Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin Rolbrug 72941 aansluiten...

Gestart door Mickey13 vrijdag 04 oktober 2019, 14:56:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin Rolbrug 72941 aansluiten...

Hoi ik ben Michiel en vandaag voor het eerst op dit forum.
Ik heb deze hobby weer opnieuw opgepakt en enkele mooie lokjes gekocht.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen...
Gisteren heb ik de Märklin rolbrug (Schiebebühne) 72941 gekocht en probeer die d.m.v. de decoder m84 (60842) aan de Central station 3+ aan te sluiten.
Wat heb ik zitten emmeren!!
Het aansluitschema in het meegeleverde boekje is uiterst onduidelijk en ook kom ik niet uit met de handleiding van de M84.
Heeft iemand van jullie een goed schema en/of suggesties?
Op internet is niets te vinden....
Ik wil niet gaan experimenteren en uitproberen, dat lijkt me niet zo verstandig.... het lukt me na uren gedoe niet.
Re: Märklin Rolbrug 72941 aansluiten...
Dag Michel,   
Veel plezier hier én met de modelspoorhobby :exclaim:

Om je voor te stellen gebruik je het voorstelhoekje. Zie ===> klik
Re: Märklin Rolbrug 72941 aansluiten...
Ik vond een aansluitschema van Lesley001 in een oud draadje. Misschien kun je er wat mee.
Re: Märklin Rolbrug 72941 aansluiten...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin Rolbrug 72941 aansluiten...
Die tekening lijkt op deze, al is die (analoge)  bron veel ouder. Ik kijk niet veel verder dan de 3rail wiki, en maak daaruit op dat die bijdrage voor verbetering vatbaar is (want min of meer analoog).

Wat ik uit de draadjes op dit forum opmaak: de meeste mensen vervangen de Märklin motor door een stillere. Sommige gebruiken een andere decoder, zoals deze (pdf uit 2019), maar die is voor een ouder digitaal systeem .

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de tekening die Märklin meelevert in de handleiding van de 72941.
De laatste die ik ken is deze (Viertalig, mogelijk uit 2012). daarop slaat de volgende vraag:

Citaat van: arge op vrijdag 04 mei 2012, 14:08:01
Weet iemand waar de 27 Ohm 5w weerstand voor dient, die ik dien te gebruiken voor het digitaal aansturen van de rolbrug ?

Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 18 juli 2012, 00:07:15
Als je (...) een MS 2 (60653) hebt,kan die ook een K84 of vergelijkbaar type (Viessmann 5211) aansturen.
Alleen dan is je orginele schakelkastje verleden tijd.
In plaats van K84 gebruikt Michiel M84.
In plaats van MS2 gebruikt Michiel Central station 3+.

Wat verandert er in dat geval aan het schema (uit 2012),
hieronder aangegeven als 7294_schiebebuhne_digitaal_laatste .png

We wachten nog even op de digitale experts van modernere systemen ....
Re: Märklin Rolbrug 72941 aansluiten...
sorry dat ik wat laat reageer.
Bedankt voor je suggesties en schema? s.
De rolbrug is inmiddels kapot en ga hem terugbrengen.
Ik wil hem omruilen voor de aankomende draaischijf van Märklin, die is meer up to date dan de rolbrug.
Bedankt!
Re: Märklin Rolbrug 72941 aansluiten...
Het is mij wel gelukt je moet hem als een elektro motor aan sluiten zo als in de M84 handleiding staat dan gaat het wel goed. Je werkt dan met twee adressen op het CS3 2 keer rood is heen 2 keer groen is de andere kant op één rood en één groen is stop
Re: Märklin Rolbrug 72941 aansluiten...
En wat is de toegevoegde waarde van een reactie meer dan VIER jaar na de vraagstelling ?
Zeker wanneer de vraagsteller laat weten dat de rolbrug kapot is en deze vervangt door een draaischijf ?
Het zal wel aan mij liggen maar de reactie is mosterd na de maaltijd en meer dan volstrekt overbodig !

Cees