Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wilhelmsburg. Modelbaan op zolder

Gestart door Wimdouwe maandag 23 september 2019, 19:55:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Nu heb je geen railplan maar een systematisch plan begrijp ik?
Hoe heb je dit gedaan met de CS3?
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Hallo Roy,
Ten eerste moet je CS3 minimaal softwareversie 2 hebben.
Heb je een lagere versie dan zul je eerst moeten updaten.

In het menu waar je layouts kunt toevoegen kies je Track layout toevoegen (als je plaat toevoegen kiest krijg je de 'oude' methode).
Vervolgens kun je met bewerken wissels,seinen en andere dingen toevoegen zoals je gewent was.
Het maken van een seintableau op deze manier vergt wat trial and error maar is naar mijn mening uiteindelijk goed te doen.

Voor de duidelijkheid nog een plaatje.
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Heb je ook al het boek van CS3 aangeschaft. Misschien helpt dit ook voor je informatie. Kost €20. Is het wel waard dacht ik zo. 
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Bedankt Wim voor de uitleg.

Het handboek over de CS3 heb ik. Deze is wel interessant om te lezen.
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Hallo Wim,

Gefeliciteerd met je nieuwe CS3.  :thumbup: :thumbup:  Alleen je nieuwe aanwinst het soldeerstation niet gebruiken voor je nieuwe CS3  staat nergens in de gebruiksaanwijzing.
:thumbup: ;)
Succes met het aansturen ervan ik heb een CS2 dus kan je helaas niet helpen.
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
De schematische weergave ziet er wat mij betreft beter uit dan het getekende railplan dat ik vaak voorbij zie komen. Dat laatste vind ik niet strak genoeg, om niet te zeggen: rommelig.
De schematische tekening lijkt alleen wel wat grof. Past er echt zo weinig van op het scherm of is er flink ingezoomd, Wim?

Het CS2 oogt (ondanks de leeftijd) toch nog steeds wat mooier voor mij, al staat mijn hele sporenplan in Rocrail. Slechts een stukje schaduwstation heb ik ook in het CS gezet. Daarmee kan ik handmatig hele rijwegen schakelen. In Rocrail vind ik dat lastiger, maar dat rijdt weer gemakkelijker automatisch.

Ik ben benieuwd naar je vorderingen met het CS3. Het gaat tot dusver best voorspoedig.

Groet,

Peter
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
 @citaat
Voor een eerste poging vind ik het erg geslaagd. Het railplan staat inderdaad wat erg veel ingezoomd, er kan veel meer op het scherm. Maar dit zijn dan ook de eerste vingeroefeningen. Uiteindelijk zal het er wel anders uit komen te zien.
Het getekende railplan kan ook veel netter, kwestie van ervaring (of gebrek eraan   :D ) maar dat vind ik sowieso geen fraaie oplossing.
@citaat @citaat
Wees gerust, het soldeerstation is niet aangeschaft vanwege de CS3. Deze wordt nog steeds niet als bouwpakket geleverd  :P .
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Wim, het ziet er nu al goed uit maar al doende leert men en zal je dus nog betere oplossingen vinden. Amuseer je vooral bij het uitzoeken en kom hier dan met je plaatjes, altijd interessant te zien hoe anderen het doen.

Luc
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
En hoe is het nu werken met de CS? je zult vast niet meer terug willen naar een MS ;)
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
 @citaat
MS2 voor erbij is altijd handig  ;). Voor de rest geen spijt van deze aankoop. Daar ga ik nog een hoop plezier mee krijgen.
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Vandaag lekker ongestoord aan het spelen geweest met de CS3.
Lekker de treinen laten rijden en ook het seintableau aangepast.

Door de oppervlakte van het tableau te vergroten past nu het complete sporenplan op het scherm. Er past vast wel meer op het scherm maar zo kan ik het net nog zien zonder leesbril  B).

Ik ben ook al aan het stoeien geweest met gebeurtenissen (handgeschakeld dat wel), maar moet me nog verder daarin verdiepen.
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Ik dacht dat je het spoorplan ook via een pc kunt tonen dan kun je er een lekker groot scherm op zetten 55 incl :D
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Gewoon even VNCviewer downloaden en installeren :thumbup:
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
  @citaat
  @citaat @citaat
Geen PC voor nodig, VNC viewer werkt ook op een Raspberry Pi.
Maar eh... 55 inch scherm? Zo slecht zijn mijn ogen nog niet  >:-D Leuk voor de woonkamer maar niet bij mijn kleine baantje  ;)
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Mini pc dan :D en de 55 is meer toekomst gericht als de oogjes wat minder worden ;)
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Dag Wim
Vraagje: ik gebruik recent ook de track-layout, echter verschijnen deze niet op m'n iPhone bij invoeren van het IP-adres zie ik alleen de klassieke seinpanelen, weet jij hoe dat komt?
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
 @citaat
Geen idee, maar ik heb ook geen iPhone (privé dan, van de zaak wel). Ik heb me daar nog niet in verdiept. Gebruik je hier een app voor?
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
toch, maar toont alleen de oud-type sein panelen...
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
 @citaat
Misschien maar een topic maken met jou vraag. Ik kan in ieder geval (nog) niet helpen aangezien ik daar nog niet mee bezig ben.
Re: Wilhelmsburg. WOSA gevalletje.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. WOSA gevalletje.
Ondanks dat ik door de aanschaf van de CS3 zwaar gestraft ben en dus geen WOSA punten meer heb, toch een lichtpuntje vandaag.
Hij is binnen, de enige echte WOSA kalender 2021  :)  :)

Met dank aan Wico voor dit geweldige initiatief, en natuurlijk Tony voor de plaatjes.

Ik ben er zo blij mee dat de kalender een mooi plaatsje in de woonkamer gaat krijgen
(want de WC is misschien iets te min)  :thumbup:
Re: Wilhelmsburg. WOSA gevalletje.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wilhelmsburg. WOSA gevalletje.
Hoi Wim,

Nog een paar weken en je kunt aan januari op de WOSA kalender beginnen  :P
Maarre, heb je een winterbouwstop in Wilhelmsburg ?
Stikstofproblemen of Pfas ?
Of gewoon even geen zin, tijd en/of andere bezigheden ?

Grtz Tony
Re: Wilhelmsburg. WOSA gevalletje.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. WOSA gevalletje.
 @citaat
Druk bezig, Tony

Op één of andere manier moeten aan het einde van het jaar een hoop projecten af, het bedrijf waar ik werk heeft nog geen last van een coronadip, maar die klap komt wel later denk ik.

Ondertussen wel wat gebouwtjes in elkaar knutselen, spelen met de nieuwe CS3 en eens goed dat ene muurtje aangekeken en besloten dat die gaat verdwijnen oftewel een uitbreiding van de baan komt eraan.
Inmiddels dus ook wat rails en wissels overgenomen die op dit forum werden aangeboden.

Het gaat na de jaarwisseling vervolgd worden  :thumbup:
Re: Wilhelmsburg. WOSA gevalletje.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Wilhelmsburg. WOSA gevalletje.
Muur uitbreken ...😳 ,?
Re: Wilhelmsburg. WOSA gevalletje.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. WOSA gevalletje.
 @citaat
gipswandje hoor, valt best mee  :)
Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
Even een tussendoortje,
Om er zeker van te zijn dat de bierproductie geen gevaar loopt heb ik besloten nog een bierbrouwerij aan te schaffen.
Dus maar een plaatje geschoten van het bijna definitieve resultaat.
Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
Heel verstandig, Wim :thumbup:
Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
 :) Meer bier geeft meer plezier. :D

Dirk-Jan
Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
Ik zie inmiddels wel dat de foto met een oude Nokia geschoten lijkt te zijn.....
Ik maak later wel een nieuwe  :)
Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
Citaat van: Wimdouwe op vrijdag 11 december 2020, 14:18:02
met een oude Nokia geschoten
Het is meer dat hij nogal schuin staat, en misschien wat te groot is afgebeeld.
Eens zien, wat deze foto doet bij 600 pixels breed .... Blijft bedonderd ...
Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
Dat wordt flink doorbrouwen daar, Wim !
Er staan een paar grote drinkers voor de deur  :P

Grtz Tony

Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
Dat is toch geen probleem de linkse heeft zijn eigen voorraad toch mee.
Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
Het gebouw is in schaal 1:100 gemaakt. Vroeger was dat ook aangegeven, nu heeft  Faller "t er niet meer over...
Als je zoekt op "brouwerij" in HO krijg je hetzelfde te zien als wanneer je zoekt in schaal TT.
Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
@citaat klopt, maar dan nog zijn die bierliefhebbers ook geen h0-schaal lijkt me, maar eerder 1:50 of zo. Of de foto moet wel heel erg vertekenen.
Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
 @citaat
Die bierdrinkers heb ik ooit gehad van een achternicht, die ze zag staan in een tuincentrum zo rond de kerst  :)
Er stond geen schaalvermelding bij net als bij de meeste kerstspulletjes.....
Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Wilhelmsburg. Meer bier....
Bier macht groß !
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Het is al weer een tijdje geleden dat ik hier wat heb laten horen.

Één van de redenen is dat er al geruime tijd een ideetje in mijn hoofd zit om mijn baan uit te breiden.
Helaas is de ruimte waar de baan nu staat niet geschikt om dit te doen tenzij.... (de oplettende lezer met een goed geheugen zal het vast nog weten) er een muurtje gaat vallen  8o

Het nieuws: dat gaat binnenkort gebeuren!

Hierbij presenteer ik het voorlopig laatste ontwerp dat ik gemaakt heb (voorlopig, want nog niet geheel definitief).

Ik heb hier al eerder wat hersenspinselen geplaatst en het ontwerp is geëvolueerd tot het gene wat ik nu laat zien.
Opvallend is dat het keerspoor wat eerst in het originele baanplan van Wilhelmsburg aanwezig is, nu gaat verdwijnen omdat de tafel waar Wilhelmsburg nu op staat minder diep wordt aangezien de achterzijde nu onbereikbaar wordt. De uitbreiding is overal maximaal 72 cm diep, behalve bij de keerlussen om een maximale bereikbaarheid te waarborgen.

Schiet maar raak met uw commentaren  :)
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Gefeliciteerd met de aanstaande nieuwe ruimte. De bovenbaan ziet er leuk uit en zo te zien zit het met de bereikbaarheid wel goed. Een paar dingen zou ik zelf liever iets anders doen, maar dat gaat om details.

Links, bij het station, liggen er nogal veel sporen dicht bij elkaar. Dat laat weinig ruimte over voor perrons.
De halte in het midden, evenwijdig aan de rand, zou ik een klein beetje schuiner leggen voor een wat speelser effect.
Tenslotte zou ik daar waar het goed mogelijk liever geen bochten R1 gebruiken.

Zoals ik al zei, details.


De schaduwstations spreken me minder aan.

Ik zie dat je de ruimte onder de bovenbaan aan de rechterkant niet hebt gebruikt voor de schaduwstations. Is daar een reden voor?

Ik zie veel kopsporen. Handig voor keertreinen, maar verder vind ik ze niet echt nuttig. Als ik een schaduwstation ontwerp, leg ik er vaak maar heel weinig kopsporen in. Liever meer doorgaande sporen, daar heb je meer aan en je kunt er ook gewoon keertreinen parkeren.

De verbindingen met de schaduwstations zijn grotendeels enkelspoor, dat betekent dat treinen nog al eens op elkaar moeten wachten. Ik zou zeker de verbinding met het bovenste schaduwstation gedeeltelijk dubbelspoor willen maken om de wachttijd terug te brengen. Dat kan op allerlei manieren. Het gevolg zou wel kunnen zijn dat de bereikbaarheid slechter wordt, maar als je zorgt dat je van onderen bij de sporen kunt komen zit je weer goed.
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Op zich een leuk ontwerp en juist door de stukken enkelspoor veel wat meer uitdaging voor de dienstregeling.
Niet erg wanneer treinen op elkaar moeten wachten, komt in het echt ook regelmatig voor.
Het is maar waar je van houdt, wanneer je graag zoveel mogelijk zo vaak mogelijk ziet rijden is dubbelspoor natuurlijk een oplossing.
Wanneer het uitvoeren van een dienstregeling met niet veel treinverkeer je ding is, is dit plan een goed idee.

Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 13 januari 2021, 22:07:31
Links, bij het station, liggen er nogal veel sporen dicht bij elkaar. Dat laat weinig ruimte over voor perrons.
Zo te zien ligt er een perron tussen de twee sporen bij het station, wellicht zijn de andere sporen niet als perronsporen bedacht.

Citeer
De halte in het midden, evenwijdig aan de rand, zou ik een klein beetje schuiner leggen voor een wat speelser effect.
Tenslotte zou ik daar waar het goed mogelijk liever geen bochten R1 gebruiken.
Zie ik ook zo, maar moet natuurlijk wel mogelijk zijn zonder het idee/plan teveel overhoop te halen.

Citeer
Ik zie veel kopsporen. Handig voor keertreinen, maar verder vind ik ze niet echt nuttig. Als ik een schaduwstation ontwerp, leg ik er vaak maar heel weinig kopsporen in.
Op zich een redelijk argument.
Alleen is de ruimte voor de doorgaande sporen beperkt, zoals ook het optionele 2de schaduwstation toon.
Ik neem aan dat de kopsporen daar zijn om van de nog beschikbare ruimte gebruik te maken en daar eventueel materieel te plaatsen wat slechts sporadisch naar boven komt.
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Dag Wim,
Altijd een leuke uitdaging: ontwerpen; maar kun je dit niet beter onder 'Banen ontwerpen' plaatsen?

Dan inhoudelijk. Leuk plan ,vooral omdat het eens iets anders is. Een enkel (!) spoor traject met 2 kopstations en korte sporen: dus geschikt voor lokaal materieel. Vraagt idd wel iets van beveiliging, maar dat vraagt elke baan die je automatiseert.
Het extra tussenstation voegt daadwerkelijk iets toe: passeerplek cq plek waar treinen elkaar tegen kunnen komen. Om het rijplezier wat te verhogen zou ik hier nog een extra inhaalspoor toevoegen. Dan kun je hier zowel treinen laten passeren (goederen/personen of sneltrein tov lokaaltrein) , maar ook treinen uit tegengestelde richting laten komen.
Dat brengt mij gelijk bij, wat ik een zwak punt in het ontwerp vind: de korte afstand tussen de stations. Kun je niet ergens wat meer rijlengte creëren, bijvoorbeeld door omhoog te gaan (en weer naar beneden). Voordeel is: je kunt dan voorlangs een paradespoor maken en achterlangs (verdekt) een 2e passeerplek. Je krijgt daardoor een (nog) gevarieerder treinenverloop.

Over je schaduwstation is al veel gezegd; ik sluit me daar bij aan: vind al die kopsporen niet zo ideaal. Sporenloop binnen de stations heb ik nog niet in detail bekeken.

gr. Gertjan
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Beste Wim,
Het valt me op dat er geen enkele doorgaande route is. Dat maakt van elke sneltrein een boemeltje (en ik zie nogal wat grote locomotieven op de tekening). Al zou je maar een uitgang naar beneden creëren linksachter, achter een bergje, dan wordt dat aspect realistischer, lijkt me. Maar je hebt dit waarschijnlijk bewust zo gekozen.
Succes, Wouter
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Citaat van: WouterL op donderdag 14 januari 2021, 16:40:42
Het valt me op dat er geen enkele doorgaande route is.

Dat zag ik ook, maar ik dacht dat het een soort pendelbaan is tussen 2 kopstations, waarbij de variatie komt van het af en toe een trein naar het schaduwstation sturen en daar een andere van terug te laten keren. De keerdriehoek is daarvoor wel slim geplaatst.

gr. Gertjan
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Hoi Wim,

Ik heb een heel stel keren naar het zichtbare gedeelte van je ontwerp zitten staren.
Dat is mooi en verrassend bedacht  :thumbup:
Als met mijn bedenksel was, zou ik er - om  als extra langer van een trein te kunnen genieten - een keerlus bij fabriceren.
Die kan dan of terug naar het station links of in de berg verdwijnen.

Dat was mijn schot met commentaar, benieuwd of het raak is  :D

Grtz Tony

Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Dank voor alle reacties  :thumbup:

Ik zal even uitleggen wat de gedachtegang achter dit ontwerp is.

Het is de bedoeling om op de bovenbaan handmatig te rijden. Daar beleef ik het meeste plezier aan.
Dit betekend dat er sowieso weinig treinverkeer is op de bovenbaan, er zullen misschien maar twee treinen tegelijk onderweg zijn.
De schaduwstations zullen ook niet volledig geautomatiseerd worden, de treinen die gaan rijden worden handmatig gestart.

Voor de dienstregeling heb ik het volgende in gedachten:
Vanuit het eerste schaduwstation (Douwesheim) kunnen de treinen rechtstreeks zowel naar het rechter station (Wilhelmsburg) als naar het linker station (Wilhelminabad).
Vanuit Douwesheim gaat er een ET87 pendelen naar Wilhelmsburg, in de spits aangevuld met een E32 met umbauwagen.
Tussen Wilhelmsburg en Wilhelminabad gaat een accutreinstel of een railbus pendelen.
Vanuit Douwesheim is er een sneltreinverbinding met Wilhelminabad, getrokken door een diesel.
Omdat er in Wilhelminabad een congrescentrum is, is er ook gelijk een excuus voor extra ingelaste treinen  :)

Het goederenverkeer gaat er tussendoor  ;)

Het schaduwstation Douwesheim wordt sowieso zichtbaar aangelegd en voorzien van scenery.

Het tweede schaduwstation gaat sowieso verhuizen naar de rechterkant, verder zal het ontwerp van het linker station nog aangepast worden, mogelijk dat de draaischijf en het kopspoor bij het station gaan verdwijnen.
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
 @citaat Ik kan mij heel goed in jouw gedachtegang vinden, Wim  :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Hoi Wim,
Fijn om de gedachtegang achter het plan te mogen lezen. Dat zouden meer mensen moeten doen die met de vraag komen om 'even'  een plan voor te ontwerpen. Het maakt het leven toch veel gemakkelijker wanneer over een visie is nagedacht.

Je noemt in je beschrijving 2 stations, maar er is toch nog een kleine halte in het midden? Heeft deze ook een naam? Verder geef je aan dat het linker station nog wordt aangepast. Hiervoor had ik al een suggestie, nl om 2 wissels te laten vervallen en daar een kruiswissel voor in de plaats te zetten. Daarmee maak je het mogelijk om vanuit alle station sporen op een doodlopend kopspoor te komen. Hier zou je een loc kunnen laten omlopen. Voorwaarde is dan wel, dat je aan het begin van het station ook ergens een kort spoortje opneemt, tenzij je daar op de hoofdbaan wil keren om een gereed staande sleep wagons weer op te pikken.
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
 @citaat
Weet je nog een leuke naam voor een halte?  ;)
Het liefst iets met een vrolijk karakter  :)
Ik ga sowieso je aanbevelingen meenemen als ik het ontwerp ga aanpassen. Gelukkig is het ontwerp niet in beton gegoten en zelfs tijdens de bouw kan het zijn dat ik bepaalde dingen aanpas.

Een naam voor het tweede schaduwstation heb ik al, deze noem ik Wassergrafsee (naar opstelterrein Watergraafsmeer)  >:-D
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Is SONNENHEIM vrolijk genoeg?
Of anders GLÜCKSTADT. ;)
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Hallo Wim,

Indrukwekkend plan, zeker met jouw verhaal erachter. Natuurlijk kun je nog zaken finetunen zolang er nog niets is gebouwd. Zelfs tijdens het bouwen kun je dingen veranderen maar als je voor jezelf duidelijk hebt wat je wilt dan komt het zeker goed. :thumbup:

Inderdaad mijn persoonlijke idee: waarom dat middelste station? De achterkant van een trein is het linker of rechter station nog niet uit of de lok staat/rijdt al in het volgende station/halte. Is het niet veel mooier om daar een paradestuk van te maken met misschien voor de afwisseling een aftakking naar iets industrieels? Iets als een houtzagerij, fabriek of steengroeve?

Tweede puntje wat mij opvalt: rechtsonder ligt het BW heel erg haaks de hoek om ten opzichte van het station. Dat smoelt niet soepel. Minder is vaak meer, dus misschien wat sporen laten vervallen maar dan wel logischer inrichten?

Je gaat er vast iets moois van maken, je gaf zelf al aan dat ook jij nog niet volledig tevreden bent. Ik ben benieuwd! :P

Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
 @citaat
Hallo Marcel,

Het laten vervallen van het middelste station is misschien wel de beste tip tot nu toe  :thumbup:
En een steengroeve is een leuke toevoeging.

Wat betreft het BW aan de rechterkant, deze is reeds in bedrijf, en ik stoor me niet aan de haakse bocht naar het BW. Het is wel wat overdreven groot weet ik maar ik heb er al zoveel plezier aan beleefd dat deze gaat blijven.
Dit geld trouwens voor het hele station, op één of andere manier klopt het gewoon naar mijn beleving.
Ik rijd er al ruim een jaar mee en het heeft me nooit verveeld  :)
Vandaar dat dit station in het nieuwe plan vrijwel ongewijzigd blijft.
Re: Wilhelmsburg. Afbraak en opbouw
Of het middelste station vervangen door een kleine halte waar alleen hele korte treinen of railbusjes stoppen.