Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Verharste locomotief van Maerklin

Gestart door Ruud van der Sar zaterdag 21 september 2019, 20:22:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verharste locomotief van Maerklin
Ruud van der Sar
gast

Verharste locomotief van Maerklin
 :-*
Ik ben benieuwd naar de uitdrukking van de locomotief is verharst. Wie kan mij uitleggen wat dat betekend?
Afzender: Ruud van der Sar
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Hoi Ruud,

Af fabriek (of naderhand) zijn locs gesmeerd. Wanneer ze vervolgens heel lang stil staan, kan het zijn dat het vet verharst, ofwel hard wordt. Uiteraard heeft het dan geen smerende werking meer. In tegendeel: alles lijkt wel aan elkaar geplakt. Rijden is er dus niet meer bij, totdat je alles heb schoongemaakt en opnieuw hebt gesmeerd...

Groeten,
William
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Hallo, het is niet het vet maar de olie die Märklin destijds gebruikte en die zover indikte dat de tandwielen en de rest van het loopwerk niet meer gangbaar was. Het beste remedie tegen een dergelijk lok is het uiteen halen en doen wat William schrijft:schoonmaken en opnieuw smeren. En/of oliën. Zie ook de Wiki. Ga niet de lok onder volle spanning zetten want dan kan de spoel te heet worden en kapot gaan en ben je duurder uit. Ook niet aan de loopwielen of tandwielen gaan draaien want ze kunnen dan los gaan zitten op de asjes of een tand verliezen.
groet´n
Dirk
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Precies. Een nachtje in een badje van wasbenzine doet hier wonderen. Haal wel de elektrische onderdelen en de rubberbandjes er eerst even af. Die bandjes zullen trouwens toch wel al vernieuwd moeten worden, denk ik. ;-)
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Niet onbelangrijk:
Alleen het loopwerk met wasbenzine in contact brengen.
Liever met pipet aanbrengen.
Dus kap ed verwijderen. Bij stoomlocs OPPASSEN VOOR DE LICHTGELEIDERS ALS DIE IN HET FRAME ZITTEN. Deze worden dof na een nachtje wasbenzine en verliezen hun geleiding. Eerst verwijderen dus.
Mvg. Marcel
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Mijn advies is dat een goede schoonmaak beurt wonderen doet. Wasbenzine is een paardenmiddel en pas laatste optie wat mij betreft.
En anti slipbandjes vervangen pas als ze gebroken, versleten of hun elasticiteit hebben verloren.
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Verharste locomotief van Maerklin
 @citaat
Als wasbenzine een paardenmiddel is wat raad jij dan aan ?
En waarom is wasbenzine een paardenmiddel ?
Mijn treinenwinkel raden juist wasbenzine aan dan bijvoorbeeld reinigen met alcohol.

Groet Michel
Re: Verharste locomotief van Maerklin
"Liever met pimpelt aanbrengen. " ?
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Precies of CRC 2-26 gebruiken. Dat reinigt, smeert en penetreerd. Pas wel op voor je kool borstels verwijder deze eerst. Ik heb laatst nog een verharste lok onderhanden gehad en toen was verwijderen van de harde klontjes olie al voldoende en daarna opnieuw smeren.
Meestal is een goede schoonmaak beurt al voldoende en daarna lok goed laten inrijden op je baan of testbaantje.
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Pipet Johnny

Maar autocorrectie greep ongemerkt in.. :evil:
Ik heb het aangepast.

Mvg. Marcel
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Volgens mij bedoel je een pipet  ;)
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Ik had laatst ook een verharde lok en ben toen bij een lid geweest. Deze loste het op met rookvloeistof en dat werkte perfect. Daarna wel oliën natuurlijk.

Groeten Georges
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Ik gebruik ook rookvloeistof op plekken waar de olie mogelijk verhard is. Daarna schoonmaken, ik gebruik daarvoor wattenstaafjes, tandenstoker-borsteltjes (heb je allerlei maten) en tot slot schoonblazen met de air-brush (zonder verf). Klein drupje olie en het loopt weer ?gesmeerd?.
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Dank u Marcel dat maakt het duidelijker
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Verharste locomotief van Maerklin
@citaat tja dát had je natuurlijk niet zelf kunnen verzinnen hè Johnny... :?
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Moet eerlijk zeggen tot nu toe ben ik van gespaard gebleven.
Maar ik ga hout vast houden .
Bij welke nrs komt het frequent voor .
Dan kan ik het wat opvolgen.

Grts Benny
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Citaat van: David666 op zondag 22 september 2019, 12:56:14
Precies of CRC 2-26 gebruiken. Dat reinigt, smeert en penetreerd.
Maar niet voor treintjes.

CRC 2-26 applicaties
- Elektrische connectoren
- Relais
- Stroomonderbrekers
- Besturingskasten
- Transformatoren

Het spul is vochtwerend en vonk onderdrukkend en bedoeld voor toepassing in elektrische componenten waar corrosie door vocht en/of contactproblemen kunnen optreden.
Dat zijn hele andere toepassingsgebieden dan het oplossen van verharste olie in het drijfwerk van een lok.
En er is geen enkele aanwijzing dat dit spul de lak niet zal aantasten.
Re: Verharste locomotief van Maerklin
Gebruik ik al jaren voor schoonmaak. Net als de treinendokter op de club.
Werkt prima en altijd met mate gebruiken en geen lak aantasting.
Dus wat is je punt.