Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?

Gestart door cees52 dinsdag 08 oktober 2019, 19:16:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
Mede forummers

Via via wordt aan mij gevraagd of het bekend is of er een 1212 van M, cat nr 3055 een misdruk heeft.

Hij heeft namelijk een 1212 waarvan het NS logo op de zijkant  naar beneden gezakt is, en ligt op de overgang tussen het geel en het grijs
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
Dit zegt genoeg denk ik?
Bron: Wikipedia
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
Zo te zien gaat er nog wel meer lak zakken/afvallen. :O , is er verf afbijt op gemorst ?.

Mvg Gert
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?

Bedankt zover voor de reactie

De andere kant is zoals het hoort

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
 8) Het lijkt inderdaad een misdruk te zijn, en ook was de grijze lak nog niet droog tijdens de opdruk van het logo.
Maar in tegenstelling toch een postzegel misdruk of een bankbiljet misdruk is dit niks extra waard, eerder minder :roll:
Tis gewoon een lelijk ding. :D

Dirk-Jan
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
Hoe die ooit door de kwaliteitscontrole is gekomen.... Schokkend, nu zou dat echt nooit meer voorkomen.
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
En van wie is die duimafdruk?
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
Citaat van: nobody op woensdag 09 oktober 2019, 07:52:08
En van wie is die duimafdruk?

Oftewel : Wie is....de Mol..... :P

Jan
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
 @citaat  @citaat De preisertjes staan klaar voor onderzoek
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
Citaat van: nobody op woensdag 09 oktober 2019, 07:52:08
En van wie is die duimafdruk?
Van een Märklin medewerker die na te hebben genoten van het Oktoberfest op maandagochtend het niet meer zo duidelijk zag. :o)

Dirk-Jan
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
Tot zover, allemaal bedankt voor de reacties.

We zijn eigenlijk nog niet zoveel verder.

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
Als ik beide foto's nou naast elkaar leg en je kijkt naar de verfkleur en de decals (o.a. werkspoor embleem) zit dit aan beide zeiden erop. Ook als ik naar de lak kijk lijkt het niet alsof deze is overgespoten.
Wat ook zou kunnen is dat iemand een keer een nieuw logo erop heeft geprobeerd te maken omdat het originele logo was vervaagd oid. Maarja, dan is die vingerafdruk in de verf nog een grote vraag.
Kenden ze vroeger ook al B keus modellen?
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
Toen ik laatst een wat oudere V200 wilde schoonmaken viel mij op dat de verf oploste/zacht werd met wat alcohol. Dus als er alcohol gebruikt is, en de verf reageert hetzelfde, dan is het best mogelijk dat er per ongeluk een vingerafdruk in komt te staan.
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
Citaat van: LordSinclair op donderdag 10 oktober 2019, 11:11:28
Toen ik laatst een wat oudere V200 wilde schoonmaken viel mij op dat de verf oploste/zacht werd met wat alcohol. Dus als er alcohol gebruikt is, en de verf reageert hetzelfde, dan is het best mogelijk dat er per ongeluk een vingerafdruk in komt te staan.

Dit is mij ook overkomen met een V200, 3021, uit 1958... (deel verflaag dak losgekomen tijdens schoonmaken)
Maar wellicht lag de fout door het te hoge "alcoholgehalte"...

Willy
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
 @citaat mijn V200 komt ook uit die tijd inderdaad.
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
Lijkt mij knutselwerk. Ik zou de loc zelf in handen moeten hebben om er beter naar te kijken, maar aan de hand van de foto's lijkt het me niet origineel. Die vingerafdruk in de lak geeft voor mij aan dat er een poging gedaan is met (de) lak te prutsen en dat is voor mij al voldoende aanwijzing. Bovendien lijkt het op de foto's of de NS-emblemen aan weerszijden verschillend van grootte zijn.
TS suggereert met zijn formulering "misdruk" dat het iets seriematigs en dus bijzonders zou zijn, zoals een misdruk van een postzegel. Daarvan is natuurlijk geen sprake. Het is hooguit een fabricagefout, een medewerker die niet goed oplet, maar zelfs daaraan twijfel ik, en meer dan alleen twijfel. De medewerker had dat zelf direct gezien en in die tijd was er een degelijke eindcontrole (zilverkleurig label "Märklin geprüft" aan de pantograaf) die dit ook beslist niet gemist had lijkt me.
Re: NS 1212 van M, een misdruk of eigen werk?
Goedbedoeld, maar ietwat mislukt hobbyknutselwerk lijkt mij de juiste conclusie hier.

Gr. Leo