Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bovenleiding schoonmaken

Gestart door Giro vrijdag 27 september 2019, 19:33:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bovenleiding schoonmaken
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Bovenleiding schoonmaken
Hoi,

Deze week wilde ik gaan spelen met het opzetten van mijn bovenleiding op mijn Marklin H0 M rails.
Gewoon een stukje om te testen. Ik gebruikte eerst wat oude bovenleiding maar dit deed niets. Toen de bovenleiding vervangen door nieuw materiaal en mijn loc rijdt. Hoe kan ik mijn oude bovenleiding schoon maken zodat deze ook te gebruiken is.

Alvast bedankt voor de tips.

Robert
Re: Bovenleiding schoonmaken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bovenleiding schoonmaken
Hoi Robert.
Een paar jaar geleden heb ik een hele grote oude M-rail baan met bovenleiding voor iemand gangbaar gemaakt.
De bovenleiding was behoorlijk verroest maar met een railschuurblokje heb ik alles weer netjes schoon gekregen.
Deze heeft hierna nog jaren uitstekend dienst gedaan.
Ze zijn er van vele merken maar die van Piko (55281) bevalt mij het beste.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Bovenleiding schoonmaken
Oude bovenleiding onderdelen die vaak behoorlijk verroest maak ik in eerste instantie schoon met Commander cleaner. Groot blik kost ong ? 8. let op het is een schuurmiddel! Om minder slechte delen weer glanzend te krijgen poetsen met aluminiumfolie en water. Alles gaat weer glimmen. Daarna goed drogen. Om  contact te verbeteren aan onderzijde laat ik de slijpmachine wagon van Lux zijn werk doen. Degene die ik heb kan ook voor bovenleiding worden ingezet.
Het is wel even werk allemaal.
Re: Bovenleiding schoonmaken
Klein druppeltje ATF op 1 panto en rondjes rijden, gaat perfect.

Mvg Gert
Re: Bovenleiding schoonmaken
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Bovenleiding schoonmaken
Kreeg een ingeving. Heb bij de action Scotch Brite gehaald. Gebruik de middel voor erg aangetaste leidingen en de fijne voor de minder aangetaste. Gaat eigenlijk best wel goed, geeft alleen wat stof.
Als dit niet goed is hoor ik heg (niet) graag en vooral waarom dan niet.

Bedankt voor de reacties.
Re: Bovenleiding schoonmaken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bovenleiding schoonmaken
Citaat van: Ton van het Fort op vrijdag 27 september 2019, 22:30:02
Oude bovenleiding onderdelen die vaak behoorlijk verroest maak ik in eerste instantie schoon met Commander cleaner.
Command Cleaner is inderdaad heel geschikt, maar wel goed laten drogen en na het schoonwrijven alle residu wegborstelen.
Re: Bovenleiding schoonmaken
Scots brite is een schuursponsje, dat inderdaad schuurt, maar grof is. Goed voor erg vuil en roestige delen. Command cleaner is ook schuurmiddel maar erg fijn en vloeibaar. Vind ik beter geschikt.
Kan dus allebei gebruikt worden.