Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan voorbereiding

Gestart door Giro dinsdag 12 januari 2021, 22:35:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan voorbereiding
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Baan voorbereiding
Hoi mede treiners,
Ik ben bezig om mijn baan op te bouwen. Ik gebruik marklin m-rails. Nu wil ik alles later automatiseren en daar nu al rekening mee houden.
De geel gemarkeerde rails zijn de contact rails. De oranje rail zijn schakel rails (5146). De rode rails zijn de stroom toevoer. De groene rails zijn de schakel rails voor de overweg.
Ik gebruik nu om alles aan te sturen een ms2 60653. Ook heb Ik al een digikeys dr4018 om de wissel aan te sturen. Ik wil proberen nu al zoveel mogelijk geautomatiseerd rijden als dat gaat.
Wie kan me in Jip en Janneke vertellen wat ik fout en goed doe. Of waar ik simpele documenten vinden die me kunnen helpen.


EDIT Fred, lettergrootte aangepast, de standaard is groot genoeg.
Re: Baan voorbereiding
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baan voorbereiding
Hoi Robert,
Je informatie is volgens mij iets te beperkt. Ik weet zelf niets van een MS2 en welke mogelijkheden die heeft, dus mijn antwoord is in algemene termen.

Je geeft niet aan hoe je automatisch wil gaan rijden (m.a.w.: wie/wat bepaalt hoe de treinen stoppen)? Je kunt namelijk treinen gewoon via een draaiknop digitaal aansturen en ze toch analoog stroomloos laten stoppen (door een sein). M* heeft zelf allerlei geavanceerde kastjes (denk ik) om iets meer te automatiseren, maar ik heb daar nul ervaring mee.
De meest uitgebreide optie is m.i. rijden via een besturingsprogramma.

Je moet dan weten waar een trein zich bevindt. De schakelrails geven slechts een korte puls. Je kan daar mee detecteren, maar je contactrails zijn iets bedrijfszekerder (zolang er een contact is op het betreffende baanvak, blijft er informatie stromen). Je moet dan via een terugmeldmodule aan een centrale doorgeven waar de trein zich bevindt (lees: welk stukje baan een puls veroorzaakt).

Contact en schakelrails werken in de basis vooral met massa (je kiest dan voor massa-detectie; alternatief is het meten van een stroomafname: stroomdetectie).

Maar ik denk dat je eerst informatie moet toevoegen en mogelijk eens in de wiki moet kijken hoe de beginselen van digitaal rijden en besturen er uit zien.

gr. gertjan
Re: Baan voorbereiding
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Baan voorbereiding
 @citaat2
Hoi Gerjan,

bedankt voor je reactie. Ik ben nog niet hele maal thuis in digitaal. De loc's zijn nu wel digitaal en ik ben mijn baan zoals in de bijlage aan het bouwen.
Ik zal langzaam steeds meer overstappen naar uiteindelijk via de pc gestuurd rijden. Daar ik geen geld boompje in onze tuin heb  ;)  zal ik het stap voor stap moeten doen.
Wel wil ik vast met het aanleggen rekening houden met de toekomst waar dit mogelijk is. Daarom ben ik massa detectie aan het inbouwen. Deze detectie wil ik gelijk nu gebruiken om eventueel wissels om te zetten zodat de locs elkaar niet tegen gaan komen. Ook wil ik wat treinen stil zetten als dit noodzakelijk is om aanrijdingen te voor komen. Dit zal moeten via stroomloos zetten omdat ik verwacht ik anders een central station of pc nodig heb.
Ik heb proberen te zoeken in de WiKi maar kom daar niet echt uit.


Robert


Re: Baan voorbereiding
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Baan voorbereiding
De baan ligt er voor een groot deel ben nu met de bekabeling begonnen.[/font][/size]Ik wil de wissels digitaal en handmatig aansturen.Hierbij denk ik aan gebruik van blauwe schakel kastjes, contactrails en schakelrails. En digitaal via de digikeys DR4018 en de ms2 60653. Volgens wat ik links en rechts gelezen heb (3-rail forum) kan ik dan ook voorkomen dat de spoelen doorbranden. Of heb ik te maken met de klok klepel? Ik weet het ik ben niet technisch maar probeer dingen in Jip en Janneke te begrijpen. Moet ik de gele wissel draad op de middelste aansluiting van de DR4018 zetten of kan ik die gewoon op de ringleiding zetten. De twee blauwe komen zoals ik begrepen heb op de linker en rechter aansluiting. De gele gemarkeerde rails zijn contact rails, de bruine rails zijn schakel rails de rode zijn stroom voorziening.Graag de adviezen in Jip en Janneke.