.
Maar ik heb geen idee of die rook uit zo'n generator droog of vochtig is.
Ik denk ook dat als je er van onderaf rook inblaast dat die er aan de bovenkant wel erg snel weer uit opstijgt. En misschien is dat een beetje onrealistisch, omdat die rook(in het echt natuurlijk waterdamp) er altijd heel langzaam bovenuit komt. Natuurlijk komt dat omdat je hier op een kleine schaal werkt en de natuurlijke krachten(in dit geval het opstijgen van warme lucht)normaal blijven.
Dus dan zou je misschien iets moeten inbouwen wat dat opstijgen een beetje vertraagd, bijvoorbeeld horgaas of een geperforeerde plaat. Ik heb geen idee of dat de rook wat zal vertragen.
Het is misschien wel een beetje onzin, maar het zou er denk ik wel mooier van worden.

Ik heb nog geen contact gehad met Mini-World. Wel ben ik er een tijdje geleden geweest(wel voordat ik met de bouw van de toren begon) en ik vond het helemaal geweldig.
Wel heb ik laatst nog gedacht of mijn koeltoren daar zou passen, maar dan moeten ze het natuurlijk wel willen. En ik zou dat ook een hele eer vinden! :)
Ik denk dat het probleem is dat ze de Rotterdamse haven geweldig goed en gelijkend hebben nagebouwd, petje af daarvoor. Echter in de hele haven is geen koeltoren van dit formaat te vinden. Dus dan zouden ze in de miniatuurhaven iets neer gaan zetten, wat er eigenlijk niet is. Ik denk ook niet dat ze dat zullen doen.
In ieder geval bedankt voor de tip en wellicht ga ik het nog vragen. Vragen is natuurlijk altijd vrij. ;)






Re: Koeltoren in H0-schaal
En op Ameland is ook een modelspoorbaan als expo. Misschien hebben ze interesse.
Re: Koeltoren in H0-schaal
hoi,

Citaat van: Industrial Junkie op zaterdag 12 oktober 2019, 12:26:33
Klopt, als ik witte rook wil gaan gebruiken, dan moet die rook wel droog zijn. Ik denk idd dat het papier en karton niet tegen vochtige rook kunnen. Maar ik heb geen idee of die rook uit zo'n generator droog of vochtig is.

De meeste rook is vanuit een vloeistof (zoals de "disco"rook) Dus of het papier en karton aantast is meer dan aanwezig. Dat is een klein risico.

Citaat van: Industrial Junkie op zaterdag 12 oktober 2019, 12:26:33
Ik denk ook dat als je er van onderaf rook inblaast dat die er aan de bovenkant wel erg snel weer uit opstijgt.

Je hoeft niet helemaal beneden de rookgenerator te plaatsen ;) Zeker niet in een tentoonstellingsomgeving. ;)

Citaat van: Maarten op zondag 13 oktober 2019, 00:58:11
En op Ameland is ook een modelspoorbaan als expo. Misschien hebben ze interesse.

Ben een keer geweest .... Dat zou niet echt een aanrader zijn om dit werk daar neer te zetten  O:-D Meer zal ik er ook niet over zeggen ...

Groet Ronald.
Re: Koeltoren in H0-schaal
Industrial Junkie
gast

Re: Koeltoren in H0-schaal
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 12 oktober 2019, 12:02:23
Heb je misschien al contact met miniworld rotterdam gehad of met het modelspoor museum in Sneek?

Mark, ik zag vandaag pas dat je naast Miniworld ook het modelspoormuseum in Sneek noemt. :thumbup:
Dus ik heb meteen even op de website gekeken en zag meteen dat het een professionele organisatie is. B)
Je kunt daar zelfs, indien ze interesse hebben je werkstuk schenken. Dus misschien is dat wel iets. Ik ga er zeker een keer kijken.

Echter kan ik nergens uit opmaken of ze naast een Shell-expositie ook andere industrie hebben nagebouwd. Zo'n koeltoren tussen vredige alpenweiden is ook niet echt de bedoeling natuurlijk. :D

Weet iemand hier misschien of ze in Sneek ook een industriegedeelte hebben?
Re: Koeltoren in H0-schaal
Industrial Junkie
gast

Re: Koeltoren in H0-schaal
Citaat van: ronaldk op zondag 13 oktober 2019, 11:25:51
hoi,

Citaat van: Industrial Junkie op zaterdag 12 oktober 2019, 12:26:33
Klopt, als ik witte rook wil gaan gebruiken, dan moet die rook wel droog zijn. Ik denk idd dat het papier en karton niet tegen vochtige rook kunnen. Maar ik heb geen idee of die rook uit zo'n generator droog of vochtig is.

De meeste rook is vanuit een vloeistof (zoals de "disco"rook) Dus of het papier en karton aantast is meer dan aanwezig. Dat is een klein risico.

Citaat van: Industrial Junkie op zaterdag 12 oktober 2019, 12:26:33
Ik denk ook dat als je er van onderaf rook inblaast dat die er aan de bovenkant wel erg snel weer uit opstijgt.

Je hoeft niet helemaal beneden de rookgenerator te plaatsen ;) Zeker niet in een tentoonstellingsomgeving. ;)

Citaat van: Maarten op zondag 13 oktober 2019, 00:58:11
En op Ameland is ook een modelspoorbaan als expo. Misschien hebben ze interesse.

Ben een keer geweest .... Dat zou niet echt een aanrader zijn om dit werk daar neer te zetten  O:-D Meer zal ik er ook niet over zeggen ...

Groet Ronald.

Bedankt voor je info, Ronald. :thumbup:


Re: Koeltoren in H0-schaal
Citaat van: ronaldk op zondag 13 oktober 2019, 11:25:51
...
Ben een keer geweest .... Dat zou niet echt een aanrader zijn om dit werk daar neer te zetten  O:-D Meer zal ik er ook niet over zeggen ...

Ik niet, en heb dus niet veel gemist begrijp ik.
Re: Koeltoren in H0-schaal
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
Ik vind het een indrukwekkend stukje werk. Maar dit moet idd ingepast worden op een baan met veel industrie en liefst in een vlak landschap.
Nadeel van grote objecten is, dat je duidelijk ziet dat het in miniatuur altijd woekeren is met de schaal en de verhoudingen.
Een berglandschap zou volledig in het niet vallen bij dit bouwwerk. Ik ken alle genoemde (demo) banen niet, dus ben benieuwd waar je kunstwerk terecht gaat komen.

gr. Gertjan
Re: Koeltoren in H0-schaal
Lid sinds: 2014

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
Ik zou je adviseren om een keertje te gaan kijken in Rotterdam bij miniworld met name de haven ziet er geweldig uit met de portaalkranen.
Re: Koeltoren in H0-schaal
Industrial Junkie
gast

Re: Koeltoren in H0-schaal
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 15 oktober 2019, 20:18:39
Ik zou je adviseren om een keertje te gaan kijken in Rotterdam bij miniworld met name de haven ziet er geweldig uit met de portaalkranen.

Daar ben ik geweest(zie vorige bericht). Ik vond het in één woord geweldig! B)
Re: Koeltoren in H0-schaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
Leuk ding.
Maar volgens mij mis ik een stukje aan de onderzijde. Er hoort nog een ronde betonnen rand onder van ca 1,5m. De ruimte daarnaast, waar de centrifugaal pompen staan, staan meestal in de open lucht.
Deze pompen staan rechtop, waarbij de as de pompwaaier aandrijft, welke al gauw een meter of 3-5 lager zit. Er staan meestal minimaal 3 pompen op de gemeenschappelijke persleiding. 2 zijn hierbij in bedrijf, één reserve. Tussen de pomp en de gemeenschappelijke persleiding zit vervolgens nog een afsluiter en een teruglagklep.

Mvg. Marcel
Re: Koeltoren in H0-schaal
Industrial Junkie
gast

Re: Koeltoren in H0-schaal
Citaat van: loc1200 op woensdag 16 oktober 2019, 15:37:19
Leuk ding.
Maar volgens mij mis ik een stukje aan de onderzijde. Er hoort nog een ronde betonnen rand onder van ca 1,5m. De ruimte daarnaast, waar de centrifugaal pompen staan, staan meestal in de open lucht.
Deze pompen staan rechtop, waarbij de as de pompwaaier aandrijft, welke al gauw een meter of 3-5 lager zit. Er staan meestal minimaal 3 pompen op de gemeenschappelijke persleiding. 2 zijn hierbij in bedrijf, één reserve. Tussen de pomp en de gemeenschappelijke persleiding zit vervolgens nog een afsluiter en een teruglagklep.

Mvg. Marcel

Dank voor de info Marcel,

Ik denk dat je bedoelt dat de schuine poten onderaan eigenlijk in het waterbassin moeten staan en dat deze dan in het echt ca.1,5m lager staan dan de betonnen rand? Tja, je komt het allebei tegen. De koeltoren van Swentibold waar ik heel veel naar heb gekeken staat met zijn poten buiten het bassin, dus gelijk met het gras eromheen. Daarom heb ik het ook zo gemaakt. Maar de tweede grote koeltoren in Geleen, die volgens mij van een kunstmestfabriek is, staat wel met zijn poten in het bassin. Dus het kan allebei.
Verder heb ik gewoon gekeken wat er op foto's en filmpjes te zien is, maar dan blijf je wel redelijk beperkt. Er zal vast wel het een en ander ontbreken of niet kloppen. Ik heb maar gebouwd zoals ik denk dat het juist is en dat het enigszins logisch in elkaar zit. Maar dat hoeft dan echt nog niet juist te zijn.
Maar respect voor de kennis die jij hebt van de techniek van een koeltoren, die techniek vind ik in ieder geval reuze interessant.

Mvg Erik







Re: Koeltoren in H0-schaal
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
Techniek van een koeltoren is simpel.
Warm water wordt centraal ingevoerd tot 10 meter hoogte, dan via Stervormige goten naar de wand. In deze goten zitten een heel aantal gaten met een gat van 20 mm elk. Dit water stroomt op een direct hieronder gelegen porcelijnen schotel welke het water als een paraplu vorm verspreid. dan komt er een heel latten werk van hout of PVC waar de druppels water iedere keer herverdeeld worden. Het moet fijn water naar beneden regenen. Dan komt het uit in het bodem basin met dezelfde diameter als de toren. Dit komt uit in een pompkelder, kan wel 10 meter diep zijn waar meerdere pompen in opgesteld staan, operationeel & reserve.
Boven de stervormige invoer zit een dimister pakket van schoepen welke de fijne waterdruppels verdichten tot forse druppels. ten einde een droge damppluim op de uit tree zijde te krijgen.
Het water wordt gekoeld op basis van verdamping water waardoor de water temperatuur lager wordt dan de aanwezige lucht temperatuur, ca 3 gr
Om meer koelcapaciteit te krijgen is er soms in een later stadium een complete ring ventilatoren geplaatst voor extra lucht debiet.
Globaal gaat er bij een 200 ton/uur stoomproces een 150 ton/uur aan waterdamp de lucht in en er ca 1000 ton/uur water circuleerd.
Cees
Re: Koeltoren in H0-schaal
Industrial Junkie
gast

Re: Koeltoren in H0-schaal
 @citaat

Dank je, jij hebt wel verstand van de achterliggende techniek, Cees! :thumbup:

De (eenvoudige) werking van een koeltoren was mij al redelijk bekend, onder andere door het op te zoeken op Internet. Maar het fijne van de techniek in zo'n koeltoren is moeilijk te vinden, dus jouw info is zeker interessant. De stervormige goten waar jij het over hebt ben ik ook tegengekomen. Die zag ik vooral in filmpjes op Youtube bij Urban Exploring van een verlaten oude koeltoren(bijvoorbeeld in Belgie).
Bij de bouw van mijn koeltoren heb ik de binnenkant nagemaakt van die van de kerncentrale in Leibstadt, Zwitserland. Daar staat ook een mooi filmpje van op youtube, althans van een kijkje bovenin de toren met een drone. De foto hieronder is op het niveau waar je via de deur binnenkomt ter hoogte van de druppelvangerlaag met looppaden. De stervorm is hier niet meer te zien, wellicht is hier een nieuwe koeltechniek gebruikt? Ik heb deze laag trouwens gemaakt van (vliegen)horgaas, dat is dus de tweede foto. ;)


Edit Frenkievee: citaat van geheel voorgaande bericht verwijderd.
Re: Koeltoren in H0-schaal
Lid sinds: 2015

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
Hi Erik,

Dat ziet er fantastisch uit man.
Jij zij dat ik een hoop geduld had met Neuschwanstein kasteel, maar jij ben ook lekker
bezig. :thumbup: :thumbup:

Gr, Arnold
Re: Koeltoren in H0-schaal
Man man man.
Wat een gaaf project!

Heel erg mooi gemaakt
Re: Koeltoren in H0-schaal
Industrial Junkie
gast

Re: Koeltoren in H0-schaal

Dank jullie wel heren! :thumbup:

Kevin, als ik jouw gebruikersnaam zo zie dan denk ik dat "Big Boy" wellicht komt van de grootste stoomlocomotief?

Ik heb Big Boy van Revell ooit eens gebouwd, dat was ook wel veel werk. Ik heb hieronder wat foto's geplaatst(wijkt wel af van mijn topic) :D
Re: Koeltoren in H0-schaal
Lid sinds: 2016

offline
Re: Koeltoren in H0-schaal
Moi Eric,


Erg mooi gemaakt. ook de manier waarop je de ladders heb gemaakt vind ik knap. Mocht je nog eens een project maken aarzel dan niet om er hier verslag van te doen.


Groet Martin.
Re: Koeltoren in H0-schaal
Citaat van: Industrial Junkie op donderdag 24 oktober 2019, 21:01:58
Ik heb Big Boy van Revell ooit eens gebouwd
Mijn versie van de Revell "Big Boy" ===> klik
Re: Koeltoren in H0-schaal
Industrial Junkie
gast

Re: Koeltoren in H0-schaal
 @citaat

Wow, die van jou ziet er toch nog wel mooier uit. B)
Het is net een foto van een echte Big Boy. Heel mooi gebouwd Wim! :thumbup:
Re: Koeltoren in H0-schaal
Ook heel erg mooi gebouwd!