Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bij Märklin lok een powerpack inbouwen van een ander merk?

Gestart door Alexmoba zaterdag 21 september 2019, 23:51:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bij Märklin lok een powerpack inbouwen van een ander merk?
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Bij Märklin lok een powerpack inbouwen van een ander merk?
Hoi allen,

Graag wil ik de Märklin V60 uit de classic serie aanschaffen.
Deze dus: https://www.marklin.nl/producten/details/article/37861

Om stilvallen te voorkomen bij het op lage snelheid rangeren, wil ik er een powerpack in laten zetten.
De powerpack van Märklin zelf ligt voor de hand: https://www.marklin.nl/producten/details/article/60974

Maar deze Märklin powerpack is om 2 redenen niet mogelijk:
1) de afmetingen zijn te  groot voor deze V60
2) dit powerpack kun je alleen toepassen bij narustdecoders (dus bij de mLD3 en mSD3), niet bij seriedecoders zoals in deze V60.

Dat is jammer.
Tóch wil ik een serieus powerpack erin, dus van 2 Farad of meer.
VRAAG: kan ik deze Märklin lok van een powerpack voorzien van een ANDER MERK? Bijv. van ESU of Zimo. Verdraagt zich dat met elkaar?
Wie kan daar iets zinnigs over zeggen (bijv. uit eigen ervaring)?

DANK


Re: Bij Märklin lok een powerpack inbouwen van een ander merk?
Ik vermoed dat er geen ruimte meer is onder de kap,verder zou het mij niks verbazen dat de decoder een Msd3 is die erin zit.
Re: Bij Märklin lok een powerpack inbouwen van een ander merk?
De powerpack van Märklin zelf ligt voor de hand: https://www.marklin.nl/producten/details/article/60974

? 42,99 ?!  Koopje.


Willy
Re: Bij Märklin lok een powerpack inbouwen van een ander merk?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bij Märklin lok een powerpack inbouwen van een ander merk?
Hi Alex,

2 Farad is echt te groot je kan ook uit losse onderdelen een kleinere elko inbouwen helpt dan iets.
Indien de ruimte het toelaat.

groet
Harald
Re: Bij Märklin lok een powerpack inbouwen van een ander merk?
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Bij Märklin lok een powerpack inbouwen van een ander merk?
Hi Harald,

Dank je.
Ik kan er in Göppingen een "Pufferkondensator" van 600 microFarad in laten zetten. Bestaat uit 4 platte delen van elk dus 150 μF. Dat past qua ruimte.
Maar mijn ervaring tot nu toe is dat je daarmee het stilvallen zelf niet voorkomt, dan moet je meer 'voorraad stroom' aan boord hebben. Deze 600 μF werkt wel goed om de processor op de decoder draaiende te houden, tegen hikken van sound en licht.

Ik heb een ESU V60 (31410) die ik tijdens het rijden kan optillen en dan loopt 'ie nog bijna 2 seconden door. Die lok valt tijdens het rangeren nooit stil, en dat is een groot plezier.
Zoiets zoek ik dus ook voor die Märklin V60.
Kan dat ook met elko's van andere merken dan Märklin?


Re: Bij Märklin lok een powerpack inbouwen van een ander merk?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bij Märklin lok een powerpack inbouwen van een ander merk?
Hi Alex,

Merk elko is niet belangrijk de maat wel.
Je hebt dunne ronde en korte dikke zelfs smd vierkante.
Laatst nog iets ingebouwd in een BR86 erg weinig ruimte dus maar 1000uF onder de kolen gestopt.
Binnenkort komt hier het verslag daarvan.

groet
Harald
Re: Bij Märklin lok een powerpack inbouwen van een ander merk?
Maar goed, in een echt powerpack (twee seconden doorrijden) zitten geen elco's, maar goldcaps. Uhlenbrock beweert er eentje te verkopen die bij iedere decoder bruikbaar is. Zelf nooit geprobeerd, dus ik garandeer niks.  :)
https://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/decoder/I001DA76-001.htm!ArcEntryInfo=0004.16.I001DA76

Overigens is Powerpack de merknaam van de ESU energiebuffer. In Nederland gebruiken we die merknaam inmiddels als soortnaam. Het verklaart waarom je bij een andere fabrikant het begrip Powerpack niet snel zult tegenkomen. In het Duits hebben ze het over een Energiespeicher.
Re: Bij Märklin lok een powerpack inbouwen van een ander merk?
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Bij Märklin lok een powerpack inbouwen van een ander merk?
Interessante powerpack, qua afmetingen ook:

"Maße 20 x 11,5 x 9 mm"

Zoiets zou toch ook in een (al digitale) V60 moeten kunnen passen? Of is dit nog redelijk groot?

Uhlenbrock zegt erbij dat je met dit powerpack geen last meer hebt van vuile spoorstaven, over een wissel rijden of uitvallende sound.
Precies waar het me om gaat.
Re: Bij Märklin lok een powerpack inbouwen van een ander merk?
 @citaat Blokje maken van die afmetingen en dan passen of daar ergens ruimte voor is in een V60.
Re: Bij Märklin lok een powerpack inbouwen van een ander merk?
Ik zou eerst de lok aanschaffen en er 2 jaar mee rijden voordat je iets gaat aanpassen omdat je je garantie om zeep gaat helpen.
Omdat bij mijn weten er geen ruimte meer vrij is in de lok,dit is mogelijk op te lossen door een andere speaker te monteren zodat er ruimte vrij komt voor een powerpack zoals van Uhlenbrock.
Maar is de ESU 31417 dan geen optie?
Re: Bij Märklin lok een powerpack inbouwen van een ander merk?
Ik ben er niet enthousiast over zie klik

Moet toch wel kunnen want in de Marklin Robel zit wel degelijk een powerpack die goed werkt.

Mvg, Johan
Re: Bij Märklin lok een powerpack inbouwen van een ander merk?
Citaat van: Haradigi op maandag 23 september 2019, 11:25:52
Hi Alex,

Merk elko is niet belangrijk de maat wel.
Je hebt dunne ronde en korte dikke zelfs smd vierkante.
Laatst nog iets ingebouwd in een BR86 erg weinig ruimte dus maar 1000uF onder de kolen gestopt.
Binnenkort komt hier het verslag daarvan.

groet
Harald

Ben alvast benieuwd .
Is het er eentje dat je zelf gemaakt hebt .
Zo ja zet er maar veel foto's op das altijd indrukwekkend. 👍

Grts Benny