Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mobile station

Gestart door Jos Wesseling woensdag 04 september 2019, 15:58:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mobile station
Jos Wesseling
gast

Mobile station
Na de meest recente update van het Mobile station, passen er 40 adressen op. Voor de update waren dat er slechts 10. Omdat ik veel meer dan 10 locs heb, had ik eerst een 2e MS en daarna nog 2 via een splitter.
Als ik het goed begrijp, heb ik de laatste 3 en ook de splitter niet meer nodig. Ondanks de update passen er op een systeem niet meer dan 40 adressen. Ook niet met 4 MS. Dus geen 160 zoals ik eerst in al mijn simpelheid dacht. Of zie ik iets over het hoofd en kan ik met mijn 4 MS toch meer dan 40 locs laten rijden?
Re: Mobile station
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mobile station
Hoi Jos,

Dat is ook toevallig.

Zojuist heb ik (een uurtje eerder dan jij) ook wat zorgpunten en vragen geuit over de nieuwe versie V3.55 voor MS2.
Zie link naar mijn topic   https://forum.3rail.nl/index.php?topic=76332.msg1314183#msg1314183

Wat ik er in ieder geval van begrepen heb, is dat je maar 1 echte Master hebt. Die heeft plek voor 40 loks.
Een Slave (of meerdere Slaves via een splitter, ken ik zelf weliswaar nog niet) lezen vanuit de Master en hebben derhalve geen eigen lokplaatsen meer.
Dus het blijft bij 40 (en niet 160).

Vraagje aan jou: met hoeveel treinen rijd je tegelijk? Het vermogen van de voeding van MS2 is immers nogal beperkt.

Met treinengroet,

Paul
Re: Mobile station
Jos Wesseling
gast

Re: Mobile station
Dag Paul,
Bedankt voor je reactie. Dat beperkte vermogen is inderdaad wel een probleem. Ik heb dat wel eens vaker met jullie besproken en men gaf mij het advies om een CS aan te schaffen. Dat heb ik tot op heden niet gedaan. Ik vind het wel handig dat ik met een MS een beetje rond de baan kan wandelen. Wel heb ik van alle niet rijdende treinen de verlichting gedoofd. In de praktijk kan ik met 3 treinen tegelijkertijd rijden. Als ik ze erg snel wil laten rijden wordt het systeem wel eens overbelast.
Re: Mobile station
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mobile station
Hoi Jos,
Ik ben nog relatief nieuw hier op het forum.
We rijden momenteel met één MS2, en daar komt binnenkort een tweede MS2 bij. Ik twijfel alleen nog over de nieuwste versie V3.55.

Qua vermogen lees ik hier en ook op andere fora dat 3-4 treinen wel makkelijk moet kunnen.
Tenminste indien je wissels en ontkoppelrails e.d. niet via MS2 schakelt. We gaan een aparte voeding aanleggen voor al die magneetobjecten, te bedienen met "ouderwetse" schakelborden. Dat bevordert het overzicht en je hoeft niet met een MS2 in je hand te wisselen tussen de menu's. Dus we gaan de MS2 alleen gebruiken voor rijden. En wellicht dat een ringleiding ook nog iets helpt tegen mogelijk spanningsverlies in een uithoek van de baan. Maar het vermogen blijft hoedanook beperkt.
Groet,
Paul
Re: Mobile station
Jos Wesseling
gast

Re: Mobile station
Dag Paul,
Ik ben ook relatief nieuw op het forum. Heb nauwelijks technische kennis. Toen ik (weer) met treinen begon, wist ik niet het verschil tussen analoog en digitaal rijden. Door schade en schande, proberen en vragen ben ik ietsje wijzer geworden.
Bij mij worden alle wissels met de hand bediend. Vind ik leuk en overzichtelijk. Heel sporadisch rijden er wel eens treinen op elkaar maar dat heeft tot nu toe niet tot schade geleid.
Inmiddels heb ik MS2 C en MS2 D en ook de splitter uit het systeem gehaald. De 36 locs die ik met A (de Master) bedien, kan ik ook met MS2 B bedienen. Beide zijn onlangs geupdated.
Ik ben er nog niet achter hoe ik functies vanaf functie nr. 17 moet oproepen. Ik denk dat ik de nieuwste handleiding maar eens ga lezen.
Re: Mobile station
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mobile station
Twee keer kort na elkaar op shift drukken. Werkt alleen bij loks die meer functies hebben.
Re: Mobile station
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mobile station
Het lijkt mij logisch dat met 1 master dat er maar 1 loklijst van 40 mogelijke adressen in een systeem zit.
Wil je er meer, dan heb je twee systemen naast elkaar nodig.

Je kunt nog steeds met 1 Gleisbox en twee MS2 rijden om twee of meer loks te besturen.
Als je twee systemen naast elkaar wilt gebruiken zullen dit ook fysiek twee systemen moeten zijn en kan er geen sprake zijn van overloop.

Mocht je meer vermogen nodig hebben voor een MS2-systeem, dan is deze wiki pagina ook toepasbaar voor de MS2.

John
Re: Mobile station
Jos Wesseling
gast

Re: Mobile station
Bedankt Laurent en John.
Ik heb 1 loc die over meer dan 16 functies beschikt, maar die is van Piko. Geldt dat 2 x op Shift drukken dan ook? Kan ik uiteraard ook  zelf proefondervindelijk vaststellen.
Ik vind het prima om met niet meer dan maximaal 3 treinen tegelijkertijd te rijden. Omdat bij mij alles met de hand gebeurt, zou ik meer locs niet kunnen hanteren zonder risico op botsingen.