Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin M-rail wissel? Of toch een ander merk? Zoek de verschillen!

Gestart door AlbertJan vrijdag 27 september 2019, 11:41:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin M-rail wissel? Of toch een ander merk? Zoek de verschillen!
Beste verzamelaars en andere geïnteresseerden.
Tot mijn grote verbazing vond ik tussen mijn oude M-rail spullen een M-rail wissel met een gouden binnenzijde.
Deze wissel viel extra op omdat de beschermplaat er af was.
Natuurlijk dacht ik een bijzondere uitvoering van Märklin gevonden te hebben, totdat ik het nummer ging lezen wat wel erg afweek van de gebruikelijke 4-cijferige reeksen van Märklin. N.l. 190 L en i.p.v. Märklin stond er Electrotren! 8o
Nu weet ik wel dat Electrotren al héél lang 3-rail modellen maakt maar nooit geweten dat ze ook M-rail maakten, gelijk gezocht op het Internet en daar was wel iets te vinden, productie 70- en 80'r jaren en vrijwel kopie van Märklin.
Blijkbaar kon dit straffeloos in die tijd en nu snap ik ook waarom er in Spanje en Portugal zoveel "Märklin" rijders zijn want het Spaanse "Märklin" werd door Electrotren in Spanje natuurlijk veel verkocht! O:-D

Hier onder een Märklin en een Electrotren wissel, er zijn veel verschillen maar ze lijken bedrieglijk veel op elkaar! :?
Dus aan het lijstje Märklin, Antex en Primex, kunnen we ook wel Electrotren toevoegen ondanks dat dit (illegale?) namaak is.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.       
Re: Märklin M-rail wissel? Of toch een ander merk? Zoek de verschillen!
Ik vraag me af in hoeverre dit "illegale namaak" is, of dat dit in licentie geproduceerd werd of zo.
Je komt soms ook Märklin (look-a-like) M-rails tegen met een grijs ballastbed.

Edit: die grijze is Primex volgens mij.
Re: Märklin M-rail wissel? Of toch een ander merk? Zoek de verschillen!
 @citaat Maar Primex is gewoon van Märklin. Net als Antex.
Of Electrotren ooit tot het concern heeft behoort, weet ik niet. Het bestaat volgens de 3rail wiki sinds 1951... Ik vermoedde even dat dit misschien al eerder was, vanwege de warme banden tussen Spanje en Duitsland in een verder verleden, toen Herr Göring (ook liefhebber...) nog op regelmatige basis paëlla kwam eten. Maar daar lijkt de connectie niet te liggen. Dat wordt verder spitten.

Groet,

Peter
Re: Märklin M-rail wissel? Of toch een ander merk? Zoek de verschillen!
Ging onder licentie volgens wiki :

https://de.wikipedia.org/wiki/Electrotren
Re: Märklin M-rail wissel? Of toch een ander merk? Zoek de verschillen!
Zoiets meende ik me ook te herinneren, maar kon t zo snel nergens terugvinden.
Re: Märklin M-rail wissel? Of toch een ander merk? Zoek de verschillen!
Ik heb zelf een paar hiervan. Werken nog steeds prima