Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mehano T285

Gestart door deraetraphael dinsdag 08 oktober 2019, 10:43:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mehano T285
deraetraphael
gast

Mehano T285

Goede morgen
ik heb een T285 van Mehano  (loco van nmbs 7751).
Deze werkt niet meer , gezien dat er een draad los is op de print (Atech 46283  1400160/A CS) ,nml op de Negatief (-) is er geen draad.
De losse draad komt van het sleepcontact,
Er is een decoder gebruikt 18/15/MS ??? Hoe kan ik dit testen of deze nog werkt.
Voordat hij de geest aan martin gegeven heeft kon hij enkel aan zeer lage snelheid rijden
Iemand een oplosssing
Heb nog een vraag kan ik deze naar analoog ombouwen en hoe moet ik dit doen??

groeten en bedankt op voorhand

Raphael
Re: Mehano T285
Lid sinds: 2019

offline
Re: Mehano T285
De meeste loks met een decoder kunnen analoog rijden. Al is dat bij sommige exemplaren dan wel een stuk minder dan digitaal rijden. Ook mag in de decoder analoog rijden niet uitstaan. Heb je hier echt geen verstand van laat er dan iemand anders naar kijken. Wel leuk iemand te ontmoeten die nog ouderwets rijdt.
Re: Mehano T285
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mehano T285
Bij de Mehano T285 zit een informatie- en instructieblad.  Daarin staat een zeer summier bedradingsschema van de decoderaansluitingen maar niet van de platine.
De 8-pins decoder kan je testen met een ESU Profi-Prüfstand, of door de decoder in een andere locomotief te prikken.

In mijn NMBS 7751 zit een ESU Lokpilot V1.0 (61600 - mfx/M4 + MM protocol).  Ik kan mij niet meer herinneren of dit de originele decoder is.


Willy
Re: Mehano T285
deraetraphael
gast

Re: Mehano T285
Beste
Ik heb deze tweede hands gekocht , er zat geen info blad bij
Heb al op internet zitten zoeken maar zonder resultaat .
Weet u soms waar ik dit zou kunnen vinden
groeten
rafie
Re: Mehano T285
Lid sinds: 2011

offline
Re: Mehano T285
Hallo Raphael,

Kun je ook een foto maken van de printplaat van de locomotief ? Misschien dat andere bezitters van dezelfde locomotief je verder kunnen
helpen. Dit is een gok, voor hetzelfde geld is het een kwestie van de losse draad aan de - pool solderen. Met een foto kunnen we je verder helpen.

De decoder kun je testen in een andere loc een decoder tester of bij een modelspoorwinkel bij je in de omgeving.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Groeten van

Rob Oude Mulders
Re: Mehano T285
deraetraphael
gast

Re: Mehano T285
beste
hierbij enkele foto's van de print en de decoder
groeten

RAFIE


Re: Mehano T285
deraetraphael
gast

Re: Mehano T285
heb een foto dubbel doorgestuurd
volgende foto is van de print
Re: Mehano T285
Lid sinds: 2014

offline
Re: Mehano T285
Als ik de print zo zie dan lijkt de draad te zijn afgebroken waar de + op de printplaat staat.
De decoder is volgens mij een standaard lopi4 zonder M4
De geest aan martin geven noemen ze bij ons de "de pijp aan maarten geven"

Re: Mehano T285
Lid sinds: 2011

offline
Re: Mehano T285
Hallo Raphael,

Klopt het dat op de tweede foto een draad steekt uit het, ik noem het maar metalen gewicht van de loc ?
Waarschijnlijk gaat die draad naar de sleper (???) en zal je die moeten kunnen vast solderen aan de + van je printplaat.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Groeten van

Rob Oude Mulders
Re: Mehano T285
deraetraphael
gast

Re: Mehano T285
 beste vrienden
Er was nog een draad los nml deze van de motor
Ik heb deze aangesloten op de 4 pin van de eerste rij van de decoder (zie bijgevoegde schets ) Even op internet opgezocht en ik vond een...???? De loco bolt
Maar aan een kleine snelheid zowel digitaal of analoog en kan niet versnellen.
En nu????

groetjes en alvast bedankt

Rafie
Re: Mehano T285
Lid sinds: 2010

offline
Re: Mehano T285
Beste Raphael,
de aansluitingen kan je in de bijlage zien. Ik heb even een 8pin decoder gespiegeld, zodat ze overeenstemmen met de pinnen op je printplaat. De decoderstekkers steken naar ik mij herinner onder de printplaat.

Van de + op de printplaat (sleper) loopt een printbaan naar de onderste pin van tweede rij: dit is rood = sleper aansluiting (of bij 2rail rechterrail). Normaal gezien gebruikte Mehano Esu decoders.
Ik zie op de foto dat de decoder verkeerd is ingeplugd? Kan dat? De decoderzijde met de oranje draad moet bij de 1 zitten en de rode draad dus op de eerste pin van de tweede rij.

Dit zou veel moeten oplossen.
Re: Mehano T285
deraetraphael
gast

Re: Mehano T285
Beste 3Rail vrienden
volgens u beschrijving zat de decoder inderdaad verkeerd ingeplugd.
Alles uitgemeten volgens u schema en zou nu juist moeten zijn.
Bij analoge werking rijdt hij vooruit en achteruit maar ik kan de snelheid niet opdrijven.
Bij digitale werking : kan ik vooruit of achteruit , ik kan ook de snelheid niet opdrijven en in een richting als ik de snelheid op "0" zet dan stopt hij niet , dan moet ik de "stop" gebruiken.
Ik zou al tevreden zijn moest ik deze loco Analoog kunnen gebruiken.

Mijn stadsgenoot in Zelzate zou zeggen al een beetje "Geweldig"

groeten
rafie
Re: Mehano T285
Lid sinds: 2014

offline
Re: Mehano T285
Het lijkt erop dat de motorregeling van de decoder overleden is dus er zou een nieuwe decoder in moeten bij analoog wisselstroom of digitaal gebruik.
Re: Mehano T285
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mehano T285
Informatie & Instructie...

Willy
Re: Mehano T285
deraetraphael
gast

Re: Mehano T285
Beste  vrienden

Bedankt voor de info
Een dikke duim voor jullie
Nog een vraagje , waar kan ik een decoder (goedkoop) bestellen , een 8 pin en voor 3Rail

groeten  en nogmaals bedankt

Rafie
Re: Mehano T285
deraetraphael
gast

Re: Mehano T285
 Vrienden
kan ik deze decoder gebruiken

ESU 54611 Spoor H0 LokPilot V4.0 DCC, 8-pol. Stecker NEM652, Kabelbaum
Re: Mehano T285
Lid sinds: 2014

offline
Re: Mehano T285
Heb je een digitale centrale of ga je er eentje in de toekomst aanschaffen?
De boven genoemde verstaat alleen DCC dus oudere marklin controllers/centrales kunnen deze niet aansturen,dus alleen met een Marklin MS2 en de CS2/3 en andere merken is het geen probleem.
Re: Mehano T285
deraetraphael
gast

Re: Mehano T285
 beste
ik heb een ms2 , dus decoder besteld

   Bedankt allemaal en tot de volgende keer
Groeten uit stad    Zelzate (HAHAHA)

Rafie