Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin sneltrein loc nr 39243

Gestart door josje40 dinsdag 10 september 2019, 09:32:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin sneltrein loc nr 39243
Hoi
Onlangs nieuw gekocht de zeer mooie Marklin sneltrein stoomloc nr 39243.
Bij het uitpakken viel al meteen de sleper er onderuit.
Na enige arbeid weer onder gekregen, maar nu ontspoord de loc in de eerste beste bocht.
Volgens mij licht dat aan de voorste wielstel. Die zit mijn inziens ook vrij los.
Voordat ik met de dealer contact op neem, is mijn vraag of iemand misschien een simpele oplossing voor dit probleem heeft.
Gr.     Jos
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Gewoon terug naar de dealer product voldoet niet aan de eisen,wat ik al vreemd vind is dat de sleper er al onder uit lag geeft mij het gevoel dat er wat mee gebeurt is.
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Hoi Jos ik heb er ook een ...en hij vind "Wisselstraten" niet lekker
dan wil het voorstel wel eens moeilijk doen .
En de rookgen was na 2 maanden naar de knoppen ...
Maar blijft een prachtige loc...
Maar in jouw geval terug waar je hem gekocht hebt.
Want hij is te duur om zelf er aan te klooien...
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Klopt, het voorstel  vind de wissels niet lekker.
Ik ben ook van plan om hem terug te sturen, maar ik dacht het is misschien makkelijk op te lossen.
Gr.     Jos
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Zojuist contact met de dealer gehad.
Het probleem van het ontsporen zit hem in de boogradius.
De loc is geschikt voor radius 2 bochten (437,5 mm) en mijn baan bestaat vnl uit radius 1 bochten ( m rail 5100 serie).
Ik had het kunnen weten want dit staat op de site van marklin.
De fantastische dealer bied mij nu het geld terug aan of een vergelijkbare andere loc.
Maar ik hou liever de loc. Misschien is hij door kleine aanpassingen geschikt voor alle bochten.
Gr.    Jos
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Heel jammer dat zo'n mooie loc niet goed kan rijden op jouw baan. Misschien is dit wel een teken van een hogere macht dat het tijd is om hem te veranderen en geen bochten R1 meer te gebruiken. Ook al is dat een enorme stap als je M-rail met veel R1 bochten hebt.
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Sorry.
Ik geloof niet in hogere machten.
Gr.    Jos
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Als ik naar de producteigenschappen kijk, staat er het volgende:
Citaat van: Marklin.nlKleinst berijdbare boogradius 437,5 mm.
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Ha Jos, ik heb hem sinds afgelopen weekend ook in huis, en gaat moeiteloos door R1 bochten (C-rails)
Ook bocht, engelse--en gewone wissels geen punt, ondanks de door Märklin voorgeschreven minimale R2
Groet, Leo
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Citaat van: wimpietrein op dinsdag 10 september 2019, 09:54:20
Hoi Jos ik heb er ook een ...en hij vind "Wisselstraten" niet lekker
dan wil het voorstel wel eens moeilijk doen .
En de rookgen was na 2 maanden naar de knoppen ...
Maar blijft een prachtige loc...
Maar in jouw geval terug waar je hem gekocht hebt.
Want hij is te duur om zelf er aan te klooien...

2 maanden?
Wellicht is jouw lok een andere?
De 39243 ligt pas sinds vorige week in de winkels dacht ik

Groeten, Leo
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Ja, dat is de loc. Afgelopen weekend ontvangen.
Maar waarom gaat hij bij jouw wel door de bochten en bij mij niet.
Bij mij ligt hij al in de eerste bocht, eentje uit de 5100 serie, er al uit.
Het zijn wel m rails. Zou het daar aan liggen
Ik heb er nog geen rondje mee kunnen rijden, terwijl hij spik splinter nieuw is.
Erg frustrerend.
Jos
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Jos, is jouw Mrail bocht de 5100?
Er is ook een 5120 met een radius 286 mm, nog kleiner dan R1
Misschien heb ik gewoon geluk dat hij niet ontspoort.
De axiale beweegruimte van de assen zal ook in een bepaald tolerantieveld moeten vallen bij productie...misschien zit deze bij mijn exemplaar tegen de gunstige grens aan.
Maar goed daar heb jij niets aan, en de dealer zal zich altijd beroepen op de R2 die Märklin voorschrijft.
Ter voorbereiding op de komst van deze lok heb ik mijn baanplan iets aangepast zodat ik R2 kan rijden.
Achteraf in mijn geval niet nodig, maar het oogt wel beter uiteraard.

L.
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Zorg er ook voor de de raileinden precies in elkaars verlengde liggen.
Door het veelvuldig de- en monteren willen de lassen weleens gaan "lubberen".
De lassen met een tangetje fatsoeneren, zodat de rails weer goed aansluiten.
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
What nobody zegt klopt. Ik heb geen problemen met bochten op mijn 25 jaar oude m baan omdat ik alle bochten uitgebreid heb getest en ik vele heb geweigerd dan wel vervangen.
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Tja
Ik heb meer dan 30 locomotieven, waarvan ook enkele met zo'n wiel voorstel uitgevoerd.
Ze rijden allemaal overal goed. Nu heb ik een prachtige splinternieuwe loc van best wel veel geld, en hij komt de eerste beste bocht nog eens niet door. En eerlijk gezegd, bij de bouw van deze baan heb ik niet gelet op bepaalde bochten radius. Trouwens deze baan heb ik al bijna 15 jaar.
Gr.     Jos
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
 @citaat Heb ik ook eens meegemaakt met een BR 38.
De draaistelgeleiding (dat uitgefreesde cirkelsegment) vertoonde braampjes waardoor het geleiden door een bocht, haperde.
Eén en ander werkend gemaakt met een freesje en fijn schuurpapier. Beetje siliconenvet erop en geen last meer van ontsporingen.
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Lok heeft duidelijk een tik tijdens vervoer gehad. Misschien via handelaar om een vervangend exemplaar vragen en dan weer verder kijken.
En nobody hoeveel mensen koperen veertje verkeerd monteren bij zo'n loopstel wil je ook niet weten.
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Wat de dealer betreft, die wil alle medewerking verlenen. Ik kan zelfs het geld terug krijgen, maar ik wil hem graag houden.
De hele middag mee bezig geweest. Een aantal bochten vervangen door ruimere. Het probleem verplaats zich naar de volgende bocht.
Het is voor mij veel te ingrijpend om alles te gaan veranderen. Ik beschik ook over veel wissels uit de 5100 serie. Dan zou het daarop ook fout gaan.
Ik denk dat ik maar op het aanbod van de dealer in ga, wat ik ten zeerste betreur. Maar om een loc van ? 650,-- nutteloos in de vitrine te laten staan, heb ik geen zin in.
Gr.     Jos
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Zonde Jos, het is een schitterende machine.
Kan me je teleurstelling wel voorstellen.
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Ja, het is zeker zonde.
Jos
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Gewoon een mooie stoomlok kopen die wel op mrails en r1 bochten wel perfect loopt. Ik denk dan aan br 01, 03, diverse br 18 stomers enz, enz. Een br 39 is ook mooie allround stomer.
En een r2 waarschuwing hebben ze niets voor niets afgegeven. Voor zoveel geld zal ik niet een lok kopen mijn pijngrens is 450 euro.
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Hallo Jos,

Jij ben niet de einige. Ik heb 39241, de 241 A65, en die kan niet op mijn baan rijden. De bochten zijn te krap.
Ik neem de lok mee naar de treinclub, en daar kan ik prima laten rijden. Thuis heb ik de lok in een vitrine.  Toen ik mijn baan ging bouwen, heb ik nooit gedacht om een zo groot stoomlocomotief te kopen. Maar ja, mijn opa was machinist op deze machine in 1930-1940, bij de Chemins de fer de l?État.  Ik reed met de transatlantique trein, tussen Paris en Cherbourg.
Het is een prachtig loc.
later als ik ga een andere baan gaat bouwen, weet ik veel meer wat ik niet moet doen, en wel doen. Vooral zeer grote bochten. Vroeger was veel materiel op schaal 1/100, maar nu moet alles precies kloppen, dus langere wagens, etc. Bij oudere banen kan een probleem zijn.
Philippe 
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
 @citaat dat is ook een van de reden waarom er vaak word geadviseerd niet kleiner te gaan dan R2 437,5
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
bij mij ontspoorde alleen die met voorloopasssen , nadat ik hem er heel langzaam handmatig overheen duwde , zag ik dat de 2 voorste  wieltjes aan een kant  omhoog  kwamen  . de oorzaak  was dat de rail in de verbinding bocht -rechte rail niet gelijk lag, met gevolg  dat wanneer  de wieltjes  weer naar beneden kwamen  zij naast de rails zakte . dus alles  goed waterpas  monteren ,en wanneer  je een  verkanting maakt ,zorg  dan  dat alles precies even hoog is zowel de hoge als de lage kant van de bocht  als de aansluitende  rechte  rail. Groeten  Klaas.
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Klopt Leo maar het onderstel is hetzelfde..dus de zelfde eigenschappen.
Groet Wim ...
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Württembergse K
gast

Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Ik zal maar eens een mooie foto van dit wonder plaatsen.
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Hij is wel ontzettend mooi! :O
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Vind ik ook, maar hij is teruggegaan en heb er nu andere voor gekocht.
Dankzij de zeer bereidwillige medewerking van de dealer.
Gr.     Jos
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Staat hier inmiddels ook te pronken in de vitrinekast. :)
In afwachting van de nog te bouwen nieuwe baan!
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Württembergse K
gast

Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
De mijne is wel iets aangepast.
Ik heb de stoomfluit goud geverfd en dat kraantje bij de tender rood.
Re: Marklin sneltrein loc nr 39243
Tja
En ik vond hem dus te duur om hem in de vitrinekast te zetten.
Al hoewel het een hele mooie loc is.
Gr.     Jos