Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

CS3 met 60VA of 100VA voeding?

Gestart door Vic1956 woensdag 11 september 2019, 17:55:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Hallo beste treintjesliefhebbers,
Ik ben een tijd niet meer op het forum geweest, omdat ik besloten had, eens even te stoppen met schrijven en posten en nu eens eindelijk mijn spoorbaan te maken zoals gepland. En eindelijk is dat nu, min of meer, klaar.

Ik heb een 16 tal locs en ik rij nog met de 60652 Mobile Station. Dat wil zeggen ik kan slechts 10 treinen opslaan. Gisteren zette ik mijn pas aangekochte 16de loc op de sporen en mijn Mobile Station gaf het bliksempje te zien, wat normaal wijst op een kortsluiting. Na wat zoeken kon ik maar nergens een kortsluiting vinden en toen plots viel mijn spreekwoordelijke Euro: er was geen kortsluiting maar wel overbelasting van de Mobile Station. 16, zelfs stilstaande, locs was teveel voor de Mobile Station.

Tijd dus voor een zwaardere besturing. Ik had dit al lang in mijn hoofd en reeds wat centjes opzij gezet voor de Central Station 3. Samen met de CS moet je uiteraard ook een voeding kopen, omschreven in de Marklin cataloog als "Schakelnetdeel". Nu heb je een Schakelnetdeel van 60VA (de 60061) en een van 100VA (de 60101). Ik denk: laten we maar ineens voor de zwaarste versie gaan, die van 100VA want je weet maar nooit wat je in de toekomst nog allemaal van plan bent. Maar de cataloog geeft aan dat deze voeding enkel voor spoor 1 bedoeld is. Mijn vraag: Kan/mag ik deze voeding van 100VA toch gebruiken voor mijn HO treinbaan? Ik zie dat de cataloog vermeldt dat de kabeldoorsnede van CS naar rails minstens 0,5mm² moet zijn. Ik dacht deze kabel niet rechtstreeks op de rails aan te sluiten maar op de ringleiding die een doorsnede heeft van 1.5mm².

Is er hier een techneut aanwezig, die daar eens even zijn grijze hersencellen voor in beweging wil brengen en mij omtrent dit "prangende probleem" een, voor mij verstaanbare, uitleg kan verschaffen? U zal dan van mijn eeuwige dankbaarheid mogen genieten.

In blijde verwachting,
Vic
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
zelfde gelutter als bij de esu centrale.Ga gewoon voor de 100 VA versie.Heb hier boosters van 8 amp hangen aan mijn esu centrale en die schakelen bij kortsluiting zo snel af dat er gewoon niks kan gebeuren.Is natuurlijk voor de verkopende firma interessanter om 2 x booster of vermogen trafo te verkopen ipv 1 stuk. Dat Ho of spoor 1 is gewoon wettelijke indekking als er wat zou mislopen.Dus maatstaven van europa opgelegd door onbekwame politici die eigenlijk enkel de verkoop ten goede komen.
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Hallo Vic,

Ik heb zelf een 100VA voeding aan mijn CS3 hangen. Dit, omdat ik alles aan de digitale spanning heb hangen.
Geen enkel probleem ermee. 
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Aan Leen en Jhonny,
Bedankt voor dit duidelijk en bevrijdende antwoord, we gaan dus voor de volle 100VA!
Groetjes en tot later,
Vic
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Besef goed dat M* deze combinatie voor H0 niet ondersteund. Bij problemen, storingen en/of schade aan de cs3, loks en gekoppelde artikelen kan je garantieproblemen verwachten.
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Zijn gewoon richtlijnen. En bij kortsluitingen maar hopen voor je dat je decoders het overleven.
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
larie en apekool.Hoe zou M ooit te weten komen of je dat met Ho of met spôor 1 gebruikt ? Mss eens op aarde terecht komen en van dat M als al zijnde meester afstappen.Garantie is garantie en aan hun om te bewijzen dat je het verkeerd gebruikt :).Marklin is enkel nog een bedrijf dat terug wil massale winsten maken met minderwaardige produkten en de klant afschrikken om andere merken te combineren. Helaas het ten goede en beste bedrijf al jaren misbeheert.Ga over naar esu en daar krijg je zelfs na 2 jaar garantie periode nog een uitstekende service die dikwijls uitmond in een gratis herstelling of alternatief goedkoop aanbod.
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Citaat van: Nestor op woensdag 11 september 2019, 19:27:29
Besef goed dat M* deze combinatie voor H0 niet ondersteund. Bij problemen, storingen en/of schade aan de cs3, loks en gekoppelde artikelen kan je garantieproblemen verwachten.
Marklin adviseerd,er is gewoon ondersteuning en je hebt ook geen garantie problemen.
Dit is puur het afschermen van de aansprakelijkheid aan bvb de rest van de baan of het nou 3 of 5 ampere is is geen wereld van verschil tevens kunnen er bij kortsluiting vele hogere stromen lopen alleen deze zijn heel kortstondig en alleen te meten met speciale apparatuur.
En of een decoder een kortsluiting overleeft heeft puur met de kwaliteit van de decoder te maken niks met de stroom op de baan.
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Citaat van: bellejt op woensdag 11 september 2019, 20:12:10
Marklin is enkel nog een bedrijf dat terug wil massale winsten maken met minderwaardige produkten en de klant afschrikken om andere merken te combineren. Helaas het ten goede en beste bedrijf al jaren misbeheert.
Ze hebben zo hun eigen visie het is ten slotte een bedrijf geen liefdadigheidsinstelling en vergeet niet dat als er geen winst word gemaakt de handel uiteindelijk falliet gaat.
Ondertussen kun je wel stellen dat het ene merk niet slechter is dan het andere ze maken alleen andere keuzes.
Bvb marklin produceerd bijna alles in europa waar de andere merken vaak naar China uitwijken.
Nog een verschil voor het ene merk is het speelgoed wat tegen een stootje moet kunnen voor het andere is het een verzamel object.
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Bij 5 A kunnen kortsluitingen een probleem geven bij decoders. Zeker als de kortsluiting niet meteen leid tot kortsluiting en cs3 op rood gaat. En bij 5A is het leeftijd voorschrift hoger. Dat zijn de enige verschillen en ik ben blij dat mijn 3 esu loks weg zijn. Wat een ellende mee gehad. Nooit meer Esu voor mij. Zelfs mijn dealer stopte met esu loks toen.
Om maar niet te spreken over de eerste generatie esu mfx Chinese troep decoders. Hoeveel loks toen zijn teruggegaan zeker 3 tot 5. En zowel Roco, Marklin en Piko gebruiken momenteel geen esu decoders meer. Hoe zou dat toch komen!
Geef mij maar Marklin en Zimo decoders.
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
M produceert ook al jaren in de goedkope landen.Produceren in europa is gewoon niet meer haalbaar.Dromen mogen bestaan maar zijn meestal bedrog :)
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Er is vanuit de Tischbahners ooit eens contact geweest met Märklin daarover, het advies had daarbij vooral te maken met de kabeldikte. Wij trekken bij het Tischbahnen de ringleiding uit 2,5mm² vanwege de lange stukken die wij moeten overbruggen. Op een normale baan zou 1 of 2 ook moeten volstaan. Zo lang je voldoende dikke ringleiding gebruikt en om de paar meter aantakt, zou je prima 5A kunnen gebruiken. Ik heb de 3 en de 5 A, de 3 staat op mijn bureau en als ik aan de wandel ga, pak ik de 5. Alleen als ik vermogen te kort verwacht te komen, graaf ik de 3 uit en knal ik de 5 aan mijn booster.
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Als ik het goed heb kan de CS3 max 3 Ampere leveren en aan een gemiddelde baanspanning van 20Volt is dit als snel 60VA.
Ok, de berekening is wat kort door de bocht, maar met een 60VA voeding zit je al snel aan het plafond, want de CS3 gebruikt zelf ook een deel van die 60VA.
Bij een 100VA heb je dit probleem niet.
Overigens zal bij gebruik van de 100VA voeding de kortsluitstroom niet groter zijn dan bij een 60VA voeding, want dit wordt door de ingebouwde stroombegrenzer in de CS3 geregeld.
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Kan je bij een CS3 dan niet gewoon de maximale stroom instellen ?
Dat kan bij een ECoS wel.
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Hoi,

Citaat van: David666 op woensdag 11 september 2019, 21:32:54
Bij 5 A kunnen kortsluitingen een probleem geven bij decoders. Zeker als de kortsluiting niet meteen leid tot kortsluiting en cs3 op rood gaat. En bij 5A is het leeftijd voorschrift hoger.

Dat is vreemd. Lenz en Zimo hebben allebeide centrales die 5A of meer op de baan kunnen zetten gewoon voor H0. Zelf heb ik een Lenz LZV100 met een ingebouwde versterker van 5A aangesloten op mijn baantje. Die centrale is al een tig jaar oud nog voor het tijdperk "leeftijdsvoorschrift". Nooit problemen met (dcc) decoders van de diverse merken (Esu, Trix (Märklin), D&H, Lenz, Uhlenbrock, enzovoort).

Citaat van: David666 op woensdag 11 september 2019, 21:32:54
En zowel Roco, Marklin en Piko gebruiken momenteel geen esu decoders meer. Hoe zou dat toch komen!

Tja... Esu is van een puur "elektronica-bedrijf" opgeschoven naar een modeltreinenfabrikant. Ze maken nu loks, wagons en rijtuigen. Dus een directe concurrent voor de andere fabrikanten en niet meer een "leverancier". Met de firma Lenz is zo'n zelfde traject geweest. Daarom geen Esu standaard bij de "grotere" fabrikanten.

Groet Ronald.
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Citaat van: Kappa op woensdag 11 september 2019, 22:58:50
Als ik het goed heb kan de CS3 max 3 Ampere leveren en aan een gemiddelde baanspanning van 20Volt is dit als snel 60VA.
Ok, de berekening is wat kort door de bocht, maar met een 60VA voeding zit je al snel aan het plafond, want de CS3 gebruikt zelf ook een deel van die 60VA.
Bij een 100VA heb je dit probleem niet.
Overigens zal bij gebruik van de 100VA voeding de kortsluitstroom niet groter zijn dan bij een 60VA voeding, want dit wordt door de ingebouwde stroombegrenzer in de CS3 geregeld.
Volgens Märklin levert het apparaat gewoon 5A met schakelnetdeel 60101. De baanspanning is zo'n 19 volt, de secundaire spanning van de voeding is ook 19 volt, dus daar komt die spanningsregeling vandaan vermoed ik.

Citaat van: huub op woensdag 11 september 2019, 23:23:03
Kan je bij een CS3 dan niet gewoon de maximale stroom instellen ?
Dat kan bij een ECoS wel.
Ik heb het nog niet gevonden. En als ik mij niet vergis stel je het bij de ECOS op de voeding in?
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: CS3 met 60VA of 100VA voeding?
 @citaat Op de voeding stel je inderdaad de spanning is, maar de stroombegrenzer stel je op de ECOS in, tussen 250mA en 4000mA, althans op mijn zeer oude CS1R.
Geen idee of de CS3 een soortgelijke functie heeft.