Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Stoomtreinfestival Maldegem 2019

Gestart door Treinengek Junior donderdag 12 september 2019, 13:30:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stoomtreinfestival Maldegem 2019
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Stoomtreinfestival Maldegem 2019
Ik was het nog vergeten delen, maar hieronder vinden jullie m'n filmpje van het stoomfestival in Maldegem (BE) op 05-05-2019.
De grote stoomloc op het einde is de enige stoomloc in het bezit van de NMBS die nog rijvaardig is. De meeste zijn helaas allemaal naar de schroothoop gegaan. De rest staat niet rijvaardig in Train World (Schaarbeek).

Geniet ervan!

Re: Stoomfestival Maldegem 2019
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Stoomfestival Maldegem 2019
Leuk filmpje en helaas jaren geleden dat ik daar geweest ben.

groet
Harald
Re: Stoomfestival Maldegem 2019
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Stoomfestival Maldegem 2019
leuk maar ga er al jaren niet meer heen omdat je volle pot moet betalen en ik enkel geinteresseerd ben in bekijken en een goede trappist drinken.Vroeger gingen we met 4 telkens en dronken het verschil op.Toen had je 2 ingangs ticketten.
Re: Stoomfestival Maldegem 2019
Citaat van: Treinengek Junior op donderdag 12 september 2019, 13:30:06
De grote stoomloc op het einde is de enige stoomloc in het bezit van de NMBS die nog rijvaardig is. De meeste zijn helaas allemaal naar de schroothoop gegaan. De rest staat niet rijvaardig...


Nou, dat jullie nationale spoorwegmaatschappij nog een rijvaardige stoomloc heeft, is zeer prijzenswaardig! Onze NS heeft niks meer over. Zo treurig. Er is een beetje slap verhaal dat er ook niets meer van te maken zou zijn. Veel te duur en te lastig bijvoorbeeld om er ATB in te bouwen. Daarbij zou bijvoorbeeld de 3737 nooit snel genoeg achteruit kunnen rijden om haar nog op de hoofdbaan te kunnen inzetten en dat geldt misschien ook voor de overgebleven 3900. Waarom dan geen tenderloc proberen te restaureren? Gewoon geen prioriteit... Dus behelpen wij ons met allerhande particulier initiatief en tweede hands spul uit Duitsland en Zweden! Ook leuk.

Groet,
Peter

Re: Stoomfestival Maldegem 2019
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Stoomfestival Maldegem 2019
Kort door de bocht,

Ons ?stoomerfgoed? staat deels geconserveerd in Utrecht .
Ze hebben de keuze gemaakt om met deze oude dames niet meer op het spoor te rijden.

Misschien zijn ze wel niet zo degelijk gebouwd om nog mee te doen met het Duits, Amerikaans en Engels geweld , omdat de kosten daarvoor gewoon te hoog zijn?

Alles kan onder stoom gezet worden, maar tegen welke kosten  :)

Wij willen graag in alles de beste zijn, maar qua stoomlocs is dat niet zo gelukt, wel in vooruitstrevend denken  O:-D
Veel van het naoorlogs materiaal is nog rijdend te vinden (en dat is vaak ook niet van nl makelij)  :)

Correct me if i?m wrong , gewoon een gedachte van wat ik heb gezien en heb gelezen.
Zit ik er naast? Kan geeft niets, erover praten maakt het leerzaam  :)
Re: Stoomtreinfestival Maldegem 2019
Met de degelijkheid van onze oude stomers zit het op zich wel goed volgens mij, maar het zijn bijna allemaal echt oude machines. De meeste Duitsers waarmee 'wij' nog op de hoofdbaan kunnen, stammen uit de jaren 40 en 50. Nederland bouwde toen al niks meer. De grote oorlogslocs uit Engeland waren wel matig van kwaliteit. Alleen de Zweedse machines waren redelijk goed en relatief modern, met elektrische verlichting. Origineel Nederlandse locs hadden olielampen! Geen turbogenerator aan boord en (mede daardoor) kon er ook geen enkel treinbeinvloedingssyteem op zoals dat in Duitsland en Engeland wel werd ontwikkeld voor stoomtractie.
Maar het blijft zo jammer... We hebben echt prachtig materieel en dat staat alleen maar stil te staan, op een enkele uitzondering na in particulier bezit.
Re: Stoomtreinfestival Maldegem 2019
Mooi om te zien!
Re: Stoomtreinfestival Maldegem 2019
@Peter: Alle 3900en zijn gesloopt! Niets van bewaard.

tinytim
Re: Stoomtreinfestival Maldegem 2019
 @citaat ik was inderdaad even van de wijs... Ergens iets gelezen over een ketel en een cilinderblok. De ketel van een 3900 is op de laatst overgebleven 6300 geplaatst. En er is nog het cilinderblok van een 3900 over. In mijn herinnering leverde dat nog een hele loc op  :?. Maar je hebt groot gelijk, ze zijn allemaal al jaren weg.