Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

storing in baan

Gestart door Jolante maandag 30 september 2019, 15:16:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
storing in baan
Lid sinds: 2011

offline
storing in baan
Hallo,
Na een tijdje bouwen aan de scenery was het tijd om de trein weer eens te laten rijden. Na het goed schoonmaken van de rails en loco enz.
heeft mijn vader een paar mooie rondjes gereden. Een tijdje later wilde hij de baan aan een vriend laten zien en al heel snel na het beginnen met rijden was poef de verlichting uit van de wissels 8o. Het precieze gebeuren is wat onduidelijk, omdat het alweer wat langer geleden is en ik er niet bij was. Als je de trafo nu aan zet dan hoor je een tik en gaat er niks aan. Op dit moment durf ik niet de trein erop te zetten. Ik ben onder de tafel gekropen en heb draden nagelopen en wat verbindingen opnieuw getapet/geïsoleerd en op twee plekken ook zwarte plekken op de draden gevonden. Dus kortsluiting. De betreffende wissel los gemaakt, maar helaas bleef de trafo tikken en gebeurde er niks met de verlichting van de wissels. Andere verlichting hebben we niet. We hebben alleen stroom naar de baan en de wissels.
Wat zou nu de beste manier zijn om erachter te komen wat en waar er iets mis ?  Groetjes Jolante en Gomar
Re: storing in baan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: storing in baan
De tik die je hoort is denk ik de overbelasting die ingrijpt wanneer de trafo wordt aan gezet, betekent dat je de sluiting in het lampjes circuit moet zoeken.

Ik herinner me dat jullie een M-rail baan hebben, Als eerste zou ik alle lampjes uit de wissellantaarns halen de baan weer aan zetten en kijken wat er gebeurt.

Rijden de treinen weer dan heb je de oorzaak wel te pakken, welk lampje het probleem veroorzaakt dan nog even opzoeken.

Re: storing in baan
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: storing in baan
De sluiting hoeft niet in de lampjes te zitten als de transformator zowel gebruikt wordt voor het rijden als de lampjes. Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je bij de transformator de gele afkoppelt of de trafo dan niet afschakelt. En anders met de rode los. Dan weet je in ieder geval of de kortsluiting in de rij of in de lichtspanning zit.
Re: storing in baan
Lid sinds: 2014

offline
Re: storing in baan
Het kan zijn dat er iets van metaal is afgevallen van een trein of dat er een verdwaald schroefje de boosdoener is. Dus ik zou met een doekje of borstel (stofzuiger?) de baan over gaan. Dan opnieuw even testen op kortsluiting.

Ik weet niet of je meerdere stroomkringen hebt.

Wat ik laatst gedaan heb toen ik ook een sluiting op de baan had, is alle draden (rood EN geel) van de trafo losmaken. Bruin (massa) laten zitten.
Dan één gele draad (= 1 wissel) aansluiten. Brandt het lampje, dan de volgende enz. tot alles is aangesloten.

Dan weer alle gele draden er uit, en één rode draad aansluiten. Probeer dan of de loc rijdt. Net zolang totdat je het wissel of de spoorsectie met problemen hebt gevonden.
Dan is het een kwestie van goed kijken of er iets vreemds is.

Succes!
Roel
Re: storing in baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: storing in baan
Hallo :)
Super bedankt :thumbup: :thumbup: :thumbup: voor al jullie tips. Het is echt fijn om gelijk weer reactie en hulp te krijgen!
Wat is dit toch een fijn Forum en met zoveel behulpzame mensen TOP :important:
Wij gaan aan de slag.  ;)
groetjes Jolante en Gomar


Re: storing in baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: storing in baan
Een oude magneet over de rails halen mist alleen de messing schroefjes (maar die zie je toch wel liggen).
Re: storing in baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: storing in baan
Hallo,

Na wat frutselen met de kabels tot de conclusie gekomen dat ik al weer heel veel vergeten ben van het begin van de aanleg... 8o
Maar ik heb ontdekt dat het in het lampjes van de wissels zat. Uiteindelijk 1 dader kunnen vinden en die eruit gelaten en nu sloeg de trafo niet meer af!
Vandaag nog eens gekeken en onderop de wissel vond ik het lampjesdraadje id dicht bij de schakeldraadjes zitten en heb dus opnieuw een nieuwe draad gesoldeerd, zodat ik zeker weet dat die elkaar niet meer kunnen raken. En het lijkt erop dat, dat het allemaal doet zonder problemen in de trafo. Nu nog kijken naar het schakelen vd wissel, want ik geloof dat dat nu niet soepel gaat  :( Ga zo weer verder kijken. Ik kreeg van iemand anders nog de tip om een extra trafo aan te sluiten voor meer power en de lampen dan apart te bedienen en zo meer power ook naar de baan te houden. Is dat id een goed plan?
Het andere was dat hij zei dat elke knik in de draden voor problemen kon zorgen... laat ik nu dus een paar wissels omgedraaid hebben en daar bij elkaar geknoopte draden zien voor het gaatje, voordat de draden naar buiten gaan. Duidelijk, zodat de draden niet losgetrokken kunnen worden van hun soldeerplek. zou dat inderdaad ook voor problemen kunnen zorgen? Moet ik dat nu allemaal eruit halen?
Verder zijn er wat lampjes vd wissels kapot zou dat nog invloed kunnen hebben? En waar zou ik die nog kunnen bestellen , het zijn de grote versies vd lampjes...

Groetjes Jolante en Gomar
Re: storing in baan
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: storing in baan
Jolante & Gomar
Voor het meer power op de wissels heeft zin bij meer dan 15 wissels. Je moet dan wel de voeding splitsen, verlichting en magneetspoelen voor wat betreft de voeding draad, massa gezamenlijk waarbij ook de trafo's in massa onderling verbonden zijn. Het is op zich een klusje, dit scheiden van voeding. Bijkomend voordeel is dat de wissel / sein lampen niet flauwer gaan branden tijdens schakelen van een wissel / sein.
Het stroef gaan van een wissel komt soms door vuil/stof aantrekking van de ijzeren-kern in de magneetspoel en het draaipuntje van de wisseltong. schoonmaken en heel zuinig smeren van het draaipuntje.
De knoop welke in de drie draden zit voordat ze het wisselbed via het gaatje naar buiten komen, heb je totaal geen last van. zou je de draden met een kram o.i.d. aan de omgeving vast timmeren kan de isolatie gaan uitvloeien t.g.v. de plaatselijke puntdruk met breuk/sluiting als gevolg.
Cees
Re: storing in baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: storing in baan
Een mooi en bij velen al bekend instructiefilmpje  uit Zweden voor reparatie of verbetering van de werking van M-rail wissels

Succes
Re: storing in baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: storing in baan
Hallo allemaal,
@Ton Kon jij het volgende probleem al aanvoelen  :P .... Alles geprobeerd, maar wissel bleek echt niet te draaien, had ik toevallig nog een wissel liggen die geprobeerd, maar zelfde probleem  :( dus ook geen oplossing en dus verder uitzoeken, bleken beide wissels echt "kapot". Dus jouw filmpje komt erg van pas nu  :D . Op naar het herstellen van de twee wissels.
Knoopjes laat ik dan lekker zitten, nu tijdelijk een handwissel erin gelegd.
Wederom bedankt voor de hulp en tips!!!
Groetjes Jolante en Gomar
Re: storing in baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: storing in baan
Succes met het repareren. De eerste repareren is spannend, de tweede al wat minder. Bij de dertigste ging het fluitend bij mij. Zo?n opfrisbeurt is altijd goed.
Re: storing in baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: storing in baan
hallo

Nou de eerste wissel is gemaakt... inderdaad even prielen, maar nu doet hij het inderdaad weer  :thumbup:  :D ben zo blij dat het werkt en of dat ik het zelf heb kunnen regelen.  Great when a plan comes together  ;)
Super bedankt voor de tips :important: nu de besteld LED lampjes wisselen voor in de wissels ben benieuwd.

groetjes Jolante
Re: storing in baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: storing in baan
 :O .... dacht echt dat de wissel het weer deed, maar helaas bij het volledig terugplaatsen ging het na en tijdje weer mis.
De wissel er nu dus uitgehaald. Dat is een behoorlijk gepriel elke keer, omdat er al ballast lag. Nu ga ik dan maar een "nieuwe"wissel kopen die het wel doet, want zoveel tijd in het zoeken al gestopt. Rest van de baan is wel goed nu.Tijdellijk een handwissel erin geplaatst en die doet het wel  :D En de lampjes van Conrad doen het uitstekend! Dus nogmaals bedankt John /@VT601!
CONRAD verkoopt ze onder nr. 51961. Zoek onder Led MS4.


Groetjes Jolante