Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller

Gestart door Henk163 dinsdag 01 oktober 2019, 13:10:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
Beste medeforumleden,

Ik ben onder de indruk van je verlichting in de loopbrug van Faller die ie o.a. bij de baan van Kelderspoorder zie.
Nu ben ik hier zelf ook mee bezig en wil met microdraad mijn ledstrip plaatsen onder de perronoverkappingen en loopbrug. De aansluiting gaat op de witte Märklin trafo (rood en geel) plaatsvinden. Zo kan ik de lichtsterkte regelen. Maar ik ben een leek op dit gebied ;)
Paar vragen:


Warmteafgifte: denken jullie dat de ledstrip te heet gaat worden waardoor het plastic zou kunnen vervormen en is het dan aan te raden om eerst een plat plastic profiel te plakken en daar dan de ledstrip op te plakken?


Of eerst een plakstrook van 1 mm Tesa dubbelzijdig gebruiken en daar de ledstrip op plakken?


Is microdraad als aansluitdraad te gebruiken? (is dun en kan langs de staanders van het perron bevestigd worden)


Ik heb een analoge baan. Kreeg op de beurs in Houten bij de ledstrip ook een weerstand meegeleverd. Dit stond op het papiertje: R>=1kOhm bij +draad.  Maar dit zegt mij niets. Wel of niet tussen de + draad zetten?

Hoor graag jullie ervaring en advies.

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
Kreeg je ook een gelijkrichter mee?
Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
Henk,

Ik ben aangenaam verrast voor de vermelding van de loopbrug met verlichting op mijn baan.
Zelf heb ik de ledstrips rechtstreeks tegen de binnenzijde van het dak bevestigd door middel van de kleefstrip die op de achterzijde zit van de ledstrip.
Wat de warmteafgifte betreft, de leds geven zeer minimaal warmte af, dus voor vervorming van het plastic vrees ik niets.

Gebruik van microdraad, daar heb ik geen ervaring mee, bij mij staat de loopbrug zeer dicht tegen de achterwand, tussen de stationsmuur en de loopbrug is maar 1 cm waardoor ik via die weg mijn voedingsdraad kan wegwerken wat volledig uit het zicht valt.

Ik heb me in de oren laten fluisteren dat er tussen de trafo en de ledstrip aangeraden is om een weerstand te plaatsen om zo het flikkeren van de leds op te heffen.

Verder ben ik benieuwd hoe het er zal uitzien op jou baan.
Veel suc6

Grts Freddy

Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
beste is gelijkrichterbrugje ertussen.Als bescherming de weerstand ertusen want ledstrip zal vermoedelijk voor 12 volt zijn en trafo geeft meer af.Die 1 K of meer is dus aan te raden.Neem dan best eentje van 1 of 2 watt.
Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
Citaat van: Jan22 op dinsdag 01 oktober 2019, 18:52:10
Kreeg je ook een gelijkrichter mee?

Beste Jan22,

Ja, volgens mij wel. Zo'n klein vierkant (0,5 x 0,5 cm)  plastic stukje met 4 lipjes. Er staat LT DF04S 8246 op. Bovenste twee lipjes een + en 1 teken. Onderste twee lipjes een wisselspanningsdeken.
In het zakje zet een schema waarbij aangeraden werd dit aan te sluiten bij gebruik van een digitale baan.

Het andere is een weerstand waarbij aangeraden werd dit aan te sluiten bij een analoge baan (zoals bij mijn baan het geval is).

Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
Citaat van: Kelderspoorder op dinsdag 01 oktober 2019, 19:14:48
Henk,

Ik ben aangenaam verrast voor de vermelding van de loopbrug met verlichting op mijn baan.
Zelf heb ik de ledstrips rechtstreeks tegen de binnenzijde van het dak bevestigd door middel van de kleefstrip die op de achterzijde zit van de ledstrip.
Wat de warmteafgifte betreft, de leds geven zeer minimaal warmte af, dus voor vervorming van het plastic vrees ik niets.

Gebruik van microdraad, daar heb ik geen ervaring mee, bij mij staat de loopbrug zeer dicht tegen de achterwand, tussen de stationsmuur en de loopbrug is maar 1 cm waardoor ik via die weg mijn voedingsdraad kan wegwerken wat volledig uit het zicht valt.

Ik heb me in de oren laten fluisteren dat er tussen de trafo en de ledstrip aangeraden is om een weerstand te plaatsen om zo het flikkeren van de leds op te heffen.

Verder ben ik benieuwd hoe het er zal uitzien op jou baan.
Veel suc6

Grts Freddy

Beste Freddy,

Ik vind het bij jouw baan inderdaad heel mooi gelukt en wil dit ook proberen.
Bij mij zijn de draden wel in het zicht, dus probeer het met microdraad, denk ik.

Goed te lezen dat de warmteafgifte bij de ledstrip dus meevalt.
Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
Citaat van: bellejt op dinsdag 01 oktober 2019, 19:35:00
beste is gelijkrichterbrugje ertussen.Als bescherming de weerstand ertusen want ledstrip zal vermoedelijk voor 12 volt zijn en trafo geeft meer af.Die 1 K of meer is dus aan te raden.Neem dan best eentje van 1 of 2 watt.

Beste Bellejt,

Ik wil de ledstrip inderdaad aansluiten op een losse witte trafo. Geel in de gele inbus en de rode draad in de rode inbus. Je kunt dan met de spanningregelaar volgens mij de lichtsterkte regelen. De rode regelaar kan natuurlijk niet helemaal voluit, dan gaan de leds weer uit. Maar halverwege geeft een mooi licht, niet te fel.
Maar ik begrijp dat ik dus een gelijkrichter erbij heb. Jij geeft aan gelijkrichter en weerstand beiden te plaatsen. Dus het maakt niet uit of je een analoge baan of digitale baan hebt? De man op de beurs in Houten vertelde mij dat ik het weerstandje er wel tussen kon doen...

Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
De gelijkrichter zou ik er zeker tussen zetten. Voorkomt ook dat de verlichting hinderlijk gaat knipperen. Werkt zowel analoog als digitaal. De weerstand ook zeker plaatsen (tussen de gelijkrichter en de LED strip).
Op de witte trafo is geel samen met bruin voor een vaste 16V wisselspanning. En rood samen met bruin voor een variabele spanning. Als je het regelbaar wil hebben zou je het dan ook eigenlijk tussen rood en bruin moeten aansluiten en niet tussen rood en geel.
Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
Hier staat duidelijk uitgelegd hoe je zo'n ledstrip kunt gebruiken bij een wisselstroomvoeding. Je hebt daarvoor een bruggelijkrichter, twee weerstanden en een condensator nodig, dan branden de leds zonder te knipperen. Als je de condensator en één van de weerstanden weglaat, zul je niet zo veel verschil zien - totdat je foto's of filmpjes van je baan gaat maken.

In de link gaat het over het verlichten van een rijtuig maar dat is niet anders dan een perron. Alleen zal de benodigde ledstrip veel meer leds hebben en dan moet je ook een veel kleinere weerstand gebruiken dan 1 kΩ. Kwestie van steeds kleinere uitproberen, totdat de lichtopbrengst naar wens is.

Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
Wel rekening er mee houden dat als je de condensator toepast ook de spanning omhoog gaat (ongeveer maal 1,4). De condensator in de link is dan gekozen voor 16 Volt, dit kan alleen omdat de weerstand ervoor de spanning al iets verlaagd. Mocht je de condensator aan de verkeerde kant van de weerstand plaatsen (direct na de gelijkrichter) dan zal deze het niet lang overleven. Daarom is het beter een condensator van een hogere spanning te nemen minimaal 25 Volt, liever nog 35 Volt. En dan kan je ook met één weerstand volstaan.
Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
De weerstand tussen de bruggelijkrichter en de condensator zorgt ervoor dat de condensator nooit een te grote oplaadstroom te verwerken krijgt. Zoals je zelf al aangeeft, is die noodzakelijk om te voorkomen dat de condensator kapot gaat bij inschakelen van de spanning.

Als de weerstand laag genoeg is om de condensator helemaal op te laden, zal de spanning over de condensator inderdaad zo'n 1,4 x de wisselspanning worden, ofwel zo'n 22 V (uitgaande van een wisselspanning van 16 V). Dat is veel te veel om zonder een tweede weerstand een 12 V ledstrip op aan te sluiten. Je zou het met een 24 V strip kunnen proberen. Die zul je dan zeker niet opblazen, maar ik weet niet helemaal zeker of die op 22 V voldoende licht geeft voor de topic starter. En ik zou ook zeker een condensator gebruiken die minstens 25 V aankan en niet eentje voor maximaal 16 V. Welke capaciteit er nodig is, hangt onder andere af van de gebruikte ledstrip, dat kan best een andere waarde zijn dan in de link - voor perronverlichting denk ik aan een lange ledstrip en dus ook een grotere condensator.

Als je de ledstrip toch zonder tweede weerstand op de condensator wilt aansluiten, is het essentiëel dat de spanning op die condensator nooit veel hoger wordt dan 12 V. Dat betekent dat de eerste weerstand duidelijk groter moet zijn dan wanneer de condensator helemaal opgeladen zou moeten worden. Als je weet hoeveel stroom de ledstrip gebruikt, is het in principe mogelijk om een goede combinatie van condensator en weerstand te bepalen, maar de benodigde berekeningen zijn mij te ingewikkeld. Ik ken de theorie, maar de kans dat ik een foutje maak bij de berekening is me te groot, en een te kleine weerstand betekent het einde van de ledstrip.

Aan de andere kant, als de condensator helemaal wordt opgeladen (dat gaat prima met een relatief kleine weerstand tussen gelijkrichter en condensator) weet je dat er zo'n 22 V op staat. Dat is niet alleen de berekende waarde, je kunt het ook eenvoudig controleren met een multimeter. Vervolgens kun je aan de hand van de specificaties van de ledstrip berekenen hoe groot de tweede weerstand moet zijn om die 22 V terug te brengen naar 12 V, dan wel proefondervindelijk de juiste waarde bepalen door verschillende weerstanden te proberen totdat de leds voldoende licht geven. Dat vind ik veel eenvoudiger dan een schakeling met slechts één weerstand. En om het geld hoef je die twee de weerstand niet weg te laten, weerstanden kosten immers bijna niets.


Maar goed, de topic starter gaf aan dat hij een leek was op dit gebied en zo langzamerhand krijg ik het vermoeden dat deze uitleg te ver gaat. Om het zo eenvoudig mogelijk te houden, kan hij het daarom eerst met de bijgeleverde bruggelijkrichter en weerstand proberen. Mocht dat te weinig licht opleveren, kan hij een iets kleinere weerstand proberen. Alleen al door de bruggelijkrichter zullen de leds 100 x per seconden aan en uit gaan. Dat knipperen is te snel voor het menselijk oog, maar bij filmpjes en foto's kan dat rare effecten geven. Pas als hij dat storend vindt, kan hij alsnog een condensator en een tweede weerstand gaan gebruiken.
Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
Citaat van: NL-modelspoor op dinsdag 01 oktober 2019, 23:06:18
De gelijkrichter zou ik er zeker tussen zetten. Voorkomt ook dat de verlichting hinderlijk gaat knipperen. Werkt zowel analoog als digitaal. De weerstand ook zeker plaatsen (tussen de gelijkrichter en de LED strip).
Op de witte trafo is geel samen met bruin voor een vaste 16V wisselspanning. En rood samen met bruin voor een variabele spanning. Als je het regelbaar wil hebben zou je het dan ook eigenlijk tussen rood en bruin moeten aansluiten en niet tussen rood en geel.

Je hebt gelijk: rood en bruin. Nu heb ik inderdaad variabele spanning. Dank ;)
Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
Beste Rob,

Dank voor je uitgebreide uitleg!

De meegeleverde weerstand heb ik ertussen gezet. Maar dusdanig weinig licht dat dit veel te zwak is. Jouw advies om naast de  bijgeleverde bruggelijkrichter een lagere weerstand te gebruiken, volg ik op.

Vriendelijke groet,
Henk
(Henk163)
Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
Citaat van: NL-modelspoor op dinsdag 01 oktober 2019, 23:06:18
Als je het regelbaar wil hebben zou je het dan ook eigenlijk tussen rood en bruin moeten aansluiten en niet tussen rood en geel.
Bijna alle tips onderschrijf ik, maar bij deze tip past een waarschuwing voor beginners.
Als je de ledstrip aansluit op rood en bruin, dan is die weliswaar regelbaar,
maar loop je analoog ook het risico op een rijrichtingomschakelings-spanning van 24 volt (of meer).

Dus deze tip gaat alleen goed als je een aparte rij-trafo gebruikt voor led-verlichting; een trafo dus waarmee je nooit van rijrichting wisselt. Als je kinderen op bezoek verwacht: simpele, korte, schroefjes beletten dat de trafoknop beneden de 0 of boven de gewenste spanning gedraaid kan worden. Simpeler is dan een aparte (gelijkstroom) stekkertrafo te gebruiken voor de ledverlichting.
(Bij de kringloopwinkel zijn stekkertrafo's net zo goedkoop als bij de thuis bezorgende chinees).
Re: Ledverlichting in perron Waldbrunn en loopbrug Faller
Het is gelukt. In mijn draadje zie je nu (even naar beneden scrollen) de foto's van het verlichte perron :)

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=31006.300