Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

K rails wisseltong 2275/6 slanke wissels

Gestart door Qxmax woensdag 18 september 2019, 17:05:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K rails wisseltong 2275/6 slanke wissels
Mijn eerste post hier, dus hopelijk in het juiste deel van het forum.
Het goed functioneren van deze slanke wissels staat of valt met het feilloos en volledig omzetten van de wisseltong. Ik merk dat dit juist het zwakke punt is van deze wissels. Zijn er handigheidjes/weetjes/dingen waar je rekening mee moet houden en op moet letten om de bedrijfszekerheid van deze wissels zo hoog mogelijk te houden? Is er verschil tussen de wissels met artikelnummer 2275/6 en de (nieuwere?) wissels 22715?6?
Re: K rails wisseltong 2275/6 slanke wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K rails wisseltong 2275/6 slanke wissels
Märklin 2275 = Slanke Engels Wissel (zie Drierail wiki ) 2276 bestaat niet.

Dus je bedoelt: 2272, 2273 (de oude slanke wissels met bewegende puntstukken; een complex mechaniek stuurt de puntstukken aan, en die weigeren vaak, o.a. door plasticmoeheid in de draadjes met ringetjes die het puntstuk heen of weer moeten trekken).

De verschillen vind je o.a. in de rubriek Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren:
Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716

De vraag naar het feilloos en volledig omzetten van de wisseltong is een andere.

Mechanisch:
Het is essentieel om een k-rail wissel niet zover door te schroeven dat het mechaniek om de wisseltongen om te zetten, klem komt te zitten tussen biels en blikken middenrail bodem.

Besturing: K-rail wissels van deze types worden omgezet met een (los aan te schaffen) elektrische wisselaandrijving. Er zijn diverse varianten van Märklin, daarnaast servo's en wisselmotors. Je kunt er alle kanten mee uit, en er zijn talloze draadjes over te vinden op dit forum.

Analoog werken Märklin aandrijvingen vaak feilloos, digitaal zijn ze een ramp (tenzij je ze modificeert, en ook daarover zijn diverse draadjes te vinden). Zoek bijvoorbeeld op "Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491". Niet toevallig heet de rubriek waarin je een goede vondst kunt doen " Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren".

De reden waarom die aandrijvingen digitaal vaak minder functioneren, is interessant (vanuit een analoog standpunt, het mijne).
In een ver verleden had Märklin alleen M-rails en M-wissels, en die werden toen nog uitsluitend analoog omgezet door op een knopje te drukken, of door de trein over een schakelrails te laten rijden. Als je het knopje te lang indrukte, of als een lok met sleper op de schakelrail tot stilstand kwam, dan brandde de wisselspoel door (of de schakelrails ... ). Om dat te voorkomen waren er allerlei analoge work-arounds.

En toen kwam er digitaal ...en verzon Märklin een anti-doorbrand schakeling: eindafschakeling. In plaats van te stellen dat een wisselspoel nooit langer dan 70 ms bekrachtigd mag worden. En die schakeling werkt schijnbaar niet naar verwachting.

***edited: toegevoegd de reden waarom ik naar 2272/3 verwijs, in plaats van in te gaan op de vraag naar 2275/6.
Re: K rails wisseltong 2275/6 slanke wissels
bedankt voor het antwoord.
Re: K rails wisseltong 2275/6 slanke wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K rails wisseltong 2275/6 slanke wissels
De schrijver van hjb-modellbahn (Hans-Joachim Becker) heeft een standpunt dat afwijkt van de alom gedeelde standpunten op dit forum.

Op zijn pagina  Das MÄRKLIN K-Gleis (Teil 2), TIPPS zu Weichenantrieben (klein stukje omlaag scrollen),
komt hij met een aantal redenen waarom k-rails wisseltongen dienst kunnen weigeren. 

Op de pagina over defecte wisselspoelen stelt hij voor microschalter in te bouwen.
Op de pagina Steuerungen van wisselaandrijvingen stelt hij voor om de eindafschakeling zo om te bouwen
dat deze doet wat hij moet doen, namelijk Weichen-Rückmeldung.
Hij stelt dat digitaal de terugmelding van de wisselstand is te benutten bij o.a. Intellibox en TrainController.

Op dit forum zijn gebruikers die wisselstand-terugmelding digitaal wel benutten, o.a. in iTrain.
Veel digitale gebruikers zien daar het nut totaal niet van in.
Het nut ervan kan afhangen van de hardware en software die je gebruikt.

Als niet-digitaal rijder kan ik pro en contra argumenten niet wegen.

Bron:

Hans-Joachim Becker gaat in op een aantal zaken die je moet vermijden:
Citeer
Nicht selten ist zu lesen, dass Märklins Weichenantriebe nicht zuverlässig arbeiten.

Ich habe mittels Testlauf 10 000 Schaltvorgänge an einer Weiche durchgeführt, und kein einziger Fehler ist aufgetreten.
Dabei wurde nach jedem Schaltvorgang optoelektronisch auf korrekt eingenommene Weichenstellung überprüft.

Eine gewisse Schwachstelle bilden die geringen Rückstellkräfte der Weichenzungen.
Bei den (...) Metallgleisen wurden Federn eingebaut; heute wird die Rückstellkraft billig durch Kunststoffe erreicht.
Insbesondere bei den K-Gleisen kann es zum Klemmen der Weichenzunge und der Rückstellkräfte kommen, wenn:

                   
  • nicht akkurat plan verlegt wird
  • die Weiche zu fest auf ein Gleisbett verschraubt wird
  • beim Einschottern nicht sauber gearbeitet wird
  • unsaubere Gleise (Verschmutzung)
  • keine zu Hohen Schaltspannungen verwenden (Verschmoren, Lebensdauer der Abschaltkontakte!)
    16V optimal, dabei auf ausreichend Kabelquerschnitte bei den Zuleitungen achten
    (Spannungsabfall vermeiden, da sonst Weichen bei Unterspannung nicht mehr schalten!)
  • Achtung bei Verwendung Märklins Unterflur-Antrieb
    (der biegsame Draht ist meist zu schwach und die Justierung muss exakt ausgeführt werden)
Re: K rails wisseltong 2275/6 slanke wissels
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: K rails wisseltong 2275/6 slanke wissels