Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

portaal kraan 76500

Gestart door josje40 dinsdag 17 september 2019, 16:52:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
portaal kraan 76500
Lid sinds: 2007

offline
portaal kraan 76500
Hoi
Mijn portaalkraan wil ik via de CS3+ bedienen.
De 2 draden die van de kraan afkomen heb ik via de rails aan de CS3+ aangesloten.
Er komt geen beweging in.
Mijn vraag is nu: Kun je de portaalkraan wel via de CS3 + bedienen.
Volgens de beschrijving kan het wel via een 6021 centrale
Gr.     Jos
Re: portaal kraan 76500
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: portaal kraan 76500
zou moeten werken.Juiste adres en protocol gebruikt ? Juiste aansluiting + en - ? New features of the Central Station 2 (Part No. 60213, 60214 or 60215) with the software update 4.2 enzovoort.


https://static.maerklin.de/damcontent/6e/8c/6e8c47ad6ce34e5e9a50181f5243ffa71434542296.pdf
Re: portaal kraan 76500
Lid sinds: 2007

offline
Re: portaal kraan 76500
Het adres volgens de beschrijving en de CS3 geeft DCC protocol aan.
Re: portaal kraan 76500
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: portaal kraan 76500
Zet hem eens op MM protocol ....

groet
Harald
Re: portaal kraan 76500
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: portaal kraan 76500
dan is er wat verkeerd want de 6021 kan dat helemaal niet aan.Is enkel motorola protocol. Heb je de handleding al eens doorgelezen want alles staat erin vermeld.De kraan wordt met een 8 switch decoder op adres ingesteld.
Re: portaal kraan 76500
Lid sinds: 2017

online
Re: portaal kraan 76500
De portaalkraan moet op de rails worden aangesloten maar moet ook een aparte trafo hebben, zie de gebruiksaanwijzing.
6647 of 6002. Niet zowel de cs3 als de afstandsbediening gebruiken, het is of de ene of de andere.
Controleer de dip switches voor het adres.
Alles staat in de gebruiksaanwijzing
Re: portaal kraan 76500
Lid sinds: 2007

offline
Re: portaal kraan 76500
Hoi
De afstandbediening heb ik ook niet in gebruik.
De kraan heb ik op de rails aangesloten voor de voeding en het digitaal signaal van de CS 3+.
Ik dacht dat ik de kraan aan de rails moest aansluiten anders krijgt hij geen signaal van de centrale.
Of zie ik dat verkeerd.
Gr.     Jos
Re: portaal kraan 76500
Lid sinds: 2010

offline
Re: portaal kraan 76500
Hallo Jos,

Heb je de link in het bericht van Bellejt bekeken / geopend?

Citaat van: bellejt op dinsdag 17 september 2019, 17:00:27
https://static.maerklin.de/damcontent/6e/8c/6e8c47ad6ce34e5e9a50181f5243ffa71434542296.pdf

Dat is namelijk de handleiding. Daar staat hoe je het een en ander moet aansluiten:

Pagina 5.

Citeer
Naar keuze kan de portaalkraan in plaats van met het zender-bedieningspaneel en de ontvanger ook rechtstreeks via de Control-Unit 6021 worden bestuurd. Dit is bijvoorbeeld een interessante optie, wanneer u de portaalkraan per computer wilt besturen. De portaalkraan mag echter in geen geval gelijktijdig op de ontvanger en op de Control-Unit 6021 zijn aangesloten!

Pagina 27.

Citeer
Aansluiting van de portaalkraan rechtstreeks op de Control-Unit 6021. Voor de meeste modelbaanbouwers is besturing van de portaalkraan via het bijgeleverde bedieningspaneel en de ontvanger de beste oplossing. Maar wie bijvoorbeeld zijn complete besturing heeft gecomputeriseerd, kan de portaalkraan ook rechtstreeks op een Control Unit 6021 aansluiten. Het bijgeleverde kraan-bedieningspaneel en de ontvanger kunnen dan echter niet meer worden gebruikt!

En dan over de bediening:

Citeer
Bediening via de Control-Unit 6021 of een Control 80 f besturingstoestel Decoder in het kraanhuis (serie-adres 73):
F1: Activeren van de motor voor verplaatsing van het kraanhuis op het kraanbordes
F2: niet toegewezen
F3: Activeren van de motor voor het optakelen of vieren van de hijskabel
F4: Activeren van de motor voor het draaien van het kraanhuis function:  Magneet / Verlichting (cabine + werkschijnwerper) inschakelen Off: Magneet / Verlichting uitschakelen

Draaien aan de rijregelaar: De via f1, f2 of f3 geactiveerde motor wordt bestuurd. Hoe verder de rijregelaar naar rechts wordt gedraaid, des te sneller draait de motor.
Naar rechts draaien van de rijregelaar tot voorbij het nulpunt: draairichting van de desbetreffende motor wordt omgeschakeld.
Voorzichtig: De overbelastingsbeveiliging van de magneet is alleen bij besturing met de ontvanger actief. Bij besturing via de Control-Unit 6021 kan de magneetspoel eventueel doorbranden!

Decoder in het kraanbordes (serie-adres 74).
Function, f1, f2, f3 en f4 niet toegewezen. Het kraanbordes wordt net als een geactiveerde bewegingsfunctie van het kraanhuisvia de draairegelaar bestuurd.

Groet Ronald.
Re: portaal kraan 76500
Lid sinds: 2007

offline
Re: portaal kraan 76500
Dag Ronald
De handleiding heb ik. Zat bij in de doos.
Maar waar het mij om gaat is het volgende, kan ik de kraan besturen via de CS3+.
De 6021 heb ik al een tijdje terug verkocht en ingewisseld voor de CS3+
Gr.     Jos
Re: portaal kraan 76500
Lid sinds: 2007

offline
Re: portaal kraan 76500
Ik wil hem graag via de CS3+ besturen omdat volgens mij de bijbehorende ontvanger het niet goed doet.
Als ik een lampje aansluit voor de bedrijfsindicatie, doet die het niet. Daarom denk ik dat er iets is met de ontvanger en wil ik hem graag via de CS3+ besturen.
Gr.     Jos
Re: portaal kraan 76500
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: portaal kraan 76500
Citaat van: josje40 op dinsdag 17 september 2019, 17:22:10
Het adres volgens de beschrijving en de CS3 geeft DCC protocol aan.

Heb je het protocol nu gecontroleerd ? Moet op MM staan.

groet
Harald
Re: portaal kraan 76500
Lid sinds: 2010

offline
Re: portaal kraan 76500
hoi,

Wat ik merk aan jou is dat je bepaalde zaken niet goed kan combineren. De kraan is al een behoorlijk oud ding. Dus werkt het met oude protocollen (Motorola, afgekort MM). Je moet weten of je centrale die oude protocollen kan uitsturen. Dat kan het ding (CS3 / CS3+) toevallig wel.

Citaat van: josje40 op woensdag 18 september 2019, 10:14:58
Maar waar het mij om gaat is het volgende, kan ik de kraan besturen via de CS3+. De 6021 heb ik al een tijdje terug verkocht en ingewisseld voor de CS3+

Ja, dat kan. Gebruik het Motorola-protocol om je apparaat zo aan te sturen. Hoe je een Motorola apparaat moet gebruiken in combinatie met je CS3 / CS3+ staat in de handleiding van je CS3 / CS3+ Je CS3 moet je wel instellen want het ding "herkent" niet je kraan. Gewoon helemaal instellen.

Citaat van: josje40 op woensdag 18 september 2019, 11:44:58
Ik wil hem graag via de CS3+ besturen omdat volgens mij de bijbehorende ontvanger het niet goed doet.
Als ik een lampje aansluit voor de bedrijfsindicatie, doet die het niet. Daarom denk ik dat er iets is met de ontvanger en wil ik hem graag via de CS3+ besturen.

Wat staat er in de citaten uit de handleiding in mijn bericht?

Citeer
Aansluiting van de portaalkraan rechtstreeks op de Control-Unit 6021. Voor de meeste modelbaanbouwers is besturing van de portaalkraan via het bijgeleverde bedieningspaneel en de ontvanger de beste oplossing. Maar wie bijvoorbeeld zijn complete besturing heeft gecomputeriseerd, kan de portaalkraan ook rechtstreeks op een Control Unit 6021 aansluiten. Het bijgeleverde kraan-bedieningspaneel en de ontvanger kunnen dan echter niet meer worden gebruikt!

Je moet de kraan rechtstreeks aansluiten! Niet via de "ontvanger". Bedieningspaneel niet gebruiken. Dat staat zeer duidelijk met een plaatje in de handleiding!.

Groet Ronald.
Re: portaal kraan 76500
Lid sinds: 2014

offline
Re: portaal kraan 76500
Heb je de topic van american al gelezen want misschien heb je het zelfde probleem?
Re: portaal kraan 76500
Lid sinds: 2007

offline
Re: portaal kraan 76500
Ronald
Bedankt.
Hij doet het.
Jos
Re: portaal kraan 76500
Lid sinds: 2011

offline
Re: portaal kraan 76500
Mag ik vragen hoe je het opgelost hebt?