Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Drie maal Lichttrafo 6611 of 12 V autoaccu of 1 Zware voeding voor alles.

Gestart door v200marklin donderdag 26 september 2019, 16:46:42

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Drie maal Lichttrafo 6611 of 12 V autoaccu of 1 Zware voeding voor alles.
Mijne heren,

ik voedde mijn ca 110 lampjes middels 3 groepen, elk een eigen 6611 trafo 16V, dus totaal 3 trafo's.
Nu 3 groepen lampjes aan elkaar geknoopt en aangesloten op 2 autoaccu's parallel 12 V.

Accu's worden geladen door klein zonnepaneeltje.

12 V gaat net qua felheid lampjes , duur geen probleem, doch beter is toch 16V , dus zou de 2 accu's in serie kunnen zetten maar dan heb ik 24V, te veel voor de lampjes.

Vraag : Hoe kan ik de 24V knijpen naar 16V ? , met wat ?, en op + of - pool ?.

Mvg Gert
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Staan die accu's wel in in goed geventileerde ruimte? Ik zou geen auto accu's in huis hebben willen staan, zeker niet als ze ook opgeladen worden.
CiteerKnalgasvorming: als u een accu oplaadt, ontstaat het explosieve knalgas. Knalgas is een combinatie van waterstof en zuurstof. Het gas is lichter dan lucht. Als het vrijkomt, stijgt het daarom naar het hoogste punt van het dak. Is de ventilatie verkeerd of niet voldoende, dan blijft het knalgas daar hangen. Schakelt iemand vervolgens de tl-verlichting aan, dan kan een vonk ontstaan, waardoor het gas ontploft. Als knalgas ontploft, heeft dat grote gevolgen.
bron: Hoe voorkomt u dat een accu ontploft

Een omvormer van 12 Volt naar 230 Volt kan een oplossing zijn, dan daarop de lichttrafo's aansluiten. Al geeft de omvormer natuurlijk ook weer het nodige verlies.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
auto accu's in combinatie met zonnepanelen zijn een slechte combinatie, de levensduur is vaak maximaal een jaar. Beter is een keuze voor bv een gel accu.
Het gevaar van deze lood accu's zijn legio, w.o. het zg knalgas. NIET in huis zetten.
Het aanpassen van 12 v naar 24 v betekent eigenlijk ook dat je aan de kant van het zonnepaneel aanpassingen moet doen, vuistregel is dat de laadstroom van een paneel globaal gelijk is als die van de accu.
110 lampjes van 16 volt ? trekken nogal wat, 3 6611 geven 120 VA, nu alles is samengeknoopt, hoe staat het met de dikte van de kabels ?.
Het laden op 12 v geeft in de praktijk al ongeveer 13/14 volt, dus de winst naar 16 zal minimaal zijn.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Ik snap dit houtje touwtje gedoe nooit, geven veel uit voor treinen etc, maar geld voor een beetje voeding is er niet.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Beter het hele huis voorzien van zonnepanelen en dan gewoon de trafo's gebruiken. ;)
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
:warning: EN ZET ER GOEDE ZEKERINGEN TUSSEN !!! :warning:
Bij een personenauto ligt de capaciteit van de accubatterij meestal in de orde van 45 Ah. Een directe kortsluiting op de klemmen hiervan geeft een kortsluitstroom van ongeveer 1,5 kA (1500A  :O); in jouw geval met 2 accu's parallel wordt dit dus zelfs: 3000A. Een kortsluitstroom om zeer serieus rekening mee te houden!!!
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Heren,

ik heb zonnepanelen op het dak, maar daar kan/mag ik niets van af tappen, is ook iets van 650V DC  8o
Accu's staan weer in de schuur, nu laptopvoeding 16V DC 65 VA er aan, gaat ook redelijk.

Mvg Gert
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Ik vraag me af als mensen weten wat van risico's zonnepanelen allemaal met zich mee brengen of ze dan nog zo happig zijn om ze op het dak te zetten.
Zelfde geld ook voor elektrische auto's rijdende elektrische stoelen zijn het in feite,brandweer doet niks totdat de accu's zijn afgekoppelt.

Maar maar weer ontopic gaan gewoon niet klooie met voeding voor verlichting gebruik het spul wat er voor gemaakt is dan loop je het minste risico.
Naar mijn idee is een ouderwetse gewikkelde trafo met gezekerde afgaande velden de beste optie,dat ding werkt over 100 jaar ook nog kun je van de gemiddelde geschakelde voeding niet zeggen ;)
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 27 september 2019, 17:12:45
...
Zelfde geld ook voor elektrische auto's rijdende elektrische stoelen zijn het in feite,brandweer doet niks totdat de accu's zijn afgekoppelt.
...

1) auto's zijn net elektrische stoelen
2) brandweer doet niets totdat accus afgekoppeld zijn.

Waar bazeer je deze twee stellingen op?
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Als je al zonnepanelen op het dak hebt hoef je toch ook niet af te tappen. Dan bespaar je toch wel. Gewoon de lampjes blijven voeden via het lichtnet. En of dat dan de oude M trafo's zijn of een adapter maakt dan niet zoveel uit.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Op logisch nadenken en op berichten uit de media,er worden hoge voltages gebruikt in elektrische voertuigen spanning van 400 a 500 volt gelijkspanning.
Gevolgen bij een serieuze aanrijding kunnen zijn elektrocutie brand en zelf ontploffing.
Vergeet niet dat de energie die een beetje accupack vergelijkbaar is met een tank benzine en dus ook de zelfde risico's.
Ik ben ook vanuit veiligheidsoverweging van de mening dat je geen accupack in een auto moet willen hebben ik heb gezien met mijn werk wat accu's kunnen aanrichten van klein tot groot.
Zelf zie in meer in waterstof of synthetische benzine uit waterstof als brandstof voor voertuigen.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
En grootste probleem is dat die accu?s niet te blussen zijn. Ze moeten een aantal dagen ondergedompeld worden in water om ze af te koelen
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Is er een bepaalde reden dat je hiernaar kijkt? Als het is om naar 1 voeding te gaan dan zou ik kijken naar een 15V 150W schakelende voeding.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
MdeBruin,

exact ! , ik wil van 3 trafo's naar 1 voeding  :thumbup:.

Mvg Gert
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Hallo Gert,

Citaat van: v200marklin op zaterdag 28 september 2019, 15:18:27
exact ! , ik wil van 3 trafo's naar 1 voeding  :thumbup:.

Bovenstaande kan ik niet echt uit je eerste vraag halen:

Citaat van: v200marklin op donderdag 26 september 2019, 16:46:42
Vraag : Hoe kan ik de 24V knijpen naar 16V ? , met wat ?, en op + of - pool ?.

Eerst een heel verhaal over zonnepanelen, accu's en dat je daarmee aan het prutsen bent. Daarna de vraag van het knijpen van het voltage. Niets over "Ik wil de boel vervangen en op 1 voeding zetten" en de opmerking dat het gewoon ook een standaard voeding mag zijn. Niets zooi met de "milieuvriendelijke zonnepanelen en accu" ook er uit mag. Daar komt Marinus met zijn glazen bol helemaal alleen achter.

Groet Ronald.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Citaat van: ronaldk op zaterdag 28 september 2019, 15:40:09
Niets over "Ik wil de boel vervangen en op 1 voeding zetten" en de opmerking dat het gewoon ook een standaard voeding mag zijn. Niets zooi met de "milieuvriendelijke zonnepanelen en accu" ook er uit mag. Daar komt Marinus met zijn glazen bol helemaal alleen achter.

Glazen bol? Is toch duidelijk?
Citaat van: v200marklin op vrijdag 27 september 2019, 16:18:04
Accu's staan weer in de schuur, nu laptopvoeding 16V DC 65 VA er aan, gaat ook redelijk.

We zijn nou eenmaal niet allemaal gelijk. De een volgt in z'n gedachtegang de baan van een kurkentrekker, en de ander gaat rechtlijnig op z'n doel af.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
 @citaat / Jan: Daar gaat het niet om. Je ziet vaker hier op het forum dat er een vraag gesteld wordt. Daar wordt netjes op geantwoord. Dan blijkt opeens dat niet de eerste vraag het doel is maar eigenlijk iets anders. Waar meestal tussen de regels door al een keer benoemd is geweest. Degene die het dan nog een keer benoemd krijgt dan alle "roem en lof". Dan is de vraag: Waarom zet je gewoon niet in je eerste vraag: Ik wil van de 3 trafo's af en dat moet één ding worden alleen ik weet niet zeker wat ik moet doen.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Mijne heren,

er staat toch in de topic titel : Van 3 naar 1 stroombron , of is iedereen in de war omdat ik 2 accu's parallel had staan ?.  :-(

Ik heb er veel aan gehad, aan alle antwoorden, wat zich bewijst in het feit dat beide accu's weer in des chuur staan.
Nu gelijk weer een vraag ?, de 6011 daar staat op 16V 40VA , dus 40 lampjes is de max , toch ? . Is deze waarde nu voor de gehele trafo of is het 2 X 16V 40VA , er zitten n.l. dubbele + en - op ?.

Mvg Gert
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Tja ik snap sommige discussies/problemen ook niet altijd hier.
Wat je vraag over je trafo betreft: vermogen is totaal 40VA (dubbele aansluitingen staan gewoon parallel).
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Ter aanvulling:

De 3rail wiki stelt dat je op 1x 6611 minimaal 50 kleine lampjes kunt aansluiten.

Als ik het goed begrijp van je onderhoudstitel, dan is 3x 6611 nauwelijks genoeg om je behoeften af te dekken. Vandaar je experiment met je laptopvoeding en de eerdere raad die je kreeg om over te schakelen naar een zwaardere voeding (15v 150 VA).

Als je een zwaardere voeding overweegt (meer amperage), denk dan ook aan kabeldikte.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Dat kon ik er ook niet precies uithalen, het kon zijn om zuiniger met energie om te gaan of 1 voeding. Als advies wat ik eerder gaf kan je bijvoorbeeld deze pakken. Er zijn meerdere leveranciers welke deze voedingen leveren. Hiermee heb je 30W extra buffer t.o.v. je huidige situatie. Wat Jan al aangaf, gebruik wel de juiste kabel dikte. Deze voeding levert behoorlijk wat meer vermogen waardoor te dunne kabels (te) warm kunnen worden. Wat je kunt doen is voor elke voeding die je vervangt een aansluiting maken op de voeding, per aansluiting plaats je dan een 2.5A zekering waardoor de maximale stroom beperkt wordt. Met de 2.5A zekering kan je tot ongeveer 37.5W gaan zoals je nu bijna in je huidige situatie hebt.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Citaat van: v200marklin op zaterdag 28 september 2019, 20:38:02
Nu gelijk weer een vraag ?, de 6011 daar staat op 16V 40VA , dus 40 lampjes is de max , toch ? .
Gert, meet de stroom door één lampje bij 16V~ en vermenigvuldig de stroom en voltage, het resultaat is het gedissipeerde vermogen (VA) per lampje.
Deel dit door het maximale vermogen van je trafo en je weet hoeveel lampjes je ongeveer kan aansluiten op één trafo.
Voedingen van 16Volt zijn eigenlijk niet zo gangbaar, meestal is het 5, 12 en 24 Volt.
Waarom schakel je niet over op leds?
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Overstappen op led's kan. En anders zou ik gewoon lekker degelijk die Marklin 6611 trafo's blijven gebruiken. En als je het idee hebt dat je te veel lampjes krijgt zet je er gewoon een 4e trafo bij.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
 @citaat En dat wil Gert juist niet ...

Citaat van: v200marklin op zaterdag 28 september 2019, 15:18:27
exact ! , ik wil van 3 trafo's naar 1 voeding  :thumbup:.

Anders had hij de hele oefening met de accu's niet hoeven te doen ....  O:-D
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
@citaat ondanks dat hij dat misschien niet wil, mag ik hem toch nog wel een goed bedoeld advies geven?
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Jan 22
Zowel in jou post als in de wiki staat MINIMAAL 50 lampjes moet dit volgens mij MAXIMAAL 50 lampjes zijn
Citaat van: Jan22 op zaterdag 28 september 2019, 23:01:32
Ter aanvulling:

De 3rail wiki stelt dat je op 1x 6611 minimaal 50 kleine lampjes kunt aansluiten.

Als ik het goed begrijp van je onderhoudstitel, dan is 3x 6611 nauwelijks genoeg om je behoeften af te dekken. Vandaar je experiment met je laptopvoeding en de eerdere raad die je kreeg om over te schakelen naar een zwaardere voeding (15v 150 VA).

Als je een zwaardere voeding overweegt (meer amperage), denk dan ook aan kabeldikte.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Gert, heb je ook aan onderstaande gedacht? Heb je voor nog geen 100 eu een nette voeding in huis liggen.

https://bastel-dehs.de/Leistungs-Sicherheitstransformator-Trafo-16V-150VA
Leistungs Sicherheitstransformator Trafo 16V 150VA
Artikelnummer: 200051

Dieser Leistungs Sicherheitstransformator eignet sich hervorragend, zur Stromversorgung für die Modelleisenbahn Anlage.
Praktischer Anschluss über 2 Steckklemmen
Größe (L x B x H) ca. 140mm x 88mm x 89mm

Cees
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Beste allen,

heb inmiddels besteld wat PdeBruin aangaf, komt v/d week binnen.
Dank voor al jullie bijdragen.

Mvg Gert
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
TIP: 10A, dus wel groepsgewijs zekeren!
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Deze is het geworden, 7A dus. :)

Mean Well LRS-100-15 AC/DC inbouwnetvoeding gesloten 7 A 105 W 15 V/DC

Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Maar dan ga je dus terug van 3×40VA=120VA naar 105... :?
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Gert,
de door jou aangeschafte voeding, Mean Well LRS-100-15 AC/DC, is niet IP in gedeeld. dit kan problemen geven bij hogere lucht vochtigheid en niet in gebruik zijn. in bedrijf staan krijg je n.l. wat warmte.
Cees
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
@citaat ik hoop niet dat het in Gerts treinbaanruimte zo vochtig is dat dit problemen geeft!
Maar je zal m sowieso in een behuizing moeten bouwen want de aan6sluitklemmen L en N zijn niet aanraakveilig. Wel een geventileerde behuizing ivm warmte.
Tot slot vraag ik me af of dergelijke voedinkjes bedoeld zijn voor deze toepassing. Een trafo voor speelgoed -en daar vallen onze treintjes nog steeds onder- moet voldoen aan specifieke veiligheidseisen. Voldoet deze voeding daaraan? Wat gebeurt er bv met de uitgangsspannng bij een intern defect?
Vandaar mijn eerdere advies om gewoon met de M-trafo's door te gaan.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Heren,

vocht geen probleem , genoeg ventilatie en verwarming en vochtvreters staan, uiteraard ga ik er een degelijke behuizing voor maken, loopt hier pikkie rond van 2 dus....... :thumbup:

Mbt tot vermogen, lampjes eens geteld , zijn er 90 , maar wilde gewoon van 3 trafo's naar 1.

Mvg Gert
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
NEN1010 zegt hierover:
Speelgoed moet worden
gevoed met een veilige, zeer
lage spanning (SELV-keten);
klasse III.

Ik kan uit de spec's niet opmaken of deze schakelende voeding daaraan voldoet (?), dus ga ik er veiligheidshalve van uit dat dat niet het geval is.
Klasse III apparatuur is herkenbaar aan een symbool op het apparaat: ruit met romeinse 3 (vroeger grappig genoeg -voor dit forum dan- een E-locje met de pantograaf omhoog).
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Meanwell voedingen worden best veel toegepast in onze hobby. Ik gebruik er ook een voor de voeding van de servo decoders, weliswaar met iets minder vermogen. Ampèrage is 5 of 6.
De kans op kortsluiting bij het voeden van lampjes en decoders lijkt mij vele malen kleiner dan bij het voeden van de rails. Als het goed is aangesloten, is het klaar. Dus ook iets minder reden voor zorgen. Op de baan gebeurt er van alles dat sluiting op kan leveren en dan is de hoeveelheid ampère wel relevanter, zou ik denken.

Groet,

Peter
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Ik kan voor een groot deel meegaan in je redenatie en standpunt, Peter.
Beschermingsklasse III heeft echter meer te maken met de opbouw van de voeding dan met de stroom die hij kan leveren.
Ik zeg ook niet dat de veelgebruikte Meanwell-voedingen per definitie slecht of gevaarlijk zijn maar aan klasse III voedingen die voor speelgoeddoeleinden voorgeschreven zijn, worden eisen gesteld waar een Meanwell -waarschijnlijk- niet helemaal aan voldoet.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
hoi,

Citaat van: Hanzi op dinsdag 01 oktober 2019, 06:12:53
NEN1010 zegt hierover:
Speelgoed moet worden gevoed met een veilige, zeer lage spanning (SELV-keten); klasse III.
Ik kan uit de spec's niet opmaken of deze schakelende voeding daaraan voldoet (?), dus ga ik er veiligheidshalve van uit dat dat niet het geval is.
Klasse III apparatuur is herkenbaar aan een symbool op het apparaat: ruit met romeinse 3 (vroeger grappig genoeg -voor dit forum dan- een E-locje met de pantograaf omhoog).

Dat komt dan mooi uit .... Modelspoorfabrikanten geven juist aan dat het voor 15+ (voor volwassenen) is. Dus dat geen speelgoed is scheelt weer  :D Hoeven we daar ook geen zorgen over te maken.   :D
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Citaat van: Cees B op maandag 30 september 2019, 11:05:15
Zowel in jouw post als in de wiki staat MINIMAAL 50 lampjes moet dit volgens mij MAXIMAAL 50 lampjes zijn
Inderdaad, ik citeerde de wiki. En ik was daar zelf ook over verbaasd, want toen ik het overnam, typte ik eerst ook "maximaal" in plaats van "minimaal". Waarschijnlijk hangt het af van het type lampje wat de wiki-schrijver voor ogen had.

Een Meanwell-voeding is geen speelgoed, maar als ex-PC-bouwer (bij internet providers) stoor ik mij daar totaal niet aan.
Zolang andere gebruikers maar beseffen dat ze die grens overstijgen, vind ik alles prima.
Hun installatie hoeft niet in een cybercenter te staan. Dus die kwalificaties kunnen ze ook overslaan.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Citaat van: Jan22 op dinsdag 01 oktober 2019, 22:26:26
Inderdaad, ik citeerde de wiki. En ik was daar zelf ook over verbaasd, want toen ik het overnam, typte ik eerst ook "maximaal" in plaats van "minimaal". Waarschijnlijk hangt het af van het type lampje wat de wiki-schrijver voor ogen had.
Zolang er niet omschreven staat om wat voor lampjes het gaat is het niks zeggend.

Het "standaard" lampje 56775 is 16V en 0.05A dus 0.8W. De trafo uit de wiki is 40W, dus 40W / 0.08W = 50 lampjes maximaal.

Maar als je met ledjes werkt en vooral als je er een aantal in serie zet kan je een stuk meer dan 50 lampjes aansluiten.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Alles netjes aangesloten, lampjes in 2 groepen verdeeld, werkt perfect. :thumbup:

Mvg Gert
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 V/S 12 V autoaccu
Misschien is het dan een idee om het onderwerp in het eerste bericht wat aan te passen?
Zoiets als een "1 zware voeding of meerdere lichte trafo's"

Dat maakt het voor je eventuele opvolgers een duidelijker queeste.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 of 12 V autoaccu of 1 Zware voeding voor alles.
Jan22,

zie topic start bericht.  ;) :thumbup:

Mvg Gert
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 of 12 V autoaccu of 1 Zware voeding voor alles.
Beste, mee eens dit gaat helemaal een andere kant op, maar als je je lampjes vervangt door leds met een weerstandje van 47ohm, heb je aan een schakelende voeding van 2A bij 5V en een stepdown module om de spanning naar 3V te brengen...meer dan genoeg...
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 of 12 V autoaccu of 1 Zware voeding voor alles.
RobGood,

ik ga echt geen 80+ lampjes vervangen door leds ! , ben niet gek. :D :D

Mvg Gert
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 of 12 V autoaccu of 1 Zware voeding voor alles.
 @citaat De milieumaffia heeft lampen taboe verklaard. ;)
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 of 12 V autoaccu of 1 Zware voeding voor alles.
1 lampje gebruikt gemiddeld 1 va heb je 110 lampje zou je met 2 60 va trafo genoeg moeten hebben en met drie meer dan genoeg.
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 of 12 V autoaccu of 1 Zware voeding voor alles.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Drie maal Lichttrafo 6611 of 12 V autoaccu of 1 Zware voeding voor alles.
Als je analoog had gereden, had deze trafo nog een extra functie gehad (analoge Märklin loks rijden ook op DC), maar aangezien je digitaal rijdt, denk ik niet dat je zover wilt gaan ....