Hallo beste treintjesliefhebbers,
Ik ben een tijd niet meer op het forum geweest, omdat ik besloten had, eens even te stoppen met schrijven en posten en nu eens eindelijk mijn spoorbaan te maken zoals gepland. En eindelijk is dat nu, min of meer, klaar.
Ik heb een 16 tal locs en ik rij nog met de 60652 Mobile Station. Dat wil zeggen ik kan slechts 10 treinen opslaan. Gisteren zette ik mijn pas aangekochte 16de loc op de sporen en mijn Mobile Station gaf het bliksempje te zien, wat normaal wijst op een kortsluiting. Na wat zoeken kon ik maar nergens een kortsluiting vinden en toen plots viel mijn spreekwoordelijke Euro: er was geen kortsluiting maar wel overbelasting van de Mobile Station. 16, zelfs stilstaande, locs was teveel voor de Mobile Station.
Tijd dus voor een zwaardere besturing. Ik had dit al lang in mijn hoofd en reeds wat centjes opzij gezet voor de Central Station 3. Samen met de CS moet je uiteraard ook een voeding kopen, omschreven in de Marklin cataloog als "Schakelnetdeel". Nu heb je een Schakelnetdeel van 60VA (de 60061) en een van 100VA (de 60101). Ik denk: laten we maar ineens voor de zwaarste versie gaan, die van 100VA want je weet maar nooit wat je in de toekomst nog allemaal van plan bent. Maar de cataloog geeft aan dat deze voeding enkel voor spoor 1 bedoeld is. Mijn vraag: Kan/mag ik deze voeding van 100VA toch gebruiken voor mijn HO treinbaan? Ik zie dat de cataloog vermeldt dat de kabeldoorsnede van CS naar rails minstens 0,5mm² moet zijn. Ik dacht deze kabel niet rechtstreeks op de rails aan te sluiten maar op de ringleiding die een doorsnede heeft van 1.5mm².
Is er hier een techneut aanwezig, die daar eens even zijn grijze hersencellen voor in beweging wil brengen en mij omtrent dit "prangende probleem" een, voor mij verstaanbare, uitleg kan verschaffen? U zal dan van mijn eeuwige dankbaarheid mogen genieten.
In blijde verwachting,
Vic