Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

platinen etsen

Gestart door Jasperkc maandag 09 september 2019, 15:17:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
platinen etsen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
platinen etsen
Hallo Iedereen,

Voor meerdere projecten heb ik ontworpen platinen nodig. Ik heb al even met Märklin gesproken, maar daar wordt het lastig om de platinen te bestellen. Of ze zijn niet leverbaar of ze zijn er niet waarvoor ik ze wil gebruiken. Bijvoorbeeld wil ik in de Zilverlingen ongeveer 20 cm lange platinen monteren waarin de kabels voor de binnenverlichting zitten. Ik heb er ook over zitten denken om contact op te nemen met Loonely Tunes, maar hij heeft het altijd te druk en ik durf hem dus niet meer te vragen. Wie kan en mag ik vragen om voor mij, maar ook voor anderen, deze platinen te etsen?

Met vriendelijke groet,
Jasper
Re: platinen etsen
Lid sinds: 2014

offline
Re: platinen etsen
Als je platinen al ontworpen hebt kun je ze ook zelf in China laten maken.
Re: platinen etsen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: platinen etsen
Als je aangeeft wat je precies wilt hebben, met een maatvoeringstekening, zijn er best mogelijkheden.

Maar wat voor prijsidee heb je per platine?
Re: platinen etsen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: platinen etsen
Citaat van: Jasperkc op maandag 09 september 2019, 15:17:21
maar hij heeft het altijd te druk en ik durf hem dus niet meer te vragen.

Nou dat klopt niet helemaal Jasper, ik ben gewoon bezig om wat overjarige projecten af te handelen voor ik nieuwe start.
Gezien het hobby is zit ik er niet dagelijks aan en het ontwikkelen kost nu eenmaal tijd!
Re: platinen etsen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

online
Re: platinen etsen
Welke silberlinge?
De nieuwe, of de oude, of de blikken uitvoering?
En je kan ook een zg experimenteerprint maken.
Bestaat uit ca 6 printbanen over 2 zijden over de volle lengterichting.
Vervangt de (doorgaande) bedrading en kan je op elke gewenste plek doorkrassen of slijpen en van led, weerstand of bedrading voorzien.
Mvg. Marcel
Re: platinen etsen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: platinen etsen
Hallo Marcel,

Ik heb de nieuwe zilverlingen. De nummers 43832, 43812, 43802 en dan nog de Citybahn set en alle andere 28,2cm uitvoeringen.

Groet, Jasper
Re: platinen etsen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: platinen etsen
Hallo Allemaal,
In mijn diverse Zilverlingen van Märklin (de 28,2cm variant) wil ik de ESU lichtstrips plaatsen. Deze lichtstrips hebben een decoder aan boord en beschikken over een uitgang voor front en sluitverlichting. Daar in de zilverlingen standaard zo'n flip/flop schakeling zit (de naam heb ik zelf verzonnen, maar is een soort schakelaar waarbij als de wagon vooruit rijdt dat dan de frontverlichting brandt en als de wagon achteruit rijdt dat dan de sluitverlichting brandt.) hoef ik eigenlijk niet de uitgangen te gebruiken op de lichtstrip. Ik heb in het verleden met een vriend van mij gekeken of het mogelijk is om de bestaande print om te bouwen maar dat is niet eenvoudig zo niet onmogelijk. De print heeft leds aan boord die dus branden bij vooruit of achteruit rijden. Mijn vriend zou dit gaan veranderen, echter hij heeft het project nooit kunnen afmaken daar hij vroegtijdig is overleden. 2 Stuurstandrijtuigen waren nog bij hem en die ben ik kwijtgeraakt. Inmiddels heb ik vervangende exemplaren ervoor in de plaats gekocht en nu doet zich de vraag weer op om alsnog de printplaten zo aan te passen dat de front/sluitverlichting door een decoder geschakeld kunnen worden. Zijn er mede 3-railers die dit al een keer hebben gedaan en weten wat ik op de huidige printplaat moet veranderen om het zo te schakelen dat het veranderen van de verlichting gebeurd door een decoder.

Met vriendelijke groet,
Jasper
Re: platinen etsen
Lid sinds: 2015

offline
Re: platinen etsen
De ESU lichtstrip met decoder gebruiken.
Re: platinen etsen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: platinen etsen
Printbanen van de Leds volgen en doorsnijden. Draadje eraan verbinden naar de decoderuitgang.

Vergeet niet de weerstanden ook mee te nemen en eventueel te verplaatsen.
Re: platinen etsen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

online
Re: platinen etsen
Ben je van plan om álle rijtuigen te voorzien van ledstrip en decoder?
Voordeel is dat je geen stroomvoerende koppelingen nodig hebt, maar nadeel is het geluid van de extra slepers.
Anders kan je ook een functie decoder in stuurstand plaatsen en gekoppelde rijtuigen met extra functie verlichten.
En natuurlijk de front en sluitseinen naar wens schakelen.

Mvg Marcel
Re: platinen etsen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: platinen etsen
Citaat van: Jasperkc op donderdag 18 januari 2024, 21:55:31wil ik de ESU lichtstrips plaatsen. Deze lichtstrips hebben een decoder aan boord

en

Citaat van: flyerman op vrijdag 19 januari 2024, 14:28:42De ESU lichtstrip met decoder gebruiken.

Gaat lekker zo hè.
Re: platinen etsen
Lid sinds: 2015

offline
Re: platinen etsen
@citaat gaat prima. Waarom zou je een lichtstrip met decoder door zo een *flip flop" schakelaar bedienen terwijl er een decoder op zit die dat kan.

Re: platinen etsen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: platinen etsen
Als je een sleper in één rijtuig zet kan je de andere via stroomvoerende koppeleningen van baanspanning voorzien.
Dan heb je maar één sleper.
Of je voedt de rijtuigen vanuit de loc met een relais die je via een AUX van de locdecoder schakelt.

En die mechanische omschakeling in het stuurstandrijtuig kan je er evenuteel uithalen.
De twee draadjes die naar de asschakelaar in het draaistel gaat, sluit je dan aan uit de AUX uitgangen van de ledstripdecoder.
Lijkt met toch heel doenbaar.