Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

[Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!

Gestart door donald23 maandag 02 september 2019, 17:21:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
[Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
[Rondom Bad Bentheim, fictief, era IV] Lekker bouwen!
Hallo!

Na de afgelopen tijd wat baantjes op de grond gelegd te hebben, wat extra rails her en der aangeschaft. Ik blijf het onhandig vinden om steeds op de grond te knutselen. Mijn kinderen vinden het prachtig, maar struikelen makkelijk over de rails of draadjes. Dus ik wil het wat de hoogte in hebben.
Ik gebruik "mijn" hobbykamer hiervoor. Hier staat van alles van computerspul tot LEGO paketten. En nu komt er dus ook een treintafel.
Het is een redelijke kamer, vloer is ongeveer 4,5m bij 4m. Echter het zit recht onder het dak en heeft dus aan twee kanten het schuine dak. Om deze reden ga ik voor een tafel van 3,2m bij 2m en zet die in het midden van de kamer. Dan kan ik nog rondom lopen.

Ik ga beginnen met 1 laag. Wellicht in de toekomst verder de hoogte in bouwen. Voor nu dus 1 laag, en ik wil dat mijn zoontje daar ook op kan kijken. Na wat rond kijken, googlen, de wiki hier en gewoon kijken wat voor hout er te koop is, heb ik het volgende ontwerp gemaakt van een tafel.


  • Poten zijn van grond tot bovenkant 600mm
  • Het idee is de middenbalken van 3,2m te houden en steeds half uit te zagen voor de kruispunten.
  • De bovenplaat wil ik maken uit multiplex van 5,5mm en dan alleen waar spoor komt te liggen. Na proberen in de winkel leek dat stijf genoeg en toch te buigen voor bijvoorbeeld een helling om een brug te maken.

Nu ben ik erg benieuwd naar op en aanmerkingen en vooral tips hoe dit slimmer/beter aan te pakken.

Dank alvast!
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Dat ziet er netjes uit Donald, ik zou zelf in het midden ook wat palen op de vloer laten steunen om de overspanning wat kleiner te maken.

Wat dacht je van BZN als naan voor je baan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
 @citaat Hoe meer poten, hoe lastiger het werken onder de baan... ;)
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Citaat van: Degeluidsman op maandag 02 september 2019, 17:38:00
Dat ziet er netjes uit Donald, ik zou zelf in het midden ook wat palen op de vloer laten steunen om de overspanning wat kleiner te maken.
Bedoel je alleen op het stuk met de dubbele dwarsbalk of op elke kruizing?

Mijn inschatting was dat anderhalve meter (grofweg) wel moest kunnen tussen twee poten. Als ik alle kruizingen geef, komt het op tussen de 65 en 77 cm per overspanning.
Ik kon hier heel slecht een "best practice" voor vinden, wat kan wel en wat kan niet?

Citaat van: Degeluidsman op maandag 02 september 2019, 17:38:00Wat dacht je van BZN als naan voor je baan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

:D Wie weet, ben niet direct fan van BZN, maar het past idd wel goed.
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
 @citaat

Je kunt het eerst zonder proberen en testen hoe star de constructie is, in het midden lijkt mij het zo i zo geen kwaad kunnen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
 @citaat
hangt wel af van je omvang , dik of dun  :D
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Dat is netjes Donald.
Kijk eens op de site van Brima daar staan vele gebouwde banen op.
Klik hier

groet
Harald
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Citaat van: Haradigi op dinsdag 03 september 2019, 10:52:20
Dat is netjes Donald.
Kijk eens op de site van Brima daar staan vele gebouwde banen op.
Klik hier

groet
Harald
Dat is een mooie site! Lekker even rond zitten neuzen. Dank!




En dan zijn we toch los gegaan!
Eerst maar even hout halen...


Dan het pakketje thuis afladen en de balkjes op maat zagen


Na het zagen eerst maar eens proefleggen met de kleine man die graag helpt  ;)


En dan aan het eind van dit avondje werk, begint er toch al echt wat te ontstaan  B)


De buitenkant van het frame staat dus bijna, alleen de verre kant nog een balkje van 2 meter. Dit voelt vooralsnog prima stijf aan. Ben er wel achter dat de vloer enorm ongelijk is. Denk dat de timmerman bij de bouw een slokje ophad terwijl op hij op timmermansoog aan het schaven/zagen was...

Voor de middelste balken bedacht ik na het bevestigen dat daar nog van die halve inkepingen in moeten komen. Dus mogelijk moeten die nog weer los. Maar als ik dat één voor één doe verwacht ik dat het wel goed komt.

Heeft er iemand tips hoe dat makkelijk en toch goed uit te meten? Ik zat te denken aan een stukje karton dat de juiste maat heeft en als mal gebruiken om het uit te tekenen. En dan met de decoupeerzaag los gaan om het eruit te halen.
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
De basis ziet er goed uit Donald, met het inkepen heb ik geen ervaring maar er staat op het net vast filmpjes hoe je dit moet doen.

Zelf heb ik gebruik gemaakt van metalen hoekjes om deze verbindingen te maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Citaat van: donald23 op dinsdag 03 september 2019, 22:24:09
Denk dat de timmerman bij de bouw een slokje ophad terwijl op hij op timmermansoog aan het schaven/zagen was...
Bestek en uitvoering sporen zelden met elkaar. Als ik langs nok of gordingen kijk dan is vooroorlogse houtbouw duidelijk geen betonbouw. Eigenlijk is het een wonder als iets van vurenhout recht is of blijft.

Voor dat doel heb ik onder mijn tafelpoten verstelbare (draaibare voetjes) gezet, gewoon gekocht in de bouwmarkt.
Mensen die wielen onder hun tafelpoten schroeven, hebben een andere truc bedacht om de afstand (grond-grondplaat) van de poot verstelbaar te maken.
Een oplossing is om aan de bovenkant van de tafelpoot een in hoogte verstelbare bevestiging te maken. Lastiger uitvoerbaar, omdat je de poten daar klem wil kunnen zetten tegen de gebruikelijke scharende neigingen.

Ik gebruik zelf geen verstek gezaagd frame, omdat ik niet zou weten hoe ik dat moest doen. Ik ben geen houtbewerker.
Ik werk met een meccano (metaal profielen) frame, omdat ik die techniek wel begrijp.
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Je kunt beter ipv karton een oude bankpas voor je mal gebruiken.
Is wat steviger en gaat dus langer mee.
En onderin de inkeping in de hoeken even een gat boren. Dan kan je decoupeerzaag makkelijk draaien over de onderrand.

Mvg Robin
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Ziet er toch prima uit zo :thumbup:. Het aantal geplande poten lijkt me gevoelsmatig ruim voldoende. Mooie hout verbindingen zijn leuk, maar bedenk wel dat als je een balk halverwege half inzaagt dat de sterkte op dat punt ook halveert (of iig behoorlijk wordt verminderd). Action verkoopt aantrekkelijk geprijsde hoekbeugels voor dit soort verbindingen. Succes verder, gaat helemaal goedkomen!
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Zo, vandaag nog een beetje meer kunnen werken.
Ook nog even overlegd met mijn schoonzus die meubelmaker is.

Ik heb nu een combinatie van halfhoutverbindingen en hoekankers  :P


Eerste proefbaantje vanavond gelegd en dat werkte prima  B)
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Voortschrijdend inzicht enzo... Ik heb toch de hele tafel dicht gemaakt met multiplex. Dit in verband met stabiliteit en vrijheid om andere banen te leggen totdat ik er blij mee ben voor langere tijd.

Dat gezegd hebbende, ik heb nu dit baanplan bedacht:


Iemand nog tips voor verbeteringen voor deze?
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
 @citaat In het bovenste deel zie ik op meerdere plaatsen tegengestelde bochten direct tegen elkaar, soms zelfs met rails 5100. Zo'n slinger is wat gevoelig voor ontsporingen en scherpe bochten helpen daar ook al niet bij. Beter een recht stukje ertussen, of, als dat niet gaat of als je expres tegengestelde bochten wilt, neem dan ruimere, dat maakt de kans op ontsporingen een stuk kleiner. Hieronder een voorbeeld hoe het ook zou kunnen. Zo lopen bijna alle routes mooi vloeiend.

Iets om over na te denken: je hebt één keerlus. Hoe wil je een eenmaal omgekeerde trein terug omkeren? Achteruit rijden? Het onderstaande voorbeeld heeft een extra keermogelijkheid, zodat achteruit rijden niet nodig is.

Tenslotte zag ik in jouw plan linksonder een kruising 24640. Een engelse wissel 24624 lijkt me daar prima bruikbaar.
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Dank voor de insights!
Ga ik vanavond eens mee aan de slag!  :thumbup:
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Interessant draadje om te volgen. Vooral omdat ik zelf ook weer opnieuw wil beginnen.
Een vraag: heb je overwogen om zwenkwielen onder de poten te monteren?
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Citaat van: Annemia op vrijdag 13 september 2019, 11:34:08
Interessant draadje om te volgen. Vooral omdat ik zelf ook weer opnieuw wil beginnen.
Een vraag: heb je overwogen om zwenkwielen onder de poten te monteren?
Ja! Eerst niet, dacht dat het wel zou lukken zonder. Maar dat bleek al snel onhandig.
Ik heb er 6 wieltjes onder gedaan, elk wieltje kan 30 kg dragen. Deze zijn makkelijk te upgraden naar wieltjes die meer kunnen als dat nodig blijkt.
Ik heb simpele gekocht bij de Bauhaus. En twee hebben een rem zodat ik de tafel vast kan zetten.
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Wat ik zelf dan ook zou doen is om de poten te schragen, schuine latjes om ze bij het verrijden op hun plaats te houden.
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Ik bedacht dat het beter zou zijn als je zo min mogelijk extra M-rails zou moeten aanschaffen. Als je extra rails moet kopen, zou ik in jouw geval voor C-rails gaan. Mocht je geen M-rail engelse of meegebogen wissel hebben, bieden de twee onderstaande ideeën misschien nog inspiratie. Zo kun je 4 of 6 wissels 5202 gebruiken.

Je vroeg onlangs al eens naar mogelijkheden voor de M-rail kruising 5211. Wel, in jouw baan met zowel M-rail als C-rail, kun je hem combineren met de overgangsrails. De C-rail geometrie biedt meer mogelijkheden dan M-rail. Hier komt het met name van pas dat C-rail allerlei verschillende rechte rails heeft. De uitgebreide combinatiemogelijkheden maken het vaak mogelijk om zonder heel veel korte passtukjes een passende rechte verbinding te maken, in dit geval met een 24172 en een 24229. Als je wilt, zou je hier in plaats van de C-rail wissel 24611 of 24612 ook een engelse wissel 24624 of driewegwissel 24630 kunnen gebruiken. Past precies.
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Citaat van: Annemia op vrijdag 13 september 2019, 12:21:02
Wat ik zelf dan ook zou doen is om de poten te schragen, schuine latjes om ze bij het verrijden op hun plaats te houden.
Ik heb dit zelf in mijn achterhoofd en ook het hout (resthout van de overige balkjes) nog bij de hand hiervoor. Ik wilde het alleen eerst even aankijken. Het is simpel alsnog te doen gelukkig indien nodig.

@speeltmettreintjes:
Dank! Dank voor die uitgebreide verbeteringen en tips!
Hoewel ik niet de benodigde rails ben gaan aanschaffen, ben ik wel gaan nadenken wat wil ik nou eigenlijk.
Zowel het vloeiendere verloop, als interessant gebruik van keerlussen maakt voor mij het rijden met een baan leuk. En rijden is voor nu even het belangrijkste.

Met dat denken en wat rondsnuffelen ben ik onder andere bij "fertiggelände" van Noch terecht gekomen. Voila! Nog meer inspiratie. Want hoogteverschil vind ik wel interessant en ik heb het hout om dit mogelijk te maken. Dus verder puzzelen.

Ik ben nu op het volgende baanplan gekomen:

Dit bied naar mijn mening veel interessanter rijden dan de standaard rondjes van mijn eerdere probeersels hier. Ik hoop dat de hoogtes een beetje te zien zijn. Deze zijn in mm.
Er zit 1 puntje in waar ik het niet netjes aan elkaar krijg... Ik hoop dat iemand kan helpen met een tip welk stukje ik kan gebruiken om dit toch passend te maken. Het is het laatste stukje om keren beide kanten op mogelijk te maken.

Voor gemak/geinteresseerden, ik maak dit in SCARM, bijgevoegd ook het ontwerpbestand. Ook hier ben ik weer op zoek naar tips :)
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Je komt links van je pijl te krap uit met je bocht.
Dat corrigeer je nu met een s halverwege.maar past niet.
Je moet die boog dus een grotere diameter geven.

Deze boog heb je gemaakt met R1 railstukken.

Vervang het laatste gebogen railstuk eens voor een met een grotere boogstraal. ( Een R2 =rail 24230) en schuif daarmee in je bocht totdat je met de rechte rail in lijn de bocht uit komt
Even tueel kun je ook een halve R1 en R2 gebruiken. 24115 en 24215

Nog een tip. Bogen na wissels ( die hebben R2 boog van 24') komen het beste uit als je ze met R2 legt.
Standaard 90' is dus wissel +24206( = samen een bocht rail stuk. ) +24230+24230

Ik hoop dat t verhaal een beetje te volgen is. T is nog vroeg. 😊


Verder mis ik in je plan eigenlijk een stopplaats of station. Of het is me niet duidelijk waar die bedacht is.

Misschien is het mooier je viaduct zo te leggen dat ie een bocht verder rechts aansluit.het spoortje dat nu meteen rechts naast t viaduct begint.
Maar ik kan je landschap niet raden vanaf hier.

Misschien kun je in twee layers/lagen ontwerpen. Een zichtbaar spoor en een met de verborgen tunnel trajecten.
Kun je de tunneltrajecten uitzetten en ons laten zien wat er boven de berg zichtbaar blijft. 😉
2e optie om dit te laten zien kan zou via het tekenprogramma aangeven wat verstopt zit in de railstuk eigenschappen.  Ik ken scarm niet. Dus weet niet hoe zij dit normaal doen.
Mvg Robin


Edit: wissel hoek op 24' gezet na een tip. Rob bedankt 👍
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Dit ontwerp is alleen al leuk vanwege het feit dat je niet in één oogopslag alle rijmogelijkheden ziet. Een "stom rondje buitenom" zoals bij veel ovaalbaantjes het geval is zit er niet in. Wel ben ik met Robin eens dat het leuk zou zijn als je nog ergens een station met wat extra sporen zou inpassen.
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Dank voor de tips Hero!
Vanochtend nog wat gepuzzeld daarmee. En het is netjes passend geworden.

Ik heb geen lagen (SCARM kan dat ook inderdaad) of tunnels. Slechts een stuk stijging voor de brug en dat is het dan.
Nu heb ik ook mijn rangeerterrein/treinenparkeer hoekje gemaakt. Zie hier hoe het nu is. Ook een 3D render erin om het wellicht wat inzichtelijker te maken hoe ik de brug/stijging voor me zie.
Baanplan:

En de 3D render:


Bijgevoegd ook weer het SCARM bestandje voor de geinteresseerden.
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Inclusief bedding is C-rails 40 mm breed. Bij jouw SCARM ontwerp is het véél smaller. Misschien is het in te stellen, anders moet je er zelf op letten dat de rails niet te dicht naast elkaar komt te liggen. Ik heb het (in WinTrack) op 40 mm staan.

Bochten 24130 en de boogwissels 24671 en 24672 hebben een boogstraal van 360 mm. Dat zijn de krapste bochten in C-rail. Daar waar je die gebruikt, is 77,5 mm de 'standaard' afstand tussen parallelsporen. Daarmee zullen passerende treinen elkaar niet raken. Bij ruimere bochten en bij rechte sporen mag de afstand kleiner zijn. Voor de volledigheid, het gaat om de hart-op-hart afstand, ofwel de afstand tussen het midden van de parallelsporen. Gegeven de breedte van 40 mm voor C-rail met bedding, blijft er dan 37,5 mm vrije ruimte over tussen twee sporen. Als je een baan bouwt, past daar eventueel een smal perron tussen.

Waarom schrijf ik dit? Wel, rechtsachter gebruik je een meegebogen wissel 24672 zodanig dat er twee rechte sporen direct tegen elkaar aan liggen. Als één daarvan bezet is, is de ander niet bruikbaar. Dat kan iets beter, hieronder staan een paar voorbeelden. De eerste oplossing is een veel gebruikte, de tweede is een variant daarop.

Tenslotte geeft het laatste plaatje een voorbeeld hoe je de aftakkingen naar je parkeersporen wat vloeiender kunt maken.
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Om te beginnen raad ik je aan om het niet meteen te ingewikkeld te maken. Het geeft niet als je een baan maakt en er dan na een tijdje achterkomt dat je dingen mist, of iets anders wilt. Door het rijden en spelen met een baan, krijg je daar veel beter inzicht in dan wanneer je er alleen maar over nadenkt en probeert een perfect baanplan te maken. En zo kun je meteen ontdekken of je wel overal bij kunt komen. Zolang je nog geen scenery maakt, kun je de baan zonodig aanpassen, of afbreken en een nieuwe bouwen, zonder dat je er al enorm veel tijd in hebt gestoken.

Het plan dat je zelf hebt bedacht, biedt aardig wat mogelijkheden om te rijden en de hoogteverschillen maken het speels. Mocht je een station willen hebben, wel, dat kun je relatief eenvoudig realiseren. Aan de voorkant lopen al twee sporen parallel, met een derde erbij ben je er al zo'n beetje. Een andere mogelijkheid bieden de drie sporen helemaal rechts: daar kun je een kopstation van maken.



In het eerste plaatje hieronder heb ik een paar details in jouw plan gemarkeerd, daar waar ik iets anders zou doen.

  • Over de meegebogen wissel rechtsachter had ik hierboven al wat gepost.
  • In de paarse en groene ovaal zie ik een wissel met direct een tegenboog 24224. Op zich niets mis mee, maar soms kan zoiets wat vloeiender, zodat de treinen geen slingerbeweging hoeven te maken. Voor wat betreft de wissel in de groene ovaal, als je die een stuk naar links schuift en er een 24206 aan plakt, kun je meteen verder met de bocht. De wissel in de paarse ovaal kun je opnemen in de bocht direct rechts van die wissel.
  • In de gele ovaal heb je een patroon dat heel gebruikelijk is: een paar bochten, een stukje recht en weer een paar bochten. Datzelfde patroon komt vaker voor. Persoonlijk probeer ik in zo'n geval met ruimere bochten te werken, zodat ik helemaal geen recht stukje meer nodig heb. Ik vind dat het mooier oogt als de treinen zo'n vloeiende, ruime bocht nemen.
  • In de blauwe ovaal liggen twee wissels 24612. Dat kan, maar zeker omdat er rechts daarvan alweer een tegenboog 24224 ligt, geeft dat een wat slingerend rijverloop. Bovendien ligt er rechts, in de zwarte ovaal, ook nog een 24130 tegengesteld aan de 24224, dat is niet ideaal. Sommige treinen kunnen op zo'n punt ontsporen. In plaats van de twee wissels 24612 zou je een 24624 kunnen gebruiken. Rechts daarvan weer een tegenboog 24224 en vervolgens een rechte 24188 en het loopt veel vloeiender.
  • In de oranje ovaal ligt een 24130. Zoals je misschien inmiddels wel door hebt, gebruik ik die zo min mogelijk. In dit geval zou er, met wat kleine wijzigingen, best een andere passen. Bij C-rails heb je nog keuze uit vier ruimere bochten.


Ik heb wat gesleuteld met als resultaat het onderstaande baanplan. Per saldo is het wat meer gestroomlijnd en zijn er bijna geen tegengestelde bochten meer - alleen nog enkele wisselbogen bij een paar wissels. Zo heb je wat alternatieven om te bekijken. Hoewel ik niet denk dat het nodig is - jouw hoogtes lijken me te kloppen - heb ik ook nog wat veranderd om de brug wat hoger te krijgen. Alleen de grijze sporen liggen vlak. Hoogtes staan er bij.
[Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, beginnen met hoogtes bouwen
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
[Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, beginnen met hoogtes bouwen
 @citaat Nogmaals bedankt voor de aanvullende insights en zelfs het aangepaste baanplan!
In combinatie met leren bouwen en spelen komt er vanzelf een steeds beter kloppende baan :)

Inmiddels nog wat kleine aanpassingen gedaan. Zo heb ik de hoekpoten nog een extra schuin balkje gegeven met de dwarsbalk. Begon toch wat onstabieler te voelen dan gehoopt. Nu weer lekker stevig.

Daarnaast begonnen met bouwen en dus ook een hoogteverschil bouwen. Pilaartjes maken van hout en een ondergrond voor onder de rails van multiplex.
Snel weer verder knutselen en leren :D



:o)
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Leuk topic dat ik ga volgen. Ik weet niet of het veel werk is, maar misschien kun je de platen nog even los maken van het frame. Dan op alle hoeken dunne stukjes hout lijmen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld roerhoutjes voor verf. Stukjes hoeven niet lang te zijn. Zo'n vier centimeter. Dan de platen er weer op,  die nu "zweven" boven het frame.
Mocht je nu straks draadjes van wissels e.d. willen wegwerken tegen de onderkant van de plaat, dan scheelt je dat het boren van gaatjes in het frame.

mvg
Jurrien.
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Hmm, dat zou nog best wat werk zijn inmiddels. Wel slim idee!! Mocht ik weer eens van baan wisselen, staat die op mijn todo!

Het is inmiddels best wat werk geworden, omdat ik ondertussen wat verder ben met bouwen. :-)




Eens kijken of ik morgen het hoogteverschil af kan hebben en kan rijden.
Dan gaan we ook zien waar het echt mis gaat ;)

:o)
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Citaat van: Jurrien op zaterdag 28 september 2019, 14:19:51
Ik weet niet of het veel werk is, maar misschien kun je de platen nog even los maken van het frame. Dan op alle hoeken dunne stukjes hout lijmen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld roerhoutjes voor verf. Stukjes hoeven niet lang te zijn. Zo'n vier centimeter. Dan de platen er weer op,  die nu "zweven" boven het frame.
Mocht je nu straks draadjes van wissels e.d. willen wegwerken tegen de onderkant van de plaat, dan scheelt je dat het boren van gaatjes in het frame.

mvg
Jurrien.

Goede tip, ik boor me nu suf  :-(  :D
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Hallo Donald,

Verrassend baanplan. Het is behoorlijk gewijzigd na jouw eerste plannen maar ik vind het erg goed gelukt. Hier kun je mooie dingen mee doen met het automatisch laten rijden en heeft veel plek voor scenery! Zelf zou ik nog proberen het stuk spoor wat schuin richting het kopstation loopt parallel te laten lopen aan dat kopstation. Ik weet niet of dat goed mogelijk is maar dat zou volgens mij de balans van het plan erg verbeteren.

Ik blijf je volgen. Ik ben benieuwd naar het vervolg! :thumbup:

Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
@citaat ik zou dat juist niet doen, er loopt in de meeste banen toch al te veel "recht-en-hoekig"; zo een beetje schuin komt in mijn ogen realistischer over. Smaken verschillen ;).
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Donald, waar komt je station te liggen?
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Heel interessant banenverloop Donald; mooi met al die lussen. Kan je ook overal goed bij?
Groetjes
Wim
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Dag Donald.

Leuk om te zien en te lezen hoe je samen met jouw zoon met deze modelbaan begint en vordert :thumbup:
Het is uiteindelijk een bijzonder baanplan geworden met veel rij mogelijkheden en ik zie zelfs nog
mogelijkheden om het eventueel uit te kunnen breiden met industrie-aansluitingen.
Maar dat is natuurlijk afhankelijk van de scenery, waarvan ik benieuwd ben hoe je deze gaat invullen:
heb je daar al ideeën over?

Groeten,

Erik.
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Citaat van: rien op donderdag 10 oktober 2019, 18:59:21
Donald, waar komt je station te liggen?
Ik heb van vroeger nog 3 stationsgebouwen. Deze heb ik nu langs de baan gezet, dus heb zeg maar 3 doorrijdstations. Daar kunnen we al prima mee spelen  :D
Ladingen in en uit zetten. In dit plaatje kan je zien waar ik de stations gebouwtjes nu heb staan.


Citaat van: wimpietje op vrijdag 11 oktober 2019, 01:08:21
Heel interessant banenverloop Donald; mooi met al die lussen. Kan je ook overal goed bij?
Groetjes
Wim
Het is een verrijdbare tafel, dus ik kan rondom lopen. Het midden zit echter wel op de limiet waar ik bij kan, maar het lukt wel gelukkig. Om het mezelf iets makkelijker te maken, is juist die wissel te bedienen met mijn MS2  :P

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 11 oktober 2019, 08:20:40
Dag Donald.

Leuk om te zien en te lezen hoe je samen met jouw zoon met deze modelbaan begint en vordert :thumbup:
Het is uiteindelijk een bijzonder baanplan geworden met veel rij mogelijkheden en ik zie zelfs nog
mogelijkheden om het eventueel uit te kunnen breiden met industrie-aansluitingen.
Maar dat is natuurlijk afhankelijk van de scenery, waarvan ik benieuwd ben hoe je deze gaat invullen:
heb je daar al ideeën over?

Groeten,

Erik.
Het wordt de allereerste keer dat ik zelf scenery ga bouwen. Ik wil dat simpel en voorzichtig beginnen. Wat ook betekent dat ik eigenlijk nog geen idee heb :D
Wel wil ik beginnen met een brug, in het midden van de baan. Hiervoor heb ik mijn oog laten vallen op een brugsysteem van Faller, die gebogen kan worden om te passen met de bochten.
Daarna maar eens kijken. Ook proberen. Bijvoorbeeld met gaas en papiermache ofzo om eens een helling te maken. Waar ik dan rotsen van gips op kan doen ofzo.


:o) :o)
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
 @citaat Foto's!!!! Ik ben wel benieuwd naar die stationnetjes :)
Leuke routes kun je rijden, ik denk dat het niet snel gaat vervelen zo.
Veel succes ik blijf dit volgen :thumbup:
Re: [Baan Zonder Naam] Eerste iteratie ligt, een overzicht
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Eerste iteratie ligt, een overzicht
Dan maar even een klein overzichtje van hoe het er nu bij staat.










En een kort filmpje van de BR110 omhoog komt en over de brug gaat.


Die brug is het volgende wat ik wil gaan bouwen.


Dus in plaats van deze stukje multiplex en pilaartjes, moet dat een mooie stenen boogbrug worden. Hiervoor heb zitten kijken naar deze van Noch:
https://www.noch.de/de/produkt-kategorien/modellbahn-bruecken-viadukte/modelleisenbahn-hartschaum-bruecken/bruchsteinviadukt-gebogen-radius-r1-360-mm-30.html
en
https://www.noch.de/de/produkt-kategorien/modellbahn-bruecken-viadukte/modelleisenbahn-hartschaum-bruecken/bruchsteinviadukt-gebogen-radius-r2-437-5-mm-30.html




:o) :o)
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Nieuwe baan bouwen, inclusief tafel
Mooie brug, maar hou er wel rekening mee dat er per verpakking slechts een stukje brug voor één rail in zit. En als één brugdeel ? 38,-- kost dan wordt t al snel een dure brug!
Re: [Baan Zonder Naam] Eerste iteratie ligt, een overzicht
Eventueel zelf maken, scheelt n slok op de borrel...
Wim
Re: [Baan Zonder Naam] Eerste iteratie ligt, een overzicht
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Eerste iteratie ligt, een overzicht
Dat is wel een goede. Maar eens extra verdiepen in zelf bouw bruggen. Goede tip!

:o)  :o)
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Vandaag een eerste probeersel om een berg te maken. Gewoon om eens te proberen of dit werkt. Ik zie het niet zitten om de hele tafel met XPS schuim te bedekken namelijk... En ook een lading dozen van dat Noch terraform spul halen lijkt me overdreven.

Dus vandaag een probeersel met eerst een gaas, daarop papier mache en dan is de bedoeling daaroverheen modelgips om er echt een berg landschap van te maken.
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Zo kun je inderdaad beginnen (heb ik ook 20j geleden gedaan). Achteraf en met veel lectuur kom je er achter dat er veel betere mogelijkheden zijn.
Mijn stukje berg is gemaakt van : isolatieplaten als basis, 2 Noch muurplaten die je moet sculpteren zoals een beeldhouwer, en vooral sculptamold.
Van dat laatste ben ik echt zeer tevreden. Het is geen kliedergedoe en blijft makkelijk een 1/2 uurtje bewerkbaar.
Dan overschilderen, houtlijm en grasvezels en flokkage erop en dit is het resultaat.

Sorry voor de foto met het eindresultaat. Deze is echt niet scherp genomen en ik moet deze dringend opnieuw doen.
Oordeel jezelf maar of het resultaat gezien mag worden.

Guy
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Sorry laatste foto was verkeerde.
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Dag Donald.

Citaat van: donald23 op zaterdag 19 oktober 2019, 20:02:03
Vandaag een eerste probeersel om een berg te maken. Gewoon om eens te proberen of dit werkt.
...
Dus vandaag een probeersel met eerst een gaas, daarop papier mache en dan is de bedoeling daaroverheen modelgips om er echt een berg landschap van te maken.

Inderdaad, gewoon proberen :thumbup: Ik denk dat iedere modelbouwer wel zo zijn
eigen methode heeft ontwikkeld, die weer geïnspireerd is door werk van anderen.
En een ieder moet voor zichzelf uitmaken of zowel de werkmethode als het resultaat
ervan naar bevrediging zijn en wat ervan werd verwacht.
Er zijn zoveel verschillende methodes om het landschap in model vorm te geven.

Zelf heb ik de ruwe opbouw gedaan met Tempex (piepschuim) of XPS (die blauwe
bouwschuimplaten) en dit afgewerkt met papierprut. Dit alles om een resultaat te
verkrijgen wat qua gewicht zo min mogelijk is. Daarbij valt wel te vermelden dat
de papierprut fijn verwerkt en een mooi resultaat geeft, maar lange droogtijd heeft.

Papierprut kan op basis van kranten, maar ook grijs karton of eierdozen.
Dit versnipperen en laten een nacht weken in heet water, waarna dit tot
een dikke brij wordt vermalen m.b.v. een verfmenger i.c.m. boormachine.
De brij uitknijpen en in een bak vermengen met lijm (hout- of behanglijm).
Hieraan kan desgewenst zand of zaagsel worden toegevoegd, maar ook
het toevoegen van kleurmiddel (pigment of acrylverf) is een optie.


Groeten,

Erik.
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Dank voor jullie tips! Guy en Erik, jullie noemen allebei schuimplaten (in verschillende variaties).
Ik heb gisteren eens bij de lokale Gamma gekeken, maar het dikste wat ik zag was piepschuim dak-isolatieplaten van 6 cm dik.
Dat was geen XPS.

Waar vind ik de platen waar een beetje mee te modelleren is?
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Paar lagen op elkaar plakken.
Maar je kan ook prima t piepschuim gebruiken uit de doos van bv je nieuwe wasmachine.
Er zijn zoooooveel methodes.
Die jij hebt gedaan met kippegaas kan ook prima; maar een ander zweert weer bij een frame dat uit stokjes is opgebouwd. Lege doosjes kan ook nog.
Vooral niet te moeilijk denken en gewoon proberen is het beste.
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Dag Donald.

Zoals Hans al aangeeft: niet te moeilijk denken :wink:
De Gamma verkoopt XPS en Tempex in diverse diktes.
Op elkaar lijmen met houtlijm en eventueel onderling
met elkaar 'verankeren' met behulp van satéstokjes.

Citaat van: Hanzi op zondag 20 oktober 2019, 22:43:10
Lege doosjes kan ook nog.
Vroeger als kind veelal de verpakkingen van rails, locs en wagons gebruikt,
om er voor een Teppich-bahn de nodige bergen te maken over de baan.
Ach ja, kinderlijke fantasie ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Goed,

Wat al eerder is gezegd: Bij de gamma is gewoon XPS te krijgen. En ja het is onder andere isolatie voor het dak ;) Die platen zijn in verschillende diktes en sterktes te krijgen. Je kan ze zagen, frezen, schuren, raspen. Dus gewoon lekker bewerken. Ze zijn relatief licht. Een laagje gips (relatief zwaar) of sculptamold gebruiken. Dan heb je relatief eenvoudig een mooi landschap.

Groet Ronald.
Re: [Baan Zonder Naam] Scenery, hoe doe je dat eigenlijk?
Ik was nog vergeten te vermelden dat er naast Sculptamold ook nog een ander product bestaat, nl. Hydrofibre (te koop via ER-decor).
Ook zeer goed, zelfs nog veel langer bewerkbaar maar ik weet niet of jullie in Nederland dit gemakkelijk verkrijgen.

Guy