Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

[Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!

Gestart door donald23 maandag 02 september 2019, 17:21:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Hallo Donald,

Gebruik voor het modelleren van de bergen en het maken van bruggen Styrodur het is te verkrijgen bij de grotere
bouwmarkten, dit spul geeft niet zo veel troep als styropor (piepschuim) en werkt formidabel.

Veel succes,

Groet Herman.
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Citaat van: guyremgabdel op maandag 21 oktober 2019, 17:15:34
Ik was nog vergeten te vermelden dat er naast Sculptamold ook nog een ander product bestaat, nl. Hydrofibre (te koop via ER-decor).
Ook zeer goed, zelfs nog veel langer bewerkbaar maar ik weet niet of jullie in Nederland dit gemakkelijk verkrijgen.

Guy
Dag Guy, bestaat ER decor nog?
Grtz
Wim
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
 @citaat ER decor ===> klik
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
[Baan Zonder Naam] Scenery, best wel indrukwekkend om aan te beginnen...
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
[Baan Zonder Naam] Scenery, best wel indrukwekkend om aan te beginnen...
Ondertussen ben ik druk bezig met alle tips van hier. Maar ook aan het verbeteren van de baan zelf.

Zo ben ik een dun laagje isolatie (van die isolatieplaten voor onder je laminaat) onder de rails aan het leggen en de pilaartjes van hout aan het vervangen door dakisolatieplaten. Allemaal om straks de scenery beter aan te laten sluiten en te laten passen. Ondertussen zoekende naar tunnelportalen, een statische gras dinges en nog steeds naar hoe dan te bouwen  :P

Ohw, en natuurlijk een watertoren tussen door gemaakt, hierrrr --> https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78387

Dingen die ondertussen gewoon door gaan, zijn niet zo heel zichtbaar. Bijvoorbeeld bedrading onder de tafel wegwerken. Zorgen dat ik makkelijk de stroom aan en uit kan zetten. Een plekje om mijn (nu nog) mobile station netjes naast de rails te hebben, etc.

Voor bergen ben ik nu toch aan het kijken naar Sculptamold. Die gaat in zakjes van 3lbs, en ik ben benieuwd of iemand hier weet hoeveel oppervlakte je daar nou mee kan doen. Is dat een berg of een rotsblokje?

Alvast weer bedankt voor tips & tricks  :D

:o)
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Dat was n tijdje geleden ...🤭
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Na nog wat meer nadenken en beetje proberen op een losse bergtop, dan toch maar eens begonnen aan een hoekje berg.

Alle begin is moeilijk en voor mij is dit een eerste probeersel op een eerste baan. We gaan het zien hoe het uitpakt.
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Dat is een goed begin, ziet er mooi uit.

Mvg,
Arnold
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Goed begin & mooi filmpje 👏🏻
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Dag Donald.

Ik heb het filmpje bekeken en vroeg mij af of het werken met
kippengaas in combinatie met papier-maché jouw bevallen is.
Zelf heb ik dit vroeger eens geprobeerd, maar ik vond het gaas
vaak onwillig, bleef niet zitten zoals ik wou en de (te) dikke laag
papier-maché deed er dan ook erg lang over om uit te harden!

Het was net als bij jou mijn eerste modelbaan en wellicht had ik
toen te weinig ervaring met het maken van de basis van de scenery.
Als basis van de berg boven de tunnelportalen zou ik een stevige
schuimplaat hebben gebruikt en die op meerder punten ondersteund.
Dat is aan de onderzijde netjes vlak en mooi te bewerken en/of
met papier-maché of gips aan te vullen aan de bovenzijde.

Nu ben ik zeer benieuwd hoe de verdere opbouw van de berg gaat! :cool:

Groeten,

Erik.
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
@citaat
Eigen gaat het wel prima. het kippengaas is behoorlijk goed te vormen. En met inknippen en over elkaar heen buigen kan je allerlei vormen maken.
Mijn leerpunt zit voornamelijk in meer ondersteuningspunten. En die aan de bodemplaat vastmaken.

De papiermaché eroverheen is heel dun. Max 2 laagjes krant, het merendeel is maar 1 laagje. Het dient puur ter dichtmaken van het gaas, zodat de Sculptamold® er niet doorheen zakt.
Waar ik nog niet echt een goede oplossing voor hen, is het aansluiten van het gaas op de tunnelportalen.
Wellicht dat eerst een stukje schuim daarop plakken en daar het gaas opleggen een stuk beter gaat. Dat heb ik in mijn hoofd om voor de volgende hoek te proberen :)

Deze hele baan is om te leren met baanplannen, bouwen van stijgingen, aanleggen van simpele draden, omgaan met een soldeerbout, bouwen van een tafel en dus ook bouwen van scenery.

Voor de tafel heb ik bijvoorbeeld ook al geleerd dat ik een volgende keer geen volledig dichte tafel maak zoals nu.
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Beste  Donald, zorg vooral dat je overal goed bij kunt, een tunnel is prachtig maar moeilijk bereikbaar. Veel proefrijden tijdens de bouw met je langste loks en lange wagons er achter, groeten  Klaas,
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
 @citaat DONALD, kijk ook eens als de berg volledig dicht is of je hem dan niet uit/afneembaar maakt zodat je overal bij kan , Just in case Op mijn baan is het zo dat ik via de achterkant of zijkant bij alle sporen kan
Just a hint 😉
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
@citaat @citaat
Yes, dank voor de tips!

Voor nu ben ik van plan om inderdaad de achterkant van het berglandschapje open te laten.
Bewust heb ik er al voor gekozen om geen wissels in de tunnels te doen voor nu, aangezien ik geen enkel bewakingssysteem heb :P
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Gisteren verf binnen gekregen om de volgende fase te gaan proberen, schilderen van het ruwe bouwen van de scenery :D


Vandaag eerst maar eens op mijn proef-berg wat geprobeerd. Zie hier het resultaat.
Eerst een laag wit met zwart en een tipje bruin (Sienna Burnt):

Naar mijn smaak teveel bruin. Dus leerpuntje voor de volgende is minder bruin naar verhouding.

Wanneer dat droog was, een zwarte 'wash'. Beetje zwart, veel water en de gehele berg onder laten lopen:


En tot slot met oker geel geprobeerd te 'dry-brushen'. Dat bleek moeilijker dan gedacht en werd veels te geel. Dus met mengen met een beetje Sienna Burnt en nog wat meer 'dry-brushen'.




Het geheel vind ik uiteindelijk te bruin. Dus volgende keer, met name de eerste laag, minder bruin. Ook het 'dry-brushen' behoeft nog wat oefening. En wellicht beter toch met puur wit alleen op de rotsen.
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Mijn formule: (maar dat wil niks zeggen hoor, ik ben ook maar een probeerder).
Eerst een grondlaag: wit/ zwart/ burnt umber (bruin), in jouw geval dan burnt sienna, al is dat wat aan de rode kant. Die bruine is ervoor om dat onnatuurlijke uit het grijs te halen. Hoeft maar een beetje, krijgt het een beetje grondkleur van.
Dan laten drogen. Daarna doe ik een wetwash met stark verdund zwart. Ik breng het royaal op met een kwast en laat het over het werkstuk lopen. Daarna lijkt het veels te donker, maar je ziet dat alle kleine microscopische kiertjes en gaatjes zichtbaar worden: je rots gaat 'leven'. Als er onder je rots iets kwetsbaars ligt: afdekken en voldoende wc papier of keukenrol om overtollige wetwash op te nemen.
Tot hier doen we het dus ongeveer hetzelfde.
Drogen. Heel goed laten drogen.
Dan drybrushen met kleur naar smaak. Meest wit/ lichtgrijs, maar er kan ook nog hier en daar een vlek burnt sienna in, of raw sienna (in jou geval oker). Afkwasten tot je tevreden bent.
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
@citaat
Dank doevie voor je "recept"! Bij mijn volgende pogingen neem ik dat zeker mee. Wellicht toch een potje Burnt Umber aanschaffen om het bruiner te krijgen.

Het is hier best lang stil geweest alweer.
Gelukkig heb ik niet helemaal stil gezeten  :D
Gewoon gespeeld met de baan en nagedacht. Met de vorige baan waren een aantal dingen niet helemaal lekker. Zowel de bouw van de tafel als hoe ik eraan verder kon werken om meer te leren over seinen, automatisch laten stoppen van treinen, digitaal sturen van wissels, etc.

Dus ging ik aan de slag om een nieuwe baan te ontwerpen. Eentje waar ik beter overal bij kan en die me de mogelijkheid geeft om wel met die zaken te spelen om te leren.
Inmiddels heb ik een nieuw baanplan met behulp van Rob (@speeltmettreintjes). Zie hier voor het plan (en het topic om er te komen).

Inmiddels is er een ladinkje rails besteld  O:-D en de bouw  van de nieuwe tafel begonnen.
Dit is de huidige staat van herbouw:

Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Beste  Donald, de kleur  bepalen was het moeilijkste van mijn werk  aan de de spoorbaan,wat mij heel erg geholpen  heeft is de achterwand foto. Daar staan alle kleuren op die je kunt gebruiken , zonder  dat het vloekt  zeggen ze dan, vooral bij een bergachtige achtergrond. groeten  ,Klaas.
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Moedig van je om weer helemaal opnieuw te beginnen, succes :thumbup:
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
@citaat @citaat
Wat een simpele, erg fijne tip! Juist dergelijke basale en toch heel toepasbare tips zijn wat mij betreft erg nuttig!
Dank!

@citaat
Dank je wel!
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
 @citaat @citaat
Mee eens, nu alweer afbreken en opnieuw beginnen vind ik ook moedig. Ik had het ook niet zo snel verwacht maar ik zie het positief, je hebt er blijkbaar plezier in.

Toch denk ik dat deze baan ook niet het eeuwige leven zal hebben. Net als de eerste zie ik deze ook als een baan om van te leren. Daar lijkt me ook niets mis mee: als je meteen iets heel groots en ingewikkelds zou proberen te bouwen, zou het zomaar kunnen dat het zó lang duurt dat je ondertussen de motivatie verliest, of dat de problemen je boven het hoofd groeien en je niet meer weet waar je moet beginnen om het op te lossen. Niet dat ik daar zelf ervaring mee heb, althans niet bij het bouwen van een modelbaan, maar ik lees het wel eens in andere draadjes...

Deze tweede baan is niet bijzonder ingewikkeld, maar er ligt bijvoorbeeld wel voor het eerst een schaduwstation. Dit lijkt me een prima baanplan om verder te experimenteren met automatiseren. Als de baan af is en de treinen kunnen automatisch rijden, verwacht ik dat het niet lang zal duren voordat je weer aan een nieuwe baan toe bent. De volgende keer kun je bijvoorbeeld overstappen op een lattenconstructie onder de sporen in plaats van een vaste tafel. Lastiger te bouwen, maar het biedt meer mogelijkheden voor een baan met behoorlijk wat hoogteverschillen die toch nog bereikbaar moet zijn. Dan kan het schaduwstation nog iets naar beneden, onder de baan in plaats van erachter, en dan kan het ook groter worden.

Met sporen op verschillende hoogtes, deels verborgen, kun je dan het 'rondjes rijden' veranderen in iets dat meer op een hondebot lijkt. Misschien een BW? Een rangeergebiedje? Een keerdriehoek? Een bergstationnetje? Het zal natuurlijk niet allemáál passen, maar er zijn nog mogelijkheden genoeg. En als je er de ruimte voor weet te vinden kan misschien zelfs de hele baan nog wel wat groter.
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, een eerste probeersel
Precies dat! Andere dingen uitproberen, testen en onder de knie krijgen.

Want het is inderdaad geen baanbrekend nieuw plan ;)
Maar wel een fijne om mee te experimenteren.

En bijvangst is dat ik zo lekker mijn rails-collectie uitbreid :D
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
Eerste module stukje van 120 x 120 (cm) toch nog weer aangepast.
Het is nu dit. Daarna wat zitten kriebelen om uit te denken hoe de rest van de modules te bouwen.
Ik heb nu een prima idee :)

Tafelstukje 1 (nog zonder poot, puur even ter beeldvorming voor mezelf daar neergezet):


En wat kriebeltjes:
De tafel als geheel moet worden:


En het deel van 1400x1600 (mm) uitgedacht:
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
Korte opmerking: het "liggende kruis" in de module heeft weinig tot geen draagvermogen. Dat gaat bij toename van het gewicht doorhangen.
Het is beter die latten "staand" te plaatsen in plaats van liggend.
Als je andere tafelconstructies bekijkt, zul je zien dat in de dragende constructie houten delen steeds "staand" worden verwerkt.
Deze tafelconstructie is daarvan een passend voorbeeld.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77010.0

Cees
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
@citaat
Ik had in de vorige die planken staand. Echter dan heb je vrijwel geen ruimte om iets op vast te zetten. Op deze wijze wel.

En ik heb na zitten denk over het draagvermogen en doorhangen, maar krijg het niet in mijn hoofd hoe dat zou moeten kunnen gebeuren. Er is niet ineens meer lengte in het hout waardoor het zou kunnen doorzakken zonder de zijwanden scheef te trekken.
Dus als je uitleg hebt waarom het minder draagvermogen zou hebben, ben ik erg benieuwd. Want ik heb het niet 1-2-3 kunnen vinden en ook niet kunnen bedenken hoe dan.
En het geeft me wel veel meer ruimte om de dekplaat op vast te zetten. Twee platen samen laten komen op 18mm is echt een heel stuk lastiger dan samen laten komen op 67mm.
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
Goed,

Je gaat mogelijk hier een stevige plaat bovenop schroeven / lijmen. Daardoor krijg je de uiteindelijke stevigheid. Je gaat de boel waarschijnlijk verlijmen met elkaar. Een lat / balk heeft meestal meer stijfheid tegen buiging in de hoogte dan "plat". Hogere weerstand tegen buigen geeft meer "draagvermogen". Het kruis zal ondersteuning moeten geven aan de plaat bovenop. Deze hoeft niet zo heel dik te zijn als deze goede ondersteuning krijgt van de dwarsbalken / kruis. Het ligt dus er aan hoe dik je de boven plaat maakt.

Bij veel constructies is niet de sterkte maatgevend maar de doorbuiging (stijfheid).

Groet Ronald.
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
Alle opmerkingen en gewoon proberen (met mijn gewicht hangen op de kruis verbinding, ben ik tot de conclusie gekomen dat het voor kleine overbruggingen prima kan (het is stijf genoeg voor korte afstanden, zeg grofweg tot een max van 70cm).
Dus vandaag met een nieuw deel aan de slag, en daar gebruik ik een combinatie:


Heerlijk hoor dat thuiswerken :) even tussen einde werk en eten een stukkie bouwen :D
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
De hoogte van een balk of lat bepaalt het doorbuigen. Als je latten 20 x 60 mm zijn is het staand drie maal zo sterk als liggend, vraag maar aan je schoonzus.
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
@citaat
Dat is ook niet waar ik mijn vraag over had. Dat het doorhangt bij lange lengtes is zonder meer waar. De vraag die ik had is waar die lengte vandaan moet komen als het doorhangt. En inmiddels heb ik dat antwoord ook: torderen van de zijbalken.
Afhankelijk van die stijfheid is dat ook beperkt overigens. Maar dit is simpel timmerhout, dus zal best torderen onder groot gewicht.

Daarnaast gaat het mij om de toepassing. Vanaf wanneer is dat een probleem? Want, wederom afhankelijk van de te bouwen constructie, is het een of het ander praktischer.

Daar ben ik dus zelf maar mee gaan testen. En gaan we zien op deze baan, verwacht ik.
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
Vanochtend wat zitten bouwen, en daarvan een korte timelapse gemaakt:

Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
Die bewegingen gaan me te snel, komt door mijn leeftijd, succes met de bouw.
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
@citaat
Wel goede feedback hoor :) Betekent dat ik het iets minder zal versnellen volgende keer. Dit is 150x werkelijke snelheid en moet zelf ook gewoon leren wat handig is.
Dank je wel!
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
Is geweldig Donald 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
En nog een kleine update (deze keer op 60x snelheid ipv 150x):


Ik heb nu alle frames gebouwd. Volgende stap is de poten overal onder zetten en ze op de juiste manier aan elkaar schroeven.

Morgen nog even een missend stukje plaat halen en dan is het wachten op de bestelde rails.
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
Voor wie het nog steeds te snel vindt: je kunt de snelheid van afspelen met youtube aanpassen. Rechts in het menu onder de video staat een rijtje symbolen. Het tandwieltje is voor Settings, daarmee kan dat. Versnellen kan trouwens ook.
Re: [Baan Zonder Naam] Evolutiestap 2 - we gaan verder met leren
Dank voor deze tip, heb ik wel nodig. >:-D
Re: [Baan Zonder Naam] Tafel is af, het grote wachten begonnen...
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Tafel is af, het grote wachten begonnen...
Zo, laatste stukje is snel gegaan. Het frames bouwen is hetgeen bij mij in ieder geval het langst duurt.

Dit is de tafel dan compleet in elkaar. Veel simpeler uit elkaar te halen dan de vorige en makkelijker nieuwere combinaties mee te maken. Ik ben er blij mee!


En nu is het wachten op mijn rails bestelling... Die zou (toen ik hem bestelde) met 5 tot 10 werkdagen geleverd worden. Er zijn inmiddels 14 werkdagen verstreken en de shop wacht nog steeds op een deel van mijn bestelling om die geleverd te krijgen van Märklin zelf...
En de CS3 is ook vertraagd. De nieuwe lichting zou eerst in mei uitgeleverd worden. Dat werd begin juni. Maar die is ook nog steeds niet leverbaar.

Dus nog maar even geduldig wachten ofzo.
Re: [Baan Zonder Naam] Tafel is af, het grote wachten begonnen...
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Tafel is af, het grote wachten begonnen...
Citaat van: donald23 op zaterdag 20 juni 2020, 17:47:25


En nu is het wachten op mijn rails bestelling... Die zou (toen ik hem bestelde) met 5 tot 10 werkdagen geleverd worden. Er zijn inmiddels 14 werkdagen verstreken en de shop wacht nog steeds op een deel van mijn bestelling om die geleverd te krijgen van Märklin zelf...
En de CS3 is ook vertraagd. De nieuwe lichting zou eerst in mei uitgeleverd worden. Dat werd begin juni. Maar die is ook nog steeds niet leverbaar.

Dus nog maar even geduldig wachten ofzo.

Wachten leren wij gewoonlijk dan pas, wanneer wij niets meer te verwachten hebben.

In afwachting met zulke spullen in de vooruitzicht is een beetje geduld ook geen probleem. B)

Grts Freddy
Re: [Baan Zonder Naam] Tafel is af, het grote wachten begonnen...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Tafel is af, het grote wachten begonnen...
Uhhhm, wacht even. Iets begrijp ik niet helemaal, in post #60 schreef je: "Voor de tafel heb ik bijvoorbeeld ook al geleerd dat ik een volgende keer geen volledig dichte tafel maak zoals nu."
En wat zien wij hier nu staan? Juist een volledig dichte tafel. Hoe moet ik dat rijmen? Oftewel wat waren je beweegredenen om toch weer helemaal dicht te maken?
Re: [Baan Zonder Naam] Tafel is af, het grote wachten begonnen...
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Tafel is af, het grote wachten begonnen...
@citaat
Goed gespot!
Die post is al wat ouder en eigenlijk niet compleet.
Wanneer ik weer met verdiepingen werk, wil ik iets anders dan een geheel dichte tafel. De baan die ik nu ga opbouwen (wederom een leerbaan) is geheel plat en kent geen verhoging. Die is ook een stuk later dan post #60 gemaakt.

Ik wil de komende tijd makkelijk kunnen loshalen, verleggen, net even andere bocht, toch een wissel extra, etc. kunnen doen.
Dan is steeds opnieuw een stuk hout uitzagen of wegdoen niet heel handig of economisch.

Vandaar dus toch een dichte tafel in dit geval.
Re: [Baan Zonder Naam] Tafel is af, het grote wachten begonnen...
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Tafel is af, het grote wachten begonnen...


Het is binnen! Nu kan ik verder met het leggen van de nieuwe baan :)
Re: [Baan Zonder Naam] Tafel is af, het grote wachten begonnen...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Tafel is af, het grote wachten begonnen...
Dat is een mooie buit Donald, met dit weer hoef jij je niet te vervelen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: [Baan Zonder Naam] Het materiaal komt binnen, het leren gaat verder!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Het materiaal komt binnen, het leren gaat verder!
@citaat
Zeker niet :) Langzaamaan komt nu het materieel binnen dat ik besteld heb voor mijn volgende leerstappen.

Vanavond bezig geweest met de eerste drie stationssporen te knippen, zodat deze bezetmeldingen kunnen geven.




De multimeter zegt in ieder geval dat ik het goed gedaan heb  O:-D :D
Re: [Baan Zonder Naam] Het materiaal komt binnen, het leren gaat verder!
 @citaat
Meten is weten. Voor je het weet maakt het stukje onder de middelleider kortsluiting omdat per ongeluk de boel iets verbuigt.
Maar zo te zien op de foto is dat zeker niet het geval, een goede manier van controleren als (in mijn geval) de leesbril geen uitkomst geeft  :P
Waar ga je de detectie voor gebruiken?
Re: [Baan Zonder Naam] Het materiaal komt binnen, het leren gaat verder!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Het materiaal komt binnen, het leren gaat verder!
Ik ben in de war, bedoel je dat het zeker verbogen is en kortsluiting maakt of dat het zeker goed is?
De Multimeter meet iig een oneindige weerstand tussen middenleiding en spoorstaven.

Bezetmelding is stap 1 in leren hoe ik het kan uitlezen en direct daarna spelen met de CS3 en automatisch het goede stationsspoor kiezen.

Daarna zie ik wel weer verder :-)
Re: [Baan Zonder Naam] Het materiaal komt binnen, het leren gaat verder!
Die ervaring had ik ook met c-rails, een kortsluitinkje omdat ik niet "zuiver" genoeg geknipt had. ( aard van het beestje, beetje slordig soms :D ). Ik doe nu een leesbril aan met een extra vergroting zodat ik het goed kan bekijken. Succes  ermee.
Re: [Baan Zonder Naam] Het materiaal komt binnen, het leren gaat verder!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Het materiaal komt binnen, het leren gaat verder!
Beste Donald,

Tussen middenleiding en spoorstaven meet je altijd een oneindige weerstand, meet je ook een oneindige weerstand tussen de detectie railstaaf en de massa railstaaf?

Groet, Anne W
Re: [Baan Zonder Naam] Het materiaal komt binnen, het leren gaat verder!
Ik heb even de tekst van mijn vorige commentaar aangepast, ik bedoelde dus dat er duidelijk te zien is dat er zuiver geknipt is... Iets te snel getypt.... :?


Re: [Baan Zonder Naam] Het materiaal komt binnen, het leren gaat verder!
Wordt een mooie baan dacht ik zo. Goed met het hout bezig. Secuur werk.
Re: [Baan Zonder Naam] Het materiaal komt binnen, het leren gaat verder!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Het materiaal komt binnen, het leren gaat verder!
Citaat van: Anne W op dinsdag 07 juli 2020, 10:45:05
Beste Donald,

Tussen middenleiding en spoorstaven meet je altijd een oneindige weerstand, meet je ook een oneindige weerstand tussen de detectie railstaaf en de massa railstaaf?

Groet, Anne W
Correct. Er was wat verwarring. Door slordig knippen, kan het gebeuren dat de railstaaf tegen de middenleider komt (dat stukje metaal onder de rails). Dan meet je uiteraard geen oneindige weerstand meer daar ;-)

En inderdaad, ik meet ook een oneindige weerstand tussen de railstaven. Tenzij mijn test locomotief of wagon erop stonden  :P

In andere woorden, de multimeter zegt dat ik het goed gedaan heb  :D