Citaat van: hans601117204 op zondag 01 september 2019, 16:14:14
uitgangspunt : Zolderkamer vloeroppervlak ca 480 cm bij 330 cm. schuine dak 45 gr van af ca 60 cm hoogte.
hierop had ik eerst een tafel gebouwd in U-opstelling, 2 verdiepingen met klimspiraal. Nadeel : klimspiraal veel te nadrukkelijk op beschikbare oppervlak. Onderverdieping ontoegankelijk / onzichtbaar.
Daarna een vaste opstelling langs de wanden gemaakt over nagenoeg gehele kamer. Nadeel : toegankelijkheid bij lage tafelbouw combinatie lage schuine kanten van de kamer in combinatie met het raam dat benaderbaar moet blijven.
Plan, maak een baan op verrijdbare tafel. in de nieuwsbrieven van Märklin staan diverse ideeën.
Herkenbaar, bij mij vloeroppervlak 460x300 cm. Ook gegaan voor U-vorm. Spiraal paste er niet meer bij. Inderdaad vanwege het beschikbare oppervlak. Dus werd de U-vorm aangepast aan "de zolder rond", maar niet overal even breed en hoog. Kek: voldoende rijlengte voor stijgen en dalen was toch bereikt.
Goddank geen raam, maar wel een CV-ketel en trapgat die bereikbaar moeten blijven.
De nadelen die je van beide noemt, kloppen.
Ik ben gegaan voor een lange, smalle U-poot, en een zeer brede, kortere U-poot (voldoende breed om onderin 4x parallel de bocht door te kunnen, en bovenin geen (daar ligt het kopstation/komt het te liggen).
Verrijdbaar? Dat is net zoiets als ophijsbaar, scharnierbaar, schuifbaar, opklapbaar. Ik zie dat als middelen om op plekken die bereikbaar moeten zijn die bereikbaarheid in te bouwen.
Niet alle trucs werken even goed. De schuifla werkte minder goed. Maar dat was geen lundia-schuifla maar eentje van een computeronderdeel met net iets teveel speling. Erop lag een kwart sector van een boog die er anders nooit had kunnen passen. Door die speling zakte de boog onder het gewicht van een HAG-lok net iets teveel door naar mijn zin. Idee afgeschoten!
Ophijsbaar is lastig aan een schuin dak. Maar het kan met wat katrollen extra.
Scharnierbaar, opklapbaar en verrijdbaar kunnen alleen bij het middendeel tussen de 2 poten van de U in, en bij het trapgat.
En dat moet ook om de veelsporige lus (schaduwstation) te realiseren (want de armlengte schiet tekort bij 130 cm tafeldiepte).
Neemt niet weg dat het genoeg is om maar 80 cm diepte "weg te hoeven rijden".
Ik zie je plan en denk terug naar de tekentafel.
Je hebt niet duidelijk voor ogen waar je wandelpad loopt, en hoe je bij de baan komt bij calamiteiten.
Neemt niet weg dat er meer kan dan anderen misschien denken.
Mits je technisch genoeg bent.