Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

alternatief voor stroomvoerende koppelingen

Gestart door joostboudewijns vrijdag 25 januari 2008, 21:52:48

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
alternatief voor stroomvoerende koppelingen
goeie avond allemaal.
sind kort heb ik 2 sets oostenrijkse waggons(met dank aan marklinlover,ze zijn binnenkort met 3 nieuwe locs te bewonderen in nieuwe aanwinsten 2008)wil ik ze uitrusten met digirails LED strips.
maar ik wil niet onder elke wagon een sleepcontact maken en de stroomvoerende koppelingen vind ik iets te duur geprijsd dus ben ik op zoek naar een alternatief.
heeft iemand hetzelfde probleem of een oplossing hoor ik het graag.

gr joost
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Ha Joost,

Bij een modeltrein zijn de koppelingen in principe de enige verbinding tussen de verschillende rijtuigen. Als je die koppelingen niet wilt gebruiken voor stroomdoorvoer dan ga je dus al snel naar een snoertje toe :| Er zijn mooie dunne snoertjes in de handel die best geschikt zouden zijn en volgens mij is er meestal wel een gaatje te vinden in een rijtuig om het snoertje door te voeren (anders is dat zo gemaakt). Het lastigste zal zijn om zo klein mogelijke stekkertjes te vinden, het is natuurlijk aan te raden de constructie zo te maken dat je de boel kunt loskoppelen. Hoop dat er forumleden zijn die hiervoor (weer eens) wat leuke suggesties kunnen aandragen 8)

Good luck...

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Citaat van: ^Rook op vrijdag 25 januari 2008, 22:28:16
Ha Joost,

Bij een modeltrein zijn de koppelingen in principe de enige verbinding tussen de verschillende rijtuigen. Als je die koppelingen niet wilt gebruiken voor stroomdoorvoer dan ga je dus al snel naar een snoertje toe :| Er zijn mooie dunne snoertjes in de handel die best geschikt zouden zijn en volgens mij is er meestal wel een gaatje te vinden in een rijtuig om het snoertje door te voeren (anders is dat zo gemaakt). Het lastigste zal zijn om zo klein mogelijke stekkertjes te vinden, het is natuurlijk aan te raden de constructie zo te maken dat je de boel kunt loskoppelen. Hoop dat er forumleden zijn die hiervoor (weer eens) wat leuke suggesties kunnen aandragen 8)

Good luck...

Vriendelijke groeten,

Rolf
bedankt voor je reactie.
aan een draadje zat ik ook al te denken maar ze moeten ook nog een keer de doos is en dan moeten ze toch echt los gekoppeld.

we will wait for reactions :D

gr joost
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Joost, ik kan je (hoop ik) een klein beetje helpen.
Als je de verlichting inbouwt heeft elk rijtuig een massaveer nodig. Hier heb ik wel een alternatief voor: een messing draadje van +/- 1 mm doorsnee om de assen van één wielstel (per rijtuig) buigen en daar een draadje aan solderen, die je weer verbindt met de massa van de led-strip.

Toen ik massaveren tekort kwam (ik moest +/- 20 rijtuigen ombouwen van M*-lichtbakken naar Digirails led-strips) had ik de keus uit M*-massaveren à ? 3,75 per set of een paar stukken messingdraad voor een totaalprijs van ? 2,00. De keus is dan snel gemaakt. Klik, en dan naar de voorlaatste foto scrollen.

Een alternatief voor slepers en bekabeling heb ik helaas niet voor je. Misschien iemand anders???.
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Gerard op vrijdag 25 januari 2008, 22:57:15
Joost, ik kan je (hoop ik) een klein beetje helpen.
Als je de verlichting inbouwt heeft elk rijtuig een massaveer nodig. Hier heb ik wel een alternatief voor: een messing draadje van +/- 1 mm doorsnee om de assen van één wielstel (per rijtuig) buigen en daar een draadje aan solderen, die je weer verbindt met de massa van de led-strip.

Toen ik massaveren tekort kwam (ik moest +/- 20 rijtuigen ombouwen van M*-lichtbakken naar Digirails led-strips) had ik de keus uit M*-massaveren à ? 3,75 per set of een paar stukken messingdraad voor een totaalprijs van ? 2,00. De keus is dan snel gemaakt. Klik, en dan naar de voorlaatste foto scrollen.

Een alternatief voor slepers en bekabeling heb ik helaas niet voor je. Misschien iemand anders???.
dank je dat is ook nuttig maar hebben de wielen geen last van teveel weerstand?
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Gerard op vrijdag 25 januari 2008, 22:57:15
Joost, ik kan je (hoop ik) een klein beetje helpen.
Als je de verlichting inbouwt heeft elk rijtuig een massaveer nodig. Hier heb ik wel een alternatief voor: een messing draadje van +/- 1 mm doorsnee om de assen van één wielstel (per rijtuig) buigen en daar een draadje aan solderen, die je weer verbindt met de massa van de led-strip.

Toen ik massaveren tekort kwam (ik moest +/- 20 rijtuigen ombouwen van M*-lichtbakken naar Digirails led-strips) had ik de keus uit M*-massaveren à ? 3,75 per set of een paar stukken messingdraad voor een totaalprijs van ? 2,00. De keus is dan snel gemaakt. Klik, en dan naar de voorlaatste foto scrollen.

Een alternatief voor slepers en bekabeling heb ik helaas niet voor je. Misschien iemand anders???.

en ik zag dat jij ook inmiddels in het bezit bent van een mooie zwitserse waggon set in nieuwe kleurstelling :D

gr joost
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Citeerdank je dat is ook nuttig maar hebben de wielen geen last van teveel weerstand?
Niet als je de messingdraad ruim om de assen buigt. Een paar milimeter speling geeft helemaal niks, er is altijd wel contact tussen het draad en één van de assen. En dat is voldoende.

Toen ik de draad om de asjes boog, liet ik dat enigszins diagonaal over de 2 asjes lopen. Als je het nu recht houdt zul je zien dat er bijna geen weerstand optreedt. Misschien nog minder dan bij de originele M*-massaveer.

Citeeren ik zag dat jij ook inmiddels in het bezit bent van een mooie zwitserse waggon set in nieuwe kleurstelling  :D
Ja, die "moest" ik wel hebben. Ik ben in vroeger veel in Zwitserland geweest en heb daar veel in treinen gezeten. Aangezien dit soort rijtuigen ook wel in NL te zien waren, leek me dat een hele mooie combinatie achter een 1855 of 1835.
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Gerard op vrijdag 25 januari 2008, 23:11:41
Citeerdank je dat is ook nuttig maar hebben de wielen geen last van teveel weerstand?
Niet als je de messingdraad ruim om de assen buigt. Een paar milimeter speling geeft helemaal niks, er is altijd wel contact tussen het draad en één van de assen. En dat is voldoende.

Toen ik de draad om de asjes boog, liet ik dat enigszins diagonaal over de 2 asjes lopen. Als je het nu recht houdt zul je zien dat er bijna geen weerstand optreedt. Misschien nog minder dan bij de originele M*-massaveer.

Citeeren ik zag dat jij ook inmiddels in het bezit bent van een mooie zwitserse waggon set in nieuwe kleurstelling  :D
Ja, die "moest" ik wel hebben. Ik ben in vroeger veel in Zwitserland geweest en heb daar veel in treinen gezeten. Aangezien dit soort rijtuigen ook wel in NL te zien waren, leek me dat een hele mooie combinatie achter een 1855 of 1835.
oke dank je dat ga ik zeker proberen scheelt weer een hoop dukaten.
en het zijn mooie wagons heh ik ben sinds kort ook de eigenaar van 2 van die setjes :D
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Ja, inderdaad zijn het prachtige rijtuigen. Ik heb er wel bijna een jaar op moeten wachten, maar dat geeft niks.

Nog even terug naar de draad-methode: vorig jaar heb ik bij Antal thuis ook een aantal van zijn NS-rijtuigen van verlichting voorzien. Hij had mijn oude M*-lichtbakken overgenomen.
Ook bij Antal heb ik bij een paar rijtuigen de draad-methode toegepast wegens gebrek aan M*-massaveren.

Ik kreeg deze tip overigens van een modelspoorwinkelier, die best wel de massaveren wilde verkopen, maar de prijs ook wat aan de hoge kant vond. Hij liet me "zijn" methode zien, die ik dus schaamteloos heb nagedaan.
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Lijkt me een goede oplossing. Wat kosten die Led-strips (met witte Leds) van Digirail? En waar zijn deze verkrijgbaar? Viessmann heeft ook led-strips met 14 witte leds maar die kosten rond de 34 euro.
Joost: zijn de stroomvoerende koppelingen van Viessmann niet een goede oplossing?

Gerard: Nar mijn idee zijn deze EWIV-rijtuigen nooit in Nederland geweest. Tot enkele jaren geleden reden er dagelijks 2 EC's (3 en 105) richting Zwitserland maar deze reden met EC-materieel (Apm en Bpm). Helaas is deze trein van de sporen verdwenen. Naar mijn idee was dit de mooiste trein over de nederlandse sporen. Gelukkig leeft deze trein verder op de modelbaan.
Erwin
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Re460 op zaterdag 26 januari 2008, 14:12:56
Gerard: Naar mijn idee zijn deze EWIV-rijtuigen nooit in Nederland geweest. Tot enkele jaren geleden reden er dagelijks 2 EC's (3 en 105) richting Zwitserland maar deze reden met EC-materieel (Apm en Bpm).

RIC rijtuigen van de SBB kwamen ook nog wel eens sporadisch in NL.
EW-IV rijtuigen zijn binnenlandse rijtuigen maar dan in CH natuurlijk  :lol:

Mvg, Johan
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Re460 op zaterdag 26 januari 2008, 14:12:56
Lijkt me een goede oplossing. Wat kosten die Led-strips (met witte Leds) van Digirail? En waar zijn deze verkrijgbaar? Viessmann heeft ook led-strips met 14 witte leds maar die kosten rond de 34 euro.
Erwin, voor Digirails zou je even op deze link http://www.digirails.nl/ moeten kijken. Daar staan ook ergens de dealers vermeld.
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Geweldig Gerard bedankt voor de zeer snelle reactie.
Erwin
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Re460 op zaterdag 26 januari 2008, 14:12:56

Joost: zijn de stroomvoerende koppelingen van Viessmann niet een goede oplossing?

lijkt me een goed idee maar zijn het KK? en zijn ze goedkoop?

gr joost
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Kijk eens op de site www.viessmannmodell.de. Ik zou het zeker eens proberen. Moeten natuurljk wel volgens NEM362 zijn.
Veel succes.
Erwin
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Re460 op zaterdag 26 januari 2008, 15:09:41
Kijk eens op de site www.viessmannmodell.de. Ik zou het zeker eens proberen. Moeten natuurljk wel volgens NEM362 zijn.
Veel succes.
Erwin
het is http://www.viessmann-modell.com/ en ik kan ze niet vinden kan iemand mij helpen?
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Gaat het misschien om #5048 :?: Kosten E11,20 bij TT (slechts ter indicatie). Dan gaat het nog aardig in de papieren lopen, Joost. Märklin vraagt E9,95 voor de nieuwe stroomvoerende koppelingen. Misschien gefaseerd kopen :?: 8)
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Joost,

om de wagons los te kunnen koppelen, wanneer je ze bijvoorbeeld wilt vervoeren, kan je hele kleine stekkertjes solderen aan de draadjes.
Zelf heb ik ze ooit gekocht bij Conrad. Iets van 32stuks voor 1EUR.

Hoewel geen geld ken ik ook hobbyisten die als alternatief hiervoor IC-voetjes gebruiken. Hier moet je dan nog wel de ic-voetjes verzagen.

Kan later vandaag nog wel even een foto hangen aan deze post.

groet,
Jeroen
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Citaat van: jeroenk op zondag 27 januari 2008, 10:46:18
Kan later vandaag nog wel even een foto hangen aan deze post.

Foto's van kleine stekkertjes zijn zeker welkom :!:
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
hier is de foto met enkele toepassingen:

1] gebruikt voor stekkers om eenvoudig seinpalen van de baan te kunnen verwijderen.
2] gebruikt in ombouw van de a-bak van een GTL tram. De draadje gaan de verlichting die aan het plafond hangt.



groet,
Jeroen
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
hartstikke bedankt ik denk dat ik dat maar eens ga proberen.
weet je toevallig onder welke naam ik ze kan vinden bij conrad?

gr joost
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Joost die nummers staan al in dit draadje.

Charlie
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Citaat van: BR 41 op zondag 27 januari 2008, 21:24:18
Joost die nummers staan al in dit draadje.

Charlie

dank jewel :D
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Bedankt voor de foto Jeroen :) Dat zijn mooie stekkertjes en inderdaad vrij klein. Maar deze zijn eigenlijk nog steeds te groot om ze in het zicht te hebben. Ken jij...of kennen andere mensen nog kleinere stekkertjes of is dat (technisch) niet mogelijk :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Citaat van: ^Rook op zaterdag 26 januari 2008, 17:09:27
Gaat het misschien om #5048 :?: Kosten E11,20 bij TT (slechts ter indicatie). Dan gaat het nog aardig in de papieren lopen, Joost. Märklin vraagt E9,95 voor de nieuwe stroomvoerende koppelingen. Misschien gefaseerd kopen :?: 8)

Vandaag op de beurs in Dordrecht setje 72021 gekocht voor ? 7,95 8)
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Citaat van: v200marklin op maandag 28 januari 2008, 01:59:48
Citaat van: ^Rook op zaterdag 26 januari 2008, 17:09:27
Gaat het misschien om #5048 :?: Kosten E11,20 bij TT (slechts ter indicatie). Dan gaat het nog aardig in de papieren lopen, Joost. Märklin vraagt E9,95 voor de nieuwe stroomvoerende koppelingen. Misschien gefaseerd kopen :?: 8)

Vandaag op de beurs in Dordrecht setje 72021 gekocht voor ? 7,95 8)
met 2 koppelingen?
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Citaat van: joostboudewijns op maandag 28 januari 2008, 07:35:27
Citaat van: v200marklin op maandag 28 januari 2008, 01:59:48
Citaat van: ^Rook op zaterdag 26 januari 2008, 17:09:27
Gaat het misschien om #5048 :?: Kosten E11,20 bij TT (slechts ter indicatie). Dan gaat het nog aardig in de papieren lopen, Joost. Märklin vraagt E9,95 voor de nieuwe stroomvoerende koppelingen. Misschien gefaseerd kopen :?: 8)

Vandaag op de beurs in Dordrecht setje 72021 gekocht voor ? 7,95 8)
met 2 koppelingen?

Yep, zitten er 2 in een doosje he !  :lol:
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Citaat van: v200marklin op maandag 28 januari 2008, 12:40:02
Citaat van: joostboudewijns op maandag 28 januari 2008, 07:35:27
Citaat van: v200marklin op maandag 28 januari 2008, 01:59:48
Citaat van: ^Rook op zaterdag 26 januari 2008, 17:09:27
Gaat het misschien om #5048 :?: Kosten E11,20 bij TT (slechts ter indicatie). Dan gaat het nog aardig in de papieren lopen, Joost. Märklin vraagt E9,95 voor de nieuwe stroomvoerende koppelingen. Misschien gefaseerd kopen :?: 8)

Vandaag op de beurs in Dordrecht setje 72021 gekocht voor ? 7,95 8)
met 2 koppelingen?

Yep, zitten er 2 in een doosje he !  :lol:
dat vind ik nog duur ik moet 5 waggons ermee uitrusten kom je uit op ongeveer 40 euro :?(winkelprijs)
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Joost,
Op mijn werk maak ik gebruik van hele kleine stekkertjes om draadjes aan een print aante sluiten.
Deze kun je ook goed gebruiken voor jouw toepassing.
Je kunt ze kopen in een electronicawinkel
Kosten misschien 10 cent per stuk
Lengte in elkaar geschoven is 17 mm en je kan het nog wel iets korter maken.
Als je nu de draad aan een wagon iets langer maakt kun je de verbinding in een andere wagon proppen

Succes, Lodewijk.
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Marklinlover op maandag 28 januari 2008, 14:17:24
Joost,
Op mijn werk maak ik gebruik van hele kleine stekkertjes om draadjes aan een print aante sluiten.
Deze kun je ook goed gebruiken voor jouw toepassing.
Je kunt ze kopen in een electronicawinkel
Kosten misschien 10 cent per stuk
Lengte in elkaar geschoven is 17 mm en je kan het nog wel iets korter maken.
Als je nu de draad aan een wagon iets langer maakt kun je de verbinding in een andere wagon proppen

Succes, Lodewijk.
maar ziet dat er wel degelijk uit?
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Joost,

Ik heb wagons uitgevoerd met de stekkertjes als op de foto van Jeroen.
Heb een gaatje geboord waar je anders een sluitlicht monteer en hier het ic stekkertje in bevestigd, volgende wagon ook een gaatje daarna de draad eruit met het andere stekkertje en zo verder stroom word dus met 1 sleper afgenomen. Wel het draad ( zeer dun en soepel) met speling aanleggen met het oog op de bochten.
Op deze manier en als je niet aldoor je wagons van de baan wilt halen werkt het goed.
Heb ook de duurdere oplossing en vind dat wel makkelijker, dus die stroomvoerend kk, maar zijn toch ook wel kwetsbaar.

En Rook ik betwijfel of er nog kleinere stekkers zijn want deze zijn al klein.

Mvg Ron
Re: alternatief voor stroomvoerende koppelingen
Ik vind de setjes 72021 ook aan de prijzige kant. Zeker als je alleen de koppelingen uit deze set nodig hebt. Zou je die niet apart kunnen kopen/bestellen? Dit zou de prijs nl aanzienlijk kunnen drukken.

Groetjes, John