Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?

Gestart door rscosworth maandag 09 september 2019, 10:44:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Vraagje voor de mensen hier die met spoor 1 rijden.

Er is iets waar ik me mateloos aan stoor.. en dit weerhoud me er van om iets met spoor 1 te gaan doen, namelijk;
Waarom bouwen ze bij stoomloks de speaker in de tender?
Je zou denken dat er bij spoor 1 genoeg ruimte in de ketel is.

De speaker in de tender zou ik dan los solderen en een kleinere speaker in de lok monteren. (Geluid hoeft van mij niet heel hard te staan)

k Heb nog niet echt een specifieke lok op het ook, maar het zou een stomer van redelijk formaat moeten worden.

Is er iets waar ik tegenaan zou kunnen lopen waar ik vooraf rekening mee moet houden? Tis namelijk geen kleine investering.

Gr Richard
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Ik zou juist denken dat de tender een mooie klankkast is en dat het het geluid ten goede komt.
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Ik vermoed dat dat voor de fabrikant het meest praktisch is, daar de decoder óók in de tender zit.
In de ketel zit dan de motor en de pulserende rookgenerator.
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
De tender werkt denk ik inderdaad als klankkast. Of dit het geluid ten goede komt weet ik niet. Vaak klinkt het erg hol, maar dat kan ook komen doordat het geluid vaak erg hard staat.

Dat het in de tender praktischer is, dat is zeker waar   :D

ESU heeft kant en klare speakers incl klankkast. Zoiets zou ik dan ergens in de lok willen monteren. Bij voorkeur in de ketel.
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
 @citaat Ik maak ook veelvuldig gebruik van de ESU "sugarcube" speakertjes. Bevallen me uitstekend.
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Zijn die geschikt voor het aansluiten op een xl decoder?
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
 @citaat Uit ESU gebruiksaanwijzing voor de XL "Sound

Der LokSound 5 XL Decoder kann bis zu 10 Kanäle gleichzeitig wiedergeben. Jeder Kanal kann hierbei mit bis zu 16 Bit / 31250 kHz aufgelöst werden und bietet endlich HiFi-Qualität auf Ihrer Anlage. Es ist praktisch kein Unterschied zum Original mehr hörbar. Eine Doppel Class-D Audioendstufe mit bis zu zwei mal 6W Ausgangsleistung steuert die Lautsprecher an, die zwischen 4 Ohm und 32 Ohm Impedanz haben dürfen. Die Laustärke kann mit zwei optionalen Potentiometern getrennt geregelt werden. Der riesige 128 Mbit Soundspeicher sorgt für genügend Kapazität.

Alle Einzelgeräusche können individuell in der Lautstärke angepasst werden. Die superflexible Soundengine ohne starren Ablaufplan erlaubt die vorbildgenaue Simulation aller denkbaren Schienenfahrzeuge. Drei separat einstellbare Bremsfunktionen und zwei alternative Lastszenarien geben Ihnen die maximale Kontrolle über Ihre Fahrzeuge. "

De speakertjes hebben een impedantie van 8 ohm, dus dat moet lukken.
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Basis voor geluidstechniek is dat, zeker bij lage tonen, hoe groter de speaker hoe beter het geluid. Dit was zo in het verleden. Tegenwoordig weet men de lage tonen al aardig te raken met kleine speakers, maar toch blijft hoe groter hoe beter. Ik denk dat er daarvoor ook in de tender is gekozen.

En inderdaad. de klankkast bepaald ook de kwaliteit.
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
@nobody, thnx!

@olav; persoonlijk neem ik genoegen met iets kleinere (maar niet kwalitatief mindere) speaker.
Het geluid hoeft niet hard te staan, zolang het maar niet uit de tender komt. Bij zo'n grote lok hoor je dat namelijk erg goed als je er dicht bij staat.


Zijn er mensen op het forum die weten of een lok gemakkelijk open te maken is? Of moet je eerst talloze leidingen verwijderden? Of kun je er makkelijk vanaf de onderkant makkelijk bij?

('k Begrijp dat de vraag erg algemeen is en per lok verschillend)
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
 @citaat Kijk eens op de site van het merk loc dat je denkt aan te schaffen en bekijk daar de gebruiksaanwijzing/exploded view.
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
k Begrijp dat je graag iedereen wil helpen door ze door te verwijzen naar handleidingen e.d., maar ik zoek eigenlijk iemand die ervaring heeft met spoor 1 locomotieven.
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Ik heb ervaring met Spoor 1, ESU XL en speakers, komt dat even goed uit!

Vooraleer ik iets kan aanraden moet ik eerst weten over welk model het gaat. Ik zou ook niet aanraden de speaker in de ketel te plaatsen, maar als het echt moet kan je als optie kiezen voor de Bass Speakers van Master Railhobbies.
Visaton heeft ook een rechthoekige, smalle variant.
Bedenk wel dat je door de beperkte grootte van speaker je zowiezo minder bass en minder vermogen gaat hebben. Je zult er voor moeten zorgen dat het geluid echt weg kan, dus onvermijdelijk zal je moeten gaan boren onderaan.

Als je nog vragen hebt, shoot!
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Bedankt voor je reactie!

Zoals gezegd heb ik nog niet een specifiek model op het oog, maar een br 44 vind ik bijzonder mooi:

https://www.marklin.nl/producten/details/article/55440

Dit is een wat ouder model (2005) en daardoor nog enigszins betaalbaar. De FX decoder hiervan is sowieso oud. Als je dan toch moet gaan verbouwen, dan liever in 1 keer goed.

Dat er aan de onderzijde geboord moet worden voor een speaker, is inderdaad onvermijdelijk. Maar dan de vraag, is zoiets te doen? Kun je een kap 'gewoon' los schroeven zoals bij een H0 model?

Uit de exploded view kun je het niet echt op maken.
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Dat kan je pas echt goed bekijken met de loc op je werkbank. Maar ik vermoed dat t niet mee zal vallen; aan de andere kant: in een H0 loc past het ook. Of zal je voor spoor 1 ook een serieus grotere speaker nodig hebben?!?
Een 44-er is inderdaad een machtige loc :thumbup:!
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Zou de ketel helemaal hol zijn?
Als je dan een gat boort bij de vuurkist, kun je (hopelijk) de bedrading door de ketel heen laten lopen en makkelijk een speaker aansluiten. De rookkast kun je namelijk makkelijk open maken (onderdeel 9).

De gemiddelde verkoper zal niet toe staan om de lok even uit elkaar te halen :)
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Maar waarom zo moeilijk doen gebruik de ruimte die een fabrikant ook gebruikt anders is de kans groot dat je veel werk verricht en vervolgens is het geluid ruk.
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Je bouwt je rookgenerator ook niet in de tender omdat daar meer ruimte is :) Rook komt, net als het geluid, uit de ketel en cilinders.

In H0 zijn sommige dingen simpelweg niet mogelijk vanwege ruimtegebrek. Bij spoor 1 heb je dit probleem niet en toch bouwen ze de speaker in de tender?
Sorry, maar ik vind dat echt niks. Het is juist vanwege het formaat ook overduidelijk hoorbaar.

Dat het geluid als compromis iets minder hard kan neem ik graag voor lief.
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Het kan natuurlijk productie technische redenen hebben om de speaker in de tender te bouwen.
En dat het geluid uit de tender komt en niet uit de ketel is toch van ondergeschikt belang, het komt uit de richting van de lok.
Ook kan de ruimte in de tender als klankkast fungeren, die maakt het geluid voller.

En als jij het voldoende vindt dat het geluid misschien wel 40% zachter is, is dat jouw zaak het is tenslotte ook jouw lok.
Maar het doet wel afbreuk aan de robuustheid van de lok.
Zeker van een machtige machine als de 44 is.

Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Ik denk dat speaker in de ketel nooit goed geluid kan geven, is dik gietstaal , geeft weinig geluid door vrees ik, tender ander verhaal , denk dat de fabrikanten niet voor niets die locatie hebben gekozen. ;)

Mvg Gert
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Citaat van: v200marklin op woensdag 13 november 2019, 23:35:49
Ik denk dat speaker in de ketel nooit goed geluid kan geven, is dik gietstaal
Mawah dat was het misschien 40 jaar geleden, tegenwoordig is het allemaal composiet bende.
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Citaat van: PietB op donderdag 14 november 2019, 01:19:15
Citaat van: v200marklin op woensdag 13 november 2019, 23:35:49
Ik denk dat speaker in de ketel nooit goed geluid kan geven, is dik gietstaal
Mawah dat was het misschien 40 jaar geleden, tegenwoordig is het allemaal composiet bende.
Maar dan in ieder geval wel metaal of is de tender ook van composiet/metaal ?.
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Om de discussie iets in de juiste richting de sturen;

Er zijn in spoor 1 een hoop tenderlocomotieven te koop. Hierbij zit de speaker wel degelijk in de lok zelf en het geluid is gewoon goed.
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
@citaat precies.
als ik alles op een rijtje zet dan denk ik het voor de fabrikant gewoon handiger (=goedkoper, =meer winst) is om m in de tender te plaatsen. is waarschijnlijk ook een soort erfenis uit het verleden toen de speakers nog niet de kwaliteit hadden die ze nu hebben. als je nu hoort wat voor geluid er uit bijvoorbeeld een compact JBL bluetooth speakertje kan komen... de vraag is natuurlijk wel in hoeverre deze technieken ook zijn doorgedrongen in de veel minder grote markt der modeltreingeluiden.
het zou mooi zijn om eens in zo'n tenderloc te kunnen kijken hoe, wat voor én waar daar de speaker geplaatst is. wellicht dat één van de lezers hier een dergelijke loc heeft en deze ff wil open schroeven voor een fotootje?!?
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Ik ben zelf ook nog even verder gegaan met mijn research en ben er achter gekomen dat lenz (spoor 0) in de laatste br 50 maarliefst 2 speakers heeft gebouwd, waarvan 1 in de ketel;

Die Wiedergabe des Sounds erfolgt über zwei Visaton-Lautsprecher, einer im Kessel, der andere im Tender. Der Tenderlautsprecher ist weitere Neuentwicklung. Er besitzt eine Balsaholz Membrane und hat eine sehr ausgeglichene Frequenzkurve, besonders zu den tiefen Frequenzen hin.Die Lautstärke des Sounds ist in weitem Bereich einstellbar.
https://www.lenz-elektronik.de/spur0-br50.php

Op filmpjes van een voorbij rijdende lenz br 50ers is duidelijk te horen dat er ook veel geluid uit de voorkant komt. Nu nog hopen dat andere fabrikanten dit oppakken.
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Maar je ziet wel steeds hetzelfde patroon, in de tender gebruiken ze een speaker speciaal voor de lage tonen. Dit doen ze puur omdat de tender een veel betere klankkast voor bassen is dan ketel.

Ik zou dan ook adviseren een dikke FRS 7 of 8 in de tender te stoppen, en eventueel een speaker voor de hoge tonen (geluid van cylinders, stoom afblazen enz.) als een ovalen SC 4.7.
Zoals al eerder aangehaald is de kale ketel niet de beste klankkast. Een kleine behuizing rond de speaker stoppen is dan ook geen slecht idee. Heb ik ook bij mij Nicki & Frank S. gedaan en klinkt stukken beter. 
Re: Spoor 1 - Waarom zit de speaker in de tender?
Het scheelt al als je de lagetonenspeaker een klankbord geeft. Je verlengt daarmee nl. de afstand die de trillingen van de voorkant van de speaker moeten afleggen om bij de achterkant te komen (waar ze elkaar tegenwerken), en dat geeft al een betere weergave van de lage tonen. Een gesloten behuizing is weer niet aan te raden, omdat je daarmee de mogelijkheid voor resonanties op te hoge frequenties opent; een "geknepen" geluid is het gevolg.