Märklin 2275 = Slanke Engels Wissel (zie
Drierail wiki ) 2276 bestaat niet.
Dus je bedoelt: 2272, 2273 (de oude slanke wissels met bewegende puntstukken; een complex mechaniek stuurt de puntstukken aan, en die weigeren vaak, o.a. door plasticmoeheid in de draadjes met ringetjes die het puntstuk heen of weer moeten trekken).
De verschillen vind je o.a. in de rubriek
Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren:
Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716De vraag naar het feilloos en volledig omzetten van de wisseltong is een andere.
Mechanisch:
Het is essentieel om een k-rail wissel niet zover door te schroeven dat het mechaniek om de wisseltongen om te zetten, klem komt te zitten tussen biels en blikken middenrail bodem.
Besturing: K-rail wissels van deze types worden omgezet met een (los aan te schaffen) elektrische wisselaandrijving. Er zijn diverse varianten van Märklin, daarnaast servo's en wisselmotors. Je kunt er alle kanten mee uit, en er zijn talloze draadjes over te vinden op dit forum.
Analoog werken Märklin aandrijvingen vaak feilloos, digitaal zijn ze een ramp (tenzij je ze modificeert, en ook daarover zijn diverse
draadjes te vinden). Zoek bijvoorbeeld op "Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491". Niet toevallig heet de rubriek waarin je een goede vondst kunt doen " Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren".
De reden waarom die aandrijvingen digitaal vaak minder functioneren, is interessant (vanuit een analoog standpunt, het mijne).
In een ver verleden had Märklin alleen M-rails en M-wissels, en die werden toen nog uitsluitend analoog omgezet door op een knopje te drukken, of door de trein over een schakelrails te laten rijden. Als je het knopje te lang indrukte, of als een lok met sleper op de schakelrail tot stilstand kwam, dan brandde de wisselspoel door (of de schakelrails ... ). Om dat te voorkomen waren er allerlei analoge work-arounds.
En toen kwam er digitaal ...en verzon Märklin een anti-doorbrand schakeling: eindafschakeling. In plaats van te stellen dat een wisselspoel nooit langer dan 70 ms bekrachtigd mag worden. En die schakeling werkt schijnbaar niet naar verwachting.
***edited: toegevoegd de reden waarom ik naar 2272/3 verwijs, in plaats van in te gaan op de vraag naar 2275/6.