Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Oud M rail banenplan vragen

Gestart door Kevin BigBoy vrijdag 27 september 2019, 22:44:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oud M rail banenplan vragen
Dag heren.

Vandaag m?n ?nieuwe? banen boekje uit 1965 ontvangen (de 0357)

Daar staat een best leuke baan in, ik ben benieuwd of iemand die hier doe ooit gebouwd heeft en daar foto?s van hebt.
Het gaat om baan nummer 12 (zie foto)


Ook ben ik opzoek naar het boek nummer van de alom bekende baan uit 1971, dat banen boek wil ik ook graag aanschaffen namelijk.


Grt. Kevin
Re: Oud M rail banenplan vragen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Oud M rail banenplan vragen
ja zoekfunctie is makkelijk en google is je beste vriend:

edit : links weggehaald want toch niet nodig
Re: Oud M rail banenplan vragen
Er is er zelf een op Youtube verschenen.

Als je op Märklin schaufensteranlage op youtube zoekt, vind je er nog meer.

Re: Oud M rail banenplan vragen
Citaat van: bellejt op zaterdag 28 september 2019, 11:01:22
ja zoekfunctie is makkelijk en google is je beste vriend:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=47983.0

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=26134.0


Ja en lezen is lastig.

Voordat je een bot antwoord geeft, zou je ook eerst goed kunnen lezen wat ik vraag.
Over de eerste foto vraag ik of iemand die heeft gebouwd, over de 2e foto vraag ik in welk boek nummer die staat.
Zijn 2 verschillende banen
Re: Oud M rail banenplan vragen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Oud M rail banenplan vragen
zie niet in waar ik bot ben.Gewoon een opmerking en ik geef je toch de links mee ook naar wat je vraagt ?

Zal ze mss beter weghalen dan kan je zelf de oplossing verder zoeken.
Re: Oud M rail banenplan vragen
De links die je geeft zijn idd niet van toepassing.
Die gaan over de baan op de 2e foto. Daar zijn topics en filmpjes zat van. Kan ik inderdaad prima zelf vinden.
Ik wil alleen maar weten in welk boek nummer die baan destijds heeft gestaan.

Wbt de baan van de eerste foto. Daar kom ik niks over tegen.

Grt. Kevin.

Wbt het bot, misschien bedoel je het niet, maar het staat er nogal bot.
Re: Oud M rail banenplan vragen
Beste Kevin,
Inderdaad is over de tweede door jouw aangegeven baan meer verschenen, en zijn ze nagebouwd. Zie mijn Youtube-verwijzing.
Dat ontwerp is nooit in een banen-verzamelboek verschenen. Alleen de door jou aangegeven catalogus uit 1971. het een zg Schauanlage die door de Märklinontwerpafdeling apart werden gemaakt, in dit geval voor de catalogus 1971.
Re: Oud M rail banenplan vragen
Beste Kevin,
En als je de Duitse taal voldoende machtig bent, zou je je vraag ook nog op dit forum kunnen stellen.
https://www.altemodellbahnen.de/

Succes,
Re: Oud M rail banenplan vragen
Bedankt Ton.
Logisch dus dat ik hem niet tegen kom in een banenboek.

1 vraag is hierbij dus al beantwoord.  :)

[edit]
@Ton,
Bedankt ik ga even vogelen of ik dat begrijpbaar Duits kan vragen.
Re: Oud M rail banenplan vragen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Oud M rail banenplan vragen
Hoi Kevin,
Het eerste ontwerp heeft in verschillende ontwerpboeken van Marklin gestaan. Ooit had ik deze, net als jij nu, op mijn lijstje van eventueel te bouwen ontwerpen staan.
Maar ik heb hem nooit zelf gemaakt (dus ook geen foto's, want toen kwam het plan om de baan uit de catalogus van 1971 te bouwen). Dus aan vraag 1 kan ik je niet helpen.
Vraag 2 is al beantwoord. Zelf heb ik deze baan ook gebouwd op de vliering van mijn ouders (eind jaren 70 begin 80), volledig analoog en toen nog niet met schaduwstation (zoals op het youtube filmpje). Wel heb ik met name het industrie terrein aangepast en meer omkeermogelijkheden ingebouwd. In 1984 nog uitgebreid met draaischijf e.d. Helaas was fotografie ook nog in het niet-digitale tijdperk en heb ik geen mooie foto's van deze baan.
Nu zou ik heb echter niet weer bouwen, omdat een ontwerp met rondjes rijden mij niet zo aanspreekt, maar ik heb er toen erg veel plezier aan beleefd.

Veel sus6 met jouw keuze en bouw.

Groet, Gertjan
Re: Oud M rail banenplan vragen
Antwoord op vraag 1:ik mar dat is zeker 45 jaar geleden. En nee ik heb van die baan geen foto's.
Cees
Re: Oud M rail banenplan vragen
Blijkt wel dat we tegenwoordig enorm zijn verwend met net digitale foto tijdperk.

@Cees; Hoe was het rijplezier van deze baan?

Mvg. Kevin
Re: Oud M rail banenplan vragen
Kevin,

Gemeten naar de tijd waarin alles (loc's, wissels, seinen, etc.) nog analoog was, was het rijplezier best aardig. Dat kwam omdat het baanplan twee keerlussen bevat, die een afwisselend verkeer mogelijk maakten.
Wel had ik het plan enigszins aangepast. Het rangeer/kopspoor -rechts op de korte poot had ik veranderd in een parallelspoor. Het wissel 5202R was vervangen door een kruiswissel 5207 en daarop was het parallelspoor aangesloten. De 2 wissels 5117 bij het oorspronkelijke rangeer/kopspoor had ik weggelaten.

Groeten
Cees