Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

[Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!

Gestart door donald23 maandag 02 september 2019, 17:21:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: [Baan Zonder Naam] Het materiaal komt binnen, het leren gaat verder!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Het materiaal komt binnen, het leren gaat verder!
Zo! Inmiddels is er vanalles binnen gedruppeld en was ik enthousiaster om ermee te bouwen en spelen dan hier te posten  O:-D

Mijn CS3 is binnen. Samen met een Link-S88, een Digikeijs DR4018 om mee te proberen en spelen en wat elektro materiaal.
Los daarvan nog een sein binnen komen rollen. Deze heb ik een "alert" op gezet bij eBay (Märklin artikel 70394). En als ik denk dat ik een nieuwe in originele verpakking kan winnen voor E 50 of minder, dan bied ik daarop. Dat is een kwestie van geduld hebben, maar lukt wel.

Dit hele zaakje (samen met de eerder binnen gekomen rails) heb ik inmiddels opgebouwd tot het laatste baanplan. Een mooie leerbaan met schaduw station, een groter station en een klein station.

Met de baan ga ik oefenen en leren rondom bezet melding en daarop seinen en wissels laten schakelen. Zodoende wil ik straks een trein kunnen "pakken", gas geven en dat de CS3 een deel van de schakelingen voor z'n rekening neemt. Dus zorgen dat mijn trein op een veilig spoor het station in rijdt, pas verder gaat als het stuk erachter ook veilig is, een veilig spoor in het schaduwstation kiest, etc.

Het spelen is dan met 2, 3 of 4 treinen tegelijk rijden. Zelf aan de knoppen zitten. Wagonnetjes parkeren op een zijspoor, lokomotiefje naar een ander zijspoor rijden. En onderwijl mijn andere treintjes gewoon door rijden en stoppen indien nodig.

Bij dat hele verhaal horen natuurlijk foto's!
Overzichtje van de baan in al z'n rommel


De CS3 en de S88-Link ernaast. Leuk speelgoed hoor!


Het eerste gleisbild dat ik gemaakt heb, met de eerste probeersel S88 contacten en wissels.


Het schaduwstation en wat elektro spul om mee te knutselen.



De volgende stappen wordt het schaduwstation van bezetmelding voorzien en aansluiten op mijn S88-Link en de wissels van aandrijving voorzien zodat ik daar de CS3 kan laten beslissen welk spoor een inkomende trein op gaat.
Re: 🚋[Baan Zonder Naam] Leren en programmeren van de CS3!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Baan Zonder Naam] Leren en programmeren van de CS3!
De afgelopen tijd weer verder gepuzzeld en met intervallen bezig geweest met bouwen aan mijn baan.

Best een hoop geleerd over de uitgebreide programmeermodus van de CS3. En best wat gespeeld met triggers van contactsporen, random spoor kiezen en de rem-macro en de CS3 laten aangeven welke trein een bepaald contact activeert.

En hoewel de CS3 redelijkerwijs kan aangeven welke trein een bepaald contact activeert, kan je daar in de CS3 nog niks mee doen. Ik kan dus nog niet zeggen dat als de CS3 contact 1 activeert, dat dan de rem-macro moet beginnen of een bepaalde wissel ommoet. Softwarematig lijkt de CS3 dit best te kunnen, echter het is nog niet beschikbaar. Hopelijk met een toekomstige update.

Voor nu gebruik ik dus de sein-eigen methode om te schakelen en zet ik stukjes zonder stroom om treinen te stoppen. En de rem-macro ben ik van plan in te zetten in het schaduw-station. Daar hebben treinen een vast eigen spoor.

Nog wat fotootjes van hoe het ernu bij hangt.

S88-Link om contacten te detecteren


M83 wisseldecoder


Baanstroomverdeling. Hier vandaan gaan er twee voedingen (worden er meer) naar de baan als voeding. Ook de decoders en seinen krijgen hun stroom van hier.


Het kleine station met spoor 3 nog opgebroken. Bij aankomst vanaf rechts gaan er een aantal checks af in de CS3. Wanneer zowel spoor 1 als 2 leeg zijn, kiest de trein random een spoor, waarbij spoor 1 2x zo vaak als spoor 2 gekozen wordt.


Re: 🚋[Baan Zonder Naam] Leren en programmeren van de CS3!
Goed, Mooi dat het een en ander werkt  :thumbup: Maar waarom ben je zo'n spaghetti onder de baan aan het maken? Je heb 800+ euro uitgegeven aan besturing en bedrading. Dan zo de bekabeling los laten hangen. Dat is vragen om storingen. Waarom niet een paar euro uitgeven aan wat plakvoetjes en tie wraps? Die kosten de wereld niet bij een Conrad of Reichelt. Dan kan je de boel veel netter onder de baan organiseren. Ook de boel redelijk goed documenteren. Desnoods met wat nummers erbij zodat je weet wat waar voor dient. Mocht je ooit problemen (storingen) dan is het wat makkelijker zoeken.

Groet Ronald.
Re: 🚋[Baan Zonder Naam] Leren en programmeren van de CS3!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Baan Zonder Naam] Leren en programmeren van de CS3!
@citaat
Klopt!

Sterker nog, die heb ik gewoon klaarliggen. Echter, aangezien dit voor mij om te leren is, gaan die kabels op dit moment nog ongeveer om de dag los en dan weer vast omdat ik wat anders aanleg.

Vermoedelijk zijn de huidige kabels redelijk hoe het echt gaat zijn. Dus dan is het inderdaad een kwestie van door geleide-gaten aan de onderkant van de tafel doen en vastzetten.
Wat ik echter ook in mijn hoofd houd, is dat er een gerede kans bestaat dat deze baan niet veel langer dan komende winter blijft liggen. Aangezien dit ook een leer-baan is.
Re: 🚋[Baan Zonder Naam] Leren en programmeren van de CS3!
hallo,


misschien heb je hier iets aan ivm je rem-macro  :arrow: https://railway.zone/post/cs3-how-to-use-the-brake-macro


mvg,
Michel


Edit Frenkievee: overbodige code verwijderd.
Re: 🚋[Baan Zonder Naam] Leren en programmeren van de CS3!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Baan Zonder Naam] Leren en programmeren van de CS3!
@citaat
Oh, helder geschreven stuk inderdaad. Dank!

Beschrijft waar ik ook tegenaan liep... Nu is het wachten op een nieuwe belangrijke update die het mogelijk maakt om een dergelijk iets per sein, onafhankelijk van loc te maken :D
Re: 🚋[Baan Zonder Naam] Leren en programmeren van de CS3!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 🚋[Baan Zonder Naam] Leren en programmeren van de CS3!
Je bent alweer een leuk stukje opgeschoten Donald, al het begin is moeilijk maar zo te lezen is er licht aan het einde van de tunnel  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 🚋[Baan Zonder Naam] Leren en programmeren van de CS3!
Waarom laat je hier niets meer horen en zien?
Je komt wel bij anderen, laat weer eens wat horen :offtopic:
Re: 🚋[Baan Zonder Naam] Leren en programmeren van de CS3!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: 🚋[Baan Zonder Naam] Leren en programmeren van de CS3!
Citeer

misschien heb je hier iets aan ivm je rem-macro  :arrow: https://railway.zone/post/cs3-how-to-use-the-brake-macro

Laat hier nu ook een vertaling van zijn in onze eigen wiki: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=CS3/CS3plus_-_Brake_makro

John (VT601)
Re: 🚋[Baan Zonder Naam] De volgende stap?
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Baan Zonder Naam] De volgende stap?
 @citaat @citaat
True. Omdat ik eigenlijk vind dat er te weinig te zeggen is op dit moment over mijn eigen baan.
Ik ben bezig geweest langzaam materiaal te verzamelen en dat aan te sluiten en in te stellen in de CS3. Bijvoorbeeld voor het eerst de programmeer-aansluiting gebruikt om seinen in te stellen.

Over de maanden juli en augustus aan het nadenken geweest wat er nu gaat volgen en hierna komt. Want met wat ik nu heb en kan, ben snap ik het wel zo ongeveer.

Ik ben dus aan het ontwerpen geslagen. Gewoon zo af en toe eens een avondje wat kijken, in 3-d, dan eens een paar dingen op de baan bekijken en weer in Anyrail.
Mijn treinkamer is intussen wat opgeruimd, zodat ik deze herfst de ruimte heb om mijn huidige leerbaantje af te breken en een nieuwe lay-out te  gaan leggen.
Ik ben er nog niet klaar over, maar dit is wat ik nu grofweg uitgedacht heb:
Onzichtbare station:

Zichtbare gedeelte:


@citaat
Dat is mooi werk! Goed om te zien!
Re: 🚋[Baan Zonder Naam] De volgende stap?
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Baan Zonder Naam] De volgende stap?
Bovenstaande miste iets en daar heb ik nog hulp voor gevraagd in het baanplannen topic. En daar kwamen nog een paar nuttige tips uit, maar toch heb ik niet kunenn ontwerpen wat me lekker zit.

Dus toch maar gaan opruimen en vandaag was dan dit er, een lege tafel!


En daarna, in plaats van lang ontwerpen en klikken en opnieuw en leeg maken en het maar niet lukken, ben ik gewoon gaan leggen.
En daar komt dan een beetje doen en proberen, deze beginsels van een schaduwstation uit. De wissels aan de rechterkant liggen er om de spoor-afstand goed te krijgen. Die gaan er straks dus tussenuit.


Ik ben er heel content mee! Ik laat steeds drie wagonnetjes over het spoor gaan om te verifieren dat wanneer het in elkaar klikt en recht ligt, ook de wagonnetjes er nog gewoon overheen gaan.

Van de week maar eens verder prutsen, eens kijken op wat voor baan we dan uit gaan komen  :D
Re: 🚋[Baan Zonder Naam] De volgende stap?
Gelukkig heb je de zin er in niet verloren, dat is een pluspunt.
Succes met het uitvogelen, ik kan je niet helpen. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Ola! 9 maanden later en een hele hoop gepruts en gedenk later, toch actief om hulp gevraagd voor een baan ontwerp, ik kwam er alleen niet uit.
@speeltmettreintjes heeft mij daar zeer fijn bij geholpen (zie dit bericht in mijn baanplan-topic voor het resultaat) en inmiddels zijn de eerste stapjes gezet voor het bouwen van het nieuwe onderwerk.

Dat begint natuurlijk met afbreken. Dus na wat schroeven, verplaatsen en opruimen, ligt de kamer er nu zo bij:


Dit is wat er over is van het vorige onderstel (minus een oud bureau dat er ook in verwerkt zat, maar dat is gewoon afgevoerd), wat houten balkjes en een berg schroeven:


Een deel van de balkjes kan ik hergebruiken, een stuk ook niet ivm dat er inmiddels drie tafelpogingen mee gemaakt zijn en sommige stukjes toch wel veel schroefgaten vertonen ;-)

Volgende stap is de balkjes meten/grof aftekenen wat bruikbaar is en de lengtes opnoteren op mijn inventarislijstje met hout voor de nieuwe tafel.
Dan hout aanvullen waar nodig. En dan rustig aan weer het frame opbouwen.

Wie weet er waar ik verstelbare pootjes kan kopen? Wat ik graag wil is iets aan de onderkant van mijn tafelpoten maken, waarmee ik deze in hoogte kan verstellen. Zodat ik de tafel netjes waterpas kan krijgen. Want de vloer is dat niet  8o O:-D
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
 @citaat
Bierviltjes geen optie?
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Ik heb ooit bij de Ikea een stapel schroefpootjes gescoord op de afdeling demo en gebruikt spul. Bijna voor niks.
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
@citaat @citaat
Dat klinkt niet heel permanent, maar kan natuurlijk prima werken...  :question:

@citaat
Goed idee!! Daar kan ik uit werk wel even langs volgende week.
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Natuurlijk is de Ikea optie de betere  :) het loont altijd om even te kijken in de koopjeshoek en bij het gratis mee te nemen materiaal. Doe ik standaard als ik bij Ikea kom. Bijvoorbeeld lattenbodem van een gedemonteerd bed, scheelt weer wat hout halen bij de bouwmarkt. Het waren toevallig stugge houten latten dus niet die kromme meeverende dus prima geschikt voor constructie werk (hoewel ik ze niet gebruikt heb voor de modelbaan maar om een plafond te rachelen  :D ).
Maar stelpootjes liggen er ook regelmatig.
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
ff Googlen op "stelpoten" .....
Heb ze bij een plaatselijke metaalwaren bedrijf vele gekocht voor een project, gingen bijna per kilo, voor erg weinig, weg.

groet
Harald
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
@citaat
Dank Harald! De juiste zoekterm doet inderdaad ook wonderen!
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Hier ook de gratis stelpoten van Ikea (Besta kast) in gebruik die gehaald kunnen worden bij de serviceafdeling. Hou er wel rekening mee dat je slechts een beperkt aantal millimeters kan stellen, maar ik ga er vanuit dat je vloer niet zo krom loopt. Voor het monteren in staander heb ik gewoon een (M8) rampamoer gebruikt.

Groeten,
Herman
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Inslagmoeren en verstelbare pootjes. Diverse webwinkels hebben ze wel, favoriet is bij mij een lokale handel www.ijzershop.nl
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Top! Dank jullie wel.

Een (zeer) kleine update is dat ik momenteel bezig ben al het hout op maat te maken. Dus vooral balkjes zagen :)
Ik kwam er achter dat ik in mijn tekeningetje de dikte van de balkjes zelf niet meeberekend had.
Gelukkig op tijd, anders waren er straks toch zo maar balkjes ineens een paar cm te kort. Had ik toch lullig staan te kijken.

Ik moet nog een 6 tal balkjes halen bij de bouwmarkt, varierend van 260cm tot 330cm lang. Maar daarvoor moet eerst de dakdrager op de bus van mijn vrouw, dus moet ik nog even een goed momentje voor zoeken.
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Hallo Donald(?),

Je bent al lekker bezig ik ben benieuwd wat je er van gaat maken! :P

Ik heb wel beeld bij een "boze Donald" reactie als je erachter was gekomen dat het niet klopte met de lengte van de balkjes... O:-D Gelukkig zag je het nog op tijd!

Je kunt ook gewoon degelijke metalen poten met stelmogelijkheid kopen bij de bouwmarkt. Heb ik ook gedaan en dat bevalt heel erg goed. (zie in mijn topic BDS )

PS: "Op de Oostelijke grens" woon ik!

Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
 @citaat

Goede toevoeging, alleen worden die pootjes eigenlijk altijd geleverd met inslagdop en zonder stelvoetjes.
Omdat Donald de pootjes al heeft liggen is de optie met inslagmoeren costwise het beste, hout is tegenwoordig ook al duur genoeg....
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] De volgende stap?
 @citaat

Dan bedoel ik natuurlijk de stevige poten die wél stelvoeten hebben. (zie link in mijn reactie)

Ach, mocht Donald zich toch een keer verzagen en door het hout heen is kan die ook nog voor deze optie gaan. Het is een tip, hij kan er mee doen wat hij wil. >:-D

Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aabouw!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aabouw!
En weer een stapje verder.
Na de afgelopen dagen rustig aan wat hout verzagen en klaar leggen, dagdragers monteren, ritje naar de bouwmarkt. Dan nog weer wat meer zagen en klaarleggen.

Kon ik vandaag toch het onderwerk eens uitleggen om te kijken hoe of wat.


Dit komt natuurlijk nog wat de hoogte in, en dan links tegen de muur te staan, zodat het boven de huidige spullen staat.
En nog een beetje naar voren toe, zodat ik erachter kan staan.
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aabouw!
Ziet er goed uit, het begin is er succes met de opbouw. Doe maar rustig aan.
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aabouw!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aabouw!
@Donald,

ik heb de indruk dat het pad tussen beide poten van de U-vorm wat aan de krappe kant is.
Het lijkt mij ruim minder dan 60-80 cm. Daar kun je lastig in zitten en van de baan genieten.

John (VT601)

Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aabouw!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aabouw!
Ik schat dat de breedte van dat "pad" ongeveer 40cm bedraagt. Een normaal gebouwd persoon kan daar best tussen schuifelen. Om te zitten en te genieten lijkt het mij dat Donald aan de voorkant ruimte genoeg heeft.

Lekker bezig hoor, dat ziet er goed uit. Alleen mis ik de nodige verstekgezaagde hoeken voor een stevige verbinding. Komt dat nog?
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aabouw!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aabouw!
@citaat @citaat
Inderaad, het is (zoals Henk al aangeeft) ongeveer 40 tot 50 cm. En bedoeld om bij sporen te kunnen. Ik hoef daar niet continue tussen te staan, en zeker niet te zitten. Het kan wel met de stoel die ik daar heb, maar dat gaat niet lange tijd comfortabel zijn :P

@citaat
Inderdaad. Dit ligt nog niet vast :) Het is het uitleggen van alle balkjes, check of ik ze inderdaad allemaal heb.
Het betere schroef en vastmaak-werk moet nog gebeuren.
En voor de hoeken komen er of stukjes hout of metalen hoekjes, daar twijfel ik nog over.
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Inmiddels weer terug van vakantie en het raamwerk zit overal waar het haakse hoeken zijn, in elkaar geschroefd.
Ik heb wat plaatjes besteld met hoeken van 135 graden, zodat ik de schuine hoekjes vast kan gaan zetten. Die zullen ergens deze week wel binnen komen.

Vandaag maar eens begonnen met wat delen rails uitleggen op losse hout platen. Eens kijken wat ik moet uitzagen. Ik heb een helft van het hoofdstation uitgelegd (geen lang genoege plaat voorhanden) en het industriespoortje.

Ergens in de komende tijd dat maar eens uitzagen, zodat ik weer na kan gaan denken over hoe die op de juiste hoogte boven het frame te krijgen :)


Ik was op interrail vakantie, dus sowieso al veel treinen. En vervolgens in Zagreb nog een miniatuur baantje bekeken en in Warschau een spoor-museumpje meegepakt. Een paar fotootjes:
De ICE4 die ons van Münster naar München bracht:


De "gleiswendel" op een modelbaan in Zagreb, Kroatië. Gemaakt met Märklin C-rails:


Leuk stationnetje in Bystrice nad Pernstejnem:


Eerste zaal van het spoor-museum in Warschau, Polen:


En dan 3 van de vele loks die daar buiten staan om te bekijken:


En om af te sluiten, wat lokomotiefjes die ik onderweg tegenkwam in de verschillende landen:
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
 @citaat2 geen foto's te zien :-(
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
@citaat dank voor de opmerking! Ik heb ze elders gehost, ze zouden het nu moeten doen!
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
nu kan ik ze zien, :thumbup:


mooie foto's  :favorite:


mvg,
Michel
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Mooie indrukken van je reis 👍🏻
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Rustig aan met de hitte, maak ik nog kleine stapjes met verder bouwen.
Kwa rails leggen, wacht ik op een bestelling van wat rails die ik bij de volgende stamtafel hoop te mogen ontvangen.

Maar toch vast een helft van mijn grote station was gelegd


Waar het rood omcirkeld is, daar komt het industrie-spoortje aan, wat naast het grote station komt


En als het te warm is boven, dan beneden wat gaan knutselen aan een nieuw locloodsje voor bij het industriespoortje. Dit is voor het eerst dat ik zelf ook wat schilder bij een bouwpakket. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Hier helemaal boven de kleur zoals het in het pakket zat, de lichte is stap in (een lichte wash) en de donkere de laatste stap.


Het grijs is de kleur zoals het uit het pakket kwam. De deuren en dak het resultaat van mijn geknutsel.
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Donald,

De eerste stappen in het bouwen en verven van de locloods zien er goed uit :thumbup:. Wellicht ter verdere inspiratie het exemplaar dat bij mij op de baan staat :).

Groeten,
Wico
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
@citaat Dank voor je voorbeeld Wico! Het lichte op de deuren is zeker iets waar ik bij mij nog aan ga werken. Ik vind ze momenteel nog wat te donker.

Terwijl het bloedheet was, er allerlei bezoek in huis was en werk weer heel druk is geworden, ben ik wat minder in de treinkamer geweest en heeft het bouwpakket even opgeruimd gelegen. Meestal is het niet handig om die in de buurt van sloopgrage-kinderhandjes te laten die onbekend zijn met bouwpakketten :P

Wel verder geknutseld en geleerd achter de computer. Met name aan RocRail en proberen mijn baanplan daarin te krijgen.


Dat is uiteindelijk gelukt en virtueel rijden de treinen er prima!
Volgende stap is het virtueel rijden uitbreiden met werkelijke locomotieven en wagonnetjes erbij. En ook nog wat meer leren over handmatig rijden met RocRail terwijl er ook automatische treinen rijden.  :D
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Hoi Donald,

Dat komt mij bekend voor, druk zijn met van alles en nog wat  :)
Dan is het zitten achter de computer een heerlijke ontspanning om het baanplan en alles wat erbij hoort te gaan maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
 :) De veroudering van je locloods ziet er goed uit. :thumbup: B)
Misschien nog her en der een klein spoortje roest op de scharnieren. :roll:
:o) O ja, ik zie ook dat een Preiser met zijn grote voeten op een tekening of zoiets staat, moet je effe in de gaten houden. :D

Dirk-Jan
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Dit weekend weer wat aan de knutsel geweest met de tafel. Deze begint nu werkelijk op een tafel te lijken.
Hij staat bijna helemaal in elkaar :-D


Ondertussen ben ik aan het nadenken geweest over adressering van mijn seinen en wissels. Ik heb bedacht alles op DCC te doen. Dan ben ik niet gelimiteerd tot materiaal van Märklin.

Ik heb een aantal seinen die een adres krijgen in mijn CS3 en eventuele nieuwe te kopen seinen zullen een stuk eenvoudiger zijn en alleen een m83 (of equivalent als een DR4018 ofzo) nodig hebben. Maar goed, die moeten ook een adres-reeks krijgen.
Daarnaast een serie M83's voor mijn wissels. Deze hebben allemaal een motortje en worden via een m83 aangestuurd. Met uitzondering van twee drie-weg-wissels, deze hebben een eigen decoder ingebouwd die een adres krijgt.

Nu had ik met eerder proberen gewoon een reeks bedacht waar alle seinen in gaan vallen en een reeks bedacht waar alle wissels in gaan vallen.
Bijvoorbeeld, 128 t/m 255 is gereserveerd voor wissels en 256 t/m 511 is gereserveerd voor seinen.
Huis-verlichting, andere verlichting en decoratie kan dan adressen 512 en hoger krijgen en onder de 128 is voor rijdend materiaal.

Zie ik dan zaken over het hoofd? Zijn er handigheidjes waar ik wellicht alvast rekening mee kan houden?
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Ja dat denk ik wel. Wissels en seinen gebruiken niet dezelfde adressering als rijdend materieel. Dus voor die elektromagnetische artikelen kun je gewoon vanaf "1" beginnen met tellen. Functiedecoders hebben een andere adressering in het geheel als lokdecoders.

Het is het handigst wanneer je de draden vanaf een functiedecoder naar de gebruikers zo kort mogelijk houdt. Dus een wisselstraat die kort op elkaar ligt kun je met één wisseldecoder verzorgen. Heb je dan nog vrije plekken op die decoder kun je daar bv. een sein op aan sluiten. Of een andere functie zoals huisverlichting od.
Om dan nog wijs te kunnen worden uit die hele brij heb ik dat allemaal in een Excel sheet gekwakt. Dan blijft het overzichtelijk.
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
@citaat
Hoezo hebben wissels en seinen niet dezelfde adressering als rijdend materieel? Als ik een sein op DCC 3 instel en een loc ook, dan komt dat toch in de knoei?

Hmm, begrijp ik goed dat je adviseert om verspreid over de baan verscheidene decoders op te hangen voor wat daar in de buurt is?
En niet allemaal centraal op 1 plek waar je bij kan? Dat laatste heb ik namelijk in mijn hoofd.
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Adressering bij de post en bij digitaal bestaat uit twee zaken: straatnaam en huisnummer, soort decoder en decodernummer, net als in de stad kan het nummer dus meerdere keren voorkomen. Nu bestaat de stad "digitaal modelspoor" maar uit twee straten: lokdecoder en magneetartikel/sein decoder, dus dezelfde nummers mogen slechts  twee keer voorkomen. Simpeler kan ik het niet uitleggen.

Groet, Anne W
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Door de decoders verspreid over de baan te monteren hou je de draden naar de verbruikers zo kort mogelijk. Dat geeft niet alleen minder verliezen (iets) maar veel belangrijker minder storingen. Nu is mijn baan waarschijnlijk iets groter dan de gemiddelde huis- tuin en keuken baan maar desalniettemin. Een goede gewoonte. Zal hier een foto posten van hoe de decoders in mijn baan zijn geplaatst. Een ringleiding zal je sowieso aanleggen, dan kunnen je decoders ook decentraal opgesteld worden.

Op de foto zie je het rechter gedeelte van het schaduwstation voor de Nahverkehrsbaan. In het midden hiervan hangt een decoder voor vier magneetartikelen, twee aan de linkerzijde en twee aan de rechterzijde van dit station. De overige wissels worden opengereden want altijd slechts in één richting bereden. Rechts in de hoek ligt een terugmeldmodule, hier hangen 12 terugmelders aan voor de rechterkant van het station. Idem aan de linkerzijde.
Achter de plank waar de wiseldecoder op is gemonteerd bevinden zich de verdeelblokken voor de ringleidingen. Dat zijn het digitaalsignaal, de rijspanning en 16V wisselstroom voor de verbruikers. Iets dergelijks zie je op foto 2. Het enige verschil is dat op deze plank ook kabelgoten zitten voor de wisseldraden.
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
@citaat @citaat
Dank.
De simpele versie snap ik. Ik ben bang dat mijn nieuwsgierigheid juist de moeilijkere, technische versie wil weten.

Er is 1 zendende unit (CS3 in mijn geval), die zend boodschappen, verwerkt in de stroom, de baan op. Dat is een broadcast-signaal. De decoder voor wie die boodschap bedoelt is, weet dat, door de adressering, bijvoorbeeld DCC (protocol) en adres (3).
Hoe is die boodschap die verstuurd wordt, anders voor een sein dat op DCC 3 is ingesteld dan voor een locomotief decoder die op DCC 3 is ingesteld?
In andere woorden, waarom zou het sein niet reageren op een boodschap voor DCC 3 als dat voor een locomotief bedoelt is?

Waarom ik daar benieuwd naar ben, sommige seinen/wissels/decoders moet je programmeren door een fictieve locomotief aan te maken met als protocol DCC en adres van het apparaat.

Wat natuurlijk kan, is dat de locomotief dan wel het sein wel degelijk de boodschap opvangt en interpreteert alsof dat voor hem bedoelt is (immers, zelfde adres). Maar specifiek niks met de boodschap kan, omdat het geen herkende boodschap is.
Bijvoorbeeld, er gaat een boodschap de baan op voor DCC 3 om op rood te gaan. Een locomotief met adres DCC 3 ontvangt dat en kan er niks mee, want heeft in zijn decoder geen programmering voor die boodschap.
Andersom zou zijn dat er een boodschap de baan op gaat voor DCC 3 om de front-verlichting aan te doen. Het sein met adres DCC 3 ontvangt dat, interpreteert dat (want zijn adres), maar kan vervolgens niks met de specifieke boodschap en doet dus niks.
Leuker wordt het dan als de boodschap voor "frontverlichting aan" bij een loc, gelijk is aan de boodschap voor "knipperend rood" voor een lichtsein :P

Ik ben dus bang dat niet gegarandeert kan worden naar de toekomst dat er geen overeenkomst zit tussen de boodschappen voor accesoire-decoders en locomotief-decoders.

@citaat
Dank voor de foto's. Helder verhaal. Het is een afweging die ik nog niet overwogen had. Ga ik eens over nadenken om decoders ook decentraal te doen en wat de impact is voor stroomvoorziening en ringleiding.
Wat betreft de terugmelders had ik dat al wel in gedachten, dus daar verandert weinig aan voor mij :)
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Hoe het exact geregeld wordt weet ik helaas ook niet. Heb mij daar nooit in verdiept. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat de central dat doet door enkele voorloop of trailingbits te zetten. Een digitaal communicatiesignaal is nioets anders dan een string éénen en nullen op een rij (in principe tenminste). De volgorde hiervan bepaald de betekenis van het signaal. Vergelijk het met taal, dat zijn een aantal letters op een rij, die letters vormen woorden, de woorden vormen zinnen en zo wordt het een heel boek.
Een string bits vormt een byte. Afhankelijk van de bytelengte zijn dat 8, 16, 32, 64 of nog meer bits. Tegenwoordig gaat bijna alles met 64 bits. Daardoor kun je in één byte een heleboel informatie kwijt. Het adres staat dan meestal in de eerste serie bits. En dit is dan puur theorie, voor loks staan de eerste twee of drie bits op nul en voor functiedecoders staan de eerste twee of drie bits op bijvoorbeeld één. dan heb je dus al een onderscheid tussen lok en functiedecoder. Een lokdecoder 'leest' de eerste twee bits en 'weet' dan of het bericht wel of niet voor hem bestemd zou kunnen zijn. Daarna komt het echte adres en de decoder weet dan zeker of het bericht wel of niet voor hem bestemd is. Zoals al eerder gezegd, dit is puur theorie om duidelijk te maken hoe deze techniek ongeveer werkt.
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Citaat van: donald23 op dinsdag 13 september 2022, 16:24:58

Ik ben dus bang dat niet gegarandeert kan worden naar de toekomst dat er geen overeenkomst zit tussen de boodschappen voor accesoire-decoders en locomotief-decoders.


Geen zorg hoor.

De decoder kijkt naar het adres in het commando. Als het eerste bit 0 is, dan is het een lokdecoder met een simpel adres (1-127), is het eerste bit 1 en het tweede bit 0, dan is het een wisseldecoder. Als het eerste bit 1 is en het tweede bit ook 1, dan is het een lokdecoder met lange adressen.
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
 @citaat

Ik was net bang dat ik het Edits boek moest gaan citeren, maar Ben heeft het al duidelijk uitgelegd voor DCC, ik ben Märklinist, dus bij MM  is het iets anders, maar wel vergelijkbaar, eerst het straatadres daarna pas het decoderadres.

Dat sommige fabrikanten wat aan het hobbyen zijn, doen aan het principe niets af.

Groet, Anne W
Re: 🚋[Rondom Bad Bentheim] Weer in aanbouw!
Hoi,

Wat Ben aangeeft.

Citaat van: donald23 op dinsdag 13 september 2022, 16:24:58
Waarom ik daar benieuwd naar ben, sommige seinen/wissels/decoders moet je programmeren door een fictieve locomotief aan te maken met als protocol DCC en adres van het apparaat.

Er zijn inderdaad decoders die bijvoorbeeld via DCC-lokadres 9999 ingesteld worden. Dat is dan het adres waarmee je de instellingen in de decoder kan wijzigen. In programmeermodus kan je dan met normale CV-programmering de instellingen op de decoder wijzigen. In normale werkmodus luistert de decoder naar het ingestelde accessoire-adres. Het fictieve lokadres is dan alleen voor het instellen. 

Groet Ronald.