Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Mrklin Besturing
| | |-+  Foutmelding CS3+
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Foutmelding CS3+  (gelezen 290 keer)

Neo

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Foutmelding CS3+
« Gepost op: maandag 09 september 2019, 15:04:42 »

Dag allemaal,

Ik heb mijn proef en probeerbaantje bijna klaar en nu wilde ik als laatste test alle wissels nog eens proberen.
Ik wilde een voor een gaan aansluiten en zoals gebruikelijk startte ik bij wissel1. Ik gebruik op dit baantje oude K83 decoders.
Na het aansluiten van de wissel krijg ik op mijn CS3+ een foutmelding (Zie foto). Wat betekent deze foutmelding en hoe los ik
dat op ? Gaarne hulp.

Bij voorbaat bedankt voor een reactie !

Groet,
Gijs
Gelogd
Mothers of cowards don't cry...

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Foutmelding CS3+
« Reactie #1 Gepost op: maandag 09 september 2019, 15:08:09 »

Ik denk dat je op zoek moet naar kortsluiting.
Gelogd
K-rails, Mobile Station II, Tijdperk IIIb, Duitsland 1960-1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Testbaan "Die Sauerlandbahn"

Nestor

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Foutmelding CS3+
« Reactie #2 Gepost op: maandag 09 september 2019, 16:01:48 »

+ en - niet toevallig omgedraaid ?, probeer eens een andere k83 en een andere wissel, heb je het probleem dan ook ?
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Foutmelding CS3+
« Reactie #3 Gepost op: maandag 09 september 2019, 19:18:21 »

Zo'n melding heb ik al vaak genoeg gezien, het is wat basjuh zegt. Het kan natuurlijk zijn dat die k83 of die wissel bij de kortsluiting betrokken is, maar het kan net zo goed iets heel anders zijn. Meestal gebeurt het bij mij direct na het veranderen van mijn baan. Op n keer na was het altijd iets met de ringleiding. Soms een verkeerd aangesloten draadje, vaker een los draadje dat verkeerd contact maakte. De enige uitzondering die ik me zo herinner, was toen de twee voedingsdraadjes naar een wisseldecoder (m 83) elkaar toevallig raakten.

De laatste melding was een paar weken geleden. Meteen nadat de centrale was opgestart, was het raak. M'n huidige baan lag er nog niet zo lang, maar ik had er al op gereden, dus was ik verrast. Uiteindelijk bleek er een massadraadje van de ringleiding los geraakt, onder de rails, en dat draadje raakte de middenleider. Misschien lag dat draadje al een tijdje los, maar was er pas door het rijden iets verschoven waardoor er kortsluiting ontstond.

Succes met het zoeken.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Neo

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Foutmelding CS3+
« Reactie #4 Gepost op: maandag 09 september 2019, 23:32:58 »

Dank allemaal voor jullie reacties. Het beroerde is dat ik de meeste rails al heb vastgeschroefd en deze moeten
dus allemaal los. Nou hebben de wissels het allemaal gedaan, dus denk ik dat het niet aan de decoders ligt.
Dat was ook de reden dat ik de rails  heb vastgeschroefd.
Draadjes heb ik niet verwisseld, daar heb ik al naar gekeken. Ik heb wel alle secties van de rails voor massadetectie van een
draad voorzien maar nog niks net de S-88 verbonden. De rails zijn allemaal doorgeslepen en de rechter railstaaf, rijdend met de klok
mee, van isolatie voorzien.

 Ik heb een multimeter, is het een optie om het een en ander door te meten?
Waar zou ik dan moeten beginnen met meten ? En wat is de juiste volgorde van meten ?
Ik heb nog twee foto's van mijn baantje toegevoegd. Alle stukken tussen de groene punten (foto 1) zijn met een meldingsdraad
voorzien om later op de S-88 te worden aangesloten. Foto 2 is een afbeelding van het baantje op het scherm  van de CS3+

Bedankt alvast maar weer voor een reactie,

Groet,
Gijs
« Laatst bewerkt op: maandag 09 september 2019, 23:36:52 door Neo »
Gelogd
Mothers of cowards don't cry...

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Foutmelding CS3+
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 10 september 2019, 01:41:45 »

Het vinden van kortsluiting in de baan kan een hele toer zijn, daar ben ik al wel wat uurtjes mee bezig geweest. Je hoeft echter niet meteen lles los te halen. Als ik kortsluiting zoek, haal ik een klein deel van m'n baan los van de rest. Niet alleen de rails, ook de ringleiding voor rijstroom voor dit deel moet los van de rest. Massa-aansluitingen laat ik zitten, wisseldecoders ook.

Daarna controleer ik of er kortsluiting in het kleine deel zit. Zo ja, dan herhaal ik dit met een nog kleiner deel. Zo nee, dan sluit ik nog een stukje van de baan aan, controleer weer op kortsluiting, en zo verder totdat ik een stukje met kortsluiting heb gevonden. Nadat ik de kortsluiting heb opgelost, ga ik stukje voor stukje verder met de controle - er zou immers nog een andere kortsluiting kunnen zijn - totdat de hele baan weer is aangesloten en er geen kortsluiting meer is. In jouw geval kun je, nadat je een kortsluiting hebt verholpen, ook in n keer de rest aan kunnen sluiten: als het dan werkt, hoef je minder los te halen.

Toen m'n baan nog een baantje was, deed ik de controle op kortsluiting gewoon met m'n centrale (toen nog een MS 2), die sloot ik om te beginnen aan op alleen het kleine deel. Nu m'n baan groot geworden is, vind ik dat veel te onhandig. Daarom maak ik tegenwoordig vr het zoeken de centrale helemaal los en sluit in plaats daarvan een electronische schakeling aan. Een vereenvoudigde versie staat hieronder, misschien heb je er iets aan.

Alles wat je nodig hebt is een batterij of een oude gelijkstroomvoeding, een weerstand en een led. Bij kortsluiting op de baan is de stroomkring gesloten en zal de led branden. Bij kortsluiting hoef je niet op knoppen te drukken of zo, zoaals bij de CS3: zodra de kortsluiting is opgeheven, gaat de led weer uit. Een nadeel van deze eenvoudige variant is dat je niet weet of de schakeling berhaupt iets doet. Ter controle kun je daarom af en toe even expres kortsluiting maken op de baan. Als de led dan gaat branden, is de schakeling goed aangesloten.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Aliebengalie

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Als Rotterdammer benk best heel aardig hoor.
Re: Foutmelding CS3+
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 10 september 2019, 07:08:59 »

Deel voor deel loskoppelen is hier het motto , ook je CS loshalen  zodat er geen verbinding is tussen bij DC de 2 railstaven , en bij AC tussen de railstaven en de midden geleider.
Het mooiste is als je een meter hebt met een geluidsignaal die afgaat als je de 2 draden contact laat maken.

Probeer op enkele plaatsen een scheiding in sectie's te maken onder je tafel (en schrijf op als je het niet kunt onthouden waar je dit gedaan hebt )  :D.

Controleer daarna de afgesloten sectie's (je kunt dan vinden in welke sectie het probleem zich bevind).
Zo kun je in de sectie waar de sluiting zich bevind , steeds kleiner maken (maar wel zoveel mogelijk opschrijven wat en waar je iets hebt gedaan , is misschien wel makkelijk voor ev een volgende keer als je weer zo'n soort probleem hebt ).

Wens je veel suc6.

Het hoort er allemaal bij , en echt het overkomt vrijwel iedereen wel een keer.
Vandaar dat het heel belangrijk is , dat je zoveel mogelijk gegevens hebt opgeslagen kwa bedrading en aansluitingen op de wel bekende manieren.

Nogmaals veel suc6

Mvg: Alex
Gelogd
C-rail+iTrain-IB+Loconet-3xAJ-Boosters+K84+K83 decoders van AlbertJan.
Eigen Topic met info en slap geouweneel http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29198.msg509829#msg509829

Groet Alex

Neo

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Foutmelding CS3+
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 10 september 2019, 11:10:07 »

Alex en Rob,  heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga met de raadgevingen aan de slag en kijk of ik 
het daarmee kan oplossen. Ik meld mij weer als dit (mis)lukt.

Nogmaals vriendelijk dank !

Groet,
Gijs           
Gelogd
Mothers of cowards don't cry...

Neo

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Foutmelding CS3+
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 10 september 2019, 12:16:16 »

Dag Rob en Alex (en anderen),

Ik ben een Ohmse meeting aan het doen, mag ik dan tussen de puco en een van de railstaven
een verbinding hebben ? M.a.w. mijn meter geeft aan dat er een verbinding is, dat lijkt me goed, klopt dat ?

Groet,
Gijs
Gelogd
Mothers of cowards don't cry...

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Foutmelding CS3+
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 10 september 2019, 12:17:55 »

Nee, dat mag absoluut niet. Als alles is losgekoppeld mag je geen weerstand hebben, maar moet je oneindig meten.. Ook alle treinen van de baan af? Weerstand betekent sluiting.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Neo

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Foutmelding CS3+
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 10 september 2019, 12:49:11 »

Aha Laurent, dank je wel, de meter mag dus NIET uitslaan. Nu denk dat ik de kortsluiting wel kan vinden...als
ik alles een voor een loshaal. Bedankt voor je reactie.

Groet,
Gijs
Gelogd
Mothers of cowards don't cry...

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Foutmelding CS3+
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 10 september 2019, 12:51:55 »

In groepen losmaken en dan meten.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Foutmelding CS3+
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 10 september 2019, 12:56:32 »

Hoe laag is de weerstand die je hebt gemeten? Bij kortsluiting zal de weerstand praktisch 0 Ω zijn (als leidraad: veel kleiner dan 1 Ω), als alles in orde is, hl groot (als leidraad: groter dan 1 MΩ).

Er kan overigens wl een weerstand gemeten worden die niet heel groot is als er nog wisseldecoders aangesloten zijn op de baan, zie bijvoorbeeld topic 75592. Met een inbouw wisseldecoder had ik eens ruim 300 Ω. Ook als er locs of rijtuigen met slepers (en met verlichting of decoders) op de baan staan, kan dat. In beide gevallen is er geen kortsluiting en zal de weerstand nog een stuk groter zijn dan 0. Hoe groot, dat hangt af van een heleboel factoren, waaronder het type en aantal wisseldecoders en ook welke verlichting.  Bij twijfel kun je alle wisseldecoders losmaken en alles van de baan halen. Als de weerstand dan niet hl groot is, heb je kortsluiting.
« Laatst bewerkt op: maandag 16 september 2019, 18:53:38 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Foutmelding CS3+
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 10 september 2019, 13:00:01 »

Na het aansluiten van de eerste wissel gaat het fout, nu dan weet je toch waar het probleem zit, namelijk in de aansluiting of in de eerste wisselaandrijving. Lijkt mij toch niet zo heel erg moeilijk. Het zal echt niet aan de tuinverlichting van de buren liggen, of aan de windows versie op jouw PC.

Groetjes.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Foutmelding CS3+
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 10 september 2019, 13:40:43 »

 @citaat Je kan het maar beter uitsluiten...
Gelogd
K-rails, Mobile Station II, Tijdperk IIIb, Duitsland 1960-1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Testbaan "Die Sauerlandbahn"
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.501 seconden met 22 queries.