Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

VSM terug naar toen 2019

Gestart door marklintim donderdag 05 september 2019, 20:42:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
VSM terug naar toen 2019
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
VSM terug naar toen 2019
Het terug naar toen weekend staat weer voor de deur. En wat voor een, eentje met meerdere (bijzondere) hoogtepunten.
Om te beginnen hebben we dit jaar op zaterdag maarliefst 11 bedrijfsvaardige stoomlocomotieven. Zondag zullen dat er 10 zijn.
De vsm rijd zelf met:
23 071, 23 076, 64 415, 44 1593, 50 307, 50 3654, 50 0073, 52 8139 en de 52 3879.
Vrijdag gaat de 01 1075 met leeg materieel naar de veluwe toe
Zaterdag komt de 23 023 met de veluwe express, welke aan.het einde van de dag wordt terug gereden naar rotterdam door de 01 1075. De 23 023 blijft achter tussen de andere twee 23'ers. Het is voor het eerst dat de drie in nederland aanwezige 23'ers onder stoom bij elkaar staan en daar zal dan ook de nodige aandacht aan besteed worden.
De 2233 is door de vsm weer in dienst gesteld en heeft een nieuw laagje verf en zal meedoen met terug naar toen.
De 2530 is weer lila geschilderd en zal in zijn nieuwe lila jasje weer te bewonderen zijn tijdens terug naar toen.
Bronnen: facebook pagina's veluwsche stoomtrein, terug naar toen en stoomstichting nederland

Ik ga er op zaterdag heen en heb er weer erg veel zin in.
Re: VSM terug naar toen 2019
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: VSM terug naar toen 2019
Ik Heb er weer zin in! Beide dagen in en om de tent bij Loenen. Voor mij is dit traditioneel het einde van de zomerstop :)
Re: VSM terug naar toen 2019
Ik las dat ook al elders: "voor het eerst dat de drie in Nederland aanwezige 23ers onder stoom bij elkaar zijn". En ergens knaagt er een herinnering dat ze in Rotterdam bij de SSN al eens allemaal tegelijk geweest zijn. Maar misschien vergis ik mij. Ik zou op zoek moeten naar (heel) oude foto's...
In elk geval belooft het een mooi spektakel te worden bij de VSM. Ik kijk er naar uit.

Groeten,

Peter
Re: VSM terug naar toen 2019
Ga zaterdag met mijn ouders en de kids hopen dat het weer mee zit.
Re: VSM terug naar toen 2019
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: VSM terug naar toen 2019
 @citaat @citaat
Peter, zover ik weet is de 23 023 in 2007 buiten dienst gegaan voor revsie, de 23 076 is in 2008 pas uit revisie gekomen. Daarvoor hebben de 23 023 en 23 071 elkaar weleens ontmoet. Het zou best kunnen dat de 3 23'ers eerder naast elkaar hebben gestaan in rotterdam maar dan heeft de 23 023 in ieder geval niet onder stoom gestaan. Het is nu voor het eerst dat alle 3 de 23'ers elkaar in levende lijven (lees, onder stoom) ontmoeten.
Re: VSM terug naar toen 2019
Dat zou heel goed kunnen, Tim, dat een van de machines niet onder stoom was...
Ik heb trouwens ooit de 41er van de SSN zien rijden, onder stoom, en nu ik dit opschrijf, lijkt het haast of ik over het stenen tijdperk schrijf. Was het wel zo? Want die machine staat intussen op menige foto van stoomdagen op het depot, maar hartstikke koud. Het doet iets met je herinnering. Maar jij hebt het goed uitgezocht dus beleven we dit weekend best iets leuks bij de VSM!

Groet,

Peter
Re: VSM terug naar toen 2019
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: VSM terug naar toen 2019
Het is mogelijk dat je de 41 105 weleens onder stoom hebt gezien. De 41 is bij de ssn gekomen in 1980 en werd dat zelfde jaar ook nog bedrijfsvaardig. De loc heeft tot 1991 dienst gedaan bij de ssn en is daarna buiten dienst gegaan in afwachting van revisie. Dit is wel in de tijd geweest toen de ssn nog op de spaanse polder zat. Op het huidige depot (sinds 1999 uit mijn hoofd) heeft de 41 nooit onder stoom gestaan. De ssn heeft zelf wel laten weten dat ze na de 23 023 op termijn de 41 105 in revisie willen nemen. Ik heb in 2018 bij dordt in stoom een mok gekocht met de 41 erop waarvan 1 euro van de aanschafprijs naar de pot van de revisie voor de 41 zou gaan.
Ik ben heel benieuwd want dat is stiekem toch wel een beetje mijn favoriet :)
Maar nu eerst 23 treffen komend weekend ;)
Re: VSM terug naar toen 2019
Ik weet wel zeker dat ik de 41-er in de Spaanse polder en op de hoofdbaan heb zien rijden, hoor, maar het is zo'n distant memory dat ik haast ging twijfelen! Je uitzoekwerk is wel heel grondig geweest, Tim. Complimenten!

Groet,

Peter
Re: VSM terug naar toen 2019
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: VSM terug naar toen 2019
We zijn onderweg naar Apeldoorn, we hebben er zin aan !
Re: VSM terug naar toen 2019
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: VSM terug naar toen 2019
zaterdag middag
Oorverdovend maar geweldig dat het even gedaan werd :) :)
Re: VSM terug naar toen 2019
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: VSM terug naar toen 2019
Vanmorgen ook maar "even" naar Beekbergen gereden.
Prachtig wat daar allemaal voorbij kwam, vooral de BR44 was prachtig om te zien.
Met mij stonden er bij elke spoorweg overgang tientallen kijkers! 8o

Geweldig mooi kijkspel en allemaal vol onder stoom (of diesel)! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: VSM terug naar toen 2019
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: VSM terug naar toen 2019
Het was weer zeer geslaagd bij de VSM !! Top evenement, we hebben genoten van de vele mooie stomers :thumbup: