Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.

Gestart door AlbertJan woensdag 09 oktober 2019, 14:57:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Beste mensen.
Ik heb een rij probleem met de Märklin 37843, BR50 met cabine tender, MFX en fullsound.
De loc is nog splinternieuw, rijdt prachtig en heeft vele functies.
De loc rijdt tot zo'n 40 km per uur geweldig maar zodra je harder gaat, begint de loc te stotteren en ineens schiet deze daarna naar een hogere snelheid.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Dit is nog een versie met vijfpolige motor en met knikraam nog uit 2009. Niet zo nieuw dus.
Mijn advies is er geen koolborstels stof in de gleuven van je vijfpolige motor. Dus je vijfpolige motor eruit halen en dit checken en schoonmaken. Verder kan je krijten met je koolborstels deze vervangen door nieuwe dan zijn ze te zacht geworden.
Maar wat je nu hebt is eerste symptoom van deze vervuiling en een goede manier om je decoder op te blazen op termijn.
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Hi AlbertJan,

Moeilijk om op afstand een oorzaak te noemen.
Breng hem eens mee naar de stamtafel Utrecht (in Amersfoort) daar is meestal wel een Lokkendokter aanwezig.
klik hier
ff aanmelden op het draadje.

groet
Harald
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Hoi David.
Deze loc heeft nog nooit gereden en dit was de eerste keer.
Inderdaad gekocht in 2009 en even test gereden en daarna lang opgeslagen gelegen.

Je hebt helemaal gelijk dat de oorzaak vervuiling zou zijn want na wat schoonmaakwerk, rijdt de loc al veel beter.
Ik zal dus ook je verdere advies opvolgen en de motor nog "even" onderhanden nemen.
Bedankt voor je tips en advies! :thumbup:

@Harald.
Dat is natuurlijk ook een goed idee maar ik heb zoveel locs die nagekeken moeten worden, veel heeft jaren in verhuisdozen in de opslag gelegen, dat daar geen beginnen aan is. (nou ja, het eerste begin is er nu wel! :D)
Zou wel gezellig zijn maar helaas de komende maanden weinig tijd om op pad te gaan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Zeer slechte decoders plus motoren!
Deze combi is een vast gegeven voor problemen!
Smerige motoren zijn standaard een probleem met deze serie decoders.
Hopelijk voor jou dat er nog wat te redden valt maar het anker heeft problemen (lopen op 3 van de 5 Polen)
Weg gebrand motor schild en af gefikte motor regeling op de decoder!
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Ik heb een exemplaar van de 37843, gekocht in 2009.
Ik heb helemaal geen problemen met deze locomotief.

De decoder is uit te lezen met ESU Lokprogrammer 2.7.9.
Maximum snelheid CV02 is ingesteld op 255.
Forward trim CV66 is ingesteld op 55.
Reverse trim CV95 is ingesteld op 55.
Op schaal rijdt de BR50 nu (ongeveer) 80 km/h.


Willy
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Citaat van: Gert-Jan de Märklinman op woensdag 09 oktober 2019, 21:08:37
Zeer slechte decoders plus motoren!
Deze combi is een vast gegeven voor problemen!
Smerige motoren zijn standaard een probleem met deze serie decoders.
Hopelijk voor jou dat er nog wat te redden valt maar het anker heeft problemen (lopen op 3 van de 5 Polen)
Weg gebrand motor schild en af gefikte motor regeling op de decoder!
Het is geen slecht decoder en ook geen slechte motor op de herrie die die maakt na dan ;)
Ik heb slechts één lok met vergelijkbare problemen gehad oorzaak was toen een motorschild waar het asgat niet gecentreerd was waardoor deze te veel weerstand kreeg wat uiteindelijk een verbrand motorschild en rotor opleverde
Dus gewoon een productie fout.
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Beste reageerders.
Na het schoonmaken en smeren van alle smeerpunten, rijdt deze loc gewoon weer erg mooi! O:-D
Het is een prachtige loc en rijdt (bij mij dan! :D( ook erg stil en alleen de rij-geluiden zijn hoorbaar.

Ook nog wat gespeeld met de CV's maar dit maakt, op het geluid na, met het rijden niet veel uit.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Vijfpolige motoren zijn geweldig mits ze een goede decoder hebben en de eerste generatie mfx esu decoders waren slechter dan de 6090X decoders want dat waren ondanks hun beperkingen geweldige decoders met goede rijeigenschappen en bestand tegen de omschakel impuls bij analoog rijden in tegenstelling tot de esu decoders en die ook gevoeliger waren voor vuile rails. Maar ze vragen wel wat meer onderhoud.

Probleem is dat er jaren zijn geweest met slechtere kwaliteit koolborstels en door overmatig smeren  treinen. Zowel door Marklin als door de eigenaren en die combinatie is dodelijk voor de meeste motoren.
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Citaat van: David666 op vrijdag 11 oktober 2019, 12:54:16
Vijfpolige motoren zijn geweldig ....
Helemaal mee eens

Citaat van: David666 op vrijdag 11 oktober 2019, 12:54:16
.... en de eerste generatie mfx esu decoders waren slechter dan de 6090X decoders
Wat een onzin, heb je onderzoek gedaan of een link daarnaar  (foutje aangepast)

Citaat van: David666 op vrijdag 11 oktober 2019, 12:54:16
... en bestand tegen de omschakel impuls bij analoog rijden in tegenstelling tot de esu decoders en .....
Alleen probleem bij hele oude trafo's die nog 220V waren, dus bij 230V is de omschakel spanning dus ook hoger.

Citaat van: David666 op vrijdag 11 oktober 2019, 12:54:16
........ Probleem is dat er jaren zijn geweest met slechtere kwaliteit koolborstels en door overmatig smeren  treinen.
Nooit gemerkt dat er "slechte" koolborstels waren alleen die koolborstels die nat zijn geworden door de olie dan direct vervangen
(en de motor weer schoonmaken)

groet
Harald
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Stevige reactie, Harald, helemaal mee eens! Alleen voortaan gewoon weer "daarnaar" ipv. "daarna"  :D
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Waarom is Marklin gestopt met Esu decoders omdat ze niet leverden wat Marklin wilde en 10 a 15 jaar geleden waren er nog heel veel blauwe trafo's en zelfs nu hebben veel mensen nog blauwe trafo's. Samenwerking Marklin en Esu is voor Marklin op een drama uitgelopen. Waarom denk je dat Marklin nu met een nieuwe mfx decodervkomt die tegen een 40 of 45 volt impuls kan. Echt niet voor hun plezier hoor.
Wat mij betreft was dat mfx wel leuk en je had veel instellingen en mogelijkheden maar de rijeigenschappen waren niet veel beter, dan dezelfde lok met een 60901 decoder en haperingen op vuile rails kwamen vaker voor dan met loks met een oude decoder. Ook gingen teveel geluidsdecoders kapot. Kortom Marklin is niets voor niets met Esu gestopt en Marklin is niet het enige grote merk dat is gestopt met Esu. En teveel smeren is enige tijd een probleem geweest ook bij Marklin bijvoorbeeld br94 en ik heb vaker toen grote klodders vet weggehaald bij nieuwe loks.

En dat heb ik allemaal zelf geconstateerd zowel bij mijn eigen locs en ik heb er veel en als bij de modeltrein vereniging. Kortom ik heb teveel Esu in rook op zien gaan en die onder garantie door Marklin werden gerepareerd en sommigen hadden daarna geen Esu meer.
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Citaat van: David666 op vrijdag 11 oktober 2019, 14:43:21
Waarom is Marklin gestopt met Esu decoders
Veel modeltrein fabrikanten installeren geen ESU decoder meer in hun locs.
Uit rancune, omdat ESU nu zelf óók locs fabriceert...
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Nee ze kunnen niet leveren wat ze beloven en zelfs nu is de kwaliteits controle bij Esu een probleem. Bovendien kunnen anderen betere decoders leveren tegen betere consequente kwaliteit. Wie de huidige decoders levert bij Marklin is net als vroeger vrij onbekend bij de consumenten. Maar zimo decoders in Roco loks zijn echt beter dan wat Esu kan leveren.
Maar dat is mijn mening.
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
 @citaat
Mijn mening is dat het een slechte mening is.

groet
Harald
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Ja, dit draadje is nu ruim 3 jaar oud.
Op 10 oktober 2019 beweerde ik dat mijn 37843 probleemloos reed.
Goed rijden doet hij nog steeds, maar... 2 functies doen het niet (meer): de telex (F4) en de luidklok (F7).
Ik heb e.e.a. nog niet goed onderzocht.

Mijn vraag: met LP 2.7.9 kan ik de decoder uitlezen en programmeren.  Het programma vertelt mij dat het om een "mfx®Sound-Decoder" gaat.  Weet iemand of deze decoder nog door ESU geproduceerd is of niet?  De individuele CV's laten zich niet uitlezen.


Willy
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Hi Willy,

Als de print van de decoder blauw is, dan is het (hoogstwaarschijnlijk) een ESU decoder.
Trek de kolenimmitatie even van de tender en je weet het.
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Bij toeval kwam ik vandaag op dit topic terecht.
Vol verbazing las ik de slechte reviews over de Esu decoders en het waarom Märklin gestopt zou zijn met Esu.
Ik denk dat alleen Märklin dat kan vertellen en alles wat hier daarover geschreven is, zijn alleen maar aannamen en eigen interpretaties waar, volgens mijn mening, niemand iets aan heeft.

Ik heb de afgelopen jaren al heel wat loc's omgebouwd, ik schat toch zo'n 35 á 40 stuks, van analoog naar digitaal en heb daar allemaal Esu decoders in geplaatst. Buiten één verbrande decoder door mijn eigen fout, heb ik tot heden nog nooit een kapotte decoder gehad. En die ene door mijn eigen fout verbrande decoder is door Esu nog eens geheel kosteloos vervangen. In mijn beleving zijn alle negatieve  uitlatingen over Esu dus onterecht.

Willy,

ik kan, zonder jouw loc gezien te hebben, niet vertellen wat het probleem is met F4 en F7. Het probleem met je telex kan natuurlijk ook buiten je decoder liggen. Meet je telex eens door en vergeet daarbij niet om de aansluiting aan de uitgang die F4 gebruikt even los te halen zodat je niet het risico loopt om via je decoder te meten. Hopelijk vind je zo het probleem.
F7 is een geluidsfunctie denk ik? Dus dat probleem zou wel in je decoder moeten zitten. Zonder die gezien te hebben kan ik je daar dus niet bij helpen. En Amsterdam - Bosschenhoofd is ook niet een afstand die je zo even doet, anders kon je de loc komen brengen. Sorry.

Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Ik heb vandaag de tenderkap verwijderd.  Bijlagen: foto's van decoder en print adapter.
Ook heb ik decoder op de ESU Prüfstand getest maar CV's zijn niet uit te lezen.

Willy
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Hoi Willy,

ik zeg niet dat het geen Esu decoder is, maar ik herken deze niet als zodanig.
En erg veel ervaring met andere merken decoders heb ik niet.

Je zou er een nieuwe (Esu) decoder in kunnen zetten, maar of je dat voor deze 2 storingen nodig vindt, weet ik natuurlijk niet. De telex en luidklok zijn m.i.z. geen echt noodzakelijke functies. Maar dat is iets wat alleen jij kunt beslissen.

Succes.
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Loksound MFX van ESU, layout is gelijk aan de V3.5
De MFX kan je niet via DCC CVs programmeren.
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Citaat van: nmbssncb op zondag 02 april 2023, 14:09:02Ik heb vandaag de tenderkap verwijderd.  Bijlagen: foto's van decoder en print adapter.
Hi Willy,

het betreft hier een ESU OEM V3.5 Sound decoder.
Deze zijn gelocked en je kunt de sound niet aanpassen.
Wel kun je met een CS1/2/3 de configuratie aanpassen, dit gaat alleen niet via DCC, maar alleen via Motorola CV, of via Mfx.
Je kunt de decoder wel resetten, door de waarde 8 in CV08 weg te schrijven (via Motorola CV configuratie).
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Citaat van: Michel Evers op zondag 02 april 2023, 10:14:10Bij toeval kwam ik vandaag op dit topic terecht.
Vol verbazing las ik de slechte reviews over de Esu decoders en het waarom Märklin gestopt zou zijn met Esu.
Ik denk dat alleen Märklin dat kan vertellen en alles wat hier daarover geschreven is, zijn alleen maar aannamen en eigen interpretaties waar, volgens mijn mening, niemand iets aan heeft.
MWah, zonder heel erg in de details te treden, kunnen we wel vaststellen dat ESU en Märklin geen gelukkig huwelijk was. Wie een beetje opgelet heeft de afgelopen jaren, heeft vastgesteld dat:
- ESU de CS1 ontwikkeld heeft
- ESU ook ten minste een bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van het MFX protocol
- ESU de ECOS vrij snel na de marktgang van de CS1 op de markt heeft gebracht (2006, waar de CS1 in 2004 op de markt kwam)
- De printplaten van de CS1 en ECOS nagenoeg identiek zijn (kijk voor de gein eens naar de stekkeruitgangen, alleen de 60123 stekker mist in de ECOS 1, maar is wel aanwezig op de printplaat als soldeerpads, zo ook voor andere functies)
- ESU de Reloaded update/upgrade voor de CS1 aanbood (2009 verkrijgbaar), waarmee het feitelijk een ECOS1 werd
- ESU de term MFX niet mag gebruiken voor zijn decoders, maar in plaats daarvan M4 gebruikt
- Märklin ESU decoders zich met een bepaalde, oude Lokprogrammerversie prima laten programmeren (2.87 meen ik)


Untitled by njee20, on Flickr
ECOS1 of CS1? ;)

Märklin heeft naderhand behoorlijk wat veranderd, met de komst van de CS2. Zelfs de polariteit van de stekker voor de railaansluiting.
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Ergens in mijn verre geheugen staat mij iets bij dat ik met mijn BR50 ook problemen heb gehad. Deze begon plots zijn bel te luiden en dan kreeg ik die ook niet meer uit. Herprogrammeren ging inderdaad niet en uiteindelijk heeft Märklin de loc volledig kosteloos hersteld. Daarna nooit problemen meer.

Ik vind het sowieso erg jammer dat Märklin, en andere merken misschien ook wel, de gebruikte decoders afschermd als een blackbox. Uiteindelijk wordt de loc en de decoder dus ook bij aankoop je eigendom en dus zou je deze gewoon moeten kunnen herprogrammeren.
Vanuit mijn werk weet ik dat heel veel leveranciers dit proberen te doen. M.i.z. meer een verdien model dan bescherming van hun software. Wij eisten dan bij aankoop volledig toegang. Ik denk niet dat Märklin daar mee accoord zou gaan.
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Dank aan iedereen voor de reacties.
Goed om te weten dat het om OEM versie gaat van een ESU V3.5 (ik houd dit bij in een database).  En natuurlijk jammer dat er weinig mee "te spelen" valt.

@Ad: De decoder resetten is een optie (niet aan gedacht).  Ik heb ook nog het originele configuratiebestand.  Misschien brengt dat het geluid van de luidklok terug en wie weet, de telex.

Vraag is wat, of welke CV, bit, enz. de decoder op slot zet.  Tenminste, ik neem dat dit softwarematig is doorgevoerd.

De AUX 1 en 2 uitgangen functioneren volgens de test op de ESU-Prüfstand.  Dus de telex zou moeten werken, ik heb geen losse bedrading (2 zwarte draden) kunnen vaststellen.  Ik vermoed dat die AUX via een relais geschakeld wordt.


Willy


Willy
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Willy,

je kunt ook de telex eens doormeten. Misschien is die gesneuveld.
Overigens gaan bij mij de telexen niet via een relais maar zitten die rechtstreeks op de uitgangen van de decoders.

Succes
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
LS .
Even in de tijdmachine gestapt en wellicht helpt de info onder deze link je verder.
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23195.0.html
Groet Koos .
PS Pas op voor overstekende paashazen over het spoor.
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Citaat van: Michel Evers op maandag 03 april 2023, 08:21:52Ik vind het sowieso erg jammer dat Märklin, en andere merken misschien ook wel, de gebruikte decoders afschermd als een blackbox.
Moderne loks met een lokdecoder op mxd/3 basis kunnen volledig herschreven worden.
Wel met een omweggetje om het per ongeluk overschrijven tegen te gaan.

Hoe doe je het:
Je laadt de decoderfile van de desbetreffende lok op de marklinsite in het decodertool programma.
Hier kun je het aanpassen (ook de geluidsfile) en schrijft het nieuwe project in de decoder met de programmer, of CS 2/3.

Bart
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Bart,

dank je wel, weer wat geleerd.
En hiervoor is ons forum, elkaar helpen en wat leren.
:thumbup: :thumbup:
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Citaat van: Laurent op maandag 03 april 2023, 00:52:58- Märklin ESU decoders zich met een bepaalde, oude Lokprogrammerversie prima laten programmeren (2.87 meen ik)


Versie 2.7.9.  Nog steeds te downloaden van de ESU website.

Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Citaat van: nmbssncb op zaterdag 01 april 2023, 14:57:13maar... 2 functies doen het niet (meer): de telex (F4) en de luidklok (F7).
En Willy, heb je het probleem kunnen verhelpen?
Re: Rij probleem met de Märklin 37843 BR50 met cabine tender.
Was even met andere zaken bezig, Ad.
En, ja, het is verholpen: via Motorola programmering CV08 = 8.  Weer iets geleerd.
Luidklok en telex functioneren weer.  Wel blijft de telex "plakken" na activering (functie niet op "Continu" maar op "Moment").

Willy