Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

3 of meer loks tegelijk rijden met CS3

Gestart door Casey donderdag 05 september 2019, 21:16:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3 of meer loks tegelijk rijden met CS3
Kan ik meer dan 2 loks gelijktijdig laten rijden en besturen met CS3?
Re: 3 of meer loks tegelijk rijden met CS3
Aan gezien er verder niemand reageerde.

Natuurlijk kan je dat met 3
. Zoveel je er maar wil .
Zolang je de stroomafname niet overbelast .
Maar dat heeft je Cs3 dan wel aan met een pop-up.
Maar hou er rekening mee dat de twee loks die op je schermpje staan direct regelbaar zijn . De andere moet je terug oproepen . Voor te regelen.
Re: 3 of meer loks tegelijk rijden met CS3
Beste Nmbs1975,

Dank je wel voor je reactie.

Ik begrijp het dat het dus niet anders kan, is er misschien een mogelijkheid om snel van lok te kunnen wisselen. Trouwens v.w.b. de stroom heb ik een extra voeding.
Re: 3 of meer loks tegelijk rijden met CS3
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: 3 of meer loks tegelijk rijden met CS3
Via de grafische interface kan je de overige loks snel bedienen door de loklijst omhoog te schuiven en op de gewenste lok te tappen. Dan opent een mini popup met de controls voor snelheid en richtingswijziging. Het is dus niet nodig om een lok naar een van de menu's aan de zijkant te slepen.

Verder zijn er tal van mogelijkheden om via randapparatuur extra controlemogelijkheden te creëren. De mogelijkheden zijn o.a.:


  • Twee mobile stations via de aansluitingen vooraan welke als slave dienen
  • Een terminal via de CAN aansluiting achterop waar weer mobile/central stations (en boosters) aan kunnen worden gekoppeld en mogelijkheid tot aanknopen van extra terminals met weer verdere mogelijkheden
  • De mobile app welke contact maakt met de CS3
  • De web interface welke de CS3 via een browser kan bedienen

De VNC Viewer mogelijkheid heb ik uit het lijstje gehouden aangezien die hetgeen wat op het scherm wordt getoond op je computer laat zien. Handig om op afstand te werken maar niet geschikt om meerdere loks te besturen.

Zie de volgende afbeelding voor de hardwarematige mogelijkheden.

Re: 3 of meer loks tegelijk rijden met CS3
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: 3 of meer loks tegelijk rijden met CS3
Toen ik alleen nog maar een MS 2 had, heb ik eens zeven treinen tegelijk laten rijden. Ze konden niet allemaal op topsnelheid, dat was teveel gevraagd van de 36 VA voeding voor de MS 2. Eigenlijk was zes treinen bij de mogelijkheden van mijn toenmalige baan ook al het maximum; dan bleef er nog maar weinig ruimte over voor een zevende.

Meer dan twee locs is dan ook geen enkel probleem voor een CS 3. Op mijn huidige baan gebeurt dat vaak genoeg, bestuurd met een CS3 en de MS 2 als extra controller. Daarmee heb ik de besturing van drie locs direct bij de hand. Als ik iets wil met één van de andere, zet ik die op de plaats van een (eventueel rijdende) loc die voorlopig z'n gang mag gaan. Slechts heel af en toe gebruik ik de tip van tfk:

Citaat van: tfk op vrijdag 06 september 2019, 00:04:28Via de grafische interface kan je de overige loks snel bedienen door de loklijst omhoog te schuiven en op de gewenste lok te tappen. Dan opent een mini popup met de controls voor snelheid en richtingswijziging. Het is dus niet nodig om een lok naar een van de menu's aan de zijkant te slepen.

Naar mijn ervaring wordt het rijden met meerdere treinen eerder beperkt door de mogelijkheden van de baan. Je moet voldoende rails hebben liggen en er moeten voldoende routes zijn, zodat de treinen elkaar niet vaak in de weg zitten. Als verschillende rijdende treinen (al dan niet deels) hetzelfde spoor gebruiken, moet je immers voorkomen dat er botsingen komen. Op mijn allereerste baantje was zelfs twee treinen tegelijk al een uitdaging. Voor drie tegelijk denk ik aan minimaal een dubbelspoors ovaal en een rangeerterrein met voldoende ruimte, zodat het niet nodig is om tijdens het rangeren de hoofdbaan op te gaan. Mocht je de baan met meerdere mensen dan wel per computer besturen, zou het ook al kunnen met een enkelspoors ovaal plus een (lang) inhaalspoor en een rangeerterrein, maar dan zal er vaak een trein staan te wachten op het inhaalspoor of het doorgaande spoor ernaast. Voor meerdere mensen heb je, naast je CS 3, een extra besturingsapparaat nodig. Dat mag een MS 2 zijn, maar het kan ook met een smartphone of tablet.

Mijn huidige baan heeft vijf doorgaande routes, met daarbij een aantal inhaalsporen, keermogelijkheden en wat andere variaties. Als de wissels goed staan, kunnen er probleemloos vijf treinen tegelijk rijden zonder kans op botsingen. Daarmee is het ook niet belangrijk om direct alle treinen te kunnen besturen. Er is tijd zat om te switchen. Zelfs als er op alle doorgaande routes treinen rijden, is er nog tijd genoeg om af en toe wissels om te zetten om treinen naar andere sporen te sturen. Verder is er nog een rangeerterrein waar een zesde loc aan het werk kan. Die moet ik dan wel continue in de gaten houden, zodat 'ie niet onbedoeld op een doorgaande route komt. Natuurlijk gebeurt dat soms toch, maar als er een botsing dreigt, wel, dan is er altijd nog de STOP knop.

Overigens rijden er niet zo vaak zes treinen tegelijk. Het kán weliswaar en het blijft ook leuk om af en toe even te doen, maar met vijf van de zes die steeds dezelfde doorgaande routes rijden, is dat nu ook weer niet zo interessant. Rangeren vraagt bovendien alle aandacht, dus dat er dan wat minder andere treinen rijden, doet er eigenlijk niet toe.