Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin 26535 loopt moeilijk

Gestart door argearge1 dinsdag 01 oktober 2019, 08:53:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 26535 loopt moeilijk
Hallo
Ik heb een lokomotief uit set 26535 die ik al lang niet meer had gebruikt. Als ik hem laat rijden, hoor je dat de motor wel wil, maar de motor wil moeilijk draaien en stopt dan gewoon ineens. Wat zou dit kunnen zijn ? Ik heb het wormwiel en de 2 kanten van de motor wel ingeolied. Als hij wel even loopt, zie je dat hij aan de voorkant steeds omhoog wordt geduwd. En zo "schokt" hij dan vooruit.
Re: Marklin 26535 loopt moeilijk
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 26535 loopt moeilijk
Beste,

Als ik jou nu een gericht antwoord wil geven, moet ik eerst googelen of de Koll pakken om te zien welke lok je bedoeld. Marklin heeft er heel veel gemaakt. En ondanks dat ik er meer dan 500 heb, kan ik zonder speurtocht naar type en variant alleen algemene info geven. 26xxx is digitale set met een loc.

Zo te horen heb je een middenmoter met een wormoverbrenging.
Wormoverbrengingen dien je met (Trix) vet te smeren volgens Marklin?s filosofie.
Middenmotoren zijn er in meerdere uitvoeringen, en zijn zeer onderhouds ONvriendelijk.
Een miniscul drupje olie bij de asingang, en daar houdt het mee op.
Motoren zijn meestal van het wegwerptype. (Buhler)

Als ik hoor dat af en toe de wormaandrijving wordt opgetild, duid dat op te veel weerstand in de overbrenging. Het kan dat ingedroogd vet/olie eventueel met vuil daar de oorzaak van is. Ook kunnen de tandkuilen van je tandwielen vuil bevatten. Ballastresten kunnen zich daar ook ophopen.
Tandwielen schoon peuteren met spelt oid. Assen inweken met klein druppeltje van de ouderwetse rookvloeistof, of minimaal wasbenzine. Overbrenging moet zonder haperingen draaien.

Succes

Mvg. Marcel
Re: Marklin 26535 loopt moeilijk
Ok, Het is de goederentrein Pfalzbahn van Marklin, een Bruine loc. Het is jammer dat ik hier geen filmpje kan plaatsen, dat kun je zien wat er gebeurt met rijden. De motor zit trouwens niet in het midden, maar onder het machinistenhuis aan de achterkant.
Re: Marklin 26535 loopt moeilijk
Dit is een mislukte lok helaas. Ik heb deze toen van mijn handelaar mogen uitproberen en hij bleef meteen steken op een kruiswissel met draaiende wielen. Ook de trekkracht is niet groot. Ik heb later een zwarte gekocht en die had een verbeterde overbrenging of de anti slipbanden waren verplaatst en deze stoomloc rijdt veel en veel beter.

Maar schoonmaken is de truc. Zorg ervoor dat er geen olie of vet in de motor komt anders is het misschien einde motor.

https://www.maerklin.de/en/products/details/article/26535/

Motor is nog leverbaar.
Re: Marklin 26535 loopt moeilijk
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 26535 loopt moeilijk
Heb de loc inmiddels opgezocht.
Het is voor jou nu belangrijk of je storing in de overbrenging zit.
Lijkt mij van wel.
Misschien kan je het sleepcontact en de massa door middel van een krokodillen klem aansluiten en de loc op zijn kant leggen en eens voorzichtig te laten draaien.
Het tandwiel welke wordt opgetild geeft het meeste weerstand.

Mvg. Marcel
Re: Marklin 26535 loopt moeilijk
 @citaat @citaat Plaatje:
Re: Marklin 26535 loopt moeilijk
Want ook kan is dat de klemmen die alles op hun plek houden zoals motor en overbrenging niet optimaal zitten of gebreken vertonen.
Re: Marklin 26535 loopt moeilijk
Bedankt voor de info.
Re: Marklin 26535 loopt moeilijk
Een gebarsten tandwieltje op een wielas zou ook de oorzaak kunnen zijn.
Ik heb dat overigens bij Märklin loks nog niet bij de hand gehad, maar dat zegt niet veel....
Re: Marklin 26535 loopt moeilijk
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 26535 loopt moeilijk
Dan zou die alleen maar slippen.
Komt wel eens voor bij ICE-3
Re: Marklin 26535 loopt moeilijk
Ik bedoel dat het tandwieltje niet meer rond is, maar nog wel op het asje zit. Hij loopt dan met een hapering per omwenteling.
Re: Marklin 26535 loopt moeilijk
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin 26535 loopt moeilijk
Of hij loopt niet, zoeen heb ik er hier staan.