Citaat van: zeeland op vrijdag 27 september 2019, 20:24:06
Een handicap van de ruimte zijn de dakspanten aan weerzijden. De dakconstructie is daar extra ondersteund met een balk en afgetimmerd met plaatmateriaal. Daar zou ik eventueel een gat in kunnen zagen zodat het spoor daar door heen kan lopen. Dit heb ik vooralsnog niet gedaan.
Mijn schaal A0 trein kon vroeger achter de dakspanten langs (met enkelspoor), en om de schoorsteen heen.
Schuine daken lenen zich niet altijd voor treinen maar wel voor vitrines, ladenblokken en dergelijke: opslag dus.
Mijn huidige ruimte is veel kleiner dan de jouwe, het dak ligt op de spanten, en de schoorsteen steekt uit, maar erachter langs is geen optie meer. De huidige plek heeft ook een luik, maar geen deur. En boven het luik ligt een 4-sporige (ophijsbare, en tegen het dak op kantelbare) brug met bovenleiding. Die brug vormt de wisselstraat naar een kopstation, en is nodig om dat station voldoende spoorlengte te geven (voor langere treinen, in mijn geval tot 2,4 meter).
Die deur is bij jou kennelijk een hard gegeven: geen schuifdeur, maar scharnieren. En openend naar de verkeerde kant, dus daar geen bruggen mogelijk? Ik ben een keer op een baan gestuit met een klapbrug: deur open dan brug opgeklapt; deur dicht dan brug omlaag. En dat 2-sporig, vol automatisch met Hack-brug, brugmotor en baanbeveiliging. Zodat, zolang de brug open is, geen enkele trein in het gat kan rijden. De langste 2-sporige Hack brug die ik ken is 108 cm lang, en heet Kastenbruecke of Kastenbrücke.
Je vindt 'm via
deze link door op het menu Kastenbrücken te klikken en dan naar onderen te scrollen. Het catalogus brugnummer is
K 108-2.
Gegevens: Größe 108 x 13,6 x 10,0 cm, Gleismitteabstand: 64 mm.
Rails ligt er nog niet op, dus je keuze voor een railtype (M, K of C) staat je vrij. Maar je moet wel zelf iets bedenken voor eventuele bovenleiding op de brug. Nou zie ik aan je scenery dat je vooral stoom rijdt, dus misschien is dat overbodig.