Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

mfx locs via CS3 op hellingen laten rijden

Gestart door ErwinLamens maandag 02 september 2019, 12:43:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mfx locs via CS3 op hellingen laten rijden
hoi,

kan je via CS3 MFX locs (of DCC locs) zo instellen dat hun motor moet compenseren bij het oprijden van een helling op je baan ?

rijdt via M rails en heb geen blokken,bezetmelding, seinen etc ... momenteel, idee van de helling

voorbeeld helling kan je hier zien :)



Erwin
Re: mfx locs via CS3 op hellingen laten rijden
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: mfx locs via CS3 op hellingen laten rijden
Voor zover de decoder in de lok dit niet zlef compenseert, zal dit alleen met geprogrammeerde rijwegen lukken.

John
Re: mfx locs via CS3 op hellingen laten rijden
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: mfx locs via CS3 op hellingen laten rijden

Maar is de standaard lastregeling van de decoder hier dan niet voldoende voor?

Groeten,

Jan
Re: mfx locs via CS3 op hellingen laten rijden
 @citaat
Ik dacht precies hetzelfde.
De locdecoders hebben tegenwoordig lastregeling.
Geen volle vaart meer bergafwaarts of kruipend bergopwaarts...

Groeten,
Ton.
Re: mfx locs via CS3 op hellingen laten rijden
Hoe steil is jouw helling en heb je deze bij begin en einde en in de bocht minder gemaakt / afgevlakt?Vanaf 6090 decoders van Marklin doet de decoder via lastregeling de snelheid de helling op en af constant houden. Al zitten hier uiteraard grenzen aan. Zeker bij forse hellingen van 5% of zo kan je bij moderne stoomloks al krijgen dat wielen al gaan slippen zeker bij gebruik oude m rails die krom is en niet perfect schoon is. Dan is het bij 3 a 4 personenwagens al over en uit. Ook stroom voorziening bij m rails is essentieel elk 1 a 2 meter aansluitpunt op je ringleiding is essentieel. Ook ik heb oude 25 jaar m rail baan. Het oudere Marklin spul kan veel meer trekken een helling omhoog dan bijvoorbeeld de moderne br01 bijv. Een oude br44 trekt met gemak een trein van 4 a 5 meter ook een kleine helling omhoog. Probeer in je helling geen 5100 bochten te gebruiken maar 5200. Dat scheelt ook. Ik heb bij mijn aanleg baan heel veel bochten 5100 en 5200 afgekeurd omdat ik ze niet goed genoeg vond.


Heb je 6080 en delta decoders dan zal je de rijregelaar verder moeten opdraaien of accepteren dat de lok langzamer gaat rijden. Maar dat gebeurt in het echt ook. En stoomloks waren sowieso nooit sterk op hellingen zeker niet de stoomloks voor personen vervoer en die gemaakt waren voor 100 km en meer.

Mijn advies test je helling met al je materiaal uit ten treure en met de treinlengtes die je wilt gaan gebruiken en past deze bij problemen aan. Want je hebt er niets aan als de helft van je materiaal problemen erop heeft.

PS zorg dat je ook overal zonder acrobatiek bij kan.
Re: mfx locs via CS3 op hellingen laten rijden
hoi,

Citaat van: ErwinLamens op maandag 02 september 2019, 12:43:23
kan je via CS3 MFX locs (of DCC locs) zo instellen dat hun motor moet compenseren bij het oprijden van een helling op je baan ?

Moderne decoders hebben gewoon een lastregeling aanwezig. Daarbij maakt het gebruikte protocol niet zo heelveel uit. Of het nu motorola / DCC of MFX is. Het heeft dus niets te maken met je centrale maar met de lokdecoder die de instelling heeft.

Groet Ronald.