Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

37157 loopt uit wissels

Gestart door perk dinsdag 10 september 2019, 11:07:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2019

offline
37157 loopt uit wissels
Ik heb een 2dehands 37157 die wat problemen heeft met een paar wissels (c -rail) .

het is nogal vaag, afhangkelijk van de rijrichting en stand van de wissels loopt de tender uit de sporen.    De wissels zijn trouwens nieuw gekocht een paar maand geleden.
Dit zowel op een rechte wissel als een gebogen.... en niet bij elke wissel van dit type.

Nu, misschien is er ergens een kleine afwijking in die 2 wissels maar daar ken ik niet genoeg van.

Andere locs op de baan hebben geen problemen hiermee, mijn baan is ook nog nieuw dus ik heb alles nog niet in alle richtingen kunnen proberen met all locs.
een 37553 loopt zonder problemen over dezelfde wissels in dezelfde richting.

mijn indruk is dat de tender van de 37157 lichtjes ophoog wipt als ie over de wissel gaat (en soms ook hapert in stroomafname)   

kan het zijn dat de tender van de 37157 letterlijk te licht is voor de wissel?    de 37553 lijkt een zwaardere tender te hebben.
of dat de sleper niet meer in orde is?     Alhoewel de loc 2dehands is, lijkt ie in prima staat.

Patrick



Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Hoi,

test met wat gewicht in tender ? loopt deze er dan nog uit.

Afstand tussen de flenzen ( 14mm ) wielen van de tender?

gr Matje
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2007

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Sleepcontact controleren?

Willy
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2019

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
de flenzen zal ik deze avond eens meten.   Voordat ik met extra gewicht begon wou ik eens horen hier of iemand al zulks gedrag had gezien.

de sleper... wel, ik zie daar niets mis mee maar ik heb geen ervaring met die dingen.

Patrick
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2019

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Hou oud is je tweedehands lok? Zit er wel de juiste sleper onder. Mijn advies vervang eerst je sleper door een nieuwe als hij geel is en of veel inbrandplekken heeft. Of als de spanning sleper erg losjes is geworden of als hij scheef is. Dus als de sleper heel gemakkelijk kan worden ingedrukt. Zitten anti slipbandjes ook goed. Ga daarna pas meten. Lopen de assen tender soepel en zijn ze schoon, staat de tender mooi recht?  Ik koop alle vele jaren 2e hands met veel plezier, maar onderhoud is heel belangrijk. Het hebben op voorraad van slepers en koolborstels, juiste olie en vet en olie en vet gebruik je zeer spaarzaam en juiste gereedschap is essentieel. Assen in je tender willen bij oudere weinig gebruikte loks wel eens vastlopen.
Ik had dat laatst bij een Marklin 3711. Ik heb met 130 loks nog nooit de as afstand hoeven te meten.
Wat wel van belang nog kan zijn ligt je wissel mooi recht en niet in een helling.
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2019

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
smeer je de assen van de tender ook?   Het boekje zegt daar niets over.
die assen zitten niet vast, maar super los ook niet.

sleper ziet er voor de rest ok uit.   Geen inbrandplekken ofzo.

Ik had net eens een filmpje genomen waar je de onsporing op ziet, en daarna een closeup van de sleper die ik induw.
'k zet de lok hierna terug op de sporen en het probleem is weg !  (althans momenteel)

Het lijkt dus toch gerelateerd aan de sleper?  'k zal maar eens een reserve in huis halen.

Patrick
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2019

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Ik smeer deze en je moet kijken of ze mooi netjes ronddraaien. Anders krijg je platte wielen uiteindelijk.
Ik gebruik Faller 170489 olie vooral wegens de naald achtige doseertuit. Koolborstels vervang je als ze te kort worden maar meestal als ze te zacht worden door teveel olie gebruik. Je kan er dan mee schrijven.
Olie bij motor gebruik je pas als hij gaat krijsen

En zover ik weet bij de meeste stoomloks staat dat je alle assen lichtjes moet smeren. Voorbeeld br 59 Marklin 34059.
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2019

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
ik heb dezelfde olie staan en snel even de assen aangestipt.
Nog eens op de sleper geduwd en lap he probleem is er weer.

Een gewichtje op de tender ... probleem weg.

Met de loepe eens gekeken en het lijkt dat de sleper de tender iets naar boven duwt en de eerste as van de tender drukt niet genoeg op de rails.
Dat of de koppeling/draden zorgen voor dit effect. 

Patrick
Re: 37157 loopt uit wissels
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Hoi Patrick,

wat foto's zouden helpen.

Groet,
Laurent
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2019

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Sleper vervangen door nieuwe en probleem is opgelost waarschijnlijk. Maar alle assen draaien rond en tender komt na bocht ook weer mooi naar het midden.
Re: 37157 loopt uit wissels
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Er zit toch een redelijk groot gewicht in de tender van de 37157 en een sleper kan deze niet zomaar omhoog duwen.
Zit het kortkoppelmechanisme tussen lok en tender nog wel goed in elkaar?
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2019

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
dit is een filmpje met op het einde de tender en hoe ie omhoog veert.

https://youtu.be/SZbO_Hj6ynY
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Het lijkt dat de sleper te ver omhoog staat. moet ca 2 mm boven de wielflens zijn. punt 7.1 van bijgevoegde bijlage.

http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Marklin-Loc%20onderhoud.pdf

Cees
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2019

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Ik heb dezelfde sleper onder een br44 zitten en die steekt ook zoveel uit. Nieuwe sleper heeft number e206370. Is er niets qua gewicht uit de tender verwijderd. Is de tender compleet. Zit hij op de juiste manier in elkaar. Kijk eens naar onderdelenlijst en tekening onderdelen. Want volgens mij zit de draaistel bekleding van de tender draaistellen te dicht op de rails en gaat het daardoor fout.
Re: 37157 loopt uit wissels
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Die bekleding lijkt los te zitten ja. Lijkt vooralsnog op een plausibel verhaal. Wellicht de schroef onder de bekleding?
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2008

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Volgens mijn bescheiden mening tilt de loc de tender uit de rails.
Je ziet in het filmpje een zwarte "buis" die schuin naar beneden loopt van loc naar tender.
("Buis" met bedrading er in ?)
Dit zou m.i. horizontaal moeten zijn.

grv Huub
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2019

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Dat kan ook.
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2019

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
ik heb er de loepe nog eens bijgenomen.

Het zwarte buisje is inderdaad een bundel met draadjes, maar die zitten op de enige plaats die ervoor is.  De draadjes lijken ook tot op fabrieks lengte te zitten en er lijkt niets aan veranderd te zijn.  Ik kan niet meer speling geven daar.

de koppeling lijkt ook in orde

de tender lijkt ook goed in elkaar te zitten - aan de buitenkant...   Ik zie nergens rare openingen of iets anders dat doet vermoeden dat er aan geknutseld is.

leg ik 2 kleine koelkastmagneetjes vooraan in de tender, dan is het probleem weg.

Momenteel ga ik nog niets openschroeven, wel binnenkort eens een reserve sleper kopen en monteren. (gewoon voor te testen)   

mijn gok ik dat de draadjes in combinatie met het articulerend onderstel van de loc de tender iets te veel omhoog liften.    Een beetje meer gewicht zou beter zijn.   Het probleem is dan wellicht omzeild.

bedankt iedereen om eens mee te denken hierover!

Patrick
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2019

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Bij die tenders is dat waarschijnlijk geklikt.
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2007

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Ik heb deze locomotief en helemaal geen probleem.  Ik heb de kappen van de locomotief en tender wel eens verwijderd om decoderinstellingen te wijzigen (max. snelheid en vertraging, smeren).
Ik heb hem op de 4 mogelijke manieren over een identieke C-rail wissel laten rijden zonder enig probleem.  De locomotief en tender blijven heel strak op de rails.
De tender vertoont ook geen "verende" actie wanneer hij op rails "gedrukt wordt".  En ja, het sleepcontact is lang, en zit ongeveer 5 mm onder het loopvlak van het wiel.  De vering van het sleepcontact is stug noch echt soepel.

Ik zou het zoeken in de koppeling tussen locomotief en tender, en de bedrading die door een stukje krimpkous loopt...


Willy
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Patric,
Er is een relatie tussen indrukken va de sleper en de benodigde kracht. Het gewicht van de tender levert de benodigde kracht tot er een evenwicht situatie bij wielband komt op de railstaaf. Bij een wisseltong passage staan de puko's hoger, sleper wordt verder ingedrukt. hierbij kan het gewicht van de tender liften. gevolg wielstel loopt uit de rails. extra gewicht met een "magneetje"geeft meer weerstand voor het liften, zoals ook door jou vastgesteld.
Staat de sleepschoen hoger dan de 2 mm boven de wielflensrand geeft meer gewicht om in te drukken, dan zijn we weer bij het begin.
resume, de 2 mm is van belang voor een juiste afstelling. is verstelbaar door door de bladveertjes iets te verbuigen.
Cees   
Re: 37157 loopt uit wissels
Mocht je de sleper gaan vervangen zou je deze ook met marklin 144133 vervangen deze heeft een andere klik voet maar deze kun je wisselen met de voet van de bestaande sleper.
Voordeel van deze sleper marklin fluistersleper is dat deze bij mij stiller is en beter contact maakt.
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2008

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Citaat van: huub op woensdag 11 september 2019, 00:23:18
Volgens mijn bescheiden mening tilt de loc de tender uit de rails.
Je ziet in het filmpje een zwarte "buis" die schuin naar beneden loopt van loc naar tender.
("Buis" met bedrading er in ?)
Dit zou m.i. horizontaal moeten zijn.

grv Huub

Op basis van het filmpje heb ook ik de indruk dat hier het probleem zit.
Re: 37157 loopt uit wissels
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Het is gewoon een groene Br 50/52 en ik heb dan de zwarte duitse uitvoering, met dezelfde tender en het valt me op dat als je op de tender drukt, deze nog enigzins in veert, wat bij mijn lok niet het geval is.
Het lijkt dus alsof het voorste draaistel niet helemaal lekker zit.
Kijk eens of de sleperdraad er niet ergens tussen geplooid zit en het draaistel naar beneden duwt.
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2019

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
ik zal de draadjes nog eens met de loepe gaan bekijken.
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Patric,
Je kunt ook de sleper demonteren, loc met tender op de rails, kijken of de tender nog iets veert.
zo niet, geeft het indrukken van de sleper te veel druk om de tender te liften als resultaat.
Cees
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2019

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
goed idee...
Re: 37157 loopt uit wissels
Lid sinds: 2019

offline
Re: 37157 loopt uit wissels
Citaat van: David666 op dinsdag 10 september 2019, 21:41:35
Ik heb dezelfde sleper onder een br44 zitten en die steekt ook zoveel uit. Nieuwe sleper heeft number e206370. Is er niets qua gewicht uit de tender verwijderd. Is de tender compleet. Zit hij op de juiste manier in elkaar. Kijk eens naar onderdelenlijst en tekening onderdelen. Want volgens mij zit de draaistel bekleding van de tender draaistellen te dicht op de rails en gaat het daardoor fout.

tijdens groot onderhoud dit weekend merkte ik dus dat inderdaad de bekleding van het voorste draaistel van de tender niet goed zat.
Ik heb ook de draadjes ietsje meer speling gegeven (niet erg veel mogelijk).

Daarna heeft de loc rustig zijn rondjes gedaan zonder ontsporingen.   Dus ik denk dat het de bekleding was.

Patrick