Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

eerste ontwerp zolderbaan

Gestart door zeeland vrijdag 27 september 2019, 20:24:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
eerste ontwerp zolderbaan
Lid sinds: 2012

offline
eerste ontwerp zolderbaan
Sinds we verhuisd zijn heb ik een andere en vooral grotere ruimte beschikbaar voor de baan. Een handicap van de ruimte zijn de dakspanten aan weerzijden. De dakconstructie is daar extra ondersteund met een balk en afgetimmerd met plaatmateriaal. Daar zou ik eventueel een gat in kunnen zagen zodat het spoor daar door heen kan lopen. Dit heb ik vooralsnog niet gedaan. op het plaatje heb ik een eerste voorstel voor een indeling gemaakt.

Ik wil de volgende onderdelen een plaatsje geven op de baan:

- een bahnwerk met draaischijf, slakkenput, kolenopslag, etc.
- een stadskern met hoofdstation en twee kleine stations
- een industriedeel met houtzagerij en verlading
- een schaduwstation

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Tips zijn welkom.

Groeten,

Frank
Re: eerste ontwerp zolderbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: eerste ontwerp zolderbaan
Hi, ruimte zat zo te zien. Leuk idee om de dak spa ten te integreren  :D
Laat je fantasie maar de vrije loop
Wim
Re: eerste ontwerp zolderbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: eerste ontwerp zolderbaan
Kijk eens bij miniatur wunderland. Zover ik mij herinneren hebben ze op sommige plekken pilaren geïntegreerd in de scenery

Ik zou zeker kikken hoever je door het plaatmateriaal kan gaan

Wat nog een optie is bij de deur, deze de andere kant laten openen mits dit gast en een uitneembaar deel, een mooie brug of zo, dan heb je een rondlopende baan met mogelijk minder bogen  :)
Re: eerste ontwerp zolderbaan
Frank, je hebt een zee aan ruimte, maar je looppaden zijn veel te smal, denk ik. Ook zijn veel te bebouwen oppervlakten te diep. 60 cm kun je met je armen overbruggen, veel meer niet; je gaat scenery aan de voorkant beschadigen als er achterin iets gedaan moet worden.
Wel laat de ruimte een prima mogelijkheid voor een mushroom layout, zoals de Amerikanen zeggen. Je hebt dat nu ook al bedacht maar ik zou dergelijke  vormen met baan ontwerpen eens goed bekijken om te zien wat je ermee kunt. En een rondombaan met uitneembaar segment bij de ingang kan zeker ook.
Je hebt veel wensen, die best zullen passen, maar het bouwen gaat veel tijd en veel geld kosten. Ik heb van alletwee weinig en maak dus langzaam voortgang. Dat is leuk als je niet een heel grote baan hebt. Maar heb je zo'n enorm ambitieus project dan ben je misschien jaren bezig met je schaduwstation en de besturing voordat er ook maar iets leuks is. Tenzij je de technische aspecten juist leuk vindt, maar niet zelden sneeft zo'n onderneming ondanks de goede bedoelingen.
Misschien kun je iets in delen bouwen: het BW met aansluitsporen eerst, met een paar (tijdelijke) verborgen opstelsporen. Daarna komt de rest, in stappen. Dan kun je af en toe scenery bouwen, wat laten  rijden en dan weer verder bouwen aan de ruwbouw en techniek.

Veel succes en gooi eens een ontwerp op het forum. Kunnen we meedenken!

Groet,

Peter
Re: eerste ontwerp zolderbaan
De oppervlakten zijn inderdaad diep, maar mijn idee is om daar wat statische scenery neer te zetten. De rails komt daar voor te lopen. Eventuele sporen die onder de scenery lopen kan ik dan van onderaf benaderen. Ik zal nog eens nadenken over de loopruimte en het gebruik van een uitneembaar segment bij de deur. De draairichting omdraaien is geen optie.

Voor mij is tijd niet belangrijk. Stap voor stap ga ik de baan bouwen. Aan het ontwerp beleef ik al veel plezier. Bedankt voor de waarschuwing hoor.

Bedankt voor de reacties tot zover.

Groeten,

Frank
Re: eerste ontwerp zolderbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: eerste ontwerp zolderbaan
Citaat van: zeeland op vrijdag 27 september 2019, 20:24:06
Een handicap van de ruimte zijn de dakspanten aan weerzijden. De dakconstructie is daar extra ondersteund met een balk en afgetimmerd met plaatmateriaal. Daar zou ik eventueel een gat in kunnen zagen zodat het spoor daar door heen kan lopen. Dit heb ik vooralsnog niet gedaan.
Mijn schaal A0 trein kon vroeger achter de dakspanten langs (met enkelspoor), en om de schoorsteen heen.
Schuine daken lenen zich niet altijd voor treinen maar wel voor vitrines, ladenblokken en dergelijke: opslag dus.

Mijn huidige ruimte is veel kleiner dan de jouwe, het dak ligt op de spanten, en de schoorsteen steekt uit, maar erachter langs is geen optie meer. De huidige plek heeft ook een luik, maar geen deur. En boven het luik ligt een 4-sporige (ophijsbare, en tegen het dak op kantelbare) brug met bovenleiding. Die brug vormt de wisselstraat naar een kopstation, en is nodig om dat station voldoende spoorlengte te geven (voor langere treinen, in mijn geval tot 2,4 meter).

Die deur is bij jou kennelijk een hard gegeven: geen schuifdeur, maar scharnieren. En openend naar de verkeerde kant, dus daar geen bruggen mogelijk? Ik ben een keer op een baan gestuit met een klapbrug: deur open dan brug opgeklapt; deur dicht dan brug omlaag. En dat 2-sporig, vol automatisch met Hack-brug, brugmotor en baanbeveiliging. Zodat, zolang de brug open is, geen enkele trein in het gat kan rijden. De langste 2-sporige Hack brug die ik ken is 108 cm lang, en heet Kastenbruecke of Kastenbrücke.
Je vindt 'm via deze link door op het menu Kastenbrücken  te klikken en dan naar onderen te scrollen. Het catalogus brugnummer is K 108-2.
Gegevens: Größe 108 x 13,6 x 10,0 cm, Gleismitteabstand: 64 mm.
Rails ligt er nog niet op, dus je keuze voor een railtype (M, K of C) staat je vrij. Maar je moet wel zelf iets bedenken voor eventuele bovenleiding op de brug. Nou zie ik aan je scenery dat je vooral stoom rijdt, dus misschien is dat overbodig.
Re: eerste ontwerp zolderbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: eerste ontwerp zolderbaan
Citaat van: Jan22 op zaterdag 05 oktober 2019, 19:43:49
Mijn huidige ruimte is veel kleiner dan de jouwe, het dak ligt op de spanten, en de schoorsteen steekt uit, maar erachter langs is geen optie meer. De huidige plek heeft ook een luik, maar geen deur. En boven het luik ligt een 4-sporige (ophijsbare, en tegen het dak op kantelbare) brug met bovenleiding. Die brug vormt de wisselstraat naar een kopstation, en is nodig om dat station voldoende spoorlengte te geven (voor langere treinen, in mijn geval tot 2,4 meter).
Dit roept om foto's ter inspiratie!
Re: eerste ontwerp zolderbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: eerste ontwerp zolderbaan
Van de winter zal ik eens wat proberen te kieken. Het grote brug voorbeeld (gevonden in een draadje bij een buurforum) neemt ook even wat tijd. Want waar was dat ook weer, en wanneer?
Re: versie 2 ontwerp zolderbaan
Hallo allemaal,

Ik heb na het ontvangen van jullie tips en opmerkingen een andere opzet gemaakt. Er is nu meer loopruimte en ik zou een afneembare brug kunnen toevoegen. Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,

Frank
Re: eerste ontwerp zolderbaan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: eerste ontwerp zolderbaan
Als ik naar de vorm van de tafel kijk vraag ik me af hoe je daar een sporenplan op gaat leggen.
Met name de 'E' poten naast de deur. Alles is 80 cm breed, dat betekent dus een standaard bocht.
Om de poten in en uit te komen heb je dus veel bochten nodig. Zelf zou ik dat minder mooi vinden.
een optie is om in beide korte poten alleen rangeerspoor te leggen, zoals je houtzagerij en eventueel een haven.
Dan rij je alleen in en uit.
Het totale plan vraagt echter veel bochtenwerk. Hetzelfde geldt voor het strookje links-onder. Ik neem aan dat daarnaast een kast oid staat?
Dat strookje kun je eigenlijk alleen gebruiken voor scenery, anders moet je weer met bochten en kronkels werken.

Maar misschien heb je wel een heel goed plan in de gedachten en zijn mijn bedenkingen niet terecht.

gr. Gertjan
Re: eerste ontwerp zolderbaan versie 3
Daar ben ik weer met een nieuwe poging. Wat denken jullie van deze opzet? Nu heb ik ruime oppervlakken voor de scenery. Ik kan eventueel nog een uitneembaar stuk maken met een brug zodat er rond kan worden gereden.

Groeten,

Frank
Re: eerste ontwerp zolderbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: eerste ontwerp zolderbaan
Heb je weleens gekeken bij Anlage Unterberg?
Dat is een baan op een zolder op een hoogte van ongeveer +30 cm boven de vloer. Buitengewoon ongebruikelijk, maar acuut ruimtegebrek leidde tot die inventiviteit. Het stuk van z'n vliering is 2 meter breed, de nokbalk zit laag, en toch nog een gigabaan erop, liggend rondom het middenpad (met luik).

Jij hebt meer ruimte.  :D
Re: versie 2 ontwerp zolderbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: versie 2 ontwerp zolderbaan
Citaat van: zeeland op zondag 13 oktober 2019, 20:21:56
Hallo allemaal,

Ik heb na het ontvangen van jullie tips en opmerkingen een andere opzet gemaakt. Er is nu meer loopruimte en ik zou een afneembare brug kunnen toevoegen. Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,

Frank
Ziet er speciaal uit, het heeft wat. Dit brengt veel bochtenwerk met zich maar dat heeft charme. Is een uitdaging, maar volgens mij mooier dan recht toe recht aan
Grtz
Wim
Re: eerste ontwerp zolderbaan
Ik ben meer van het principe: vorm volgt functie. Natuurlijk moet je bedenken hoeveel ruimte je grofweg ter beschikking hebt, maar blijf daar niet in hangen. Teken eens een sporenplan voor een station, bedenk hoe lang de treinen maximaal zouden mogen zijn (hoeveel rijtuigen?). Moet je Bw er direct aan vast of mag het ook verderop aan de lijn komen te liggen?
Desnoods teken je daar ook eerst een sporenplan voor.
Industrie-aansluitingen kun je later invoegen, tenzij het groot wordt, zoals mijnbouw, staalindustrie of haven. Dat moet je ook wel plannen als je er serieus verkeer op wilt laten rijden.
En dan kun je de hoofdbanen van en naar je station plannen, in connectie met schaduwstations en keerlussen. Misschien past er nog ergens een zijlijn met klein station bij. Misschien ook niet maar daar kom je vanzelf achter.

Groet,

Peter