Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wilhelmsburg. Modelbaan op zolder

Gestart door Wimdouwe maandag 23 september 2019, 19:55:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wilhelmsburg. Gewetensvraag...
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Gewetensvraag...
En reeds is er weer een bestelling de deur uit.
Twee decoders en twee ombouwsetjes waarvan één voor de grote schijfcollector motor. Waar zou die nu inkomen?
Wordt vervolgd.....
Re: Wilhelmsburg. Gewetensvraag...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Wilhelmsburg. Gewetensvraag...
ns1200 heeft de juiste opmerking. Een spoor analoog maken. Mits je er ruimte voor hebt. Zo behoud je de waarde en maakt het beestje toch zijn rondes.
Echter als dat ding geproduceerd is 10000 stuks dan is ombouwen wel het beste. Waarde heeft de loc alleen voor jezelf. .
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
Het zomerreces is over en er is weer een beurs geweest, tijd voor een update.

Eerst het oude nieuws.
Een tijdje terug is er een BR212 komen binnenwaaien. Deze had een delta decoder met bijbehorende rijeigenschappen. Niet lekker dus.
Deze is omgebouwd met een mLD decoder en 5* motor en rijdt nu als een zonnetje.
De 1100 was al voorgesteld, nu ook maar even de aanhangertjes op de foto gezet.
Mijn zwarte KVLM is nu voorzien van de delta decoder uit de 212, zodat hij nog inzetbaar is als museumtrein.
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
En dan de aanwinsten uit Houten  :)

Als eerste een BR41, moet nodig opgepoetst worden. Hij is in bezit van een muizenklavier decoder met lastregeling, dat rijdt echt behoorlijk goed. En een werkende rookgenerator  :P
Daar zaten ook nog wagentjes bij, niet verkeerd toch?
En ook wat oude wagentjes in de grabbelton gevonden. Zeker de bananenwagen is belangrijk, je kunt toch niet zonder?
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
En dan de laatste....
Wat is dat nu? Bovenleiding? Jawel  :D en meer!
ET87, gewoon omdat ik hem mooi vind, en een BR132... De laatste ook weer met lastgeregelde muizenklavier decoder. Die rijdt ook bijzonder mooi.
De klokanker motor van de ET87 is buitencatagorie!
En ook wat autootjes erbij  :)
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
Nou Wim, dat is wat je noemt een rijke buit gescoord  :thumbup:
Jij moet heel tevreden huiswaarts getogen zijn !
Die rode combi is ook vet smullen en ideaal voor een niet zo grote baan  :P
De snoek staat hier allang op het wenslijstje, die hoop ik ook nog eens te kunnen scoren.
Heb je nou plaatselijk wat bovenleiding gespannen en/of ga je de hele baan er van voorzien ?

Grtz Tony
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
 @citaat
De perronsporen en de keerlus krijgen bovenleiding, de rest niet. Anders worden mijn stomers werkeloos  :P
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
Toe maar, bovenleiding! De vooruitgang is niet te stoppen.

Oerigens kun je best wat langere trajecten van bovenleiding voorzien, dan hebben de electrische treinen meer rijmogelijkheden. Ik zal een geheimpje verklappen: stomers kunnen gewoon onder de bovenleiding door rijden ;)
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
 @citaat
Mijn baan is niet zo groot dus 80% kan dan al elektrisch bereden worden  >:-D
Misschien dat er in het schaduwstation nog bovenleiding komt maar waarschijnlijk niet. Dan zou ik nog een analoge E-loc in kunnen zetten. Maar een decodertje is in dat geval zo gefixt dus waarschijnlijk niet.
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
Nou Wim, wat een vette buit in Houten. Daar kan je nog plezier aan beleven. Ik wist niet eens dat Houten terug open was. Hoe gaat dat Corona-proof?

mvrgr

Luc
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
 @citaat

Hallo Luc, kijk eens in dit draadje
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
 @citaat
@citaat @citaat
Het was lekker rustig. Ruim de tijd om wat moois uit te zoeken  :)
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
Hoi Wim,
Zo te zien heb jij je aardig uitgeleefd in Houten. Mooie spulletjes aangeschaft. Die snoek wil ik ook nog hebben. Bananenwagen heb ik al maar die Güterzugbegleitwagen is toch veel belangrijker? Heb je die railpoetswagen daar ook gekocht? Is toch een Trix, right.
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
 @citaat
De poetswagen is van Märklin. Dat het van origine een Trix model is zou best kunnen, de ET87 werd per slot van rekening ook eerst door Trix op de markt gebracht, al enige tijd voor de overname.
En ja wat er nu belangrijker is, een bananenwagon of een begeleidingswagon dat laat ik even in het midden.....
Het zal wel jeugdsentiment zijn  ;)
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wilhelmsburg. Oude en nieuwe nieuwigheden
Hoi Wim,

Je hebt er een mooi aantal nieuwe aanwinsten bij Wim, en zelfs  bovenleiding gescoord in Houten  :thumbup: :thumbup:

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
De bovenleidingsbouw is van start gegaan.
Voor mij is dat een mogelijkheid om met zoveel mogelijk verschillend materieel te rijden, maar de burgemeester van Wilhelmsburg dacht hier anders over.... De inwoners zouden wel eens kunnen gaan klagen over het bestede belastinggeld.
Dus ik moest een plan schrijven om aan te tonen dat de bovenleiding wel degelijk nut heeft.

Ik heb dus duidelijk aan burgemeester Helmut de voordelen van de exploitatie met bovenleiding uitgelegd.
Hieronder staat voor de duidelijkheid nog een plaatje hoe Wilhelmsburg op de rest van het spoornet aangesloten is.

De volgende scenario's zijn nu mogelijk:

Personenvervoer:
1. Tussen Wilhelmsburg en Douwesheim pendelen elektrische stoptreinen. Afhankelijk van tijdperk is dit een ET87 of een E41 met silberlingen. Eventueel in de spits aangevuld met een E32 met umbauwagen.
De treinen naar Wilhelminabad worden gereden met stoom of diesel. De reizigers moeten overstappen in Wilhelmsburg om richting Douwesheim te geraken.
2. Tussen Wilhelmsburg en Douwesheim pendelen nog steeds elektrische stoptreinen.
Tussen Douwesheim en Wilhelminabad rijd via Wilhelmsburg ook een trein, het eerste stuk elektrisch en het stuk naar Wilhelminabad met stoom of diesel. Een tractiewissel in Wilhelmsburg is dan noodzekelijk.

Goederenvervoer:
1. In Wilhelmsburg worden de treinen samengesteld die naar Douwesheim vertrekken. De aanvoer van de goederenwagens van de verschillende spooraansluitingen kan door rangeerlocomotieven maar de goederentrein kan onderweg ook goederenwagens oppikken. De tractie is stoom of diesel, aangezien er niet al teveel goederentreinen rijden is het niet nodig hier elektrisch materieel voor aan te schaffen.
2. Goederenwagens vanuit Wilhelminabad kunnen ook met de personentrein meegenomen worden (Pmg).

Op deze manier ontstaat er een gevarieerde mogelijkheid de exploitatie uit te voeren.

Dit plan is goedgekeurd door de burgemeester, en de bouw van de bovenleiding loopt voorspoedig.
Hij is zelfs een kijkje gaan nemen en nam gelijk een cadeautje voor zijn vrouw mee  :)

Later meer....
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Mijn NS 1103 (Märklin 3013) is inmiddels ook omgebouwd zie -klik- .
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Fraaie railfiets Wim, zelfgebouwd?

Groeten,

Erik.
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
 @citaat
Nee, zat bij een wagonsetje (weet alleen niet meer welke).
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
 @citaat Márklin 47901 "Gleiszug mit Draisine"
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
 @citaat
Ja dat is hem  :thumbup:
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Wim, ga zo door

We blijven genieten van al je nieuwe aanwinsten.
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Da's inderdaad een fraaie fiets, Wim  :P
Mooi presentje van de burgervader  :thumbup:
Die knakker op het zadel zal wel flink spinazie eten, om die bananenkar vooruit te krijgen !

Grtz Tony
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Citaat van: Wimdouwe op vrijdag 04 september 2020, 14:35:13
1. Tussen Wilhelmsburg en Douwesheim pendelen elektrische stoptreinen. Afhankelijk van tijdperk is dit een ET87 of een E41 met silberlingen. Eventueel in de spits aangevuld met een E32 met umbauwagen.
De treinen naar Wilhelminabad worden gereden met stoom of diesel. De reizigers moeten overstappen in Wilhelmsburg om richting Douwesheim te geraken.
:thumbup: :thumbup:
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Citaat van: Eric-Paul op zondag 29 september 2019, 11:06:16
En mocht je nog eens willen uitbreiden, dan is wellicht Douwesheim als plaats een mooie aanvulling.


Ik was het niet vergeten  :)
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Die Helmut moet niet zo lastig doen Wim  :D

Leuke bouwplannen, succes met de bouw ervan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
 @citaat
@citaat @citaat @citaat
Douwesheim zal waarschijnlijk als schaduwstation door het leven moeten gaan, ik heb gewoon niet de ruimte. Wilhelminabad daarentegen maakt een kans en ik heb al een ontwerpje gemaakt hoe dat eruit kan komen te zien. Het is slechts een opzetje maar ik kan me zo voorstellen dat die er gaat komen. Maar eerst Wilhelmsburg maar eens afmaken.....
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Spoileralert:
Ik heb besloten mijn baan niet meer met een MS2 aan te sturen.
Binnenkort meer.....
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
 @citaat OMG, CS3 op de kop getikt???  :O

Mvg, Willem.
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Spannend Wim.

Groet Michel
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
 @citaat
@citaat @citaat
Voor mij ook spannend. Wordt binnenkort onthuld.
Edit:
Ik heb wat op Marktplaats rondgeneusd en ben me kapot geschrokken van de prijzen die er gevraagd worden voor oude centrales.
(En ze worden ook nog verkocht  :O )
Dan kun je dus beter iets nieuw aanschaffen.....
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Nog even een plaatje hoe mogelijk Wilhelminabad met Wilhelmsburg verbonden wordt. Het ondergelegen schaduwstation kan dan doorgaan voor Douwesheim, mogelijk dat het zichtbaar wordt aangelegd alla Hanzi's Gare D'inferieur.......
Het is een concept dat nog verder ingevuld moet worden.

Dit is echter nog steeds toekomstmuziek, om dit mogelijk te maken moet er een muurtje sneuvelen....
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Hallo Wim,

Heb nu voor het eerst pas je topic vanaf het begin eens bekeken en das super leuk om in het kort te zien hoe je van een klein simpel spoortje naar een nu het zien van nieuw mogelijke toekomst plan. vindt het schitterend er moet ruimte komen voor de stomers waarbij er een bak metalen rails tevoorschijn komt en jahoor in korte tijd een locdepot wat al goed in gebruik genomen werd.  :thumbup:
Tussendoor nog diverse andere nieuwe aanwinsten gaat je goed af en mooi vooral ook het rangeersetje.

Bij het beginnen van de opbouw van een nieuwe modelbaan maak een goeie afweging wat je wensen zijn let op bereikbaarheid en opbergruimte en demontabel zover dat mogelijk is. succes en blijf het volgen, ben benieuwd wat je op de kop gaat tikken.

Oja zag nog een blik bier voorbij komen in je topic en krijg d........  :thumbup: :D :D :D :D
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
 @citaat
Hallo Wim (what's in a name  ;) )
Dank voor de lovende woorden  :thumbup:

Over de bereikbaarheid is in het nieuwe plan al nagedacht. Zo is het verbindingsstuk tussen Wilhelmsburg en Wilhelminabad slechts 60 cm diep, en de plaat van Wilhelminabad is 70 cm diep. Achter Wilhelmsburg zit ongeveer 70 cm ruimte zodat ik er aan de achterkant bij kan.
Ook al moet ik nog 16 jaar tot mijn pensioen heb ik ik al rekening gehouden met strammer wordende botten  >:-D

Het plan is ook nog maar een opzetje, het zal wel nog even duren voor het uitgevoerd wordt.
Nu nog even wachten op het nieuwe cadeautje wat mijn kant op komt.......
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Goed nieuws, Wim  :thumbup:

En nog meer goed nieuws; muurtjes zijn nogal eens vlug geslecht  ;)

Grtz Tony
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Vol verwachting klopt mijn hart.....
Sinterklaas komt vroeg dit jaar (heb het helaas wel uit eigen zak betaald  :O ).
Volgens Trek en Trees komen er 2 pakketjes mijn kant op.
Een soldeerstation zodat ik niet meer van de zaak die Weller hoef mee te sleuren en er was nog iets wat ik besteld had....
Ik kan niet wachten  >:-D
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Bovenleiding!
Vandaag binnen gekregen:
Weller soldeerstation en....
Citaat van: BlueTrain op zondag 06 september 2020, 19:03:00
@citaat OMG, CS3 op de kop getikt???  :O

Mvg, Willem.
Ja dus! Willem heeft het goed geraden en verdient een  :thumbup:
Dus vanavond ga ik lekker spelen met dit mooie speelgoed  :)
Gewoon in de woonkamer, koppie koffie erbij, eens kijken of ik een sporenplan er in krijg.
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Gefeliciteerd met dit mooie speelgoed :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Wim,

Dat zijn fraaie aanwinsten waar jij veel plezier van gaat beleven. :P :thumbup:

Groet Michel
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Mooi man, ben benieuwd om je ervaringen hiermee te lezen!
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Hoi Wim,

Dat zijn nog eens mooie aanwinsten  :thumbup: :thumbup:

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Leuk speelgoed inderdaad. Maar al wel op tegen eerste ergernis aangelopen... Ik wil ontkoppelaars aanmaken, maar dan kan ik maar van één uitgang van de decoder gebruik maken. Momenteel gebruik ik twee uitgangen per decoderuitgang hiervoor, de MS2 had hier geen probleem mee  :?
Moet er toch wat herbedraad worden wil ik het met de CS3 willen kunnen bedienen. (ik geef het nog niet op er zal wel een truukje voor zijn....)

En even een fotootje van mijn eerste poging het baanplan in de CS3 te zetten.
Ja,de lijntjes lopen niet recht....
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Ik ga straks testen met ontkoppelrails. Als je eerst een ontkoppelrail invoert en zegt dat hij naar groen moet schakelen en je voegt er nog één toe en laat die naar rood schakelen, vervolgens het adres gelijk maken (staat het adres wel in rood maar word wel geaccepteerd......)
Mogelijk werkt dit wel.

Uit een ander topic:
Citaat van: digipost op donderdag 02 januari 2020, 00:00:35
Hoi Werner,

Het adres van jou M83 is zoals de dipswitch staat 21 x 4 -3 = 81
Dus de adressen 81 t/m 84.
In de CS3 moet je een meervoudige decoder aanmaken met adres 81.
Daar kan je per adres 2 ontkoppelrails definiëren, aan de rode uitgang en aan de groene uitgang.

Zo te zien heb je nu enkelvoudige ontkoppelrails aangemaakt. Dat kan ook met 2 ontkopppelrails per adres
waarbij de ene de optie rood heeft en de andere de optie groen. Omdat de ene ontkoppelrail al een adres heeft
en de andere hetzelfde adres moet hebben staat het adres in de CS3 op rood. Dat gewoon negeren en op OK klikken.

(Ik maak trouwens gebruik van digikeijs 4018 decoders)


Handig die zoekfunctie op dit forum!
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Hoi Wim
mooie aanwinst die CS3, veel sucsez en plezier ermee. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
 @citaat  @citaat

Inmiddels de ontkoppelrails getest, het verhaal van de M83 heb ik niet gedaan, immers ik heb andere decoders. Het volstond om de ontkoppelrails toe te voegen met hetzelfde adres maar dan de ene op groen en de andere op rood.
Het geheel is getest, inclusief wissels en seinen, en ik had maar één foutje gemaakt  :) namelijk een links wissel ingevoerd wat een rechts wissel moest zijn.

Zo, nu eerst een bakkie koffie!
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Nou Wim,

Hopelijk voldoet deze centrale aan de verwachtingen die je er van hebt en heb je de bediening ervan snel onder de knie !
Gaat je vast lukken  ;)

Grtz Tony

( die niet verder is gekomen dan de MS 1  :D )
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Citaat van: Wimdouwe op woensdag 09 september 2020, 21:24:23
@citaat  @citaat

Inmiddels de ontkoppelrails getest, het verhaal van de M83 heb ik niet gedaan, immers ik heb andere decoders. Het volstond om de ontkoppelrails toe te voegen met hetzelfde adres maar dan de ene op groen en de andere op rood.

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst(en) en met het succesvol invoeren van de baan in de CS 3, inclusief ontkoppelrails. Heb je jouw decoders al wel uitgelegd dat de puls voor die ontkoppelrails een stuk langer moet duren dan de schakelpuls voor een wissel? Da's nodig voor het ontkoppelen. Na wat ëxperimenteren heb ik gemerkt dat een puls van 2 seconden doorgaans goed werkt. Met andere externe decoders dan de m 83 heb ik geen ervaring, maar ik neem aan dat het instellen van de pulsduur met een CS 3 ook bij andere decoders niet moeilijk is. Als het al niet zonder meer duidelijk is, staat ongetwijfeld in de handleiding van de decoder wat daarvoor nodig is.
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Veel plezier gewenst met de aanwinsten. De CS3 is een mooi apparaat maar vraagt veel lezen van de handleiding zodat je alles naar wens kunt uitvoeren. Maar eens onder de knie is het een plezier om mee te werken.

groetjes, Luc
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Dank weer voor alle lovende woorden, ik word er haast verlegen van.....

Mijn eerste indruk van de centrale is uiterst positief. Zeker de basisconfiguratie is makkelijk te doen, en als je tegen een probleem aanloopt dan is er op diverse forums (zie ook een vorig berichtje over de ontkoppelrails ,dat was op dit forum al haarfijn uitgelegd) het nodige te vinden.
Automatiseren zal er voorlopig niet van komen, aangezien ik graag machinist en treindienstleider tegelijk ben. Mogelijk als de baan uitgebreid wordt zal ik me daar in gaan verdiepen, maar nu even niet.

Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 10 september 2020, 06:49:19
Heb je jouw decoders al wel uitgelegd dat de puls voor die ontkoppelrails een stuk langer moet duren dan de schakelpuls voor een wissel? Da's nodig voor het ontkoppelen. Na wat ëxperimenteren heb ik gemerkt dat een puls van 2 seconden doorgaans goed werkt. Met andere externe decoders dan de m 83 heb ik geen ervaring, maar ik neem aan dat het instellen van de pulsduur met een CS 3 ook bij andere decoders niet moeilijk is. Als het al niet zonder meer duidelijk is, staat ongetwijfeld in de handleiding van de decoder wat daarvoor nodig is.
Rob, dit was reeds ingesteld in de digikreijs decoder dus geen probleem  :) , inderdaad 2 seconden werkt erg goed  :thumbup:


Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Treinbestuurapparaatgevalletje.
Inmiddels heb ik een nieuw seintableau aangemaakt, nu in schematische weergave. Na een beetje stoeien vind ik het resultaat best wel geslaagd.

Inmiddels zijn ook alle locomotieven ingevoerd, wel grappig dat bij de af-fabriek ingebouwde mfx decoders het plaatje wat erbij hoort automatisch gekozen worden  :) .