Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Rail force onze br 193

Gestart door pukkie donderdag 19 september 2019, 21:06:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rail force onze br 193
Lid sinds: 2020

offline
Re: Rail force onze br 193
Ik heb een Roco in pre-order staan en heb van Märklin de Flying Dutchman.
Nu hoor ik wisselende berichten over de kwaliteit van Roco maar Märklin is ook niet iedereen over te spreken.
Volgens mij hebben ze alletwee voor en tegens.
Heb in het verleden gezocht naar een duidelijke vergelijking Van de br193 tussen de 2 merken maar heb daar weinig over gevonden.
Volgens mij heeft Roco beter geluid en meer geluids en lichtfuncties en bij Marklin zou deze beter lopen.
Iemand weleens een goede vergelijking gevonden?
Re: Rail force onze br 193
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rail force onze br 193
Citaat van: Schienenbus2012 op donderdag 04 juni 2020, 19:00:46
Ik wil de 78320 van Roco bestellen, de I am European. Na het lezen van dit begin ik te twijfelen.
Ik heb ooit ook al eens zitten priegelen met zo'n bouwpakket van Roco, ben er ook niet kapot van.

Mijn ervaringen met Roco zijn zeer goed Kees, deze rijden bij mij beter dan diverse andere merken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rail force onze br 193
Lid sinds: 2016

offline
Re: Rail force onze br 193
Ik heb tot nu toe 4x Piko Vectron: SBB Cargo, PKP Cargo, CD en Railpool. Allemaal zonder sound. En 2x Roco (Nightpiercer en de RFO) met Leosoundlab sound. De Piko's kunnen met de standaard decoder niet zo langzaam rijden, de Roco's extreem langzaam. De Piko's zijn ook een pak goedkoper en ik ben er meer te spreken over dan de Roco's. En zeker als je een andere decoder in de Piko's drukt rijden ze héél anders. Al ben ik tevreden met de Uhlenbrock Plux16 die er standaard in zit, in de nieuwere Piko Vectrons zal de SmartDecoder zitten en daar ben ik helemaal dik tevreden mee want daar zijn de langzaam rijeigenschappen ook een stuk beter door. En bij de Roco Nightpiercer zat een van de wielcontacten verkeerd en half verbogen aan de buitenkant van het wiel in plaats van tegen de binnenkant van het wiel. Heb het wielstel los gehad en deze weer op de goede plek gezet toen. Bij de RFO ziet dit er allemaal prima uit.

De Märklin Hollandpiercer heb ik ook besteld, dus begin 2021 zou ik een vergelijkingsvideo kunnen maken. ;-) Voorbarig denk ik dat Piko de meest stille motor heeft (Roco heeft nogal vaak last van piepende koolborstels), de Märklin vermoed ik dat de standaard hobby motor er in zit die niet geweldig is (maar vind de Holland piercer te mooi om niet te hebben). Roco gok ik dat het geluid het beste klopt. Qua detaillering ontlopen Piko en Märklin elkaar denk ik niet zo veel, de Roco heeft veel meer (zelf aan te zetten priegel) details.

Ik heb net met de sleperdruk van de Roco Vectrons zitten klooien maar dat lijkt (voorbarige conclusie) verbetering te geven. Met de sleperschoen aan het veerdeel kreeg ik het niet voorelkaar, maar als je de sleperschoen los haalt en de druk verhoogt en de schoen weer terug zet buigt hij vaak weer terug. Maar na wat gepruts lijkt het gelukt en lijkt de stroomafname ook beter. Snap niet waarom ik daar eigenlijk niet eerder aan heb gedacht om te proberen.......  8o
Re: Rail force onze br 193
Ik had de echte een maand geleden gezien en heb toen toch de Roco besteld. Laurent heeft meerdere Roco Vectrons die erg mooi lopen (op C rails) en ook uitstekend klinken.
Mijn Roco Vectron heeft wel een overdreven optrek'vertraging' en de remmen zijn ook van twijfelachtige Chinese kwaliteit, maar dat is hopelijk in te stellen.
Re: Rail force onze br 193
Ik heb in het topic van mijn baan Den Akker al een video geplaatst van deze prachtige loc
De losse onderdelen zitten nog in het zakje.

Mijn vraag
Waarom heeft deze loc twee verschillende types stroomafnemers? Aan het eind van de video heb ik een paar foto's opgenomen waaronder 1 van de bovenkant op 3:40 minuten.
https://youtu.be/sVupmJrC_kg?t=214

Groeten,
Albert.
Re: Rail force onze br 193
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Rail force onze br 193
Albert, omdat de lok een europa pakket heeft, waardoor hij ook in/door andere landen kan rijden, heeft hij ook verschillende stroomafnemers nodig. Aangezien de stroomvoorziening niet in elk land gelijk is. Er wordt dus regelmatig van stoomafnemer gewisseld d.m.v. stroomloze spanningssluizen.
Re: Rail force onze br 193
Lid sinds: 2008

Houdt t tussen de rail met de gepoetste kant boven

offline
Re: Rail force onze br 193
En daarbij zie je dat de stroomafnemers voor gelijkspanning veel robuuster zijn. Dat komt omdat daar (in NL 1.5kV en B 3kV) de stroomafname veel groter is. Bij wisselspanning wordt er gebruik gemaakt van veel hogere spanningen, dus veel lagere stromen. Dat is bij een TRAXX altijd zo dat de binnenste stroomafnemers voor DC zijn en de buitenste voor AC. Bij een Vectron is dat, dacht ik, ook zo. Maar weet ik niet helemaal zeker.

Ander punt is de breedte van de koperstrips (schuitjes) en de vorm van de geleide-hoorns.

Erg mooie loc. Toch vind ik de andere Vectron van Rail Force One, die rode, mooier.
Re: Rail force onze br 193
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rail force onze br 193
Ook bij een TRAXX is dat lang niet altijd zo. De 185 serie is gedeeltelijk uitgevoerd met 4 stroomafnemers, bijvoorbeeld voor SBB en BLS, maar ook bij MRCE (wederom voor Zwitserland toelating), CFL (Frankrijk/Luxemburg) en DB (zowel Zwitserland als Frankrijk/Luxemburg, laag in de tientallen heb je 20 stuks voor Frankrijk, vanaf zo'n 90 tot ergens rond 140 heb je een 50 tal Zwitsers). Die zijn allemaal AC. De 186's van BLS (486) hebben 3 AC stroomafnemers. Uit mijn hoofd is er ook een subserie 189's met een 3/1 verhouding, maar dat is niet meer dan een vage herinnering.

De spanning tussen Zwitserland en Duitsland/Oostenrijk is gelijk, maar toch zijn er vanwege het smallere bovenbouwprofiel in Zwitserland smallere sleepstukken op de stroomafnemers nodig.
Re: Rail force onze br 193
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Rail force onze br 193
 @citaat
De vraag is op Märklin TV laatst ook gesteld en het antwoord toen was vanwege de smallere zig-zag ophanging van de bovenleidingsdraden.
Ik neem aan dat dat te maken heeft met de beschikbare ruimte in de vele tunnels en vandaar waarschijnlijk het smallere bovenbouwprofiel?
Re: Rail force onze br 193
Lid sinds: 2008

Houdt t tussen de rail met de gepoetste kant boven

offline
Re: Rail force onze br 193
Hey Laurent en Eric-Paul,

Dank voor deze mooie aanvullingen.
Klopt, ik had er inderdaad bij moeten zetten, als het een loc betreft die ook gelijk spanning pakket heeft.
Tja, het is tegenwoordig net lego, je kan er ieder Lego blokje opkrijgen die je maar wil.
Zolang je maar betaald. Modulair noemen ze dat.

:)
Re: Rail force onze br 193
Hallo allemaal,
Bedankt voor de antwoorden en de aanvullingen op mijn vraag over de stroomafnemers.
Voor mij is het duidelijks zo.

Groeten,
Albert.
Re: Rail force onze br 193
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rail force onze br 193
Citaat van: Eric-Paul op zaterdag 06 juni 2020, 08:19:23
@citaat
De vraag is op Märklin TV laatst ook gesteld en het antwoord toen was vanwege de smallere zig-zag ophanging van de bovenleidingsdraden.
Ik neem aan dat dat te maken heeft met de beschikbare ruimte in de vele tunnels en vandaar waarschijnlijk het smallere bovenbouwprofiel?
Ja, vooral in tunnels (daar hebben ze er nogal veel van in Zwitserland). Dat zie je op bijvoorbeeld de Lötschberglinie en de Simplonlinie middels het SIM regiem. Daar zijn delen van de tunnels geschikt gemaakt voor het gebruik van hogere opleggers. Vaak is dat maar 1 spoor, waardoor het bedrijf daar heen en weer slingert tussen oost en westspoor. Op overige delen is dan wel ruimte op beide sporen. Daardoor kunnen opleggers een hoekhoogte halen van ca. 4 meter, waar op de Gotthard maar 3,85 mogelijk is.

Citaat van: Postduif op zaterdag 06 juni 2020, 10:40:18
Hey Laurent en Eric-Paul,

Dank voor deze mooie aanvullingen.
Klopt, ik had er inderdaad bij moeten zetten, als het een loc betreft die ook gelijk spanning pakket heeft.
Tja, het is tegenwoordig net lego, je kan er ieder Lego blokje opkrijgen die je maar wil.
Zolang je maar betaald. Modulair noemen ze dat.

:)
Dat klopt. Echter, bij de BLS Traxx 486 is ook sprake van gelijkstroom mogelijkheden, toch heeft die maar 1 stroomafnemer voor Italië (3KV). De andere zijn voor Duitsland (2) en Zwitserland (1). Vanaf cabine 1 gezien is stroomafnemer 1 voor Duitsland, 2 voor Italië, 3 voor Duitsland en 4 voor Zwitserland. De reden voor 2 Duitse stroomafnemers is mij niet geheel bekend, alhoewel ik mij kan voorstellen dat Transitverkeer vanaf Noord Duitsland of bijvoorbeeld Venlo naar Italië sneller een Duitse dan een Zwitserse stroomafnemer zal verspelen, omdat er meer kilometers in Duitsland gemaakt worden.
Re: Rail force onze br 193
Mijn shark is gisteren binnen gekomen.
Hij heeft een uitvoerige test gehad in de winkel.
Hij is goed bevonden.
Het is de kwaliteit wat ik altijd gewend van Roco.
Echt een topmodel
Re: Rail force onze br 193
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Rail force onze br 193
Hallo, Ik had vorig jaar al verteld dat ik hem ook erg mooi vond. In Juni kon ik nog een AC exemplaar op de kop tikken. Onlangs een tijdelijk baantje gelegd, zodat ik een beetje kan rijden. En dan kan de RFO niet ontbreken.

https://www.youtube.com/watch?v=kf2qPIinuvs

De geluiden vind ik erg mooi. Verder geen problemen met de sleper. Kortom, erg tevreden en blij met de loc

mvg
Jurrien .
Re: Rail force onze br 193
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Rail force onze br 193
Hi @All, heb net mn Roco Railforce1 79927 gekregen, echter krijg ik hem niet aangemeld op mn CS3+.
Ik doe, na het uitpakken  :D
- Loc toevoegen
- DDC adres 3 ( staat zo in de gebruiksaanwijzing)

En... er gebeurt niets.
Waarschijnlijk moet ik nog iets of iets anders doen, maar weet niet wat.
Tips?
Re: Rail force onze br 193
Volgens het boekje zou de lok het moeten doen op DCC 3. En op MM adres 3? Of geef eens een reset (CV8 = 8 ), zie handleiding. Of schrijf een nieuw DCC adres in CV1. Of enz.....

Zit er een slepert onder?  :D

Gr, Ben.
Re: Rail force onze br 193
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Rail force onze br 193
Tx voor het antwoord, de sleper zit eronder;
Heb adres loc uitlezen gedaan en toen ging het. Nogmaals bedankt & een happy 2021  :thumbup: :)
Re: Rail force onze br 193
Lid sinds: 2021

offline
Re: Rail force onze br 193
Mooi filmpje, heb je gemaakt, van de vectron. En het geluid is ook zeer realistisch..

Groeten.