Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Update MS2 naar V3.55 wel of niet ?

Gestart door TomPaul woensdag 04 september 2019, 15:00:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Update MS2 naar V3.55 wel of niet ?
Geachte forumleden,

Op het Stummiforum.de las ik enkele interessante (en voor mijn zoon en mij wat verontrustende) artikelen over de meest recente update voor MS2, namelijk V3.55.
Ik weet niet of ik de link mag invoegen, maar de titel van het belangrijkste topic luidt in ieder geval "Neuestes Update für Mobile Station".
Als ik de link mag plaatsen, dan zal ik dat alsnog doen.

Versie V3.55 is klaarblijkelijk een behoorlijk ingrijpende wijziging.
Wat ik er uit kan samenvatten, is het volgende:

  • De interne loklijst is komen te vervallen, alle 40 locomotieven staan (met dunne streepjes naast elkaar) in het startscherm. Dit noemt men de aktieve loklijst. Voorheen was er een interne loklijst en een aktieve loklijst, die plaats bood aan10 loks die je vanuit de interne loklijst kon kiezen. De aktieve loklijst had 10 ikoontjes in de vorm van een plusje.
  • Alleen de Master bevat nog alle (40) locomotieven.
  • De Slave bevat geen eigen loks meer.
  • Wil je in de Slave een andere lok kiezen, dan lees je die vanuit de Master.
  • Dit inlezen kost 6-8 seconden, terwijl de trein dan gewoon (ongecontroleerd) blijft doorrijden.
  • De Slave bevat geen eigen loks meer, niet intern maar ook niet in de aktieve loklijst. Voorheen kon je in de Slave andere loks selecteren in je aktieve loklijst afwijkend van die van de Master. De je had 2x 10 loks verdeeld over Master en Slave.
  • De wijzigingen zijn zo ingrijpend dat Märklin een nieuwe handleiding heeft geschreven.

Wij rijden momenteel met één mobile station 2 (met versie V2.5) en de 10 lokplaatsen (met plusjes) bevallen ons prima, het selecteren gaat snel. We overwegende de aanschaf van een tweede MS2, zodat mijn zoon Tom en ik onafhankelijk van elkaar kunnen rijden/rangeren. Maar we zouden dan waarschijnlijk voor een tweedehandse met een oudere versie moeten gaan, omdat we momenteel zeer twijfelen over het nut van V3.55. Of kunnen we toch een nieuwe kopen (met V3.55) en deze dan puur en alleen als Slave inzetten? Het laagste serienummer is toch de Master, toch? En zo ja, werkt dat dan wel samen? Een oude V2.5 als Master met een nieuwe V3.55 als Slave? Gedraagt de nieuwe Slave zich dan toch als had hij de versie V2.5?

Enkele vragen:

  • Mag ik een link van het Stummiforum.de hier invoegen?
  • Delen jullie de zorgen zoals beschreven in het Duitse topic?
  • Wat zijn jullie ervaringen?
  • Biedt V3.55 ook voordelen, of zijn er alleen maar nadelen?
  • Ik heb ergens iets gelezen over lokfuncties, het merendeel van onze huidige loks heeft echter sowieso niet meer dan 16 lokfuncties. En de meeste extra functies zitten dan in MFX+ lok, die volgens mij alleen met een CS3 te gebruiken zijn (dus niet met een MS2).
    Zijn er nog andere voordelen?
  • Gaan V2.5 als Master en V3.55 als Slave samen?
  • Kun je een oudere versie terug installeren? En zo ja, hoe dan? Normaliter indien je (bij een winkel ofzo) een MS aan een CS koppelt, zal hij altijd iets nieuws willen installeren.

We zijn zeer benieuwd naar jullie reacties.
Bedankt alvast!

Met vriendelijke treingroet,

Paul
Re: Update MS2 naar V3.55 wel of niet ?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Update MS2 naar V3.55 wel of niet ?
Ik heb mijn 3 MS2 vrijwel direct geupdate nadat de update beschikbaar was.
De belangrijkste meerwaarde voor mijnis de upgrading naar 32 functies.
Ook zal de lokdatabase weer actueler zijn, ook al hoeft dit voor de MFX-loks niet echt.

De geuite zorgen vanuit Stummforum deel ik dan ook geenszins. Wat ik wel vervelend vond is dat het update van de tweede MS2 vanuit een geupdate MS2 niet vlekkeloos verliep. Ook bleken er bugs te zitten in de CS2 update.

Eén loklijst voor beide MS2 samen vind ik prima.
Over de extra inleestijd maak ik mij niet zo druk.
De nieuwe handleiding blijkt inderdaad best handig, want met de vorige kom je helaas niet meer alle opties tegen.

Normaliter zal de MS2 met  het laagste serienummer de master worden. Het aansluiten van een Slave met een hogere versie, geeft dus vervolgens geen toegevoegde waarde.
Het is technisch mogelijk om "terug" te updaten naar een oudere versie. (Maar voor mij zou dat vergelijkbaar zijn over te stappen van Windows 10 naar Window XP.)

John
Re: Update MS2 naar V3.55 wel of niet ?
 :help:
Hallo overige Forumleden,
Zijn er nog anderen die met MS2 rijden en juist wel of juist niet hebben gekozen voor versie V3.55?


Hallo John,

Zeer bedankt voor je duidelijke reactie. :thumbup:
Ik heb 1 vraagje. Je schrijft dat je 3 MS2 hebt, in je digitale handtekening staat dat je een CS3+ hebt.
Heb je twee banen? M.a.w. heb je ook een baan met alleen maar MS2 ? Of zijn de MS2 units gekoppeld aan de CS3+?

Wij hebben alleen MS2, dus wij kunnen niet gebruik maken van het grotere scherm en rekenkracht van een CS.

Bedankt,
Paul
Re: Update MS2 naar V3.55 wel of niet ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Update MS2 naar V3.55 wel of niet ?
Ik gebruik mijn MS2 als extra controller voor de CS3. Zo snel mogelijk dat ding naar V3.55 gezet.
Re: Update MS2 naar V3.55 wel of niet ?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Update MS2 naar V3.55 wel of niet ?
Ik heb voor de hoofdbaan (in opbouw) een CS3+ (gekoppeld aan de PC met VNV-viewer).
Voor wat testen en mijn rangeerbaantje (dat lekker mobiel is) gebruik ik naar keuze een IB-Basic (en PC-besturing) of een MS2.
Door aankoop van een beginset vorig jaar uit de Gleis 1 actie heb ik er nu drie.
Bovendien is de MS2 ook best handig voor wat programmeerwerk op de rollenbank

Dus vandaar.

(Overigens kun je dat rangeerbaantje zien op de 50plusbeurs in de stand van Nederlandse Modelspoor Federatie.)

John
Re: Update MS2 naar V3.55 wel of niet ?
Citaat van: Laurent op vrijdag 06 september 2019, 00:18:34
Ik gebruik mijn MS2 als extra controller voor de CS3. Zo snel mogelijk dat ding naar V3.55 gezet.

Hoi Laurent,

Dat klinkt alsof je niet langer kon/wilde wachten op v3.55.
Wat is naar jouw mening dan het grote voordeel van v3.55 t.o.v. vorige versie(s) ?

Bedankt,
Paul
Re: Update MS2 naar V3.55 wel of niet ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Update MS2 naar V3.55 wel of niet ?
40 loks en 32 functies te gebruiken.