Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen modellen ander fabrikaat
| | |-+  ombouw Lima DD-IRM
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: ombouw Lima DD-IRM  (gelezen 8525 keer)

arge

  • Gast
ombouw Lima DD-IRM
« Gepost op: dinsdag 11 juli 2006, 12:14:32 »

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijd in bezit van een Ns Regiorunner.
Nu wil ik deze ombouwen naar Marklin Digitaal.

De wielstellen van de rijtuigen heb ik vervangen, het enige probleem is deze van het motorrijtuig. Deze wielen zitten vast aan de tandwielen, hoe kan ik deze het beste vervangen en is dit wel mogelijk?

Daarnaast wil ik graag weten hoe ik en met welke decoder ik de motor op het marklin motorola systeem kan gebruiken. Moet ik hiervoor misschien een nieuwe motor erin zetten??

groeten

arge
Gelogd

pepdeze

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 11 juli 2006, 12:51:25 »

Ik onlangs een Thalys omgebouwd, was welswaar een wisselstroom versie.
Hier heb ik gewoon de 60902 van marklin ingezet en dat loopt bovenverwaching mooi.
In de regiorunner zal een gelijksstroom motor zitten,hier moet de 60902 ook in kunnen. Je moet alleen een plekje vinden om de sleper te plaatsen.
Dat zou je onder één van de tussenbakken kunnen doen.

Jeroen
Gelogd

arge

  • Gast
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 11 juli 2006, 13:10:36 »

Ok

nou mijn regiorunner is een gelijkstroomversie en er zit een Lenz decoder al tussen om de wisselstroom zeg maar om te zetten naar gelijkstroom naar de motor toe.

ik denk niet dat ik dan met zo' n marklin decoder alleen kan werken?

Een sleper heb ik er dus al onder zitten, onder het voorste wielstel

Hij rijdt dus ook alleen conventioneel en niet digitaal, verder loopt hij regelmatig uit de rails, dus vandaar dat ik wilde weten hoe ik de wielen moet vervangen onder het motorgedeelte.
Gelogd

arge

  • Gast
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 13 juli 2006, 21:51:35 »

helemaal niemand die mij verder kan helpen?
Gelogd

AlbertJan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2006
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 14 juli 2006, 11:23:50 »

Hallo Arge.
Er zijn div. mensen op dit forum die hobbymatig en/of prof. locs ombouwen, maar op dit moment zijn er veel op vakantie, je moet dus even wat geduld hebben!
Zoek ook even in andere draadjes voor ombouwen dan zie je gelijk aan de antwoorden wie dat kan!
Succes,
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Gelogd
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 14 juli 2006, 13:50:01 »

Citaat van: arge
Ok

nou mijn regiorunner is een gelijkstroomversie en er zit een Lenz decoder al tussen om de wisselstroom zeg maar om te zetten naar gelijkstroom naar de motor toe.

ik denk niet dat ik dan met zo' n marklin decoder alleen kan werken?

Een sleper heb ik er dus al onder zitten, onder het voorste wielstel

Hij rijdt dus ook alleen conventioneel en niet digitaal, verder loopt hij regelmatig uit de rails, dus vandaar dat ik wilde weten hoe ik de wielen moet vervangen onder het motorgedeelte.


De voorgestelde 60902 decoder is geen enkel probleem, is alleen een beetje duur. Dit is een alternatief de Kuehn T125 kost 26,-- en kun je bestellen bij ModeltrenExpress Vlaardingen.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

arge

  • Gast
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 14 juli 2006, 15:28:54 »

Ok dan neem ik die Marklin decoder, tenzij de Kuehn ook werkt op het Marklin Motorola systeem?

Verder zit ik alleen nog met het probleem dat de wielen van het mottorrijtuig bij wissels en bogen uit de rails lopen, deze wielen kan ik niet zomaar vervangen want deze zitten aan de tandwielen voor de motor.

iemand een idee??

Alvast bedankt !
Gelogd

Blausee-Mitholz

  • Gast
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 14 juli 2006, 16:24:22 »

De Kuehn is een multiprototcol decoder, geen probleem dus.
Als je de wielmaat binnenkant flenzen op 14mm zet moet het geen probleem zijn op de wissels.

Johan.
Gelogd

arge

  • Gast
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 14 juli 2006, 18:29:32 »

Ik heb het nog nooit gedaan, maar hoe moet ik de wielmaat zetten?

Van de rijtuigen heb ik de lima wielen omgewisseld voor marklin wielen, maar die van het motorstel heb ik geen idee hoe dat het beste zou kunnen?

Wat bedoel je met flenzen?
Gelogd

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 14 juli 2006, 21:57:10 »

Citaat van: arge
Ok dan neem ik die Marklin decoder, tenzij de Kuehn ook werkt op het Marklin Motorola systeem?



Arge, waarom denk je dat deze decoder geadviseerd wordt door mij. Je vraagt om advies, en vervolgens trek je de adviezen in twijfel en gaat dan toch je eigen weg.

Flensen dat zijn de opstaande randjes aan de wielen. De binnenmaat moet voor Marklin rails op 14 mm worden gezet. Ze staan nu op 14,2 mm.
Doe je deze maat niet aanpassen, dan zal de trein ontsporen op de wissels. Als je het zelf niet kunt of weet hoe het moet breng hem dan naar een deskundige. Het ombouwen van 2 rail naar 3 rail is echt iets meer dan alleen een sleper en een decoder plaatsen.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

arge

  • Gast
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 15 juli 2006, 15:47:01 »

Ik wist toch niet dat de Kuehn ook werkt op het Marklin Motorola systeem?

Nu weet ik dat en ga ik misschien toch voor de Kuehn.
Maar dat kon ik in mijn antwoord dat ik de Marklin decoder zou nemen nog niet eens weten.

Wat ik frapant vind, is dat alleen de IRM uit de wissels loopt. De koploper van Lima en de dubbeldekker van Rivarossi lopen helemaal niet uit de rails.
Gelogd

Wim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • samen staan we sterker
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 15 juli 2006, 22:21:05 »

Wat bladlood in de IRM doet wonderen! :D
Gelogd
Met vriendelijke groeten van
Wim

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #12 Gepost op: zondag 16 juli 2006, 00:20:08 »

Citaat van: arge
Ik wist toch niet dat de Kuehn ook werkt op het Marklin Motorola systeem?



En gelukkig voor jouw zijn er mensen die de moeite nemen om dat even op te zoeken. 'GOOGLEN' doet meestal wonderen. En dan weten ze gelijk wat er allemaal te koop is in de wereld. Een kleine moeite, wat altijd een schat aan informatie oplevert.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

arge

  • Gast
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #13 Gepost op: zondag 16 juli 2006, 21:37:21 »

Ja dat doe ik ook en dan kom ik alleen uit bij de Uhlenbrock interface.
Gelogd

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #14 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 11:51:38 »

Citaat van: arge
Ja dat doe ik ook en dan kom ik alleen uit bij de Uhlenbrock interface.



Gewoon Kuehn intypen bij Google

www.kuehn-digital.de
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

arge

  • Gast
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #15 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 13:02:07 »

Bedankt!

Ik heb gezien dat er locdecoders zijn en funktiondecoders.

Wat mij opvalt zijn er dus geen decoders voor wissels en seinen als ik het goed begrijp ?
Gelogd

arge

  • Gast
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 19 juli 2006, 14:05:36 »

Ik ben van plan dat met die flensen naar 14mm te zetten door iemand anders te laten doen.

Wie zou dat kunnen van jullie ?
Want ikzelf heb geen idee hoe dat precies in zijn werk gaat, tenzij een van jullie mij dat wil uitleggen.

groetjes

Arge
Gelogd

maerklinist

  • Gast
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #17 Gepost op: maandag 24 juli 2006, 22:54:59 »

Hallo Arge,

het uit de wissels lopen van het motordraaistel van een IRM is normaal gesproken raar. Door zijn gewicht is deze behoorlijk zwaar en dus staan de wielflenzen te ver uit elkaar, waardoor de wisseltong die nooit 100% aansluit wordt open gereden door het motorrijtuig.

Het probleem van de flens is redelijk makelijk op te lossen met het juiste gereedschap.

Ik kan je daarbij helpen, maar ga a.s. donderdag op vakantie en ben dan 3e week augustus terug. Mail me je adres even dan kom ik bij je terug na mijn vakantie.

MvG.
Gelogd

arge

  • Gast
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 02 augustus 2006, 20:59:02 »

Wat ik vergeten ben te vragen. De standaard koppeling die eraan zit is ook bagger, heeft iemand daar een betere oplossing voor?
Gelogd

wissels

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 02 augustus 2006, 22:03:26 »

Hallo Arge,

met het volgende tooltje kan je uitstekend de wielen op maat zetten,

http://www.fohrmann.com/d/shop/art/4291.htm

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

arge

  • Gast
ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 03 augustus 2006, 09:02:30 »

Dat is interessant, maar dat betekent dat ik de wielen los moet halen van het motorrijtuig, kan dit omdat er de tandwielen aanzitten?

Volgens mij zitten die vast aan de wielas.
Gelogd

marklinfan

  • Gast
Re: ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 30 september 2006, 17:43:18 »

dat komt dat de wielen van gelijkstroom en wisselstroom niet gelijk zijn van elkaar neeem maar een gelijkstroom wiel en een wisselstroom wiel meet ze maar eens op
Gelogd

arge

  • Gast
Re: ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 12 oktober 2006, 15:59:47 »

Zou iemand me nog kunnen vertellen hoe ik een beter koppeling kanaanbrengen tussen de rijtuigen ipv de standaardkoppeling ? Deze is al eens kapot gegaan en heb ik liggen plakken met secondelijm. Niet echt professioneel dus ...
Gelogd

cup-druc-han

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2006
  • Ns tijdperk V
    • zonneweelde
Re: ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 12 oktober 2006, 21:13:07 »

bij de meeste winkel kan je wel een setje koppelingen kopen die je op hoogte en afstand kan stellen , gewoon even vragen zou ik zeggen bij je dealer.
Gelogd
Groeten Hendrik

arge

  • Gast
Re: ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #24 Gepost op: maandag 15 januari 2007, 13:44:22 »

ok bedankt voor alle info, maar ik zit toch nog met een vraag.

Ik heb van alle rijtuigen intussen de lima wielen door marklin wielen vervangen, deze zijn inmiddels niet geisoleerd en maken zo beter contact met de massa.

Echter het motorstel wordt ingewikkeld. Hier zit om de as een buisje met een tandwiel eraan. Aangezien de diameren van die lima wielen kleiner is dan die van de marklin wielen ligt het motorstel dus lager, dat ziet er bijgevolg dus niet uit.

Heeft iemand ervaring met het vervangen van alleen de wielen door marklinwielen, niet de as, aangezien daar het buisje met het tandwiel omheen zit ?

Dit zou veel problemen bij mij met het treinstel oplossen.

Bedankt hiervoor
Gelogd

RichAnt

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #25 Gepost op: maandag 15 januari 2007, 14:16:36 »

Hallo Arge,

Op de volgende site wordt uitgelegd hoe je de wielen van een Lima Locomotief uit de Benelux stam kan vervangen. Misschien heb je er wat aan voor jouw Lima DD-IRM?

Groeten,
Richard
Gelogd

arge

  • Gast
Re: ombouw Lima DD-IRM
« Reactie #26 Gepost op: maandag 15 januari 2007, 14:21:54 »

dat is idd interssant, alleen het volgende vraag ik me af. Hoe weet ik of er marklin wielen zijn die passen op de lima as, aangezien hier dat buisje met tandwiel omheen zit ?
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.732 seconden met 22 queries.