Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Treinroutes koppelen aan wagons/rijtuigen ipv aan loks

Gestart door rscosworth dinsdag 17 september 2019, 09:06:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Treinroutes koppelen aan wagons/rijtuigen ipv aan loks
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Treinroutes koppelen aan wagons/rijtuigen ipv aan loks
Goede morgen allemaal,

k Heb weer een maniertje gevonden om koploper (en elk willekeurig ander treinbesturingssysteem) te foppen, wat het rijden veel leuker maakt.

Wanneer je naar het 'grootspoor' kijkt, dan zijn het altijd de wagons die een bepaalde bestemming hebben, ongeacht welke locomotief je er voor hebt staan. Containerwagons gaan naar de containerterminal, graanwagens naar de graansilo, en personenrijtuigen naar een hoofdstation of ergens langs de zijlijn.

Omdat ik niet met vaste combinaties van locomotieven en wagons/rijtuigen rijd, moest ik telkens bij alle locomotieven de verschillende routes actieveren en treintypes wijzigen. Alle routes zitten namelijk standaard gekoppeld aan de locomotief.

Dat moest eenvoudiger kunnen en ik heb het volgende bedacht:

Voor elke stam rijtuigen en elke stam goederenwagons heb ik een fictieve locdecoder aangemaakt. (Vanaf adres 100 en hoger).

Vervolgens heb ik de juiste vaste/variabele routes gekoppeld aan de juiste wagons/rijtuigen en in het juiste blok gezet.
Alle routes van de locomotieven heb ik verwijderd.

Nu kan ik met de hand elke loc rangeren zonder dat koploper in de war raakt. Staat de locomotief voor een stam wagons, dan laat ik de locomotief als (dubbel-)tractie mee rijden met de wagons.

Koploper geeft vervolgens rij-opdrachten aan de ongemotoriseerde wagons en de locomotief die in tractie mee rijdt (en dus dezelfde rij-opdrachten krijgt) zorgt er voor dat de stam op bestemming aan komt.

Tot slot hef ik bij aankomst de tractie op, rangeer de locomotief weg en zet deze voor een andere stam die staat te wachten. Sleep de locomotief naar die stam om de tractie te actieveren... En zo voort...


Nu heb ik echt de ideale combinatie tussen automatisch en handmatig rijden.

Heel verhaal, doe er je voordeel mee als het je ook iets lijkt  :D
Re: Treinroutes koppelen aan wagons/rijtuigen ipv aan loks
Slim bedacht. En leuk
Re: Treinroutes koppelen aan wagons/rijtuigen ipv aan loks
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Treinroutes koppelen aan wagons/rijtuigen ipv aan loks
Goed uitgangspunt, goede aanpak. :thumbup:
Re: Treinroutes koppelen aan wagons/rijtuigen ipv aan loks
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Treinroutes koppelen aan wagons/rijtuigen ipv aan loks
Dank je! 'k Heb 'leren remmen' wel uitgezet bij de fictieve decoders. Ben bang dat het vreemde uitwerkingen gaat hebben wanneer er telkens een andere lok voor staat.
Re: Treinroutes koppelen aan wagons/rijtuigen ipv aan loks
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Treinroutes koppelen aan wagons/rijtuigen ipv aan loks
Hallo,

uitgebreide oplossing, maar je hebt het jezelf wel moeilijk gemaakt.

Idem waar treinen wel en niet heen moeten, hoe hard ze moeten rijden en waar ze moeten stoppen, heb ik afgeregeld in variabele routes en deze afhankelijk gemaakt van treintype, pas het treintype aan en de loc zal bv. niet meer willen stoppen langs een perron, en zich melden op het goederenemplacement, of olie tanken bij het Diesel pompstation, geen virtuele en of dubbel ingestelde dingen voor nodig, ook dit werkt in meerdere besturingssoftware programma's

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Treinroutes koppelen aan wagons/rijtuigen ipv aan loks
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Treinroutes koppelen aan wagons/rijtuigen ipv aan loks
Klopt, maar het hele element van handmatig rijden in combinatie met automatisch rijden ontbreekt dan.

k Heb heel lang alleen maar automatisch gereden muv m'n rangeerlok, maar dat gaat toch vervelen.

Nu gaat alles mooi automatisch en kan daarnaast toch met mijn ECoS locomotieven rangeren zonder dat koploper in de war raakt.

Van de week ga ik wat puzzelen met het automatisch koppelen en ontkoppelen van tracties. Vanaf welke versie zit dit in koploper? Momenteel gebruik ik nog een oude versie.
Re: Treinroutes koppelen aan wagons/rijtuigen ipv aan loks
Je kunt voorin in de handleiding lezen wat er in welke update is toegevoegd.