Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Meerdere boosters

Gestart door wee donderdag 12 september 2019, 10:50:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Meerdere boosters
Lid sinds: 2019

offline
Meerdere boosters
Hallo allemaal

Ik heb nu 2 Digikeijs DR5033 boosters die ik wil aansluiten op mijn baan C 3 rail. Ik ben uiteraard al aan het zoeken geweest op internet maar kan niet mijn antwoorden vinden. Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen of linkjes geven waar ik de info kan lezen. Wat ik begrijp is dat de baan moet geïsoleerd worden in mijn geval denk ik in 2 vakken hoe moeten die vakken van elkaar gescheiden worden. Volledig dus alle 4 de pinnetjes (2 aan iedere kant) en dan ook nog aan de onderkant doorknippen (zoals wordt aangegeven bij massadetectie) of alleen 1 van die 2 pinnetjes.

Ik hoor het graag

Wil
Re: Meerdere boosters
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Meerdere boosters
Re: Meerdere boosters
Lid sinds: 2010

offline
Re: Meerdere boosters
Hoi,

Welke digitale centrale heb je? En waarom heb je juist deze versterkers gekocht? In de handleiding staat dit namelijk:

Citeer
Digikeijs beveelt aan de DR5033 NIET te gebruiken in combinatie met z.g. Common-Ground systemen of centrales die het MärklinTM MotorolaTM produceren. Mocht u dit toch op eigen risico willen proberen, zorg dan in ieder geval voor een isolatie van BEIDE rails, c.q. de Middelgeleider en BEIDE rails !!

Groet Ronald.
Re: Meerdere boosters
Lid sinds: 2019

offline
Re: Meerdere boosters
Bedankt alvast voor de reacties. Ik heb een DCC++ centrale (Arduino + Motor shield)
Ik kan nergens vinden welke aansluitingen van C rails ik moet isoleren of misschien
Allemaal (alle 4 dus)+ Doorknippen van de massaverbinding onder de rails of alleen de
Binnenste of alleen de buitenste clips. Wie kan
Mij helpen.

Alvast bedankt
Wil
Re: Meerdere boosters
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Meerdere boosters
Je kúnt iets doorknippen, maar het hoeft niet per sé. Als eenvoudig alternatief kun je bij C-rail bij elke sectie-overgang de middenleider isoleren. Bij Märklin boosters blijft de massa verbonden, voor Digikeijs boosters weet ik het niet.

Märklin heeft daarvoor artikel 74030 in het programma, met 8 isoleringen. Per overgang heb je er twee nodig. Op mijn baan heb ik er vier, dat gaat precies met één 74030. Bij het artikel staat onder de link "Anleitungen" een pdf met een paar plaatjes ter illustratie hoe het moet. Het klopt, maar, eerlijk gezegd, als je nog nooit hebt gedaan, kan ik me heel goed voorstellen dat je het niet duidelijk vindt. Iets beter vind ik Technik Tip 202.

In plaats van de dure 74030 kun je ook een stukje krimpkous gebruiken. Zolang de middenleiders van aangrenzende blokken maar electrisch gescheiden zijn, is het goed.

Als je liever toch de rails aanpast, moet je eveneens zorgen dat de middenleiders bij de overgang electrisch gescheiden zijn. Zoals het plaatje hieronder toont, gaat het om de middelste verbindingen, die zijn beide verbonden met de middenleider. Die verbindingen moet je doorknippen (of -slijpen), of je haalt de middelste verbindingen helemaal weg.
Re: Meerdere boosters
Lid sinds: 2017

offline
Re: Meerdere boosters
Je wilt gebruik gaan maken van een h brug booster, je zult bij dit type booster alle twee de geleiders moeten isoleren. Dus de railstaven en midden geleider. Alleen als je gebruik wilt gaan maken van massa detectie moet je de spoorstaven onderling isoleren, als dat niet het geval is gewoon de verbinding beide spoorstaven (links en rechts) in takt laten.

Bij het h-brug principe heb je geen vaste polariteit waardoor als een vaste verbinding tussen (een van de geleiders) de boosters is er een kortsluiting kan ontstaan bij het wisselen van de polariteit. Daarvoor mag er geen verbinding aanwezig zijn tussen beide stroomkringen.
Re: Meerdere boosters
Lid sinds: 2019

offline
Re: Meerdere boosters
Bedankt voor de reacties

Wil