Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Railbus met mfx geeft foutcode

Gestart door Barry1972 zondag 08 september 2019, 17:25:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Railbus met mfx geeft foutcode
Iemand bekend met deze foutcode ?
En wat ik er aan kan doen??
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Hallo Barry,

Ik heb een soort gelijk probleem gehad met m'n CS1, het ging om een lok (MFX) die al in de CS1 stond. De lok heeft het altijd gedaan tot dat er een soort gelijke fout melding kwam. Iedere keer als ik de lok selecteerde ging de CS zich resetten vanzelf.
Ook verwijderen hielp niet. Maar toen ik per toeval 1x geluk had dat de CS de lok accepteerde, ben ik naar de eigenschappen gegaan...   en kijk daar stond het decoder adres op '0' (nul).

Als je een vrij adres weet wat niet in je systeem voorkomt zou ik zeggen, de lok op het programmeer spoor en proberen om een lokadres naar de lok te schrijven.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
 @citaat klassieke denkfout: Mfx adressen worden door de centrale bepaald en zijn niet zichtbaar.
Het uitleesbare en instelbare adres is een Motorola adres en worden niet gebruikt als je Mfx rijdt.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Ad je hebt gelijk, klopt wat je zegt.
Maar kan je me dan verklaren waarom de CS een fout geeft zolang het adres '0' (nul) is en wanneer dit gewijzigd wordt er geen fout meer is?
Ik probeer alleen een mogelijke oplossing te vinden van het probleem van Barry door een voorval wat bij mij nu 2x gebeurt is en zo heb kunnen oplossen.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Hi Alfons,

Adres 0 staat normaal voor analoog bedrijf bij decoders die geen automatische systeem herkenning aan board hebben. Of dit van invloed is op de werking van de decoder weet ik niet. Het zou bij een moderne decoder niet mogen, zeker niet als je mfx rijdt.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Hallo Barry,

Deze foutmelding heb ik ook een paar keer gehad en was erg lastig (niet herhaalbaar) om op te lossen.
Het heeft te maken met de MFX-uid en de koppeling met de interne nummering.

Het lijkt te maken te hebben met het gebruik van de decoder op een ander systeem (andere cs, andere ecos etc), het toewijzen of gebruik van de interne nummering aan een andere decoder.

Je zou kunnen proberen de loc op een ander systeem te laten inlezen, te resetten en dan weer op je eigen systeem.
Een andere oplossing lijkt het gebruik van niet MFX decoders tijdelijk te stoppen, verwijderen uit de cs, dan de lok opnieuw zich laten aanmelden en dan pas de niet MFX decoders weer toe te voegen.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
 @citaat

Bedankt voor de tips, ik heb nog een ms3 met laatste update.
Ik ga de loc hierop aanmelden en kijken wat er dan gebeurt.

Ik heb dit met precies dezelfde railbus ook eerder al gehad , toen ik hem net over had genomen.
Toen kreeg ik de tip om alles te wissen en deze als eerste aan te melden, toen werkte het geloof ik.
Albertjan gaf mij hier een tip voor trouwens, maar die ben ik vergeten, en het heeft blijkbaar niet geholpen want het probleem herhaald zichzelf nu met de onlangs aangeschafte cs2, vandaar de vraag.

Nu heb ik al 23 locs in mijn cs2 gezet, als ik weer opnieuw moet beginnen  :O 8o
Ben ik toch wel even mee bezig geweest , en ik moet er nog wel wat...

Als er nog iemand tips heeft?
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Ik heb er met 130 digitale loks op tot wel 3 verschillende Marklin mfx systemen nooit last van gehad. Zou eerder kijken of decoder goed vastzit in lok en de massa loc goed is effe schoonmaken eerst en daarna aanmelden bij een ms2. En daarna na verwijdering eerst uit CS2 of CS3 opnieuw laten aanmelden daar. Mocht dat niet helpen doe dan reset decoder en doe zelfde procedure. Dus eerst aanmelden bij een MS2 en daarna bij je CS2.

Laatste optie bellen met Marklin. Deze kunnen software decoder vervangen door nieuwste versie.
Of bij een handelaar die dit voor je kan doen.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Ik ga het proberen, zal van de week worden.
Ik laat het weten of het wel of niet gelukt is en op welke manier.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Wat zegt Marklin over deze foutcode?
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
 @citaat
Geen flauw idee  :|
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Probleem busje aan het worden helaas  :(

Op de ms3 meld hij netjes aan via mfx.

Op de cs2 dezelfde fout als hierboven.

Loc reset gegeven op de ms3, weer aanmelden op cs2 , zelfde foutmelding.
Ms3 gereset railbus opnieuw aangemeld via mfx, en vervolgens lockaart geschreven.

Lockaart in cs2 en dan komt er onderstaande te staan.
Raar ?.
Of kan er geen mfx op de lockaart?.

Goed wat ik nu nog kan doen is totale fabrieks reset  van de cs2 zodat echt alles uit het geheugen is en dan deze opnieuw aanmelden denk ik?.

Of iemand nog andere tips?
En hoe maak ik een echt totale reset zodat ik zeker weet dat alles er uit is??
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Vreemde is dat hij op de ms alles doet wat hij moet doen, en op de cs2 niks dan de foutmelding.

Ondertussen alle locs in de cs gezet zonder problemen, zowel dcc als mfx.
Alleen deze lukt niet?.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Als het een mfx-loc is - en als de MS3 hem als zodanig herkent, twijfel ik daar niet aan - waarom heeft hij dan volgens de CS 2 een MM2 codeerschakelaar? Heel merkwaardig. Ik zou Märklin maar eens een mailtje sturen.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Reset CS2 is niet nodig. Het probleem is decoder railbus. Gewoon met Marklin bellen eerst.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Hallo Barry,

Over welke railbus heb jij het? Zelf heb ik de Piko railbus 52727 en deze geeft heel soms exact dezelfde melding! Op dat moment start ik de CS2 opnieuw op en gaat het weer een tijdje goed.

Dit is een MFX uitvoering (met geluid) die zichzelf iedere keer dat de CS2 wordt opgestart met veel geluid (starten van de dieselmotor) aanmeldt. Dit is echter wel een heel irritante melding, inderdaad niet te reproduceren en ook niet te verklaren. Het steeds met veel lawaai aanmelden is trouwens ook irritant en onnodig. (daarvoor is MFX toch uitgevonden?) Ik heb ook geen flauw idee hoe ik dat uit kan zetten.

Ik ben benieuwd of iemand dit wel kan verklaren....

Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Bij Piko is het mfx decoder bereik zeer beperkt en niet alles is te programmeren dan. Dus of terug ermee naar dealer of je zet mfx in je decoder uit en rijdt er mee op dcc. Meerwaarde mfx zoals Piko momenteel doet is niet erg groot.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Mijn railbus is de marklin 39981

Meld zich netjes aan op mijn mobile station, en werkt zoals hij hoort te werken. Geluid,licht en rijden.

Alleen op mijn cs2 geeft hij de eerder genoemde melding?

Wat ik zelf denk is dat doordat ik de railbus van de cs2 eerder heb verwijdert, (update cs2) dat er nu een probleem is.

Ik ga voordat ik alles opstuur gewoon een reset doen op de cs2, en dan deze als eerste aanmelden.
Nu even uitzoeken hoe ik het geheugen leeg krijg  :)
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
hoi,

Citaat van: narwal op zondag 22 september 2019, 11:03:43
Zelf heb ik de Piko railbus 52727 en deze geeft heel soms exact dezelfde melding! Op dat moment start ik de CS2 opnieuw op en gaat het weer een tijdje goed.

Zet het MFC-protocol uit in de decoder van de Piko via de diverse CV waardes. En stuur deze lok via het DCC-protocol aan. Je moet hem dan wel zelf invoeren in je CS2. Daarna hoeft het ding zich niet meer aan te melden bij de centrale.

Groet Ronald.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Goed een update , het is nog steeds niet gelukt om de railbus werkend te krijgen.
Contact gehad met marklin en verschillende adviezen gehad, zonder resultaat.

wordt vervolgd dus....




De Tips van marklin;

Goedemorgen,

Ik had zoals gezegd u vraag in Duitsland neergelegd en heb daarop nu een antwoord gekregen.


De klant moet nog steeds "Vind verloren mfx-loc" functie kunnen gebruiken bij het opzetten van nieuwe locomotieven. Als alternatief, het kan zelfs uit te proberen de volgende manier.

1. Maak een backup onder "Setup".
2. Plaats de locomotief op het systeem. De rijstoom moet worden ingeschakeld.
3. Herstel van gegevens uit voeren onder ?Setup? en daardoor het bestand, die het eerst werd gemaakt terug zetten.
4. Uiterlijk in 2 tot 3 minuten, moet de loc nu aanmelden.

Ik hoop dat dit u wat brengt. Mocht het nu toch weer niet lukken laat u het dan alstublieft weten dan zoeken we weer verder.

Met vriendelijke groet, Mit freundlichen grüßen, With kind regards,

Märklin Service Nederland
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Hallo .

Heb dit ook eens gehad met de 39618
Zelfde probleem Cs2 niks en op de ms1 zonder problemen.
Gelijk de lok meegenomen naar de treff toen hij nog in garantie was .
Decoder is toen vervangen.
Was ergens een schrijffout aanwezig.

Als je de geluiden kunt overzetten zou ik gewoon nieuwe decoder plaatsen .
Aangezien de lok waarschijnlijk buiten garantie is. Of indien marklin ne nieuwe decoder zou geven . Zou dit nog mooier zijn .
Maar in de kerstman geloof ik al lang niet meer .
Maar ne nee heb je en ne ja kan je krijgen. 😉
Hopelijk vind je rap een oplossing.
We duimen met je mee .
Grts Benny
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Ik wacht het nog even af.

Anders ga ik de railbus denk ik aanbieden in het verkoophoekje, met alleen geschikt voor rijders met 6021 of ms.
Eventueel ruilen.

Het rare is namelijk dat alles op die apparaten wel alles perfect werkt  :(
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Hoi Barry,

Op de ms2 werkt hij wel, begrijp ik uit je verhaal.
Probeer eens de loc naar een lockaart te schrijven vanuit je ms2 en deze dan daarna in de cs2 stoppen.
Wellicht dat het dan wel lukt...

Groeten,
Ton.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Heb ik ook al Geprobeerd,
Maar helaas  :?
Wordt hij heel vreemd weg geschreven op de loc kaart.

En de foutcode blijft terug komen omdat de mfx decoder gewoon (denk ik) het signaal blijft verzenden.

Denk dat het dus een foutje is in de decoder, dus wordt opsturen, of misschien kan iemand hier een mfx decoder resetten?.

Als ik een loc reset geef op de ms blijft de foutmelding.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Barry,

Ook al geprobeerd aan te melden op het programmeerspoor?

Groeten,
Ton.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Jawel  :)

Dan was het helemaal flipperkast, oneindig maal dezelfde melding.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Weet niet waar je woont, maar is Bergen op Zoom te ver weg?
Daar zit een modelspoorclub. Op dinsdagavond is vaste clubavond.
Zou je de railbus mee kunnen nemen, dan kunnen we kijken of hij dan wel aanmeldt op een cs2.
Wel even vooraf melden, dan zorg ik dat een cs2 op de club aanwezig is.

Groeten,
Ton.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Ton,

Bedankt zal hier aan denken mocht het noodzakelijk zijn.

De railbus heb ik vandaag verstuurd voor reparatie.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Helaas is de mfx aanmelding overleden, de railbus heeft een softdrive aandrijving welke niet meer ondersteund wordt door marklin  8o en kan ook niet zo maar vervangen worden.....

Einde railbus voor mij dus helaas.

Hij gaat in de verkoop want is nog wel gewoon bruikbaar op de 6021 dus hopelijk kan ik er nog iemand blij mee maken of ruilen..
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Als er iemand nog een andere optie heeft meld het , ik zou hem graag in bedrijf houden  :)
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Goedkoopste oplossing: MFX uitzetten in de decoder en railbus zelf invoeren in CS.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
 @citaat

Hoe doe ik dit?
En is de sound dan nog beschikbaar?
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Hangt van de decoder af, en ja je kan via 2e adres nog sounds t/m f8 afspelen.
Vind het allemaal wel erg vreemd, gezien MFX op andere centrales wel werkt volgens jou. Vraag me haast af of er niet een storing komt door een condensator ofzo.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
 @citaat

Ik heb maar een centrale, dat is de cs2. En daarop meld hij zich niet aan.
Railbus is Opgestuurd ter reparatie, ook daar foutmelding(en) op centrales. Zoals eerder hier geschreven.

Hij werkt ?normaal? op mijn mobile station, maar schrijft daarop vreemde waardes weg op bijvoorbeeld de loc kaart.
Op de 6021 centrale welke geen mfx heeft zou de loc functioneren, maar dan mis je veel geluiden denk ik , zo niet alle


Ik heb zoals hierboven genoemd ergens hier ook wel eens gelezen dat je de mfx uit kunt zetten en decoder bijvoorbeeld op dcc kunt zetten (dacht ik) ..





Re: Railbus met mfx geeft foutcode
De decoder van de 39981 heeft geen dcc aan boord, wel motorola.
Het makkelijkste is de railbus op de MS2 aan te melden terwijl de MS2 alleen als protocol MM2 heeft.
Dan cv 50 de waarde veranderen, zodat mfx uit staat, Dan kan je op de CS2 de loc handmatig opvoeren en alle functies gebruiken.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
 @citaat

Bedankt, ga ermee aan de slag  :thumbup:

Kom er nog op terug  :)
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Nou weer een update,

Geen resultaat, blijkt dat je enkel mfx uitzet voor andere dan marklin centrales.

Marklin centrales ?zien? blijkbaar altijd dat het een mfx decoder is  :thumbup: :thumbup:

Geweldig toch  :? Zeker als je het maar een paar jaar ondersteund......

Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Hallo

Gisteren bij mijn collega van op het werk .
Het zelfde gezien. De centrale gaf dezelfde foutcode aan . Wou de lok ook niet uitlezen.
Nmbs 59 (372..).
Heb je het ondertussen al kunnen oplossen jouw probleem.
Grts Benny
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
 @citaat

Nee,

Is helaas onoplosbaar. Volgens marklin.

Zij geven hiervoor geen ondersteuning meer.

Enige oplossing is iemand die niet met een central station werkt er blij mee maken  :?
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Dus
Als ze er geen ondersteuning meer voor geven .
Zou het wel eens kunnen dat deze decoders van esu kunnen zijn .
Dus iemand met een esu centrale zou eventueel meer geluk kunnen hebben voor hem aan te melden .
Is maar louter een gedacht van me .
Omdat in het verleden marklin en esu soms samen werkten op gebied van decoders.

Grts Benny
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Is een andere decoder inbouwen geen optie zodat je deze fraaie rainbus zelf kan houden.

Groet Michel
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
 @citaat @citaat
Klopt Benny , zoals gezegd hij werkt gewoon opmerkte centrale of een mobile station of een 6021

Alleen niet op een central station van marklin  :(

@citaat
Geen flauw idee Michel, er moet dan wel een decoder met sound van de railbus in.
Ik heb daar zelf helaas geen ervaring mee.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
ESU Loksound 5 halen. Sound van de VT98 is er gewoon: http://projects.esu.eu/projectoverviews/search?cat=7&q=vt+98
En even via je stamtafel iemand opsnorren die dit er voor je op wil zetten. Vooraf even de railbus openen om de aansluiting van de decoder te bekijken.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
 @citaat en ivm SDS motor nog even goed de handleiding paragraaf 6.5.1 en 11.4 doorlezen Handleiding is te downloaden via http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/digitaldecoder/
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
 
Zou ik kunnen doen, maar deze decoder heeft de fraaie prijs van ?173.

Dat is mij wat te gortig  :)
Ik heb zoals eerder gezegd al een ander railbus ondertussen  :)

De ?defecte? gaat onder de kerstboom aangesloten op een mobile station, de rest van het jaar rijd de bijwagen lekker mee achter de nieuwe  :thumbup:

Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Indien het een railbus met een SDS motor is, dan is de decoder een decoder uit de tijd dat Märklin en Esu samen het MFX systeem en de het CS1/Ecos ontwikkelden.

Misschien eens via een Ecos aanmelden, overigens rijden mijn twee bussen prima op Motorola.

Groet, Anne W
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
 @citaat
Klopt, zie reactie 36
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Citaat van: Barry1972 op vrijdag 20 december 2019, 19:47:33
Zou ik kunnen doen, maar deze decoder heeft de fraaie prijs van ?173.
Ik wil hier nog wel even op terugkomen... Als 173 euro echt is wat jouw leverancier rekent, dan zou ik direct een andere zoeken. Een loksound 5 MTC (NEM660) heeft een adviesprijs van 100 euro.
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Ik kan niet duidelijk opmaken of je de lok al getest hebt op een andere CS2 of CS1 of CS3 en heb je de decoder al aan een ESU programmer gehad zodat je weet dat dit een ESU of Marklin decoder is.
Ik heb zelf het vermoeden dat je te maken hebt met een compatibel probleem mogelijk veroorzaakt door corrupte software.
Model is ruim 10 jaar oud van voor het faillissement dus er zit een ESU sounddecoder LS 3.5 in? heb je hem al terug gezet in fabrieks instellingen met de MS2?
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Railbus met mfx geeft foutcode
Ik val in herhaling gedeeltelijk (of ik heb het niet alles goed uitgelegd) of mijn kennis is te beperkt  O:-D

Zoals het is, even vanaf 0

Railbus 2e hands gekocht.
Getest met een ms2 en perfect werkend.

Later een 2e hands cs2 gekocht.
Hierop begon de foutmelding.

Railbus opgestuurd, diagnose is fout in de mfx aanmelding van de decoder.

Deze is niet uit te zetten voor central station, marklin geeft hiervoor geen ondersteuning meer.

Nieuwe railbus gekocht, met wat compensatie qua prijs.

Op advies gekeken naar nieuwe decoder
Versie 5 van esu.

(Even nagekeken voor de prijs hiervan, en Laurent had gelijk, ik heb naar de xl, versie gekeken, niet de juiste  O:-D )

Deze heeft idd. een adviesprijs van ongeveer ?100, dan moet de sound er nog in, adviesprijs ?20.
En verzenden.

Kom ik op ?130.

Dus misschien wel de moeite waard om te laten maken inderdaad.