Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Draaischijf 7186 analoog besturen op een digitale baan

Gestart door asconahobbyist vrijdag 13 september 2019, 23:23:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaischijf 7186 analoog besturen op een digitale baan
Ik ben een marklin m rail baan aan het bouwen en daarin komt ook de oude draaischijf te liggen. Ik bestuur de treinen met een 6021 en wil mn draaischijf gewoon analoog bedienen, kan dat met een aparte gewone trafo of moet ik m aan de digitale transformer aansluiten? Zelfde met de wissels,ik wil de wissels gewoon analoog bedienen,kan dat met een keyboard,of kan ik daar beter de oude blauwe kastjes voor gebruiken,al of niet op een aparte trafo. Ik weet,veel vragen maar ben echt een newbie qua digitaal besturen
Re: Draaischijf 7186 analoog besturen op een digitale baan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Draaischijf 7186 analoog besturen op een digitale baan
Ikzelf gebruik hiervoor een aparte (oude) trafo.
Re: Draaischijf 7186 analoog besturen op een digitale baan
 @citaat Ik ook. Draaisnelheid regelbaar.
Re: Draaischijf 7186 analoog besturen op een digitale baan
Bij staat ie ook op een aparte oude trafo, op de rijsnelheid regelaar.  Was een tip op dit forum om het geluid te minderen
Re: Draaischijf 7186 analoog besturen op een digitale baan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Draaischijf 7186 analoog besturen op een digitale baan
Citaat van: asconahobbyist op vrijdag 13 september 2019, 23:23:55
Zelfde met de wissels,ik wil de wissels gewoon analoog bedienen,kan dat met een keyboard,of kan ik daar beter de oude blauwe kastjes voor gebruiken,al of niet op een aparte trafo. Ik weet,veel vragen maar ben echt een newbie qua digitaal besturen


Keyboard kun je niet analoog mee besturen, of gewoon de oude kastjes, of keyboard in combinatie met wissel decoders.
Re: Draaischijf 7186 analoog besturen op een digitale baan



Keyboard kun je niet analoog mee besturen, of gewoon de oude kastjes, of keyboard in combinatie met wissel decoders.
[/quote]

Dus als ik het goed begrijp moet je als je zo'n keyboard wil gebruiken je wissels voorzien van een decoder. Dat was ik met zo'n 25 m rail wissels niet van plan. Analoog dus,met de oude blauwe kastjes. En dan kan ik ze voeden met een losse trafo? Dan de massa van de rails pakken,en de plus van de spoel?  Dan loop ik niet het risico om de centrale te slopen?
Re: Draaischijf 7186 analoog besturen op een digitale baan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Draaischijf 7186 analoog besturen op een digitale baan
Citaat van: asconahobbyist op zondag 15 september 2019, 07:24:57
En dan kan ik ze voeden met een losse trafo? Dan de massa van de rails pakken,en de plus van de spoel?  Dan loop ik niet het risico om de centrale te slopen?


Losse trafo massa aan de rails en gele bus aan de gele wisseldraad.
Re: Draaischijf 7186 analoog besturen op een digitale baan
Ah,duidelijk,en zo kan ik dus ook de draaischijf aansluiten,maar dan via de draairegelaar zodat de snelheid regelbaar is. Ik begrijp het denk ik wel,en dan voor de zekerheid de digitale centrale loskoppelen en dan als de wissels en draaischijf in bedrijf zijn op de sporen meten of daar geen spanning op de rails staat.
Re: Draaischijf 7186 analoog besturen op een digitale baan
Het stroomverbruik van 25 m wissels met lampje is ongeveer ( met spanningsverlies) 40 VA.
Het schakelen van 1 wissel kost ongeveer (afgerond met spanningsverlies) 10 VA.

Los van de draaischijf heb je dus minimaal 2 analoge trafo's nodig van 32VA (6647).

Het is verstandig met het bouwen en ontwerpen van de M baan hiermee rekening te houden.

Als de baan nog niet klaar is zou je wellicht kunnen kiezen voor een led lampje ipv het standaard m rail lampje.