Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Pendelzug met CS2

Gestart door FILIPI woensdag 25 september 2019, 14:29:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Pendelzug met CS2
Goedemiddag,

Ik heb zeker een dom vraag, maar ik wou een pendelzug proberen te maken met mijn CS2.
Op dit gebiet ben ik nog analfabeet.
Ik wou alleen een rondje maken om te proberen hoe het werkt.
Ik heb van viesmann een 5317: rückmelder decoder, en heb ik ook 2 5233 met gleisbesetzmelder.
Ik heb natuurlijk een CS2.
Ik heb een plan op internet gevonden, maar ik begrijk niet het truckje.
Wat zijn contactgleisen. Ik wil proberen met Krails.
Wie kan mij eenwoudig uitleggen hoet het moet.

Alvast bedankt.
Philippe
Re: Pendelzug met CS2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Pendelzug met CS2
Contactgleise het in het Nederlands contactrail.
Het pendeltraject bouw je op met minimaal twee melders. Een aan elk einde.
Het pendeltraject bestaat feitelijk uit twee rijwegen. Een voor heen en een voor terug.
De terugmelder gebruik je om de trein te stoppen en te laten keren.

Kijk ook eens de videos op MarklinTV op Youtube.
Daar staan er twee voor de CS3, maar met de CS2 zou dat ook moeten werken.

John
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Hoi John,

Merci, ik ga de video van YouTube bestuderen.
Philippe
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2008

offline
Re: Pendelzug met CS2
Philippe,

Wellicht heb je ook wat aan dit document van Märklin.

Groeten,
Ton.
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Yeoman,

Merci voor dit document.
Ik heb uitgezocht wat de contactrails rails waren. Een stuk rails waar in een kant de spoorstaaf is door gesneden.
Ik heb dat geprobeerd, maar het ging niet goed. Ik heb gelezen, om de spoorstaaf te isoleren met Peco SL-11, isolatieschoentjes. Het hoeft niet de rail te snijden.
Het lijkt mij makkelijk, ik beschadigd geen rails.
Ik ga deze isolatieschoentjes ophalen en daarna verder uitzoeken.
Ik moet wetten hoe ik moet de rails op de s88 aansluiten. Ik heb de viesmann modules. Zoals ik boven genoemd hebt.

Philippe
Re: Pendelzug met CS2
Als alternatief kun je ook Fleischmann isolatieschoentjes kopen, mocht de Peco variant er niet zijn.
Re: Pendelzug met CS2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Pendelzug met CS2
Hoi Filipi,
Het klopt dat de C-railstukken die Märklin verkoopt als contactrail een doorgeslepen spoorstaaf bevatten.
Maar kijk ook eens aan de onderzijde.
Je kunt dan zien dat de beide spoorstaven ook van elkaar geïsoleerd zijn. Je zult andere C-rails dus ook moeten bewerken (verbindingsstrippen 2x) doorknippen. Dat is ook al meermalen verteld in dit forum en ook in de Eklärvideo's van Märklin.

John
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Hallo fourmleden,

Ik ga volgende week verder uitzoeken. Ik ga een paar contactrails ophalen, en proberen volgens het schema.
Ik wil proberen met de origineel rails.
Als ik de truckje begrijp, kan ik verder.
Ik ga een module beginnen, met als thema een klein bergstation. Dus wil ik een klein locomotief met een wagen laten open en heer rijden.
Philippe
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Lieve forum leden,

Ik heb contactrails opgehaald. Ik ben nog steeds aan het uitzoeken, ik begrijp geen moer van.
Ik heb wel een boek van de CS2 met een schema voor het maken van een pendelzug, maar ik blijf de schema kijken, en krijg ik nu hoofdpijn.
Als ik het schema zit zie ik drie secties, K9, K10, K11, waar de rails op 2 punten zijn geknipt. Hoe kan dat.
Mijn contactrails hebben maar een punt die geknipt is, bij het blauw punt.
Wie kan mij helpen graag. Stap voir stap.
Philippe
Re: Pendelzug met CS2
Kun je het schema hier plaatsen?
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Basjuh,

Jij kunt goed zien bij de blauw pijl, de rail is geknipt.
Philippe
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Pendelzug met CS2
Dag FILIPI
Je moet wel zien dat de tussenliggende rails ook een massa verbinding hebben.Tevens denk ik dat je verbinding naar de hoofd massa verbinding naar de S 88 zo niet werkt, ik denk dat je die best van ofwel van de ringleiding of van een rail die buiten de 3 contactrails ligt aftapt
wim
Re: Pendelzug met CS2
Philippe,

Lees anders dit Wiki-artikel door. Dit gaat over detectie, secties en blokken.

En wat Wim hierboven al aangaf, maak een "ringleiding" voor zowel de massa als de middenleider.
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2008

offline
Re: Pendelzug met CS2
Citaat van: FILIPI op maandag 30 september 2019, 16:59:51
Basjuh,

Jij kunt goed zien bij de blauw pijl, de rail is geknipt.
Philippe
Hoi Philippe,

De rails op het plaatje is doorgeknipt om aan te geven dat de railstaaf geïsoleerd moet zijn.
Je moet de rail zelf niet doorknippen, maar alleen aan de onderzijde van de rail.
Doen wat in de wiki staat, zie het linkje van Bas.

Groeten,
Ton.
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Lieve forumleden,

Ik heb meerdere keer de Wiki informaties gelesen, maar het blijft onduidelijk.
Ik wil eerst om te begrijpen, precies doen zoals op het schema die ik gestuurd hebt.
Wie kan mijn deze verduidelijken ???. Wat zijn de grijs draden die naar K9, 10 en 11 gaan. Zijn dat rode draden die naar de B gaan ?
Hoe moet ik de onderkant van de rails mij voorstellen qua verbinding.
Ik heb origineel contact rails, een module zoals op het schema, met 1 tot met 16.
Het moet toch iemand die mij precies kan uitleggen hoe moet ik deze schema aanleggen.
Alvast bedankt.
Philippe
Re: Pendelzug met CS2
De grijze draden zijn de bezetmelddraden. Deze soldeer je aan de gescheiden rail (ik spreek nu over K-rail, omdat ik dat zelf gebruik. Maar het idee is het zelfde), waar dus geen stroom loopt. Zodra een wielstel contact maakt, gaat er een stroompje lopen. Hierdoor zie je op je scherm die sectie oplichten. De bruine draad is de massa.
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Basjuh,

Ok, de grijze draden zijn bezetmelddraden, en jij soldeer deze aan de gescheiden rail, dus op de MIN ???.
Bij de C rails moet ik deze vast maken aan de O dus van de contact rails.
Maar wat doe je tussen de contact rails links en rechts en de normaal spoor tussen.
Philippe .
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Pendelzug met CS2
Filipi,

de grijze moet je vastmaken aan O, het lipje  aan dezelfde kant
de rails ertussen moet je knippen zoals in de youtube film , en als op de foto bij mij. (of je laat deze weg als dat gaat, dus gewoon2 contactrails aan elkaar ( ik doe dat ook om te testen en te zien hoe het werkt.))
De sporen links en rechts moet je niets doen, dus aan de buitenkant van  je contactrails
Lukt  het?
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Pendelzug met CS2
Hierbij  de fotos:
- zelfgemaakte contact rail: dus knippen, aan dezelfde kant de draad aansluiten die naar de S88 gaat, en 1 isolatiemof (die bruine plastic) aan elk uiteinde aan dezelfde kant
- gekochte contactrails ( ik heb er 2 direct aan elkaar gezet), daar aan dezelfde kant als de blauwe merktekens, en in het midden, je draad aansluiten die naar de S88 gaat; verder niets

Succes
Wim
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Wim,

Ik heb je mp gestuurd.
Philippe
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Wim,

Het werkt nog niet, kan ik je bellen.
Philippe
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

offline
Re: Pendelzug met CS2
Als je werkelijk niets van begrijpt moet je misschien beginnen met een eenvoudiger probleem.
Want behalve de elektrische schakeling heb je zo meteen ook nog een programmer klus. (Trein afremmen, van richting wijzigen en weer rijden)



Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Wilberf, Wim,

Het moet toch eenvoudig zijn.
Ik heb een contact rail links, daarna, gewoon rechte rails en op het eind weer een contact rail.
Ik op beide contact rails de bruine 0 aangesloten op de S88 k9 en k10 zoals op hte schema.
In het midden heb ik de bruine draad op port 1 aangesloten, precies zoals het schema.
Op een contact rail op het eind heb de plus en min op het CS aangesloten. Ik heb een lok op de rails gezet, daarna via sleutel kiezen pendelzug, instellen k9 begin en k10 eind, en max snelheid. Dat is goed.
Wanneer ik klik op pendelzug, gaat de tacho lopwn naar de geweenste snelheid, de lok start maar naar de contactrail stop de lok. ????????
Philippe
Re: Pendelzug met CS2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Pendelzug met CS2
Dat moet je ook instellen, dat zodra hij daar is, de snelheid weer 0 wordt.
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Laurent,

De Viesmann heb ik aangesloten onder het CS2, maar moet je ook deze module instellen. Ik zie niks,
En ik heb alleen een erg klein kabel, dat is erg krap.
Tot nu toe doet het niet. Zodra de trein de contact rail gepasserd is, stopt hij, dus geen stroom meer.
Ik vraag nog een keer, hoe sluit je de draden Crails.
Het moet wel iemand die deze kan precies vertellen.
Maar stap per stap.
Alvast bedankt.
Philippe
Ik wil ook graag iemand bellen.bb bb bb bb
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

offline
Re: Pendelzug met CS2
CiteerHet moet toch eenvoudig zijn

Schijnbaar niet :)

Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

offline
Re: Pendelzug met CS2
Wat voor contactrails heb je?
24994 de schakelrails
of
24995 de contactrails --> Voor de pendelschakeling heb je dus 6 stukjes nodig = 3 sets!
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

offline
Re: Pendelzug met CS2
Je heb dus deze rails liggen?



De bovenste spoorstaaf loopt dus helemaal door van het begin tot het eind
De onderste spoorstaf is dus in totaal 6 keer onderbroken

Je moet de massa aansluiten, de 0, of de bruine aansluiten op de bovenste spoorstaaf
Als je de voeding aansluit moet de trein van links naar rechts kunnen rijden (handbediend) zonder te stoppen

Stop de trein dan zit de massa aan de verkeerde kant.
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Wilbert,

Ik heb de contact rails met een blauw pijl. In een kant is de rail een keer door geknipt.
Ik heb 4 van deze rails.
Philippe
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Wilbert,

De 24995.
Philippe
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Wilberf,

Ik zie je tekening, ik heb deze rails.
Dat is stap 1. Ik kan ze zo aanleggen.
Philippe
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Pendelzug met CS2
Philipe

Ik denk dat je best begint met een testbaan met 2 contactrails naast mekaar  aangesloten en dan enkele programmas doet als hij daar passeert, wissel laten veranderen  van richting, sein op rood of groen
Als dat gaat, een rail ertussen en zo verder gaan
Ik Zal morgen enkele tekeningen plaatsen om dit te verduidelijken. Volgens mij connecteer je kabels en/ of de O isolatie niet op de juisste plaats
Buenas noches
Komt wel goed :thumbup:
Re: Pendelzug met CS2
Citaat van: FILIPI op dinsdag 01 oktober 2019, 18:19:24
Basjuh,

Ok, de grijze draden zijn bezetmelddraden, en jij soldeer deze aan de gescheiden rail, dus op de MIN ???.
Bij de C rails moet ik deze vast maken aan de O dus van de contact rails.
Maar wat doe je tussen de contact rails links en rechts en de normaal spoor tussen.
Philippe .
Ik gebruik K-rails, dat gaat net even wat anders. Dan heb ik 1 railstaaf geïsoleerd. Aan die railstaaf soldeer ik het draadje van de bezetmelder. Met C-rails kun je het wat netter wegwerken in de rail. Al zou je met het gebruik van steentjes als railbedding de bezetmelddraden ook niet kunnen zien bij K-rail.

Misschien een handige tip om eens bij een stamtafel langs te gaan?
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Wim, Basjuh,

Ontzettend bedankt, ik wacht op jullie tekeningen.
Ik wil eerst alleen een pendelzug maken, dus nog geen sein bedienen, wissels etc. Alleen een trein die van A naar B gaat, wacht even en daarna terug naar A. Dat kan ik met de CS 2 programmeren. Onder de lok symbool, het sleutel aanklikken, daarna het pendelzug symbool kiezen en dan kun je programmeren.
Alleen moet ik de viesmaan module 5217 eerst programmeren, aanmelden bij de CS2 ?
Philippe
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Pendelzug met CS2
Dag Philippe,

hierbij 2 schetsen

1ste: aansluiting contactrail naar S88
2de: aansluiting 2 contactrails naar S88 met tussenliggende rail.
Kijk goed naar de massa aansluitingen; je hebt ook een ringleiding nodig

test het eerst met wissels of zo, VOOR je met een pendelstraat begint.

Wat betreft de pendel straat ,althans met een CS3+, moet je 2 gebeurtenissen aanmaken en tevens de loc definiëren voor welke deze pendelstraat dient.
Ik zit nu in het buitenland en kan dat zo uit mijn hoofd niet opschrijven.
Eind volgende week kan ik dat doen , als je het dan niet al gekund hebt
Groetjes
Wim
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Pendelzug met CS2
Citaat van: FILIPI op dinsdag 01 oktober 2019, 20:37:23
Laurent,

De Viesmann heb ik aangesloten onder het CS2, maar moet je ook deze module instellen. Ik zie niks,
En ik heb alleen een erg klein kabel, dat is erg krap.
Tot nu toe doet het niet. Zodra de trein de contact rail gepasserd is, stopt hij, dus geen stroom meer.
Ik vraag nog een keer, hoe sluit je de draden Crails.
Het moet wel iemand die deze kan precies vertellen.
Maar stap per stap.
Alvast bedankt.
Philippe

Ik wil ook graag iemand bellen.bb bb bb bb



Philippe, dit nu pas goed gelezen.. O:-D , als de trein stopt op het gedeelte tussen de 2 contactrails wil dit zeggen dat je daar geen massa (O) hebt. Dus een extra aansluiting doen .
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Hoi Wim,

Ik ga nu nog een keer aan de slag.
Ik maak een foto van mijn opstelling.
Philippe
Re: Pendelzug met CS2
Citaat van: FILIPI op woensdag 02 oktober 2019, 16:04:53
Wim, Basjuh,

Ontzettend bedankt, ik wacht op jullie tekeningen.
Ik wil best een tekening voor je maken, maar dat is een beetje zinloos denk ik. Ik heb mijn info uit het eerder door mij aangehaalde Wiki-artikel. Daar staan de plaatjes in.

Het enige wat ik wel voor je heb is een tekening van mijn testbaan. Die is een overzicht van de indeling in blokken/secties.
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Goedemiddag,

Gisterenavond heb ik bijna alles bij het ram gegooid.
Ik begrijp nog steeds geen niks van. Wie kan gewoon de schema tekenen met alle draden, en precies vertellen waar ik deze moet aansluiten. Ik wil gewoon deze schema ba bootsen, op mijn keukentafel met een paar rails.
Dus ik wou graag een plan met alle draden.
Iemand zou toch kunnen mij dat vertellen. Jullie zijn expert op dit gebied.
Groetjes.
Philippe
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Pendelzug met CS2
Ik heb je toch het schema gestuurd?

Van wat wil je dan precies een schema?
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

offline
Re: Pendelzug met CS2
Als ik zo eens terug kijk in dit topic, heeft iedereen zijn best gedaan om het uit te leggen.

Kom ik dus terug op mij eerdere punt.
Als je werkelijk niets van begrijpt moet je misschien beginnen met een eenvoudiger probleem.

En dat klinkt misschien vervelend, maar ook ik ben begonnen met een eenvoudiger probleem, zie ook een eerdere tip
Citeer
Ik denk dat je best begint met een testbaan met 2 contactrails naast mekaar  aangesloten en dan enkele programmas doet als hij daar passeert, wissel laten veranderen  van richting, sein op rood of groen. Als dat gaat, een rail ertussen en zo verder gaan
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Goedenavond Wilbert en iedereen,

Ik heb vanavond de test navette kunnen maken, alleen wat moeten wij doen met de module Viesmann S88 5217. Moeten wij deze programmeren met de CS2 ?.
Dat is mijn vraag.
Mijn trein stopt helaas niet.
Philippe
Re: Pendelzug met CS2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Pendelzug met CS2
Krijg je überhaupt wel terugmelding op je CS als je een contactrail aanrijdt?
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Pendelzug met CS2
 @citaat  @citaat Die Viessmannmodule heb je niet nodig als je de pendelschakeling van de CS2 goed instelt. In de link naar de Märklin tip aan het begin van dit topic staat beschreven hoe je het pendelen voor een loc instelt.
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Pendelzug met CS2
Filipe, post eens wat fotos of een filmpje dan kunnen we je misschien beter helpen
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Wim, en iedereen,

Vanmiddag is mijn pendelzug test traject gelukt, enfin niet 100%. Ik heb als volg gedaan.
Een test pendelzugbaan met: van links naar rechts.
2 stuks recht rails, 2 contactrails 24995, 2 rechte rails, 2 contactrails 24995, 2 rechte rails.
Onder de rails heb ik deze draden aangesloten.
Op de 0 tussen de 2 contactrails 1 bruine draad. De eerste gaat naar poort 1 (contact 1) van de S88, de tweede naar poort 2 ( contact 2 ) van de S88.
In het midden op de gewoon rechte rails tussen de contactrails heb ik de plus en de min, rood en bruin op het CS aangesloten, en een tweede bruin naar de T van de S88. Massa draad.
Ik heb de S88 op de CS aangesloten met de bijgeleverd kabel.
In de CS heb ik een nieuw layout aangemaakt met de 16 porten van de module S88. Ik heb de 16 porten getest door een een bruine draad die van de poort T aangesloten was, op elke poort aangesloten hebt. Een gele lampje ging branden, wanneer ik de draag deed in de poort.
Ik heb de pendelzug ingesteld op contact 1 begin, en contact 2 eind. Geen tussen stop.
Snelheid 20% en wachttijd 10 sec.
Als ik de lok op de baan zet, en ik druk op pendelen gaat de snelheidsmeter omhoog en de trein gaat rijden, maar wanneer deze de eerste 2 contactrails is gepasseerd stop de trein, wacht 10sec en gaat terug, hij doet dat een paar keer, daarna gaat de lok verder naar de 2de sectie, stop wacht, gaat terug, doet dat ook een paar keer. Maar daarna gaat de trein weer terug maar stopt niet meer naar de 1sectie contactrails, hij rijd verder. Ik moet zelf de CS op stop zetten. Dus deze pendelzug doet zijn eigen ding.
Hoe kan dat ? Ik ben al een stuk wijzer geworden.
Philippe
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Pendelzug met CS2
Dag Filipi, dat is al een grote stap voorwaarts. Normaal met pendelen blijft hij dat doen tot je hem zelf via de CS stopt.Het pendelen verloopt zoals je het programmeert.
Je kan bob de programmatie wijzigen, gewoon ermee spelen, tot je hebt wat je wil.
Ik ben donderdag terug thuis en zal dan wat foto sturen van mijn programmatie (gebeurtenissen). Misschien helpt je dat.
Persistez!!! :thumbup:
Grtz
Wim
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Hoi Wim,

Oh dat is lief. Ik ga intussen nigmaals proberen. Ik begrijp nu in ieder geval het truckje
Moeten wij niks doen in de memory, of is dat iets anders.
Groetjes.
Philippe
Re: Pendelzug met CS2
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Pendelzug met CS2
Goedenavond,

Hierbij een vidéo van de eerste navette. Hij gaat alleen op en neer op maar een sectie.
Eigenwijs navette.



Philippe