Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Sanders Marklin baan

Gestart door Uermend dinsdag 01 oktober 2019, 13:06:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sanders Marklin baan
Uermend
gast

Sanders Marklin baan
Na een verbouwing en verhuizing is het eindelijk tijd om de dozen met mijn treinspullen uit te pakken en aan een nieuwe baan te beginnen.

Inleiding / uitleg van mijn plannen:
Ik wil overal bij kunnen komen. Dus de sporen in de tunnel moeten van onder open zijn. Dit kan door gebruik te maken van een latten frame en alleen plaatmateriaal te gebruiken waar ook rails of scenery komt.
Ik heb het frame gemaakt van latten van 18x69 met ertussen latten van 18x44. De frames bestaan uit stukken van 209x91 die aan elkaar gemaakt worden met draadbouten. Zo kan ik later de baan nog in stukken uit elkaar halen als ik besluit nog eens te verhuizen.

Omdat ik de treinkamer ook als opslag gebruik heb ik kasten onder de treinbaan gemaakt. Hierdoor wordt het maken van verschillende grote opstelsporen erg lastig. Ik heb een kast in de ruimte staan die 10-15 cm van de muur af staat i.v.m. verwarmingsbuizen. Mijn plan is om achter deze kast nog een dubbelspoor van 4 meter lang te maken voor het opstellen van de treinen. Deze sporen moeten van binnen in de kast te benaderen zijn. Hoe ik dit verder ga uitwerken zie ik later. Eerst de rest van de baan maar eens bouwen. Ik heb de kasten onder de baan voorzien van wielen zodat ik wel makkelijk onder de baan kan komen met aansluiten van alle draden.

Ik wil digitaal rijden met koploper en pc. Ik heb om deze reden gekozen voor Marklin C rails. 1 geleider is makkelijk los te maken en te gebruiken als bezetmelder waardoor het gehele traject (m.u.v. van de wissels) als bezetmelder werkt. Ik maak gebruik van 3 melders per blok. de blokken zijn ongeveer 1 meter lang en ik gebruik altijd 1 railstuk aan begin en einde. Ik wil namelijk in 2 richtingen kunnen rijden en zo min mogelijk gebruik maken van dynamische bloklengtes en virtuele melders. Ik gebruik de Marklin S88 en de Viessmann 5217 terugmelders die ik op mijn Marklin CS1 aansluiten. de CS1 is overigens voorzien van de ESU update.
Ik voorzie al mijn terugmelders van een diode om problemen met slechte aarde te voorkomen. Hier zal ik later op terug komen als ik de melders ga aansluiten.

In de bijalge het Wintrack bestand voor de liefhebbers.

Nu maar eens aan de slag met uitleggen van de rails.

Re: Sanders Marklin baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sanders Marklin baan
Hi Uermend - Sanders ?,

Dat wordt vast interessant.
Ga je ook foto's plaatsen ?

groet
Harald
Re: Sanders Marklin baan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Sanders Marklin baan
Esu update betekent CS1 reloaded, CS2 heeft niets met Esu te maken meer.
Re: Sanders Marklin baan
Harald,
Natuurlijk komen er foto?s en filmpjes.

Het is inderdaad de CS1 reloaded. Ik heb het aangepast.
Gr, Sander
Re: Sanders Marklin baan
Dag Sander,

Succes met de bouw van de baan! De plannen klinken veelbelovend en ik ga het graag volgen. Van digitaal weet ik niet veel maar.het is altijd leuk om een aanbouw te volgen dus...
Re: Sanders Marklin baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Sanders Marklin baan
Hallo Sander,
het lijkt me erg leuk om de bouw van je baan te gaan volgen.
Sanders Marklin baan
Uermend
gast

Sanders Marklin baan
Vandaag weer wat meters kunnen maken met de bouw van de baan.

Ik heb het frame kunnen bedekken met platen en al een oprit gemaakt naar het bovenliggende station.

Ik heb meteen wat foto's gemaakt zodat jullie de voortgang ook kunnen zien.

Groet, Sander
Re: Sanders Marklin baan
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Sanders Marklin baan
Hallo Sander,

Je zou de kast die nu voor de verwarmingsbuizen staat ook tegen de muur kunnen plaatsen door een vlonder te maken met de hoogte van de verwarmingsbuizen en daarop je kast plaatsen. In de ruimte die daarmee onder je kast is ontstaan zou je zelfs een lade kunnen maken. De ruimte achter je kast die je nu gaat benutten door er opstelsporen te maken komt hiermee uiteraard te vervallen.
Het is maar een idee. Succes met de bouw van je baan.

Groet Wim