Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Melders en blokken

Gestart door ArnoldRG donderdag 19 september 2019, 22:53:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Melders en blokken
ArnoldRG
gast

Melders en blokken
Ik kan het antwoord niet vinden op het forum en trouwens ook niet op Internet. De vraag is simpel. Uitgangspunt K-rail en massadetectie: ik wil een blok maken met 3 melders.
Moet ik na een geisoleerd deel, (waarop dus een melder is aangesloten) AKTIJD een niet geisoleerd deel plaatsen? Mijn gedachte is dat dat nodig is omdat je dan opnieuw een isolatie kunt aanbrengen en dus een melder.

Het alternatief is aan het begin en eind van een blok te isoleren en binnen dat deel 3 keer een melder verbinden. Dat lijkt me niet te kunnen werken.
Re: Melders en blokken
Lid sinds: 2017

offline
Re: Melders en blokken
De uiteinde van een blok of meld sectie zijn geïsoleerd op 1 van de spoorstaven. Je hoeft tussen 2 secties geen tussen ruimte te houden door een niet geïsoleerde sectie te maken en dus kan je direct beginnen met de volgende melder.

Voor de extra duidelijkheid dus, het totale blok heeft 1 van beide spoorstaven (links of rechts) aan de beide uit einde geïsoleerd of door geslepen. Om de 3 secties in dat blok te maken slijp je 2x de rail door op de positie waar de nieuwe sectie moet beginnen waardoor je 3 geïsoleerde spoorstaven krijgt. Hierop verbindt je de 3 meld secties. Bij een volgend blok kan de laatste door geslepen rail direct begin van het nieuwe blok gebruiken en de stappen hierboven opnieuw doen.
Re: Melders en blokken
ArnoldRG
gast

Re: Melders en blokken
Helder. Zo staat het inderdaad op het Internet, maar druiste tegen mijn gevoel in.
Dank. scheelt veel gedoe met isolatie railasjes!
Re: Melders en blokken
Lid sinds: 2010

offline
Re: Melders en blokken
Hoi,

Citaat van: ArnoldRG op donderdag 19 september 2019, 22:53:03
Ik kan het antwoord niet vinden op het forum en trouwens ook niet op Internet. De vraag is simpel. Uitgangspunt K-rail en massadetectie: ik wil een blok maken met 3 melders.

Ik lees vooral "Forum" en "internet" maar nergens:"Handleiding van het treinbesturingsprogramma". Dat is wel een beetje vreemd. In veel handleidingen staat hoe het programma omgaat met blokken. Dus hoeveel melders je kan gebruiken. Hoe de indeling kan zijn. Enzovoort.

Citaat van: ArnoldRG op vrijdag 20 september 2019, 00:30:32
Helder. Zo staat het inderdaad op het Internet, maar druiste tegen mijn gevoel in.

Het antwoord staat er wel maar je "gevoel" is / was anders. Daarom: Lees de handleiding van je treinbesturingsprogramma eens ;)  :D

Groet Ronald.
Re: Melders en blokken
Lid sinds: 2006

offline
Re: Melders en blokken
Citaat van: ArnoldRG op vrijdag 20 september 2019, 00:30:32
Helder. Zo staat het inderdaad op het Internet, maar druiste tegen mijn gevoel in.
Dank. scheelt veel gedoe met isolatie railasjes!

Een aantal digital rijders doen al 33 jaar niet anders, dan het aansluiten en gebruiken zoals het in de handleiding staat van het gebruikte systeem.
Op het interweb staat heel erg veel desinformatie. De waarheid staat in de beschrijving en de handleiding van het product.

Groetjes
Re: Melders en blokken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Melders en blokken
k rail simpel : fleischman isolatie railasjes tussen je sectie (geisoleerde rail) en klaar is kees.Op een normaal railasje kan je dan de terugmelddraad solderen.Blok in 1 richting : lange inritmelder en korte stopmelder.Blok in 2 richtingen : korte stop,lange tussen en korte stopmelder.Zo is het althans beste voor koploper.
Re: Melders en blokken
ArnoldRG
gast

Re: Melders en blokken
Dank allen.
Johnny, het gebruik van de Fleischmann iso railasjes heeft ook zo mijn voorkeur. (met ' gedoe met railasjes' bedoelde ik dat er nog veel meer van deze railasjes geplaatst hadden moeten worden, als mijn ' gevoel'  juist was geweest). Het doorslijpen van rail is misschien wel eenvoudiger, maar wel erg definitief.
De tip om het zo in te delen ingeval van een blok in 1 richting en ingeval van 2 richtingen geldt overigens ook voor ITrain.

Wat mij betreft kan dit onderwerp al weer gesloten worden.